Borde jag flytta front fläkten?

Permalänk

Borde jag flytta front fläkten?

Bytte just mitt GTX 1070 mot ett RTX 2070. Blev ett nödsteg då mitt förra grafikkort bråkade. Tror dock jag kommer bli nöjd. Ska köpas lite annat framöver också. Ny CPU mm...

Men i vilket fall som helst så blev det ju väldigt trångt i mitt fractal design define C chassi. Fick flytta lite kablar för att det skulle få plats.

Inser nu att jag ju de facto har orginal fläkten på original platsen ungefär i mitten av chassit. Borde jag flytta den fläkten en bit upp till nästa steg istället? Se filmen jag bifogar.

http://imgur.com/gallery/07B8r3z

Funderar på att sätta in flera fläktar men är osäker på om det behövs. R1600 i 3.8ghz (kommer bytas mot en 3600), och så nu ett RTX 2070 istället för mitt gamla GTX1070. det syns inte så bra i videon men det sitter ingen fläkt i toppen av chassit.

Hur tycker ni att jag ska göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Flytta ner fläkten o skaffa en till ovanför skulle jag säga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera 2 fläktar i fronten. Bättre luftflöde och mindre damm i burken med ett bra övertryck.

Jag har ett likadant chassi med 2st 140mm fläktar i fronten. En så långt ned som möjligt så grafikkortet får luft och en precis framför CPU kylaren. Fungerar kanon.

Om du bara skall köra på en fläkt så skulle jag låta den vara där den är för flyttar du upp den så får du mindre luft till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Har en liknande fråga angående fläktarna. Om det går bra för att låna tråd? Det nya systemet kommer byggas i ett Define C men jag har redan två NF-P12 samt en S12A från Noctua. Borde jag direkt byta ut dem medföljande fläktarna?

Permalänk

Stort tack!

@adzer Vad rekommenderar du för fläktar?

Slänger in en bonusfråga: har anslutit nya grafikkortet med en 8-stift (6+2)och en 6-stift. Den sistnämnda har ju en liten 2 kontakt till så att man kan göra den till en åtta, men den kan väl bara "hänga fritt" eller? Totalt hjärnsläpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Slänger in en bonusfråga: har anslutit nya grafikkortet med en 8-stift (6+2)och en 6-stift. Den sistnämnda har ju en liten 2 kontakt till så att man kan göra den till en åtta, men den kan väl bara "hänga fritt" eller? Totalt hjärnsläpp.

Ja, de extra 2 kontakterna kan du bara låta hänga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Har en liknande fråga angående fläktarna. Om det går bra för att låna tråd? Det nya systemet kommer byggas i ett Define C men jag har redan två NF-P12 samt en S12A från Noctua. Borde jag direkt byta ut dem medföljande fläktarna?

Ingen fara... Så länge det ger mig något. Mohaha... 😁
Men seriöst så är detta med fläktar en rätt ny historia då jag bara kört med de som kommer med chassit. Alla frågor som ger bra råd får låna min tråd när som! 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, de extra 2 kontakterna kan du bara låta hänga.

Tack! 👍

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hur är det med rekommenderade fläkt kurvor? Brukar ha en kurva för både CPU och för chassifläktar som börjar på runt 70 %. Hellre att fläktarna går jämt en att de går upp och ner. Kan göra mig tokig eftersom jag inte har den typen av fläktar som kan varvtalsreglera mjukt.

Tar som sagt gärna tips på fläktar. Vad anses vara en bra standard? Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag brukar ändra fläktkurvorna i BIOS. Så slipper man programmet i windows.
Det ser ut som att du har samma moderkort jag har med.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Stort tack!

@adzer Vad rekommenderar du för fläktar?

Slänger in en bonusfråga: har anslutit nya grafikkortet med en 8-stift (6+2)och en 6-stift. Den sistnämnda har ju en liten 2 kontakt till så att man kan göra den till en åtta, men den kan väl bara "hänga fritt" eller? Totalt hjärnsläpp.

Sista frågan först: Du låter den hänga fritt bara.

Angående fläktarna. Jag personligen är en noctua anhängare sedan många år. Deras fläktar är överlägset tystast för sin prestanda, men de är dyra. Skall jag ge ett mer kostnadsoptimerat förlag så arctic. Deras fläktar finns också i storpack för riktigt bra priser:

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P14-PWM-PST-5-pcs...

Här finns en bra jämförelse av lite fläktar i 120mm storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är det med rekommenderade fläkt kurvor? Brukar ha en kurva för både CPU och för chassifläktar som börjar på runt 70 %. Hellre att fläktarna går jämt en att de går upp och ner. Kan göra mig tokig eftersom jag inte har den typen av fläktar som kan varvtalsreglera mjukt.

Tar som sagt gärna tips på fläktar. Vad anses vara en bra standard? Tack!

Smakfråga och beror lite på hur välventilerat chassi man har samt vilka komponenter.
För mig så är PSU och GPU semi-passiva och alla mina fläktar är pwm-styrda enligt följande:

CPU fläkten styrs av CPU-temperaturen.
< 60c: 36%
75C: 60%
90C: 100%

Chassi fläktarna styrs av moderkortets temperatur.
< 28C: 29%
47C: 100%

Alla fläktar sitter och på en 2.6sekunders utjämningstid så de inte går upp och ned hela tiden.

Ovan gör så att vid vila så står PSU och GPU fläktarna still. CPUn går på ca 650varv och chassi på 400varv. Väldigt tyst mao. Vid användning så ökar fläktarna efter behov. Cpu efter cpu temp, gpu efter gpu-temp, psu efter psu-temp/belastning och chassi efter moderkort/luft-temp.

Och innan någon frågar. Ja jag är väldigt anal när det gäller ljud och störningar. Ljudföroreningar gillas ej

Permalänk

@adzer: Okej, vad bra med lite info om detta! Men är fläktarna från Arctic (de i paketet) sämre än vad som följde med min Fractal Design Define C? Kopplar jag de bara som "de är" eller hur funkar det... Inte lärt mig riktigt detta med PWM osv... =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@adzer: Okej, vad bra med lite info om detta! Men är fläktarna från Arctic (de i paketet) sämre än vad som följde med min Fractal Design Define C? Kopplar jag de bara som "de är" eller hur funkar det... Inte lärt mig riktigt detta med PWM osv... =P

Jag har inte sett några tester på specifikt arctic mot fractal, men med tanke på hur bra arctic fläktarna är så skulle jag bli förvånad om de inte var en bit bättre än fractals. Define c har ju också bara 120mm fläktar med som standard så att köpa 2st arctic 140mm och sätta i fronten skulle jag rekommendera.

Du kopplar fläktarna till moderkortets 4pins-kontakter för fläktar. PWM betyder bara att det finns en extra ledare som styra fläktarnas hastighet via så kallad PWM(pulsbreddsmodulering på svenska).

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

Vill inte vara petig, men det ser ut som att din CPU-kylare, CPU-fläkt och fläkt i bakkant skulle behöva lite rengöring.
Kan påverka både temperatur och ljudnivå/luftflöde mer än man tror.

Permalänk
Medlem

Det står att man kan få in två 140mm eller tre 120mm fläktar i fronten på ett Define C.
Men jag ville testa ett 140mm och två 120mm.

Ett alternativ för fläktlösning.
Jag har en 120mm noctua fläkt där bak.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

@ekhyddan:
Ja det går, men 2st 140mm och 1st 120mm går ej. Saknas ca 5-6mm :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@ekhyddan:
Ja det går, men 2st 140mm och 1st 120mm går ej. Saknas ca 5-6mm :/

Jag har 2x140 och 1x120. Fractal design fläktar.
(Har ej moddat/sågat grejer för att få plats)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag har 2x140 och 1x120. Fractal design fläktar.
(Har ej moddat/sågat grejer för att få plats)

Jasså? Jag har bara testat med noctua och deras fläktar e kanske någon mm större pga av sina vibrationsdämpande hörn. Det måste vart på håret iaf antar jag? Lust att visa en bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jasså? Jag har bara testat med noctua och deras fläktar e kanske någon mm större pga av sina vibrationsdämpande hörn. Det måste vart på håret iaf antar jag? Lust att visa en bild?

Absolut, försökte få till det i förra inlägget men imgur är lite bråkig på mobil.
Och det är korrekt, det var precis så man fick in dem.

Hoppas det fungerar nu;

Permalänk

@Viita: Aldrig fel att vara petig, men tror videon gör att det ser värre ut än vad det är. Men visst...inte det lättaste att få bort damm från fläktar, speciellt inte på fläktbladens kanter (och de är väl nog så viktiga). Men så värst dammigt tycker jag nog inte det är. Var gravt (!) pedantisk en gång i tiden, men det har släppt. "Det funkar" är mer parollen nu. När det kommer dammkockor - då kan vi börja prata lite hehe...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@Mahti: Blev inspirerad av dig och satte dit en noctua 120mm i botten. Gick tyvärr inte att få dit den med existerande fästen trots en del våld så den står nu på golvet av chassit och sitter fast med buntband. Fläkten kommer inte flytta sig någonstans och då den är vibrationsdämpad i hörnen så är det gummi mellan fläkt och chassi iaf.

Känns skönt att ha fläktmaximerat fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Känns skönt att ha fläktmaximerat fronten

Verkar som du Noctuas är marginellt större då, härligt att det löste sig ändå.

Jag har funderat på att stoppa 2x 140mm i toppen också, har redan fläktarna hemma. Men då blir det inte längre övertryck i chassit så vet inte om det är önskvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Verkar som du Noctuas är marginellt större då, härligt att det löste sig ändå.

Jag har funderat på att stoppa 2x 140mm i toppen också, har redan fläktarna hemma. Men då blir det inte längre övertryck i chassit så vet inte om det är önskvärt

Ja gummit går ju lite utanför ramen så det blir så. Tar du bort dem så går de säkert in precis som fractals. Jag är dock ganska anal när det gäller ljud ifrån datorn så alla fläktar sitter med noctuas gummifästningar inkl deras skruversättningar.

Se upp med att sätta en fläkt i taket för nära fronten för risken är att den kalla luften ifrån fronten går rakt ut genom taket istället för genom cpu kylaren. Du kanske bör testa med en fläkt längst bak endast. Så kör jag för tillfället, men inte 100 på om jag tänker behålla taket öppet eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du kanske bör testa med en fläkt längst bak endast.

Blir nog på det sättet, så är det fortfrande övertryck. 1x120mm bak, 1x140mm i toppen bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Absolut, försökte få till det i förra inlägget men imgur är lite bråkig på mobil.
Och det är korrekt, det var precis så man fick in dem.

Hoppas det fungerar nu;

https://i.imgur.com/oIzWdY6.jpg

Ser ut till att du har 140mm - 120mm - 140mm, alltså 120mm i mitten. Stämmer det? Annars tänkte jag det vore mer naturligt att prova med 120mm längst ner...

Permalänk

Körde Power-testet med OCCT precis. Det blir verkligen varmt när jag kör både GPU och CPU hårt. (se bild). Körde i över sju minuter och det bara ökade hela tiden. Måste nog slänga in några fläktar till: Vad rekommenderade ni nu, två totalt framme och en extra bak, eller? Funderade på det där kitet med några fläktar från Arctic. Eftersom det främst var CPUn som blev varmare än vad jag sett tidigare, så undrar jag om det är dags att lossa och ta på ny pasta. Men det får nog ske när jag köper nästa CPU.

Edit: Bild ja...

https://imgur.com/a/AFyTbsN

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Körde Power-testet med OCCT precis. Det blir verkligen varmt när jag kör både GPU och CPU hårt. (se bild). Körde i över sju minuter och det bara ökade hela tiden. Måste nog slänga in några fläktar till: Vad rekommenderade ni nu, två totalt framme och en extra bak, eller? Funderade på det där kitet med några fläktar från Arctic. Eftersom det främst var CPUn som blev varmare än vad jag sett tidigare, så undrar jag om det är dags att lossa och ta på ny pasta. Men det får nog ske när jag köper nästa CPU.

Edit: Bild ja...

https://imgur.com/a/AFyTbsN

Mig veterligen ser det ut som helt normala och acceptabla temperaturer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Körde Power-testet med OCCT precis. Det blir verkligen varmt när jag kör både GPU och CPU hårt. (se bild). Körde i över sju minuter och det bara ökade hela tiden. Måste nog slänga in några fläktar till: Vad rekommenderade ni nu, två totalt framme och en extra bak, eller? Funderade på det där kitet med några fläktar från Arctic. Eftersom det främst var CPUn som blev varmare än vad jag sett tidigare, så undrar jag om det är dags att lossa och ta på ny pasta. Men det får nog ske när jag köper nästa CPU.

Edit: Bild ja...

https://imgur.com/a/AFyTbsN

Inget fel på den temperaturen.

Permalänk
Medlem

@spacedebree: rekommenderar att du köper två nya 140mm pwm fläktar, helst från noctua typ Noctua NF-A14 PWM 140mm
då du kanske har 4pins fläkt anslutningar på grafikortet som du då kan ansluta dem i som boostar på flåset när grafikortet behöver mer kylning