Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Jag beställde en Xbox Series X igår direkt ifrån Microsoft, leverans på releasedagen. Kolla där om Elgiganten inte kan leverera i tid.

Jo såg att den fanns i Xboxens butik, bara att beställa. Men nu har jag redan två förbeställningar så jag litar på att någon av dem kommer att leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är ingen expert då jag bara har en XBone, men som jag förstår det så krävs det ju att du antingen är inloggad eller att det är din hemmakonsol för att dina spel ska funka. Men så länge du inte spelar på den ena så kan du ju vara inloggad på den andra även om din sambo spelar med sitt konto på den. Jag vet inte exakt hur det här funkar tillsammans med en annan hemmakonsol och så, men du kan ju sätta att en kontroll loggar in dig så kan sambon ha en kontroll som är hennes, loggar in henne, så borde det räcka att starta båda med konsolen liksom.

mm, det är lite min tanke med.
för jag tror att jag förut glömde bocka i "min hemma xbox" och då var hon tvungen att logga in mig och sen byta till sin profil för att kunna spela game pass.
ska testa detta genom att bocka ur den där från den enda boxen i huset.

för om så är fallet kommer jag avboka WD Legion samt AC Valhalla som jag beställt på skiva och bara köra digitala spel, liksom om vi kommer kunna spela samma spel samtidigt är ju det en oerhörd fördel.

men alla här är säkra att man kan spela på game pass samtidigt på samma subscription? för jag vill minnas att när jag spelade Metro från game pass på pc så kunde damen inte spela game pass på xboxen, men det kanske är skillnad,

Edit gällande hem Xbox:
"Det här är din hemma-xbox vilket innebär att andra kan spela dina nedladdade spel utan att du behöver logga in."

Så står det på xboxen och då antar jag att det är så pass enkelt att det enda damen behöver göra är att logga in mig och sen byta till sin profil om hon vill spela på burken i vardagsrummet

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Så står det på xboxen och då antar jag att det är så pass enkelt att det enda damen behöver göra är att logga in mig och sen byta till sin profil om hon vill spela på burken i vardagsrummet

Ja, sonen spelar ibland på mitt One x då jag har Fifa 20 på skiva och han har ett One s digital utan skivläsare, då startar han bara min konsol och switchar snabbt över till sin profil.

På din andra fundering, ja. Jag och grabben spelade senast för 1 timme sedan lite co-op i nåt zombieskjutarspel som finns på Game Pass.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt besviken på att X inte finns i vitt!
Hade passat in mycket bättre på vår vita möbel.
Om det är någon som vill byta sin vita S-handkontroll mot en svart kontroll från X-modelken så skicka PM.

Permalänk
Medlem

När man tittar på microsoft sida, så står det på alla återförsäljare, inklusive microsoft att det är utsåld. Men åtminstone Elgiganten så går det fortfarande lägga i kundvagnen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

När man tittar på microsoft sida, så står det på alla återförsäljare, inklusive microsoft att det är utsåld. Men åtminstone Elgiganten så går det fortfarande lägga i kundvagnen.

Tycker att det är så förbannat svårt att avgöra om det kommer vara några problem att få XSX på releasen eller inte. Exempelvis skriver media markt såhär ” Alla förhandsbokningar planeras att levereras till releasedagen 10/11.”
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-series-x...

Och för PS5 har de skrivit leverans i 2021 om man bokar nu så tror inte de har glömt att ändra texten bara för xbox men ej för PS5.
Och som du säger så finns de fortfarande att boka på Elgiganten.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av snajk:

Nu har (det amerikanska) priset kommit för minnesexpansionen: $219,99 för 1 TB. Helt ok ändå med tanke på priserna för PCIe 4 SSD:er.

https://www.theverge.com/2020/9/24/21453904/microsoft-xbox-se...

Svenska priset blir 2579kr

https://www.microsoft.com/sv-se/p/seagate-storage-expansion-c...

https://news.xbox.com/en-us/2020/09/24/xbox-series-x-and-xbox...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Jo. Inte katastrof på något sätt utan ganska rimligt sett till vad motsvarande nvme ssd kostar. Problemet kommer dock sen, om priset inte följer priserna för ssd:er utan kvarstår under hela konsolens livslängd. Jag minns ju de proprietära hårddiskarna till 360 som mot slutet var nästan komiskt dyra. Typ 20 GB för mer än en vanlig disk på 500. Men vi får väl hoppas att priserna blir mer rimliga, det låter ju som att det kommer att komma "minneskort" från flera tillverkare så småningom.

Oavsett hade jag väntat med att köpa en tills det börjar bli jobbigt med det medföljande utrymmet. Förhoppningsvis är priserna bättre då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zosma:

När man tittar på microsoft sida, så står det på alla återförsäljare, inklusive microsoft att det är utsåld. Men åtminstone Elgiganten så går det fortfarande lägga i kundvagnen.

Jepp, på MS sida kan man ju inte alls beställa direkt från dem? De hänvisar ju till Elgiganten, och där har jag redan en beställning liggande.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Riktigt besviken på att X inte finns i vitt!
Hade passat in mycket bättre på vår vita möbel.
Om det är någon som vill byta sin vita S-handkontroll mot en svart kontroll från X-modelken så skicka PM.

Om du inte orkar vänta på färgalternativ så kommer det säkert släppas "skins" till konsolen. Finns ju massor att köpa till one s exempelvis. Sen hur bra resultaten blir med dom har jag ingen aning om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jepp, på MS sida kan man ju inte alls beställa direkt från dem? De hänvisar ju till Elgiganten, och där har jag redan en beställning liggande.

För Series X kunde du beställa direkt från Microsoft. För Series S kan du fortfarande beställa direkt.
https://www.xbox.com/sv-se/configure/942J774TP9JN

Permalänk
Medlem

Hur funkar förbokningar hos Elgiganten? Kan jag förboka och så får man ett val när den är i lager om man vill köpa eller inte? Eller är förbokningen bindande?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Hur funkar förbokningar hos Elgiganten? Kan jag förboka och så får man ett val när den är i lager om man vill köpa eller inte? Eller är förbokningen bindande?

/hulle.

Med All Access signar du upp på avbetalning med Resurs Bank.
Om du enbart för bilar konsolen så betalar du för den nu direkt. Att avboka och få tillbaka pengarna ska inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khajiit has wares:

Med All Access signar du upp på avbetalning med Resurs Bank.
Om du enbart för bilar konsolen så betalar du för den nu direkt. Att avboka och få tillbaka pengarna ska inte vara ett problem.

Man kan beställa med Klarna faktura på Elgiganten. Då får du inte fakturan förrän produkten är på väg till dig och du behöver inte ligga ute med pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av legis:

För Series X kunde du beställa direkt från Microsoft. För Series S kan du fortfarande beställa direkt.
https://www.xbox.com/sv-se/configure/942J774TP9JN

Ok, Series X är slut i lager.
Då får jag hoppas på att Elgiganten kan leverera då.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Var precis inne på elgiganten trollhättan, för att köpa tony hawk till xbox. Såg inte några tecken alls på att det finns någon ny Xbox konsol att förhandsboka. Behövde ni som har bokat i butik fråga efter konsolerna? Gick runt lite bland hyllorna där de har spel och konsoler men såg inget.
Var inte ute efter någon Xbox series själv ännu, men trodde det skulle vara mer reklam än ingenting när de skriver på hemsidan att all acces måste bokas i butik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Elgigantens support säger att man får den i januari om man bokar nu.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Webbhallen

Förklara det här då kära vänner. Den jag förhandsbokade i juni förväntas "lanseras" sista december. (Tolkar det som okänt datum). Den jag bokade i september förväntas lanseras på releasedatumet.

Sämre att vara tidigt ute?

Något skumt är det allt med alla dessa förhandsbokningar.

https://imgur.com/LWGzrZy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sealc:

@Webbhallen

Förklara det här då kära vänner. Den jag förhandsbokade i juni förväntas "lanseras" sista december. (Tolkar det som okänt datum). Den jag bokade i september förväntas lanseras på releasedatumet.

Sämre att vara tidigt ute?

Något skumt är det allt med alla dessa förhandsbokningar.

https://imgur.com/LWGzrZy

Skumt definitivt. Sen sår det ju inget om leveransdatum utan "Lanseras:", samma produkt lanseras vid olika tillfällen?

Min bokning från 13 juli står: 302846 lanseras 2020-11-10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skumt definitivt. Sen sår det ju inget om leveransdatum utan "Lanseras:", samma produkt lanseras vid olika tillfällen?

Min bokning från 13 juli står: 302846 lanseras 2020-11-10.

Verkar vara lite "Den som lever får se". Tycker ändå det är lite underligt att de inte gått ut med exakt vad som gäller kring en sådan här release. Det är ju ingen direkt överraskning att det skulle släppas i november. De borde kunna meddela exakt vilka som får och inte får en konsol utifrån den data de har från Microsoft.

Tycker det är lite underligt skött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

@Webbhallen

Förklara det här då kära vänner. Den jag förhandsbokade i juni förväntas "lanseras" sista december. (Tolkar det som okänt datum). Den jag bokade i september förväntas lanseras på releasedatumet.

Sämre att vara tidigt ute?

Något skumt är det allt med alla dessa förhandsbokningar.

https://imgur.com/LWGzrZy

Det är @webhallen, men precis väldigt märkligt. Har min xbox bokad 2020-08-23 och min PS5 bokad 2020-07-20 från webhallen så hade varit intressant att höra asap om man är säker eller inte.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Verkar vara lite "Den som lever får se". Tycker ändå det är lite underligt att de inte gått ut med exakt vad som gäller kring en sådan här release. Det är ju ingen direkt överraskning att det skulle släppas i november. De borde kunna meddela exakt vilka som får och inte får en konsol utifrån den data de har från Microsoft.

Tycker det är lite underligt skött.

Det är ju alltid så här. Det är ju en barnlek att bara ge folk ett könummer och sedan skriva "för närvarande får alla till och med könummer 590 sin enhet på lanseringsdagen" och sedan uppdatera detta allt eftersom folk avbokar osv.

Jag gissar att det är en kombination av:

1. MS/Sony ger helt enkelt inte handlarna någon exakt siffra på antal enheter i förväg.
2. Handlarna har inte möjlighet att administrera detta då att sälja ett hundratal konsoler inte är prio 1 ändå.
3. Det är en affärshemlighet hur många enheter varje handlare får.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sealc:

Verkar vara lite "Den som lever får se". Tycker ändå det är lite underligt att de inte gått ut med exakt vad som gäller kring en sådan här release. Det är ju ingen direkt överraskning att det skulle släppas i november. De borde kunna meddela exakt vilka som får och inte får en konsol utifrån den data de har från Microsoft.

Tycker det är lite underligt skött.

Ja.
När jag var i kontakt med Elgigantens support den 22:a, alltså den dag man kunde förboka på, så sade de att jag definitivt en av de som skulle få på releasedagen, men dagen efter så kom ett mail och SMS om att det hela var försenat, förvisso bara med en dag, men ändå.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Ja.
När jag var i kontakt med Elgigantens support den 22:a, alltså den dag man kunde förboka på, så sade de att jag definitivt en av de som skulle få på releasedagen, men dagen efter så kom ett mail och SMS om att det hela var försenat, förvisso bara med en dag, men ändå.

När köpte du din exakt tid? Köpte min på elgiganten 09 : 18 och jag har ej fått något sådant sms / mejl.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BlommaNN:

När köpte du din exakt tid? Köpte min på elgiganten 09 : 18 och jag har ej fått något sådant sms / mejl.

Jag kan säga detsamma.
Min bokningsbekräftelse säger 09:13 och jag har inget sådant mail och/eller sms.

Har en svåger som beställde runt 10-tiden och han har fått både sms och e-post att leveransen ser för honom runt den 12’e istället.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

När köpte du din exakt tid? Köpte min på elgiganten 09 : 18 och jag har ej fått något sådant sms / mejl.

Jag beställde senare, 18:00 typ. Så du har säkert din samma dag som release då. För min del är beskedet 11/11.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag beställde senare, 18:00 typ. Så du har säkert din samma dag som release då. För min del är beskedet 11/11.

Jag beställde 09:03 och har heller inte fått något SMS eller Mail.

Permalänk
Medlem

Fick detta från Webhallen i Onsdags:
Vi vill uppmärksamma dig om att en produkt i din order har fått ett nytt releasedatum:
2020-11-10

Permalänk

På min beställningsbekräftelse från Elgiganten så står det att min Series X ska komma in i lager 2020-11-03!! 👍🏻

Permalänk
Medlem

Beställde 09.03 el giganten och inte fått nåt mail mer än beställnings bekräftelse.