Från Nokia 3310 till iPhone över en dag - Nisslings stora kliv till smartphone

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pyoko:

Bara skittjänsten Kivra som vägrar tillhandahålla något alternativt sätt att logga in.

Jag har samma problem med Kivra. Precis avslutat Kivra och registrerat mig på e-Boks. De har inte lika många avsändare men förhoppningsvis blir det fler.

Permalänk
Medlem

Och jag kände mig sen när jag gick från 3310 till Xperia 1 2014....

Permalänk
Inaktiv

Kul tråd. Själv insett att smartphone inte är värt det. Dyra, stora, ömtåliga och värst av allt, stjäl min tid. Trött på det. Lagt ut min iPhone till försäljning. Jag har en dålig vana att vända mig till telefonen så fort jag är uttråkad eller inte vill tänka på något. Alla kanske inte är som jag, men jag vet att jag skulle må bättre utan. Kanske jag tar tag i saker för en gångs skull. Då använder jag inte ens sociala medier bortsett från YouTube (avinstallerat appen flera gånger...) men jag kan lika lätt fastna i webbläsaren, på Hemnet etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

Kul tråd. Själv insett att smartphone inte är värt det. Dyra, stora, ömtåliga och värst av allt, stjäl min tid. Trött på det. Lagt ut min iPhone till försäljning. Jag har en dålig vana att vända mig till telefonen så fort jag är uttråkad eller inte vill tänka på något. Alla kanske inte är som jag, men jag vet att jag skulle må bättre utan. Kanske jag tar tag i saker för en gångs skull. Då använder jag inte ens sociala medier bortsett från YouTube (avinstallerat appen flera gånger...) men jag kan lika lätt fastna i webbläsaren, på Hemnet etc.

Vad blir det för lur istället? Jag kan rekommendera ”nya” 3310 från typ 2016 lr så

Permalänk
Bildexpert

Ytterligare en uppdatering, om än rätt kort...

Fastän iTunes knappast är någon favorit och iCloud segar sig en del, så är jag mycket nöjd med min iPhone! Den är praktisk och smidig. Att kunna köpa SL-biljett on the run känns fenomenalt om man inte åker lika mycket för tillfället (orkar inte fylla på reskassa) och Swish är en kategori för sig.

I slutändan är jag glad över att ha lagt Nokian bakom mig. Den fyller visserligen de mest basala kraven, men så överdrivet bekväm att använda är den inte. Och jag betvivlar på intet vis att iPhonen knappast är den perfekta luren, men för tillfället så känner jag att det inte finns något jag saknar hos den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

I slutändan är jag glad över att ha lagt Nokian bakom mig. Den fyller visserligen de mest basala kraven, men så överdrivet bekväm att använda är den inte.

Inte helt oväntat.

Hoppas du kommer iväg på din nordamerika-resa. Just vid den typen av resor är det oerhört smidigt att kunna planera nästa dags äventyr från telefonen. Om du inte upptäckt offline-kartor i Google Maps via "ok maps"-tricket än, så är det också något som gör livet på resa lite enklare.

Jag skulle i och för sig gärna göra en långresa någon gång helt utan telefon och helt förlita mig på folk jag möter för att få information. Just i nordamerika skulle det nog gå extra bra, inte bara för att språket är enkelt, utan för att amerikaner ofta är väldigt vänliga, pratsamma och hjälpsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Inte helt oväntat.

Hoppas du kommer iväg på din nordamerika-resa. Just vid den typen av resor är det oerhört smidigt att kunna planera nästa dags äventyr från telefonen. Om du inte upptäckt offline-kartor i Google Maps via "ok maps"-tricket än, så är det också något som gör livet på resa lite enklare.

Jag skulle i och för sig gärna göra en långresa någon gång helt utan telefon och helt förlita mig på folk jag möter för att få information. Just i nordamerika skulle det nog gå extra bra, inte bara för att språket är enkelt, utan för att amerikaner ofta är väldigt vänliga, pratsamma och hjälpsamma.

Offline-kartor är för mig synonymt med ’Here’ som är avknoppningen från Nokias kartor på Symbian. Alla länder finns att ladda ner enkelt i appen och fungerar med navigation och allt offline helt och hållet utan knep

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Vad blir det för lur istället? Jag kan rekommendera ”nya” 3310 från typ 2016 lr så

Det blir en knapptelefon med 3G eller 4G. Nyfiken på KaiOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

Det blir en knapptelefon med 3G eller 4G. Nyfiken på KaiOS.

Intressant! Om bankid och andra nödvändigheter funkar kanske jag också köper en sån

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Intressant! Om bankid och andra nödvändigheter funkar kanske jag också köper en sån

BankID finns tyvärr inte till KaiOS. Om det kommer i framtiden är svårt att säga, KaiOS behöver nog bli populärt i Sverige då vilket inte känns troligt - men man kan ju alltid hoppas.

Själv använder jag BankID på datorn. Den dagen det blir ohållbart överväger jag en surfplatta, men i dagsläget använder jag nästan bara BankID för bankärenden vilket funkar utmärkt på datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

BankID finns tyvärr inte till KaiOS. Om det kommer i framtiden är svårt att säga, KaiOS behöver nog bli populärt i Sverige då vilket inte känns troligt - men man kan ju alltid hoppas.

Själv använder jag BankID på datorn. Den dagen det blir ohållbart överväger jag en surfplatta, men i dagsläget använder jag nästan bara BankID för bankärenden vilket funkar utmärkt på datorn.

Känns som du är beredd att göra rätt många kompromisser och work-arounds för att... slippa Youtube? Webbläsare får du ju oavsett om du kör KaiOS (det bygger ju ändå på Firefox OS) liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@Nissling: Jag anstränger mig verkligen för att inte verka dryg nu... Lovar! Men varför har du valt att göra såhär? Du säger dig vara teknikintresserad du säger dig ha koll på avancerad teknik som "(datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering" men har totalt ignorerat den ensidigt största tekniska utvecklingen under de senaste 20 åren?

Jag har verkligen svårt att förstå hur man inte kan tycka om hela konceptet att baka in musikspelare, kamera, telefon, GPS och plånbok i samma smidiga enhet som dessutom ger en tillgång till all kunskap i världen på några sekunder.

Om man inte gillar detta är man bakåtsträvare och teknikfientlig. Vilket såklart är fine! Alla gör som de vill. Men det lät inte som att du var teknikfientlig på det viset.

Eller så är du 70+, då är det en annan femma!

/hulle.

Nej. Det är inte teknikfientligt att väga fördelar mot nackdelar för ny teknik. Är en ganska stor rörelse av digital minimalism som inte ger upp stora delar av sitt liv för marginella fördelar. Folk accepterar ny teknik utan att ha någon förståelse för vad de ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Offline-kartor är för mig synonymt med ’Here’ som är avknoppningen från Nokias kartor på Symbian. Alla länder finns att ladda ner enkelt i appen och fungerar med navigation och allt offline helt och hållet utan knep

Here har räddat en otaliga gånger, och tycker att navigationen till vardags är så gott som i samma klass som Google Maps. Otroligt bra app, och ingen monetär kostnad dessutom!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Känns som du är beredd att göra rätt många kompromisser och work-arounds för att... slippa Youtube? Webbläsare får du ju oavsett om du kör KaiOS (det bygger ju ändå på Firefox OS) liksom.

YouTube var bara ett exempel. Webbläsaren i KaiOS lär inte vara lockande. Att sitta i en webbläsare på en knapptelefon har jag aldrig gjort ens för det verkar krångligt. Det kanske är bättre i KaiOS än det var förr, men det är fortfarande inget jag skulle göra annat än för att kanske öppna en SMS-länk.

Jag känner att jag gör mycket större kompromisser med en smartphone. För mig är det ingen stor kompromiss att inte ha BankID med mig då jag knappt använder det on-the-go. Enda problemet kan vara att vissa sidor bara erbjuder inloggning via mobilt BankID, men dessa sidor väljer jag helt enkelt bort. Inget som gör mitt liv fattigare.

Sanningen är att jag har gjort detta tidigare så jag vet hur det var (dock 2G knapptelefon). Jag kände mycket mindre stress och när jag lämnade datorn hemma så lämnade jag också Internet hemma. I början var det lite ovant förstås, men det gick snabbt över. Kände mig också mer närvarande, somnade snabbare och var helt obrydd över telefonen som både tålde mer, kostade mindre och tog mindre plats. Inte nog med det, folk lärde sig att om de ville få svar från mig direkt så fick de ringa. Det enda jobbiga var väl att inse hur beroende ens omgivning också var... Skrämmande och irriterande på samma gång. Att prata med någon som ständigt ska kolla på sin telefon och eller visa ditten och datten. Saknar riktiga konversioner ostört från Internet.

Det var bara ett stort misstag att gå tillbaka till en smartphone. Jag trodde att jag med denna erfarenhet skulle använda en smartphone mer varsamt, vilket jag faktiskt gjorde till en början, men nu är jag nästan tillbaka i samma beteendemönster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Det blir en knapptelefon med 3G eller 4G. Nyfiken på KaiOS.

Gick faktiskt tillbaka till min 2G knapptelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Först och främst kan jag avslöja att det enkla skälet till varför jag köpte en smartphone var för att jag planerade att åka till USA senare i vår, varpå min 3310 inte går att ringa med därifrån.

Intressant.

Själv så skaffade jag mobiltelefon på den analoga tiden (NMT900 för de som var med då) runt årsskiftet 80/90, och olika former av fickdatorer att vara den mobila "smarta" delen. Telefonerna kunde man bara ringa i (inte ens SMS fanns) och var stora som en halv tegelsten. Batteriet räckte att prata i max 45 minuter, men det var sällan man pratade så länge. Samtalspriset var på ca 8 kronor per påbörjad minut.

De smarta fickdatorerna, som verkligen var föregångare till dagens smart phones, kunde köra appar, spel och koppla upp sig till olika tillbehör. Hade först ett antal Psion handdatorer från 90 och framåt (deras system blev sedan Symbian i Nokias telefoner), och sedan i slutet av 90-talet var det HP handdatorer (med Windows CE).

NMT-telefonen från -89 ersattes sedermera av ett gäng olika GSM-telefoner under 90-talet. Inte ens de första GSM-telefonerna klarade av SMS!

Med min första Psion handdator så kunde jag med hjälp av RS-232-gränssnitt (tillbehör) tom. koppla upp mig och logga in på mitt Unix datorkonto i andra delar av landet med inbyggt terminalprogam. Då kunde jag redan 1990 komma ut på Internet (iofs bara med textprogram, men än då).

Längre fram så blev det en Nokia 2110 med PCMCIA-kort till bärbar dator och som även fungerade i min HP handdator. Kommer ihåg runt 2000 då jag och min flickvän (numer fru) var nere i Cervinia/Zermatt och åkte skidor. Satt på lunchen i en topprestuarang och kopplade upp mig på min HP handdator och GSM och GPRS via min Nokia telefon med PCMCIA-kortet. Kunde sitta utomlands och starta webbläsare och surfa trådlöst. Helt fantastiskt tyckte jag, och även alla andra runt om. Var inte billigt med uppkoppling och samtal utomlands på den tiden, men vilken grym frihetsskänsla att kunna nå Internet trådlöst från en alptopp!

Runt 2002 så skaffade jag min första Smartphone. Ingen touchskärm, men fin färgskärm och så grymt att ha internet, med mail och kalender uppkopplat mot molnet/server i en liten telefon. Fantastiskt! Har inte sett tillbaka sedan dess. Utvecklingen har varit helt fantastisk på smart phones under de senaste 20 åren som jag använt det.

Så verkligen olika bakgrund, men också väldigt kul och intressant att höra din historia.

Skrivet av Nissling:

Har aldrig ens varit utomlands om sanningen ska fram...

Kanske ännu lite mera förvånad över detta än att du inte använt någon smart phone. Minns ju hur man på vintern reste till Norge eller Alperna för att åka skidor med familjen som barn, eller på semester i Grekland på sommrarna.

På högstadiet åkte man ju själv med kompisen på språkresa till England, och sedan blev det på gymnasiet tåggluff med kompisen på somrarna genom hela Europa (ringde hem till föräldrar kanske max. en gång i veckan - de var lite oroliga mellan varven!). Efter gymnasiet blev det båttluff mellan öarna i medelhavet med andra Chalmerister, och diverse andra utlandsresor!

Men du menar på allvar att du aldrig ens åkt skidor i Norge på sportloven eller besökt Legoland i Danmark som barn?

Eller menar du "utomlands" som utanför Europa?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Bildexpert

@martinot: Jag har aldrig satt min fot utanför Sverige nej. Det närmsta var de två gångerna jag åkte Ålandsfärja med morföräldrarna som barn, men vi klev aldrig i land utan åkte tillbaks samma dag.

Ingen i vår familj har varit särskilt intresserad av vintersporter och av oss syskon var det ingen heller som kom särskilt bra överens med varandra som barn, ffa inte jag och min bror (fastän vi är tvillingar), så att åka till Grekland eller Legoland var helt uteslutet. Ärligt talat tror jag inte att någon av oss ville det. Jag har själv aldrig brytt mig särskilt mycket om resor då jag bara får hemlängtan om jag åker någonstans. USA-resan var ju bara ett impulsköp dessutom, ganska dumt sådant förstås. Lägger hellre pengarna på ett nytt grafikkort eller annat kul men det är bara jag.

Permalänk
Medlem

@Nissling:

Aldrig hört talas om någon som aldrig någonsin rest utanför landets gränser när man är barn eller tonåring (är ju varken svårt eller dyrt att ta bilen och packa in ungarna och åka till något av grannländerna), och än mindre en vuxen person över 20. Så verkligen rätt unikt.

Du verkar verkligen vara en unik och speciell person, både med icke-resor, icke-teknik och (iaf. fram tills i år) icke-smartphone. Gillar det - roligt med personer som går sin egen väg och som vågar sticka ut från mängden!

Men kan inte förstå att man inte fått uppleva Legoland som barn; du måste åkta dit som vuxen! Lego är ju så otroligt grym uppfinning, och enligt mig världens bästa leksak man kan ha när man växer upp (bättre än telefoner eller spelkonsoler)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

PS: Glömde fråga; vad händer nu när du skippar resan till USA (eller varje fall skjuter på den tills att Cv-19 är över), kommer du nu att gå tillbaka till 3310, eller har du insett fördelar med iPhone (dvs. andra än att den fungerar utomlands) som gör att du ändå fortsätter med den här hemma?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men kan inte förstå att man inte fått uppleva Legoland som barn; du måste åkta dit som vuxen!

Eller hur? Minns hur farsan brukade köra fram privatplanet så vi kunde ta en dagstur till Legoland. På helgerna blev det alltid Dubai och tisdagar hängde vi på stranden i Florida.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert

Ja det låter lite väl privilegierat kan jag tycka. Och då har man inte ens tagit hänsyn till eventuella ekonomiska faktorer, ffa inte om det är tre barn i familjen (som inte vill åka utomlands) och föräldrarna inte har överdrivet välavlönade jobb. Sedan har vi också ett gemensamt sommarställe sedan slutet av 60-talet där vi spenderade många somrar också. De gångerna vi väl reste föredrog vi att spendera någon vecka på västkusten i Sverige. Smögen var lika fint när jag var där sist i vuxen ålder (2017).

Av precis samma skäl som jag inte känner för att besöka Universal Studios eller Disneyland, så avstår jag från att åka till Legoland. Känner inte för att stötta en turistattraktion som bygger hela sitt koncept på ett kommersiellt varumärke eller produkt som redan har fäste världen över. Inte för att jag är särskilt röd av mig politiskt, men någonstans vill jag ändå sätta gränsen för vad jag vill att mina pengar ska gå till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Ja det låter lite väl privilegierat kan jag tycka. Och då har man inte ens tagit hänsyn till eventuella ekonomiska faktorer, ffa inte om det är tre barn i familjen (som inte vill åka utomlands) och föräldrarna inte har överdrivet välavlönade jobb. Sedan har vi också ett gemensamt sommarställe sedan slutet av 60-talet där vi spenderade många somrar också. De gångerna vi väl reste föredrog vi att spendera någon vecka på västkusten i Sverige. Smögen var lika fint när jag var där sist i vuxen ålder (2017).

Av precis samma skäl som jag inte känner för att besöka Universal Studios eller Disneyland, så avstår jag från att åka till Legoland. Känner inte för att stötta en turistattraktion som bygger hela sitt koncept på ett kommersiellt varumärke eller produkt som redan har fäste världen över. Inte för att jag är särskilt röd av mig politiskt, men någonstans vill jag ändå sätta gränsen för vad jag vill att mina pengar ska gå till...

Tycker både Lego och Legoland är underbart!

Nej, behöver inte alls vara dyrt:

Farsan slängde in hela familjen i vår gamla rostiga 245:a och så åkte vi över med billigaste biljetten på Stena Line. Sedan tältade vi på camping i ett stort men gammalt tält som farsan köpt billigt (var nog det äldsta tältet på hela campingen). Ingen lunch på Legoland, utan morsan hade gjort smörgåsar och hade med sig egen dricka och thermos åt alla. Fikade på bänkar utomhus (finns flera bra rastplatser). På kvällen fick vi dock varm middag. Inte på restaurang, men farsan brassade eget käk på Trangiaköket utanför tältet!

Förstår inte varför det skulle vara hemskt eller någon ondska i att handla från danska företaget Lego, än att köpa grafikkort från tex. nVidia.

Bägge är utmärkta företag som gör bra produkter som vi kunder vill ha.

Lego är en helt underbart kul och kreativ leksak!

Finns bra mycket sämre presenter du kan köpa till ditt barn (när den tiden kommer). Bättre än smartphone, TV-spel eller dator (även om det också har sin tid och plats)!

PS. Västkusten är fantastiskt, men själv klarar jag inte av just Smögen pga. invasionen av alla norrmän, fulla ungdomar, turister och allt tingel-tangel på smögenbryggan (off-season är däremot naturen fin, och varit där en hel del och dykt). Väljs allt utom Smögen är mitt tips för de som skall till västkusten.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Ja det låter lite väl privilegierat kan jag tycka. Och då har man inte ens tagit hänsyn till eventuella ekonomiska faktorer, ffa inte om det är tre barn i familjen (som inte vill åka utomlands) och föräldrarna inte har överdrivet välavlönade jobb. Sedan har vi också ett gemensamt sommarställe sedan slutet av 60-talet där vi spenderade många somrar också. De gångerna vi väl reste föredrog vi att spendera någon vecka på västkusten i Sverige. Smögen var lika fint när jag var där sist i vuxen ålder (2017).

Av precis samma skäl som jag inte känner för att besöka Universal Studios eller Disneyland, så avstår jag från att åka till Legoland. Känner inte för att stötta en turistattraktion som bygger hela sitt koncept på ett kommersiellt varumärke eller produkt som redan har fäste världen över. Inte för att jag är särskilt röd av mig politiskt, men någonstans vill jag ändå sätta gränsen för vad jag vill att mina pengar ska gå till...

Jag är helt med på att undvika att ge pengar till vissa företag och så, men samtidigt känns det som man missar något om man aldrig har befunnit sig i en annan kultur liksom. Sen vet jag inte om det är så mycket annan kultur att åka på all inclusive till Grekland eller nåt där man käkar köttbullar till middag och kokt ägg med Kalles kaviar till frukost liksom, men man behöver ju inte göra den typen av resor.

Mina föräldrar hade inte mycket pengar när jag växte upp men vi åkte ändå på bilsemester till Italien, Jugoslavien och liknande och det vidgade mina vyer ganska rejält, även om jag var liten. Inte minst själva resan genom Europa, skillnaderna mellan Öst- och Västtyskland exempelvis, eller överflödet i Schweiz där vi knappt stannade för att allt var så dyrt.

Skrivet av martinot:

Tycker både Lego och Legoland är underbart!

Nej, behöver inte alls vara dyrt:

Farsan slängde in hela familjen i vår gamla rostiga 245:a och så åkte vi över med billigaste biljetten på Stena Line. Sedan tältade vi på camping i ett stort men gammalt tält som farsan köpt billigt (var nog det äldsta tältet på hela campingen). Ingen lunch på Legoland, utan morsan hade gjort smörgåsar och hade med sig egen dricka och thermos åt alla. Fikade på bänkar utomhus (finns flera bra rastplatser). På kvällen fick vi dock varm middag. Inte på restaurang, men farsan brassade eget käk på Trangiaköket utanför tältet!

Förstår inte varför det skulle vara hemskt eller någon ondska i att handla från danska företaget Lego, än att köpa grafikkort från tex. nVidia.

Bägge är utmärkta företag som gör bra produkter som vi kunder vill ha.

Lego är en helt underbart kul och kreativ leksak!

Finns bra mycket sämre presenter du kan köpa till ditt barn (när den tiden kommer). Bättre än smartphone, TV-spel eller dator (även om det också har sin tid och plats)!

PS. Västkusten är fantastiskt, men själv klarar jag inte av just Smögen pga. invasionen av alla norrmän, fulla ungdomar, turister och allt tingel-tangel på smögenbryggan (off-season är däremot naturen fin, och varit där en hel del och dykt). Väljs allt utom Smögen är mitt tips för de som skall till västkusten.

Fjällbacka bör man nog undvika med. Båstad under tennisturneringen är nog ett av de värsta ställena att vara på också, men det räknas väl knappt till västkusten.

Permalänk
Bildexpert

@martinot: och @snajk: Jag tror det behövs ett lite klargörande gällande att ge pengar till vissa företag, även jag själv tyckte att jag var hyfsat tydlig med vad jag menade.

Lego är ju ett bolag som har haft en väldigt omfattande plats i leksaksbranschen och jag håller med om att det grundläggande konceptet bakom leksakerna är smart. Vi hade också Lego som barn och det såg jag inget fel i. Däremot blir det en väldigt annorlunda grej om man motiverar en resa till Köpenhamn för att besöka ett nöjesfält som drivs av samma kedja så tänker jag nej, ffa inte om man tar hänsyn till att Lego har de sista femton åren i huvudsak byggt hela sin verksamhet på franchising som till stor del saknar den kreativitet som Lego en gång i tiden hade.

Om man drar liknelsen med Disney igen (som iofs är ett väldigt mycket mer problematiskt bolag i jämförelse) så känner jag att om jag så ska åka till Kalifornien någon gång är Disneyland det absolut sista som mina pengar skulle gå till. Sådant kapital och sådana affärsmodeller som det bolaget har förtjänar de inte att ha mig som betalande besökare på deras nöjesfält när jag är på semester. Däremot är det bortom all diskussion att jag skulle köpa Fantasia om den så släpps på UHD-BD någon dag utan att tveka.

Jag motsäger inte att det kan vara bra att uppleva andra kulturer genom att resa, men jag känner ingen motivation till att lägga ner några pengar på det. Och fortfarande så har martinot ett väldigt snävt synsätt där han med sina exemplen endast redovisar hur det gick till på hans tid. Ja det är ju trevligt, men vad det har med mig och min uppväxt samt mina föräldrars hantering av ekonomi att göra begriper jag inte. Tycker också att det är så oerhört fascinerande att vara så fixerad kring landsgränser. När man reser med barn är det viktigast att lyssna på deras önskemål och försöka uppfylla dem, men om alla ändå nöjer sig med att resa till sommarstället och Köpenhamn inte ens är något önskemål... Ja då ska det nog mycket till innan några trötta trebarnsföräldrar ska släpa med ungarna dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@martinot: och @snajk: Jag tror det behövs ett lite klargörande gällande att ge pengar till vissa företag, även jag själv tyckte att jag var hyfsat tydlig med vad jag menade.

Lego är ju ett bolag som har haft en väldigt omfattande plats i leksaksbranschen och jag håller med om att det grundläggande konceptet bakom leksakerna är smart. Vi hade också Lego som barn och det såg jag inget fel i. Däremot blir det en väldigt annorlunda grej om man motiverar en resa till Köpenhamn för att besöka ett nöjesfält som drivs av samma kedja så tänker jag nej, ffa inte om man tar hänsyn till att Lego har de sista femton åren i huvudsak byggt hela sin verksamhet på franchising som till stor del saknar den kreativitet som Lego en gång i tiden hade.

Om man drar liknelsen med Disney igen (som iofs är ett väldigt mycket mer problematiskt bolag i jämförelse) så känner jag att om jag så ska åka till Kalifornien någon gång är Disneyland det absolut sista som mina pengar skulle gå till. Sådant kapital och sådana affärsmodeller som det bolaget har förtjänar de inte att ha mig som betalande besökare på deras nöjesfält när jag är på semester. Däremot är det bortom all diskussion att jag skulle köpa Fantasia om den så släpps på UHD-BD någon dag utan att tveka.

Jag motsäger inte att det kan vara bra att uppleva andra kulturer genom att resa, men jag känner ingen motivation till att lägga ner några pengar på det. Och fortfarande så har martinot ett väldigt snävt synsätt där han med sina exemplen endast redovisar hur det gick till på hans tid. Ja det är ju trevligt, men vad det har med mig och min uppväxt samt mina föräldrars hantering av ekonomi att göra begriper jag inte. Tycker också att det är så oerhört fascinerande att vara så fixerad kring landsgränser. När man reser med barn är det viktigast att lyssna på deras önskemål och försöka uppfylla dem, men om alla ändå nöjer sig med att resa till sommarstället och Köpenhamn inte ens är något önskemål... Ja då ska det nog mycket till innan några trötta trebarnsföräldrar ska släpa med ungarna dit.

Håller med @snajk om att det ger ett otroligt värde att kunna resa runt och få inspiration genom att upptäcka nya länder, kulturer, språk och mat. Har gett mig själv ett stort värde, och älskar att resa i världen. I år har det dock inte blivit så mycket med det (fick också ställa in en resa till USA precis som du, men hade tänkt att åka till Hawaii för dyk, fiske, surf).

Förhoppningsvis så kommer om ett par 2-3 år CV19 ha klingat av (eller fått en medicinsk lösning färdig), och då hoppas jag att du kommer iväg på den planerade resa till USA igen.

Att jag redovisade hur vi åkte till Legoland var bara för att visa på att det inte var frågan om någon resa som kostade pengar (iaf. mycket lite), och inte alls någon form av "lyxresa" (som jag tyckte mig läsa in att andra i tråden ansåg).

Var inte menat att du eller någon annan skulle ta illa upp av att jag beskrev hur vi reste billigt/extrem lågbudget. Mina föräldrar var unga när vi föddes, och mycket utgifter i början av livet, och inte så mycket inkomster innan karriärerna tagit fart.

Idag är det hur som helst, bortsett från Corono, extremt billigt att resa (mycket billigare än på 70/80-talet när vi var barn) och upptäcka världen.

Sedan skall det självklart inte vara ett måste eller tvång att göra så. Men hoppas att du ändå kan komma iväg på din resa som du hade planerat innan CV19. Då får du chansen att prova på (precis som du nog tog chansen att testa en iPhone). Gillar du inte resan så kan du ju iaf. med gott samvete säga att du inte tycker om att resa. Gillar du det, så kan det bli en ny spännande del av livet du upptäcker.

Win-win för dig oavsett.

Nu väntar vi bara på att denna trista CV-19 skall försvinna...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@Nissling: Tja visst kan man vara nöjd med att vara i sommarstugan varje semester, men som nämnt redan är det ju billigt att resa nuförtiden. För barn är det ofta en riktig ögonöppnare att komma någonstans där folk pratar annorlunda, där det finns bokstäver man inte känner igen, där pengarna inte är samma.

Sen handlar det förstås om vart man bor, nära gränsen eller nära en större flygplats så är det ju mycket billigare och enklare att ta sig utomlands. Jag har exempelvis åkt t/r till Fredrikshamn från GBG för tjugo kronor, när Stena hade lite konkurrens från SeaCat (jag tror bolaget hette Color Line), och flugit till London för 49 kronor per väg vilket är långt billigare än bussen till flygplatsen.

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

Jag har funderat på att ta steget tillbaka till en icke smart telefon. Känner att jag länge haft problem med att hela tiden behöva intryck och något att pilla med.

Sitter man hemma och tittar på en film eller en serie så märker jag mig själv ofta sträcka mig efter telefonen stup i kvarten för att slöscrolla FB eller Instagram eller kolla spel X eller Y... Har gått så långt att jag även på bio nästan instinktivt sträcker mig ner mot fickan och telefonen även om jag där förstås inte tar upp den.

Nej jag tror som har sagts av TS att det nog är bra att koppla ner. Jag som många har datorn som en del av vardagen så det kommer man inte ifrån men att koppla bort telefonen från ekvationen kanske ska testas. Lyssnar aldrig på musik på telefonen och tar väldigt sällan kort. GPSen kommer jag isåfall sakna men kanske skulle kunna lösa det genom att gräva fram min gamla Garmin och trycka i bilen.

Jag har skaffat mig en Light Phone 2, man kan kalla det för en "dumbphone".
Telefonen har inget internet och ingen kamera, samt inga appar.

Till veckan så planerar jag att sälja av min smartphone.
Är helt inne på din linje.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Medlem

Jag hoppade ju inte heller in till smartphone förs slutet av 2012.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Jag har samma problem med Kivra. Precis avslutat Kivra och registrerat mig på e-Boks. De har inte lika många avsändare men förhoppningsvis blir det fler.

Grymt, tack för tipset!

Nu kan jag med avsluta Kivra.

Visa signatur

When the phone
was tied
with a wire-
Humans were free..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillrobban77:

Grymt, tack för tipset!

Nu kan jag med avsluta Kivra.

Jag har faktiskt skaffat smartphone igen och kör Kivra igen. Använder Kivra mest för att det är populärt och verkar ha flest anslutna företag och myndigheter. Annars kan ett annat tips vara, om man vill att ens myndighetspost inte kommer till privata aktörer, att använda statens egna myndighetspost: https://www.minmyndighetspost.se/ Även den erbjuder flera inloggningssätt (alltså inte tvunget mobilt BankID).

Använder min smartphone sparsamt. Hämtar inga appar som jag inte "måste" ha (BankID, Kivra, mail). Använder inte sociala medier som Facebook eller Instagram, men YouTube är något som man kan spendera onödig tid på, så den appen har jag inte hämtat denna gång (kör iPhone så ingen systemapp).

Tycker det var befriande med en dumtelefon, men det är helt klart knepigt i vissa situationer. Dessutom får jag erkänna att det är befriande att ha mail och Kivra i telefonen, då jag inte behöver kolla datorn så fort jag får något. Min mail är således befriad från allt vad nyhetsbrev och liknande heter, så när jag får mail är det nästan alltid något viktigt. Man kan givetvis kolla sin mail en gång per dag via datorn istället, men ibland kanske jag inte har tillgång till den. Alternativ sätta telefonen på ljudlös och istället bara kolla en gång per dag. Har även stängt av alla notifikationer som inte är mänskliga.