AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Radeon RX 6000 blir inte en papperslansering"

AMD-chefen Frank Azor lugnar oroade kunder på Twitter med meddelande om att Radeon RX 6000-serien får god tillgång vid lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut tro på att AMD lyckas producera en större mängd gpu:er inför lanseringen än nvidia gjorde med 30xx serien. Men med den efterfrågan som hänger i luften nu lär korten ändå att sälja slut första dagen och många kommer att få vänta på påfyllning, för dem kommer det ju att upplevas som en papperlansering.

Permalänk
Medlem

Ja, men vad skall han säga då?

Visst kan jag tänka mig att det är lättare för AMD, som använder en process de kört tidigare och av allt att döma ingen ny minnestyp heller, men om du frågar något företag på twitter om det är en papperslansering så kommer de naturligtvis att säga nej.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Permalänk
Medlem

Frågan är också om vi kommer att få se några rabatterade kort vid launch så att det lönar sig att hänga på låset så att säga. Jag tycker att konceptet är ett sattyg om det påverkar reviewer och prisvärdhetsbedömningar... men jag har ju inget emot att betala 1000kr mindre för att köpa ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Håller med, dessutom har ju Sweclockers rapporterat om att antalet kort ÅF har fått in inte skilt sig speciellt mycket från tidigare lanseringar, även om det som vanligt är för lågt.

"Om bolaget fortsatt använder TSMC:s tillverkningsteknik på 7 nanometer möjliggör den beprövade arbetskedjan troligtvis en hög grad av fungerande kretsar, vilket Nvidia kanske inte gör i samma utsträckning då bolaget byter till Samsungs 8-nanometersteknik i och med Geforce RTX 3000 "Ampere"-serien."

Jag har sett AMD slides där både 7nm och 7nm+ har använts för RDNA2, någon som vet vilken nod som gäller? Har ju svårt att se att den utlovade 50% prestanda/w ökningen gäller om dom är kvar vid samma nod eller? Och med tanke på att TSMC 7nm+ är en EUV-nod så kan man väl gissa lite på att yields där inte är lika bra, med tanke på alla problematiska rapporter om den tekniken genom åren.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, får folk inte tag på ett kort dag ett så kommer de gråta överallt över "papperslansering" oavsett.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Ja, men vad skall han säga då?

Visst kan jag tänka mig att det är lättare för AMD, som använder en process de kört tidigare och av allt att döma ingen ny minnestyp heller, men om du frågar något företag på twitter om det är en papperslansering så kommer de naturligtvis att säga nej.

Ja ett alternativ om tillgången är dålig är att man inte måste svara på det där twitterinlägget alls. Faktiskt.
Att AMD väljer att svara som de gör här just när frågan är lite extra känslig tyder väl på att de iaf själva tror sig ha bättre tillgänglighet vid lansering.

Edit:
Med det sagt vågar jag mig inte ens på en gissning själv om vad som kommer hända vid lansering.
Vi får se hur det blir när grejerna faktiskt släpps

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Nja, det har varit lite så tidigare men väldigt få bolag gör ens något nära det så den allmänna uppfattningen är snarare i linje med ud's definition.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=paper%20launc...
"A release of a product, especially a computer component, in extremely limited quantities, making it very difficult for consumers to get their hands on. "

Exakt vart gränsen går är ju diskuterbart men för de flesta så var det en papperslansering för när det presenterades så kunde de inte få tag på korten även om de försökte direkt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Spelar ingen roll, får folk inte tag på ett kort dag ett så kommer de gråta överallt över "papperslansering" oavsett.

Tror de flesta kan vänta ett par dagar men när det ser ut att bli ett halvår för dom som inte kunde sitta på knappen vid release så känns det mycket mer bittert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Håller helt med. Vi snackar ju ganska många kort som fanns i början ändå och flera kort har ju kommit in under veckan. Till och med Founders Edition har ju fått in nya leveranser, så allt skit om att Nvidia bara lockade med det priset var ju bullshit. Om != papperslansering betyder att alla som vill ha ett kort vid lansering ska få ett så har väl nästan varje lansering varit en papperslansering. Problemet var ju att efterfrågan har ju varit enorm.

Nvidia har nog garanterat levererat bra mycket mer 3080/3090 än Big Navi kommer havid lansering innan AMD ens haft sin presentation.

Permalänk
Medlem

Wut är inte Papermaster inblandad? Nu är jag besviken
https://www.amd.com/en/corporate/leadership-mark-papermaster

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

När det kanske kom 100st 3080 till Sverige nyligen och det tar till årsskiftet tills några nya kommer ... då känns det fan som en papperslansering. Och vad kommer då? 100 till eller? Hur länge ska jag behöva vänta för att kunna köpa ett utan att stå i kö i några månader?

Edit: 100st är en överdrift, men det kändes lite så

Citat:

Gissningsvis rör det sig om runt 600 till 800 stycken Geforce RTX 3080 som totalt var tillgängliga vid lanseringstillfället i Sverige

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

nej snarare att folk gjorde bootar eller scalpers på nvidia fy fan....

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Håller helt med. Vi snackar ju ganska många kort som fanns i början ändå och flera kort har ju kommit in under veckan.

...

Fast nä, det vad ju inte ganska många kort. Alls. Alla ÅF som sagt något till sweclockers har sagt annorlunda. Eller vad har jag missat?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

När det kanske kom 100st 3080 till Sverige nyligen och det tar till årsskiftet tills några nya kommer ... då känns det fan som en papperslansering. Och vad kommer då? 100 till eller? Hur länge ska jag behöva vänta för att kunna köpa ett utan att stå i kö i några månader?

Det var bra mycket mer än 100 kort till Sverige, snarare runt 1000 kort. Och då är vi ett litet land. Bara Komplett hade nära på 3-400 kort har jag för mig vid 14:56-ish. Och flertalet har ju skrivit att deras "ej i lager" ordar blivit skickade denna vecka. Så kom med fakta och inte påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ja, men vad skall han säga då?

Visst kan jag tänka mig att det är lättare för AMD, som använder en process de kört tidigare och av allt att döma ingen ny minnestyp heller, men om du frågar något företag på twitter om det är en papperslansering så kommer de naturligtvis att säga nej.

Ingenting? Du vet.. eftersom det är bättre än att ha fel?

Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Korrekt men nu är det så att Nvidia gjort en lansering som LIKNAR en papperslansering.

Skrivet av Shrudder:

Spelar ingen roll, får folk inte tag på ett kort dag ett så kommer de gråta överallt över "papperslansering" oavsett.

Tror nog de flesta kunnat vänta ett tag.. däremot verkar det först dyka upp kort i nog stor kvantitet runt årsskiftet och då är det ganska självklart att folk inte ser på det i samma ljus. Personligen kan jag vänta men jag förstår de som är upprörda. Framförallt hur det hintats från Nvidias sida om tillgångar.

Skrivet av wargreymon:

Håller helt med. Vi snackar ju ganska många kort som fanns i början ändå och flera kort har ju kommit in under veckan. Till och med Founders Edition har ju fått in nya leveranser, så allt skit om att Nvidia bara lockade med det priset var ju bullshit. Om != papperslansering betyder att alla som vill ha ett kort vid lansering ska få ett så har väl nästan varje lansering varit en papperslansering. Problemet var ju att efterfrågan har ju varit enorm.

Nvidia har nog garanterat levererat bra mycket mer 3080/3090 än Big Navi kommer havid lansering innan AMD ens haft sin presentation.

Har den? Många återförsäljare vid lansering hade typ max 10 kort inne om ens det. Att korten tagit slut behöver händelsevis inte bero på hög efterfrågan utan kan bero på liten leverans. Sedan är det upp till Nvidia att se till att det finns kort att skeppa om de tidigare tar slut och det är just här Nvidia har misslyckats. När tom. återförsäljare går ut och kritiserar Nvidia så borde det dessutom säga dig något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

En papperslansering i min mening är att den släpps för 1000-2000kr billigare än när tillgången blir tillräcklig för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har den? Många återförsäljare vid lansering hade typ max 10 kort inne om ens det. Att korten tagit slut behöver händelsevis inte bero på hög efterfrågan utan kan bero på liten leverans. Sedan är det upp till Nvidia att se till att det finns kort att skeppa om de tidigare tar slut och det är just här Nvidia har misslyckats.

Ja, FE fanns att köpa igår morse mellan 6-7:30-ish tydligen, flera här på Sweclockers som beställt. Vissa kort fanns i mindre upplaga vid lansering, men tänk på att det finns runt 10 modeller och vi har 7-8 stora återförsäljare, Komplett tror jag hade runt 100 Asus TUF. Samt att beställningar som inte fick kort på lanseringen har i vissa fall fått kort denna vecka, dessa nummer vet vi inget. Men vi kan nog räkna med att det kommer in kort löpande och ordrar fylls, tills dess kommer det se tomt ut i butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det var bra mycket mer än 100 kort till Sverige, snarare runt 1000 kort. Och då är vi ett litet land. Bara Komplett hade nära på 3-400 kort har jag för mig vid 14:56-ish. Och flertalet har ju skrivit att deras "ej i lager" ordar blivit skickade denna vecka. Så kom med fakta och inte påhitt.

2021-01-04:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...

Gissar att det är vad deras ÅF sagt till dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, FE fanns att köpa igår morse mellan 6-7:30-ish tydligen, flera här på Sweclockers som beställt. Vissa kort fanns i mindre upplaga vid lansering, men tänk på att det finns runt 10 modeller och vi har 7-8 stora återförsäljare, Komplett tror jag hade runt 100 Asus TUF. Samt att beställningar som inte fick kort på lanseringen har i vissa fall fått kort denna vecka, dessa nummer vet vi inget. Men vi kan nog räkna med att det kommer in kort löpande och ordrar fylls, tills dess kommer det se tomt ut i butikerna.

Gör det? Är det därför Inet, Webhallen etc. menar att de dyker upp först i början av nästa år? På tal om att komma med fakta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Fulci:

Man kan inte kalla RTX 3080 eller RTX 3090 en papperslansering. Det är ett begrepp när man lanserar en produkt som inte finns än.

Stämmer till viss del men produkten finns de facto inte någonstans just nu så det är väl en semipapperslansering.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag har sett AMD slides där både 7nm och 7nm+ har använts för RDNA2, någon som vet vilken nod som gäller? Har ju svårt att se att den utlovade 50% prestanda/w ökningen gäller om dom är kvar vid samma nod eller? Och med tanke på att TSMC 7nm+ är en EUV-nod så kan man väl gissa lite på att yields där inte är lika bra, med tanke på alla problematiska rapporter om den tekniken genom åren.

TSMC har tre 7nm-processer: N7, N7P och N7+. N7 är den första. N7P är en liten uppdatering av denna med något bättre prestanda, till vilken man lätt kan porta chip gjorda för N7 - ungefär som Intels "14nm + (+++ dubbelplus eller vad de nu är uppe i nu). N7+ är EUV-varianten av samma sak - att flytta chip till denna är jämförelsevis mycket svårare. Det finns också något som heter N6 som är EUV med kompatibel med N7, men den är inte klar än.

AMD har talat om att de skall köra en "7nm+" process för RDNA2, men detta var innan TSMC lanserade en process som hette N7+. Efter detta har AMD inte sagt något om "7nm+", utan bara att det är en 7nm-process. Detta har tolkats som att processen i själva verket är N7P, och att AMD för att vara tydliga ändrade sin benämning när det blev klart hur TSMC döpte sin 7nm EUV-process.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

2021-01-04:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...

Gissar att det är vad deras ÅF sagt till dem.

Skrivet av Xinpei:

Gör det? Är det därför Inet, Webhallen etc. menar att de dyker upp först i början av nästa år? På tal om att komma med fakta?

Är det inte bara placeholder datum för de inte har några exakta datum för leverans?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

AMD har kanske den största chansen på länge att ta tillbaka delar av marknaden från Nvidia.

Hade varit sjukt om ett kort från 6000-serien kunde matcha 3080 samt ha "tillräckliga" volymer i lager vid lansering.

Permalänk
Medlem

Det får ju en att undra lite om 3090 skulle vara 3090 från början eller om det var så att NVIDIA visste hur få kort som de skulle ha tillgängliga av 3080 och rebrandade/slaktade sina Titans för att det skulle verka som de hade fler kort rent över lag.

Skrivet av employed:

AMD har kanske den största chansen på länge att ta tillbaka delar av marknaden från Nvidia.

Hade varit sjukt om ett kort från 6000-serien kunde matcha 3080 samt ha "tillräckliga" volymer i lager vid lansering.

Har de prestanda mellan 3080 och 3070 så hade det nog inte varit några problem alls. Med likvärdigt pris.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

2021-01-04:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...

Gissar att det är vad deras ÅF sagt till dem.

Distributörer, men ja, det är ett preliminärt datum. Med stor sannolikhet får man kort innan dess. Du tycker inte att det ser konstigt ut med att alla kort har 2021-01-24? Det kan ju knappast stämma att utdelningen ska vara så exakt att alla har preliminärt exakt samma datum. Detta betyder ju inte heller att de får korten just då. Oftast vet ju knappt butiker när de får nästa leverans av kort i början, kan vara imorgon eller om 8 dagar. Det vi kan räkna med är att det kommer kort kontinuerligt. Har man otur ligger man i 10 i kö, de får in 9 och man missar just den batchen, i dessa fall kan man ha ett datum som inte stämmer med den förväntade tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

2021-01-04:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...

Gissar att det är vad deras ÅF sagt till dem.

Har någon bekräftat att det är först då fler kort kommer in? Ser ut som en place-holder i mina ögon.

Permalänk
Inaktiv

nvidias "skit"sida var otillgänglig och hela tillgången rakt över har varit ett enda stort skämt .

är inte detta en papperslansering så vettefan vad som är det ....... visst kan man skylla på bottar men att INGEN som spammade nvidias sida såg ett kort på väldigt lång tid ..... skitsnack och inkompetens då man gått ut med både tid och datum för lansering

hade dom åtminstonde haft ryggrad och stå upp för saken så fine ,,,, men detta jävla kvacksalveri och floskler ursäkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gör det? Är det därför Inet, Webhallen etc. menar att de dyker upp först i början av nästa år? På tal om att komma med fakta?

Så du menar att Nvidia bara skulle sluta skicka ut kort eller? Har aldrig hänt i historien. Varför skulle det hända nu? Batcher med kort kommer, hur stora och när vet de inte.