Permalänk
Medlem

Folk som inte accelererar på påfarten till motorvägen utan håller 70 hela vägen in och börjar accelerera först när dom är i högra filen.

Herre. Gud.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

https://uvell.se/2017/06/22/det-finns-ingen-passiv-rokning-ut... Se jag kan också länka ensidiga artiklar.

Men vi kan väl försöka hitta något som har lite mindre propagandakaraktär? Exempelvis: https://nordicwelfare.org/popnad/artiklar/viktigt-att-stranga...

"Rökfria miljöer är förstås ett effektivt sätt att hindra andra från att bli utsatta för passiv rökning och därmed skydda dem från tobaksrelaterad ohälsa. Ett problem är dock att det vetenskapliga stödet för sådana hälsorisker vid rökning utomhus saknas. Det kan leda till att åtgärden uppfattas som överdriven och inte får allmänhetens stöd."

Jösses..., håll bara din cigarettlukt borta ifrån oss så får du röka bäst du vill. Det var superskoj att se farsan tyna bort i Kol och Lungcancer efter ett liv av rökning så jag är inte ett dugg intresserad av att känna din eller andra rökares lukt vare sig det är direkt farligt eller inte för min del. I din ensamhet kan du få blossa bäst du vill, men håll gärna 25m avstånd till mig även efteråt, för dina kläder och hela din person stinker efteråt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Det går att blippa direkt när första varan är inscannad. Iaf på Ica, Willys, Coop m.fl.

Varför går ni till kassan? Olidligt, självscannar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Folk som inte accelererar på påfarten till motorvägen utan håller 70 hela vägen in och börjar accelerera först när dom är i högra filen.

Herre. Gud.

"Ja men jag ska ju svänga av igen om en kilometer" har en sån av och påfart där jag bor med mycket trafik i båda filerna snacka om trafikstockning det blir när det kommer en som inte gasar upp...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jösses..., håll bara din cigarettlukt borta ifrån oss så får du röka bäst du vill. Det var superskoj att se farsan tyna bort i Kol och Lungcancer efter ett liv av rökning så jag är inte ett dugg intresserad av att känna din eller andra rökares lukt vare sig det är direkt farligt eller inte för min del. I din ensamhet kan du få blossa bäst du vill, men håll gärna 25m avstånd till mig även efteråt, för dina kläder och hela din person stinker efteråt!

Jag gör så gott jag kan. Följer alla regler och mer därtill, går långt bort om det exempelvis kommer en barnvagn där föräldern inte verkar bry sig när jag tar en cigg på gatan, slänger mina fimpar i papperskorgen, röker inte framför barn, ställer mig så gott jag kan så att vinden ska blåsa röken bort från eventuella personer eller bostäder. Vad mer ska jag göra?

Min hälsa är min sak och min enstaka cigg per dag påverkar minimalt. Jag gör allt för att andra inte ska utsättas för min rök liksom. Jag är också för de restriktioner som införts och skatten på cigaretter får gärna vara mycket högre för min del. Men så länge rökning är tillåtet så måste man ju också tillåta folk att röka någonstans. Man kan inte få rökare att åka ut i skogen för att stilla sitt behov, och det hade knappast varit bättre för folkhälsan ändå om det innefattar fossila transporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att du känner röklukt kanske är väldigt otrevligt för dig, och jag håller i viss mån med, det är inte trevligt när någon står och röker på ett sätt så att det kommer in genom ett fönster. Men det är ingen hälsofråga utan bara en fråga om en lukt som du inte tycker om.

För mig är det en hälsofråga även i frågan om den mentala välbefinnandet.

Att utsättas för tobaksrök är ungefär som en mental käftsmäll.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Uppmaning!

Okej jag tror inte vi behöver mer snack om tobaksrökning; pro vs contra!
Följ trådens huvudämne istället, Tack.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Varför går ni till kassan? Olidligt, självscannar alltid.

Köper ofta energidryck och många butiker kräver att butikspersonal godkänner dessa köpen i självscanningen. Av erfarenhet så vet jag att det inte alltid finns personal på plats vid självscanningen och då får man stå där som ett fån och vänta tills någon har tid att godkänna det..

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rwxr:

Köper ofta energidryck och många butiker kräver att butikspersonal godkänner dessa köpen i självscanningen. Av erfarenhet så vet jag att det inte alltid finns personal på plats vid självscanningen och då får man stå där som ett fån och vänta tills någon har tid att godkänna det..

Maxi i Ängelholm har väl alltid folk i självscanningen? Aldrig fått vänta mer än nån minut där, för dom var tvungna att förklara terminalen för en pensionär.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av rwxr:

Köper ofta energidryck och många butiker kräver att butikspersonal godkänner dessa köpen i självscanningen. Av erfarenhet så vet jag att det inte alltid finns personal på plats vid självscanningen och då får man stå där som ett fån och vänta tills någon har tid att godkänna det..

Är av denna anledningen jag slutade köpa energidryck, samt lätt glögg och annat man behöver visa legg på. Blir för oeffektivt.
Är nog inte de bästa att dricka för mycket energidryck ändå (en gång blev pisset grönt efter jag druckit ett gäng).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Återigen, vänligen släpp rökningsidospåret. Tydligen är ämnet alldeles för toxiskt att diskutera här (ba dum tss).

Citat:

Okej jag tror inte vi behöver mer snack om tobaksrökning; pro vs contra!
Följ trådens huvudämne istället, Tack.

Mvh

Tiamat/Moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Är av denna anledningen jag slutade köpa energidryck, samt lätt glögg och annat man behöver visa legg på. Blir för oeffektivt.
Är nog inte de bästa att dricka för mycket energidryck ändå (en gång blev pisset grönt efter jag druckit ett gäng).

Det sega med självscanning är de slumpmässiga (?) kontrollerna. På Ica får jag ganska ofta en delavstämning av någon anledning, de har aldrig varit fel men däremot har den som gör avstämningen flera gånger råkat scanna en vara två gånger av misstag och därmed triggat en total avstämning. På Hemköp är frekvensen av avstämningar mycket lägre, för mig i alla fall, och de har aldrig råkat scanna fel. Att man får en kexchoklad är en klen tröst för att behöva packa upp och ner allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Varför går ni till kassan? Olidligt, självscannar alltid.

För att betala kontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

För att betala kontant?

Får man gubbgnälla lite då på de som år 2020 fortfarande har kontanter?!

Jag blir smått irriterade när jag av en eller annan anledning får kontanter, vad ska jag göra med dom liksom? Känns mest som en relik från förhistorisk tid. Gick inte ens att använda i glasskiosken på stranden i somras.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

UNGDOMAR (Ja jag drar alla över en KAM!)

Vad är det för fel på dagens ungdomar utan en gnutta moral, vett och etikett.
Det körs EPA i två filer på vägar med öppna dörrar för att blockera bilar bakom. Det kastas skit ur fordon och de är så arbetsskygga att jag blir mörkrädd för pensionen.
Är alla ungdomar så curlade och bortskämda när de åker runt i sin HUMMER EPA?

Jag har vikarier som inte vill komma in på extra jobb en hel dag för att "man ska käka pizza med polarna" eller "inte känner för det".

Vem/vilka ska staten fortsätta driva in skatt ifrån om det fortsätter såhär?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det sega med självscanning är de slumpmässiga (?) kontrollerna. På Ica får jag ganska ofta en delavstämning av någon anledning, de har aldrig varit fel men däremot har den som gör avstämningen flera gånger råkat scanna en vara två gånger av misstag och därmed triggat en total avstämning. På Hemköp är frekvensen av avstämningar mycket lägre, för mig i alla fall, och de har aldrig råkat scanna fel. Att man får en kexchoklad är en klen tröst för att behöva packa upp och ner allt igen.

Yes, så blev det för oss också. Killen skannade en vanlig gurka och vi hade en EKO gurka. Vips så VARJE gång efter detta (senaste 6åren) har vi fått del- eller helavstämning. Jag har slutat handlat på ICA på grund av detta då deras personal eller kundtjänst menar på att det är helt slumpmässigt. Jo tjena.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Får man gubbgnälla lite då på de som år 2020 fortfarande har kontanter?!

Jag blir smått irriterade när jag av en eller annan anledning får kontanter, vad ska jag göra med dom liksom? Känns mest som en relik från förhistorisk tid. Gick inte ens att använda i glasskiosken på stranden i somras.

Jo det håller jag verkligen med om. Var på en loppis i våras och sonen fastnade länge vid ett stånd med mycket leksaker. Men när vi skulle betala så hade ägaren inte Swish och han började skälla på oss för att vi gick på en loppis utan kontanter. Jag har gått på säkert femtio loppisar de senaste åren, blir så med barn om man inte vill köpa nya kläder som knappt hinner användas innan de är för små, och jag har inte behövt kontanter en enda gång. Säljaren var inte heller någon privatperson som bara var där och sålde en gång utan ett "loppisproffs" som åkte runt på olika ställen och sålde. Skaffa Swish för fan liksom, iZettle eller liknande kortbetalningslösning är också acceptabelt.

Personligen har jag kontanter av två anledningar idag, antingen för att ge bort i present med kort i ett kuvert, att Swisha födelsedagspengar känns lite taffligt i mina ögon, och för att ha något att ge tiggare ibland om de är trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Maxi i Ängelholm har väl alltid folk i självscanningen? Aldrig fått vänta mer än nån minut där, för dom var tvungna att förklara terminalen för en pensionär.

Bor utanför Ängelholm så det är inte jätteofta jag handlar på Maxi

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får man gubbgnälla lite då på de som år 2020 fortfarande har kontanter?!

Jag blir smått irriterade när jag av en eller annan anledning får kontanter, vad ska jag göra med dom liksom? Känns mest som en relik från förhistorisk tid. Gick inte ens att använda i glasskiosken på stranden i somras.

Har kontanter då och då, om jag betalar med dom så är det när jag kan bli av med hela sedlar och inte få växel. 500 kontant och resten med kort t.ex. Inte så krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Personligen har jag kontanter av två anledningar idag, antingen för att ge bort i present med kort i ett kuvert, att Swisha födelsedagspengar känns lite taffligt i mina ögon, och för att ha något att ge tiggare ibland om de är trevliga.

Presentkort? Och vill du hjälpa tiggare... Lär en man att fiska och han kommer äta resten av livet, ge en man en fisk så kommer han vara hungrig imorgon.

Skrivet av k-tuning:

Har kontanter då och då, om jag betalar med dom så är det när jag kan bli av med hela sedlar och inte få växel. 500 kontant och resten med kort t.ex. Inte så krångligt.

Du sölar ner hela betalprocessen så vi bakom måste vänta flera sekunder extra och också... BUT WHY?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Presentkort?

Jag vet av egen erfarenhet, och från ett tidigare jobb, att presentkort ofta blir liggande utan att lösas in. Sen är det ju ganska begränsande jämfört med pengar som kan användas (typ) överallt.

Citat:

Och vill du hjälpa tiggare... Lär en man att fiska och han kommer äta resten av livet, ge en man en fisk så kommer han vara hungrig imorgon.

Brukar du lära tiggarna att fiska? Annars faller ju ditt argument. Jag ger inte ofta och inte så mycket, men lite kan jag avvara för att hjälpa behövande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Vad är det för fel på dagens ungdomar utan en gnutta moral, vett och etikett.
Det körs EPA i två filer på vägar med öppna dörrar för att blockera bilar bakom. Det kastas skit ur fordon och de är så arbetsskygga att jag blir mörkrädd för pensionen.
Är alla ungdomar så curlade och bortskämda när de åker runt i sin HUMMER EPA?

Jag har vikarier som inte vill komma in på extra jobb en hel dag för att "man ska käka pizza med polarna" eller "inte känner för det".
Vem/vilka ska staten fortsätta driva in skatt ifrån om det fortsätter såhär?

Ja, de som har hummer mopedbilar! Min mopedåkande son (vanlig tvåhjuls) stör sig på samma saker!

Då lägger jag till lite gubbgnäll om ”Alla de som tror att man löser skatteintäkterna genom att lägga till nya eller höja befintliga skatter för den allt minskade grupp människor som faktiskt generar skatteintäkter.”

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Presentkort? Och vill du hjälpa tiggare... Lär en man att fiska och han kommer äta resten av livet, ge en man en fisk så kommer han vara hungrig imorgon.

Du sölar ner hela betalprocessen så vi bakom måste vänta flera sekunder extra och också... BUT WHY?

Jag brukar kalla det "hantverkarkön" endast kort kön är tom men kort/kontant står det en rad med snickare,elektriker osv.
Vart ska jag annars använda kontanterna? Köper inte elektronik i fysisk butik särskilt ofta. Mat är lättast att bli av med dom på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k-tuning:

Jag brukar kalla det "hantverkarkön" endast kort kön är tom men kort/kontant står det en rad med snickare,elektriker osv.
Vart ska jag annars använda kontanterna? Köper inte elektronik i fysisk butik särskilt ofta. Mat är lättast att bli av med dom på

Hmm, så jag tolkar det som att ROT-avdraget inte har haft önskad effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, så jag tolkar det som att ROT-avdraget inte har haft önskad effekt.

Jag jobbar inte i den branschen men kan tänka mig att göra ett snabbjobb är lättare att ta kontant än att göra en faktura osv. Jag jobbar med bilar inget skumt om någon trodde det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Får man gubbgnälla lite då på de som år 2020 fortfarande har kontanter?!

Jag blir smått irriterade när jag av en eller annan anledning får kontanter, vad ska jag göra med dom liksom? Känns mest som en relik från förhistorisk tid. Gick inte ens att använda i glasskiosken på stranden i somras.

Cash är bra att ha, man kan inte lita på framtiden. Säkra er med att ha cash, ved, fotogenlampa, en bil med förgasare, och vattenreningstabletter. Vem vet, det kanske kommer lite elektromagnetiska pulsar i atmosfären i framtiden. Då kan ni stå där och försöka Swisha eller swipa på svarta marknaden när ni ska köpa tre ägg för en femhundring.

Cash är bra #2, glöm inte vad Ice-T sa, "always carry $10.000 if a n****h wants to bet on something."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k-tuning:

Jag jobbar inte i den branschen men kan tänka mig att göra ett snabbjobb är lättare att ta kontant än att göra en faktura osv. Jag jobbar med bilar inget skumt om någon trodde det!

Ja, jag vet inte för jag jobbar inte i en sådan bransch längre. Men när jag var fönsterputsare för typ tjugo år sedan så var ju kontant liksom kodord för svart, faktura för vitt. Men hela den branschen var ju lite skum, vi fick lönen kontant också exempelvis, ett kuvert med tusenlappar hela vägen ner till mynt.

Skrivet av St3amer:

Cash är bra att ha, man kan inte lita på framtiden. Säkra er med att ha cash, ved, fotogenlampa, en bil med förgasare, och vattenreningstabletter. Vem vet, det kanske kommer lite elektromagnetiska pulsar i atmosfären i framtiden. Då kan ni stå där och försöka Swisha eller swipa på svarta marknaden när ni ska köpa tre ägg för en femhundring.

Cash är bra #2, glöm inte vad Ice-T sa, "always carry $10.000 if a n****h wants to bet on something."

Jag har hört det där en del, men om samhället är så åt helvete att det inte finns el och vatten så lär väl ingen vara intresserad av kontanter heller liksom. Det är ju ändå bara papperslappar utan mer värde än hur vi värderar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Cash är bra att ha, man kan inte lita på framtiden. Säkra er med att ha cash, ved, fotogenlampa, en bil med förgasare, och vattenreningstabletter. Vem vet, det kanske kommer lite elektromagnetiska pulsar i atmosfären i framtiden. Då kan ni stå där och försöka Swisha eller swipa på svarta marknaden när ni ska köpa tre ägg för en femhundring.

Håller med utom cash, eftersom alla betalsystem är elektroniska numer så kommer ingen vilja ha din cash när shit-hits-the-fan. Bättre i så fall ha saker/kunskap att byta med!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Folk som inte tänker själv eller kan ta någon form av beslut efter eget huvud.
Läste om en som ojjade sig över att dagarna bara gick åt att flytta saker från ett ställe till ett annat och att hemmet var knökfullt med prylar. Vad gör man då? Jo, man kollar youtubeklipp, läser böcker om feng-shiu, kollar netflix osv osv
Jag menar wtf, börja röjja ffs. Är man så rädd att man rensar 'på fel sätt'?! Kommer polarna att anmärka på att 'hallå där, det här var inte rensat på rätt sätt'... Och detta är appliserbart på det mesta nuförtiden. Det verkar som man blir sedd som en särling om man gör något som inte redan finns belagt och accepterat någon annanstans. Folk är livrädda för att sticka ut på något sätt. Livrädda för att inte kunna försvara sitt agerande med en youtubelänk eller ett blogginlägg av någon kändis som gjort så först. Snacka om att det kollektiva mentala tillståndet hos den svenska befolkningen wobblar för fullt och är på väg ner i diket.
Herre.
Gud.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Puuh! Det var skönt! Bra tråd!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.