Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Beställde/bokade 3080 sent på Webhallen. på den ordern står det "Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
324068 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Kändes som det kommer dröja så idag försökte jag beställa ett 3090 i tid(15:02) och på den ordern står det "Leveransen inväntar följande produkter.
324070 lanseras 2020-09-24."

Om jag utläser det rätt så borde 3090 ligga bättre till för tidigare leverans än 3080?

Min polare beställde 15.01 och har samma status, han frågade kundtjänst om han kunde räkna med ett kort eller om order statusen kommer ändras beroende på om man måste vänta på en ny leverans från leverantörern men det kunde inte kundtjänsten svara på.

Dom sa att ifall man blivit tilldelad ett kort så borde man veta det i början av nästa vecka när leveranser sker.

I övrigt så sa kundtjänsten att order statusen eventuellt inte kommer ändras även om det inte kommer finnas någon produkt på lager under en längre tid vilket lät lite underligt, vore trist att avboka efter väntat en tid och sen får dom in kortet dagen efter.

Permalänk
Medlem

GN "sågar" 3090/Nvidia. xD

Permalänk
Medlem

Jag kommer hoppa på 3000 serien också tror jag. Mitt 1070 funkar fortfarande okej, och AMD kan ju faktist släppa något som ger mycket prestanda per kronor(det viktigaste för mig). Fläskigt grafikkort men för det priset så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är ju ett jävligt fränt kort och snabbt som satan. Men jag håller med om att Nvidia gör ett felsteg genom att inte kalla den för Titan

Tror dom kommer sälja väldigt mycket fler kort genom att döpa det till 3090. Men det hade varit mer moraliskt korrekt mot konsument att kalla det något som inte antyder att det är en GPU för gaming.

Permalänk
Medlem

@employed: är det samma video som postades tidigare i tråden eller en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att köpa 3090 för 8K känns precis som att köpa 2060 för RT. Produkten är inte alls redo och när det (om någonsin) blir mainstream är korten på tok för långsamma för vettig FPS ändå...

Dessutom lågt av NVIDIA att sponsra videos om spel på 8K för två av de största profilerna på Youtube dagen innan alla andra får sin NDA släppt.
Arrangerat och uppstyrt i detalj av NVIDIA vilka spel och inställningar de ska köra. Kolla istället på GN som hånar dem (edit: dessa reviewers) genom att ta emot pengar på liknande sätt... och samtidigt visar den riktiga prestandan https://youtu.be/Xgs-VbqsuKo?t=401

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Inaktiv

Vilken besvikelse (ur spel perspektiv), känns som ett omdöpt 3080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer med flera att det borde heta Titan, detta av hur många anledningar som helst.
Först såklart det många skriver att folk kan köpa detta kortet till sin dator som de bara sitter och spelar med. Men för den grupp så detta grafikkort är till så ger namnet titan ett tydlig signal om att det är detta kort de bör satsa på och namnet anger respekt.

Men, det är inget Titan eftersom Nvidia låst ner drivrutinerna på ett sätt dom inte gjort med Titan. Så det gamla Titakortet spöar ett 3090 i vissa typer av laster. Antar att Nvidia sett en utveckling där Titan kannibaliserar för mycket på Quadro.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Dessutom lågt av NVIDIA att sponsra videos om spel på 8K för två av de största profilerna på Youtube dagen innan alla andra får sin NDA släppt.
Arrangerat och uppstyrt i detalj av NVIDIA vilka spel och inställningar de ska köra. Kolla istället på GN som hånar dem genom att ta emot pengar... och samtidigt visar den riktiga prestandan https://youtu.be/Xgs-VbqsuKo?t=401

Jo det var ju lite det jag syftade till. Men för mig är det inget nytt, Nvidia brukar göra så här...

Varför inte presentera 3080/3090 som 4K@HFR, de första korten som ger en bra upplevelse för HDMI2.1 (48Gbit) och sådant som faktiskt stämmer.

Mycket som är bra med korten, de behöver inte ljuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket som är bra med korten, de behöver inte ljuga

Exakt, det är sammanfattningen från Steve också.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och grundlig recension, som vanligt. Den bekräftade väl det alla misstänkte svindyrt och lite snabbare än 3080

Det enda jag inte förstår är utmärkelsen "Bra Produkt", det borde inte fått någon utmärkelse alls
Tänker på kommentarer och slutsatser i recensionen:
* " troligtvis inte spelkortet du letar efter"
* "det kostar mer än dubbelt så mycket som Geforce RTX 3080, och endast erbjuder i snitt 12 procent högre rastreringsprestanda vid 4K UHD, känns det som ett direkt dåligt köp"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack för en bra och grundlig recension, som vanligt. Den bekräftade väl det alla misstänkte svindyrt och lite snabbare än 3080

Det enda jag inte förstår är utmärkelsen "Bra Produkt", det borde inte fått någon utmärkelse alls
Tänker på kommentarer och slutsatser i recensionen:
* " troligtvis inte spelkortet du letar efter"
* "det kostar mer än dubbelt så mycket som Geforce RTX 3080, och endast erbjuder i snitt 12 procent högre rastreringsprestanda vid 4K UHD, känns det som ett direkt dåligt köp"

Det är ett bra köp om du behöver mer än 12GB VRAM, men för alla andra fall är det ganska meningslöst. Men för videoproduktion kan det till exempel vara bra...

När jag läste fick det utmärkelsen ’utmärkt’ hade jag för mig?

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Men, det är inget Titan eftersom Nvidia låst ner drivrutinerna på ett sätt dom inte gjort med Titan. Så det gamla Titakortet spöar ett 3090 i vissa typer av laster. Antar att Nvidia sett en utveckling där Titan kannibaliserar för mycket på Quadro.

Då borde de skicka med vettiga drivers till denna grafikkort.
Men som du sist skrev så är Nvidia rädd för konkurrens emot Quadro.

Detta med att med flit göra vissa produkter sämre för att undvika konkurrens emot en dyrare produkt serie är vanligt. Vore det inte för AMD hade vi säkerligen på mainstream suttit med 4 core nu och eventuellt en lågt klockad Hedt. För Xeon har verkligen fått stryk när det gäller workstations (ej servar) nu när Hept har blivit så bra.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag inte tag i något kort igår. Fick in en order hos Webhallen, fick orderbekräftelsemail 15:01 som sa att varan fanns i lager, men ordern släpptes aldrig.

Efter att ha kollat på lite recensioner har jag bestämt mig för att avvakta. Mitt största problem är att jag sålt mitt 2080 ti. Funderar på att köpa något skitkort för någon tusenlapp och härda ut några månader och se hur marknaden, drivruter etc utvecklar sig och sedan göra ett mer "informerat" köp.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Mycket recenserande av recessioner och gnällande om Nvidias marknadsföring och prissättning... fattar inte, om man har för avsikt att lira med kortet, ja då kanske man helt enkelt ska skita i att köpa det om man anser att det är meningslös prestandaskillnad mot 3080. Korten säljer ju slut alltså finns det en ganska stor målgrupp med god efterfrågan. Helt misslyckade är dom inte skulle jag säga ur ett affärsmässigt perspektiv. Köper inte att folk luras in i att köpa kortet, tror man kan utgå ifrån att folk vet vad dom sysslar med.

Och som många är inne på, det finns ju fler användningsområden för 3090 än bara spel....

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

@Kenneth @JonasT Som extremöverklockare (framförallt av grafikkort) har jag följt Nvidia hyffsat noggrant de senaste åren. Nvidia är ju ganska kända för att köra "fulingar" och ge intrycket av att "det här" kortet kommer vara toppmodellen, bara för att kort därefter lansera ett nytt Titan som krossar allt.

Jag kan inte se att 3090 skulle vara en Titan-ersättare på något vis. Men de vill gärna få det att framstå som det för att motivera prissättningen på 3090. Nvidia själva kallar det för "prestanda i TITAN-klassen", vilket är tillräckligt luddigt för att ge intrycket av titan, samtidigt som de bara hänvisar till en relativ prestandanivå och ingen vet vad baseline för det påståendet är. Det hade varit intressant att veta hur nvidia utrycker sig i deras "reviewers guide" eller vad det heter nuförtiden.

Det finns ett flertal argument för att 3090 inte är ett Titan:
- Det är tillgängligt för partners, det har inte titanklassen varit på ett bra tag nu.
- 3080 med 20GB minne kommer, det kan vi vara säkra på Men det är inte bekräftat av nvidia eftersom det placerar 3080 alldeles för nära 3090.
- Det finns ingen anledning för nvidia att gå ner så kraftigt i pris för sin titan-serie när de är helt ohotade på prestandatronen.
- Däremot finns det incitament att prishöja "3080 ti" genom att kalla det 3090 och dra paralleller till titan.

Sammantaget tycker jag att det är viktig sak att väga in i denna lansering. Precis som ni skriver i recensionen så är 3090 väldigt nischat till applikationer som använder mycket grafikminne. Men om det kommer ett nytt, riktigt Titan inom ett par månader, var placerar det 3090? 3090 hamnar i ett ingenmansland där i princip enda riktiga användningsområdet är extremöverklockning (eftersom det är tillgängligt för partners och icke referensdesign). Och det användningsområdet är ju extremt nischat om något

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Rauf:

@Kenneth @JonasT Som extremöverklockare (framförallt av grafikkort) har jag följt Nvidia hyffsat noggrant de senaste åren. Nvidia är ju ganska kända för att köra "fulingar" och ge intrycket av att "det här" kortet kommer vara toppmodellen, bara för att kort därefter lansera ett nytt Titan som krossar allt.

Jag kan inte se att 3090 skulle vara en Titan-ersättare på något vis. Men de vill gärna få det att framstå som det för att motivera prissättningen på 3090. Nvidia själva kallar det för "prestanda i TITAN-klassen", vilket är tillräckligt luddigt för att ge intrycket av titan, samtidigt som de bara hänvisar till en relativ prestandanivå och ingen vet vad baseline för det påståendet är. Det hade varit intressant att veta hur nvidia utrycker sig i deras "reviewers guide" eller vad det heter nuförtiden.

Det finns ett flertal argument för att 3090 inte är ett Titan:
- Det är tillgängligt för partners, det har inte titanklassen varit på ett bra tag nu.
- 3080 med 20GB minne kommer, det kan vi vara säkra på Men det är inte bekräftat av nvidia eftersom det placerar 3080 alldeles för nära 3090.
- Det finns ingen anledning för nvidia att gå ner så kraftigt i pris för sin titan-serie när de är helt ohotade på prestandatronen.
- Däremot finns det incitament att prishöja "3080 ti" genom att kalla det 3090 och dra paralleller till titan.

Sammantaget tycker jag att det är viktig sak att väga in i denna lansering. Precis som ni skriver i recensionen så är 3090 väldigt nischat till applikationer som använder mycket grafikminne. Men om det kommer ett nytt, riktigt Titan inom ett par månader, var placerar det 3090? 3090 hamnar i ett ingenmansland där i princip enda riktiga användningsområdet är extremöverklockning (eftersom det är tillgängligt för partners och icke referensdesign). Och det användningsområdet är ju extremt nischat om något

Nvidia kan mycket väl välja att släppa ett riktigt Titan baserat på Ampere, med exempelvis den fullskaliga GA102-kretsen och 48 GB GDDR6X likt Quadro-kortet som ser ut att vara på g. Men då skulle det gissningsvis fortfarande ligga en en betydligt högre prisklass än vad Geforce RTX 3090 landade på. Så argumentet för 3090 är att det är utmärkt om du behöver tillgång till 24 GB VRAM i de applikationer du arbetar i, då det faktiskt inte har gått att få tag på kort med den minnesmängden i denna prisklass tidigare.

För spel är det en tämligen menlös produkt ställd mot RTX 3080 sett till det stora prisdeltat, om man nu inte absolut vill ha det värsta, eller som i ditt fall försöka slå nya rekord i 3DMark.

Permalänk
Medlem

@joakim99:

Här ser du skillnaden i 3090's nerlåsta drivers, och ett riktigt Titan kort.
Detta ingen hemlighet, utan nVidia har själva nu i dagarna bekräftat att detta är förväntat beteende pga drivers.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant det där med drivrutinerna. Min första reflektion av 3090 är att det är ju ett arbetskort och jämfört med rtx titan ett ganska prisvärt sådant, men om detta kort är mer nedlåst och har mycket sämre prestanda i en del scenarion så är det en en helt annan historia. Det betyder att om det kommer en 20GB 3080 med precis samma drivrutin som 3090 så är inte 3090 i min bok ett titankort, inte mer än 3080 iaf. Om nvidia sedan faktiskt släpper en titan ampere så hade jag om jag vart 3090 ägare blivit lite trött på nivida.

Problemet i min bok är inte priset. Att det finns produkter i högre prissegment är helt ok. Problemet är myglandet och den sneda marknadsföringen. 3090 är det nya titan, fast egentligen inte. 3090 är "8K gaming ready", fast egentligen inte.

Jag blev positivt överraskad när jag fick se 3000 seriens priser, men det har stadigt gått nedåt sedan dess. Nivida kommer alltid vara nvidia verkar det som.

ps.
Vill påpeka att jag inte kommer köpa något 3090 utan bara en reflektion av hur jag ser nvidias agerande.

Permalänk
Medlem

Folk kommer ju köpa, det finns alltid folk som kommer köpa. Men marknadsföringen och det kring kortet är rätt dålig. Som GN var inne på så är det främst det som är problemet, att de pushar detta som ett "gaming"-kort när prestandaskillnaden mot 3080 inte på långa vägar motiverar prisskillnaden. Sen tror jag personligen också att 3000-serien, marknadsföringen och prissättningen också är ett test från Nvidia's sida, de vill testa hur mycket folk går med på att svälja innan de börjar titta på AMD stället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite skumt att ge betyget "utmärkt" här tycker jag.
Ja, jo, om man helt bortser från pris så vore det kanske på sin plats.
Men som köp är det ju direkt uselt med över dubbla priset mot 3080 och marginellt högre prestanda.

Är man mångmiljonär/miljardär och pengar inte är en issue, så visst, go for it.
Men för oss andra är det i princip som att vaska pengar att köpa detta kort.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Lite skumt att ge betyget "utmärkt" här tycker jag.
Ja, jo, om man helt bortser från pris så vore det kanske på sin plats.
Men som köp är det ju direkt uselt med över dubbla priset mot 3080 och marginellt högre prestanda.

Är man mångmiljonär/miljardär och pengar inte är en issue, så visst, go for it.
Men för oss andra är det i princip som att vaska pengar att köpa detta kort.

Ska man bara spela så är kortet inte en höjdare i pris/prestanda nej, det borde vara hyffsat uppenbart, det är kanske därför som kortet inte får en utmärkelse för just best bang for buck i spelprestanda? Det är en nisch produkt där dess prestanda är helt beroende av vad man gör med den, det en potentiell köpare måste göra är att kika på den mjukvara som används & hur kortet presterar där, tills 3080 20GB modellen dyker upp så finns det få andra kort med denna mängd vram till så pass "lågt" pris sett till vad det annars kostar.

Har själv lite svårt för detta väldigt svartvita tänket där man absolut inte kan se mer än sitt eget use case och mer eller mindre utesluter att det ens kan finnas andra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Så argumentet för 3090 är att det är utmärkt om du behöver tillgång till 24 GB VRAM i de applikationer du arbetar i, då det faktiskt inte har gått att få tag på kort med den minnesmängden i denna prisklass tidigare.

Så är det absolut! Och alla har ju ett eget ansvar att bilda sig en uppfattning om en produkt är värt sitt pris, oavsett vad som kan tänkas komma i framtiden. Det jag inte gillar är att nvidia kommer undan med att vara långt från transparanta i sina lanseringar. De senaste åren också direkt missvisande med hur de beskriver sina produkter och får det att verka som att det här är det bästa denna generation av grafikkort har att erbjuda. Strax därefter kommer något ännu bättre. Jämför man med intel och amd så har de en helt annan transparens i form av att de inte alltid lanserar den högsta SKUn direkt, men de tillkännager i alla fall vad som komma skall (inom överskådlig framtid).

Permalänk
Medlem

Det känns som att det enda som är konstigt här är namnsättningen för att markera segmenteringen. Men jag antar att dom vill få mer sälj och kanske tror sig få det om dom gör en sån här namnsättning istället för att skriva Titan. Eller så tyckte det att Titan-namnsättningen började bli förvirrande. Varför inte en siffra efter Titan. Vilket Titan i ordningen skulle detta ha blivit? Titan 9? Titan RTX 2 kanske vore bättre namn?

Jag antar också då att det 3080 som kom ut inte presterade tillräckligt för att få kallas 3080ti. Det här känns mer och mer som en förväntad och normal prestandaskjuts bara namnsättningen hade varit annat.

Säg att 3080 hade fått heta 3080ti och 3090 heta Titan och ett lite klenare hade fått heta 3080. Då skulle de ha följt gamla vanor. Men det är hur de har marknadsfört korten som får så många att gå på hypen. Ja det är snabba kort, men det var väl förväntat med tanke på att förra generationen inte gjorde några större prestandahopp.

Ja det blir ju intressant att se om det kommer ett Titan senare och sen också ett 3080 super och att dom nu skippar ti-namnsättningen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

@dpom86: intressant helt klart. har du någon länk till där det framgår vad det mer exakt är som är benchmarkat?

Permalänk
Medlem

Ojoj vilken super flopp. Riktig bluff produkt. Skäms nästan att man har grön hårdvara i burken men deras andra produkter är faktist riktigt bra. Blåsa folk på pengar verkar vara meningen med detta kort. Konstigt att de säljer nåt kort överhuvudtaget. Men det var ju väntat iomed läckorna om den väntade prestandan.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har gjort en prestanda per krona graf? Kan va intressant att se jämförelse

Permalänk
Medlem

De flesta verkar missnöjda med dessa recensioner på korten och alla säger flopp så kan nu alla som har beställt ett 3090 på Webhallen avboka detta så kanske jag får ett kort snabbare

Permalänk
Proffsmobbare

Det här nämnts gång på gång men jag passar på att ta upp det igen. Det här kortet är en game-changer för personer som sysslar med rendering och animation, även på professionell nivå.

Grafikkortet kostar hälften av vad ett Titan gjorde, en tredjedel av ett Quadro 6000. I rena renderingsuppgifter är råprestandan nära dubbelt det av (redan snabba) 2080Ti och med dubbla mängden VRAM vilket tillåter mer frihet med texturering, mindre tid bortkastad på optimering av en scen som ändå inte är till något sorts spel, och i stort bara mer omfattande scener.

För spel är det kanske inte speciellt bra värde, men för uppgifter som just produktbilder, showreels, animationer är detta en ovärderlig produkt till ett otroligt pris. RTX 3090 kommer för många att avgöra vilken typ av uppdrag man kan ta på sig, och med prislappen 16 800 SEK, betalar för sig själv nästan direkt.

Jag hade inte alls blivit förvånad om detta är en av nycklarna till hur närmsta framtiden av digital media formas, något som påverkar i stort sett alla, oavsett förståelse för den faktiska produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

@Kenneth @JonasT Som extremöverklockare (framförallt av grafikkort) har jag följt Nvidia hyffsat noggrant de senaste åren. Nvidia är ju ganska kända för att köra "fulingar" och ge intrycket av att "det här" kortet kommer vara toppmodellen, bara för att kort därefter lansera ett nytt Titan som krossar allt.

Jag kan inte se att 3090 skulle vara en Titan-ersättare på något vis. Men de vill gärna få det att framstå som det för att motivera prissättningen på 3090. Nvidia själva kallar det för "prestanda i TITAN-klassen", vilket är tillräckligt luddigt för att ge intrycket av titan, samtidigt som de bara hänvisar till en relativ prestandanivå och ingen vet vad baseline för det påståendet är. Det hade varit intressant att veta hur nvidia utrycker sig i deras "reviewers guide" eller vad det heter nuförtiden.

Det finns ett flertal argument för att 3090 inte är ett Titan:
- Det är tillgängligt för partners, det har inte titanklassen varit på ett bra tag nu.
- 3080 med 20GB minne kommer, det kan vi vara säkra på Men det är inte bekräftat av nvidia eftersom det placerar 3080 alldeles för nära 3090.
- Det finns ingen anledning för nvidia att gå ner så kraftigt i pris för sin titan-serie när de är helt ohotade på prestandatronen.
- Däremot finns det incitament att prishöja "3080 ti" genom att kalla det 3090 och dra paralleller till titan.

Sammantaget tycker jag att det är viktig sak att väga in i denna lansering. Precis som ni skriver i recensionen så är 3090 väldigt nischat till applikationer som använder mycket grafikminne. Men om det kommer ett nytt, riktigt Titan inom ett par månader, var placerar det 3090? 3090 hamnar i ett ingenmansland där i princip enda riktiga användningsområdet är extremöverklockning (eftersom det är tillgängligt för partners och icke referensdesign). Och det användningsområdet är ju extremt nischat om något

Hejsan Rauf,

Jag tror att AdoredTV inte har helt fel i sina spekulationer https://www.youtube.com/watch?v=tXb-8feWoOE
Nvidia kommer inte släppa något Titan-kort på Ampere då det inte uppfyller "kraven att kallas Titan", det drar för mycket, låter för mycket, är för varmt. Därför gör Nvidia det näst bästa och släpper ett kort "ovanför" gaming-klassen och antyder att det är ett Titan.
Prissättningen? Nvidia är ensamma i prestandatoppen, köpare av detta kort bryr sig mindre om priset än prestandan, därför tar Nvidia det de tar.
Hade varit kul att se hur 3090 står sig mot 3080/2080Ti/Radeon VII i "Prosumer"-användande.
Inte helt säkert att det är prisvärt där