Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Är det på riktigt folk här som ska köpa detta i spelsyfte? Isf, vilka spel och vilken upplösning?

Allt över 1080p kanske? Jag har i varje fall inte sett något kort kunna driva AAA-spel i 170Hz QHD.
Och varför vill man göra det, kanske du undrar? Jo, för högre uppdateringsfrekvens ger mindre eftersläpningar. Vill du ha ut så mycket som möjligt från din gaming-skärm behöver du riktigt hög uppdateringsfrekvens. 3090 är inte ens i närheten av att vara bra nog.
Huruvida du sen tycker dubbla priset mot 10-15% bättre prestanda är värt det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Är det på riktigt folk här som ska köpa detta i spelsyfte? Isf, vilka spel och vilken upplösning?

Det finns nog en del som köper för kombinerat syfte, alltså spel samt något annat, 3d rendering, visualisering, cad, osv. För den som pillar på lite mer hobbynivå men behöver stora mängder vram till rimligt pris är 3090 förvånansvärt billigt jämfört alternativen, i alla fall tills ett 3080 20GB kommer ut, sen vad det kommer kosta är väl en annan femma. Quadro kort har en tendens att vara snordyra och inte speciellt praktiska för gaming, även om de ofta kan vara mer passande för professionellt bruk, 3090 blir lite av en mellanväg.

Har precis inskaffat ett 3090FE själv om ordern nu skickas till slut och det var inte enbart i gaming syfte för då hade ett 3080 räckt utmärkt, speciellt då jag mestadels kör ultrawide 1080p200Hz eller 4K60Hz, även om nu 10GB är i minsta laget om man tänkt behålla gpu'n ett tag

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerxesYngve:

@wessmen: AMD skall alltså upp 60-80% i prestanda från 5700X. Jag kommer bli jävligt imponerad om de fixar detta till samma pris och temperaturer som 3080.

vem vet de kanske kör en klassiker med 2 gpuer på samma pcb i crossfire, de behöver väl bara ca 12gb vardera för att matcha nvidia

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Proffsmobbare

Fick 3090 FE verkligen plats i testbänken? Finns det någon bild?

Permalänk
Medlem

Tycker utvecklingen på forumet angående åsikter om folks val av hårdvara börjar spåra lite, låt folk köpa vad dom vill å ta egna beslut angående vad som är prisvärt eller inte. Vi är på ett forum för entusiaster och det rimmar inte alltid med prestanda per krona.
Dags å flytta fokus till tekniken å mindre på allt tjafs runtomkring.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

@Viochee: Det måste vara sarkasm.

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt att man fortfarande håller tummarna för "Big Navi". Ett grafikkort som varit "runt hörnet" sedan 2080ti. Med tanke på drivrutinsproblemen AMD haft med sina 5700XT så är det bara att be till gudarna om ett mirakel för allt annat än 3080 prestanda är en rejäl flopp för AMD.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta åt en sådana kommentar. Du vet troligtvis inte mer om det kortet än oss andra "än". Det enda vi vet med säkerhet är att det tillverkas på en process som är rätt mycket transistortätare än Samsungs 8nm som Nvidia använt. D.v.s. mindre chip med förhoppningsvis också högre klockfrekvens och eventuellt mindre strömförbrukning. Priset vet vi inte heller så mycket om förutom att TSMC's 7nm garanterat är dyrare än den Nvidia använt sig av för gamingkorten. Allt annat än 3080 prestanda är inte alls någon flopp. Det beror naturligtvis mycket på prissättningen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Då får man nästan skaffa två stycken för inte känna sig besviken och köra NVlink.

Sen så måste man ha en egen kärnreaktor så att man har råd att ha den i drift.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Tycker utvecklingen på forumet angående åsikter om folks val av hårdvara börjar spåra lite, låt folk köpa vad dom vill å ta egna beslut angående vad som är prisvärt eller inte. Vi är på ett forum för entusiaster och det rimmar inte alltid med prestanda per krona.
Dags å flytta fokus till tekniken å mindre på allt tjafs runtomkring.

Började för två år sen när 2000-serien kom. Mycket tråkigt att sitta på ett teknikforum där man klankar ner på produkter som satsar på ny teknik (RT) över gammal (rasterisering). Och sedan kallar folk idioter, dumma, korkade, hjärntvättade och allt möjligt för att köpa dessa produkter.

Många här sitter med bra betalda jobb och Gaming är en ganska billig hobby i jämförelse med många andra. Själv är jag glad att folk finner glädjen av såna här kort så att tekniken kan gå framåt. Folk kan ju ta en titt vad största TV-apparaterna på prisjakt kostar till exempel och vara glad att det 3090 inte kostar 150-900 tusen. Hade däremot tycker det varit häftigt om Nvidia i varje generation satsade på runt 750-800mm^2 för att tänja på gränserna med riktigt få kort, sedan får de ta ut vad de vill för det. Finns säkert någon high shot rik streamer/gamer som är villig att hosta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju tyvärr antagligen inte så enkelt som att prestandan skalar linjärt med storleken på kretsen, och kanske framförallt inte på samma arkitektur (såvida jag inte missuppfattat).

Den behöver inte skala linjärt för att nå +60-80% som krävs. Jag tror inte på något magiskt som ska hålla 40C och dra 100W. De kommer nog snarare hamna på 300W och lite lägre klockfrekvenser än max vad de kan. Känns fortfarande som att de borde kunna nå högre än 70% av klocken på 5700XT när PS5 ligger på 120% jämfört med samma krets.

Långt ifrån allt är dock klart oavsett, så vi får vänta och se, men omöjligt eller helt orimligt är det inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

@XerxesYngve: Jag tycker att det vore värt all "hype" som det varit kring "Big Navi". Jag menar man läser i forumet om hur man "väntar på Big Navi" men vad är det att vänta på om det inte är något som verkligen är riktigt bra och kan konkurrera?

Jag tycker inte det är fel att hoppas på konkurrens

Permalänk
Skrivet av MrShark:

@anonymlemur: MSI 3090 Gaming trio X eller nått sådant hette det och det står 15.01 på ordern men jag är rätt säker att jag var snabbare än så, tror de har avrundat uppåt tiden till närmaste hel minut.
Vi får väl se när kortet kommer...

Jag är också rätt säker på att jag klippte min före 15.01, men min order säger också det. Jag beställde Gigabyte Gaming OC. Vi får som sagt hålla tummarna

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Laine:

Fick 3090 FE verkligen plats i testbänken? Finns det någon bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Fast det är inte ett titan heller. Som redan nämndes, 3090 får inte drivrutiner och optimeringar för Titan-korten, så det är mycket sämre än t.ex RTX Titan i de specifika professionella program som använder dessa optimeringar.

Så om det är sant, då är det kortet ett ännu större frågetecken.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker inte det är fel att hoppas på konkurrens

Självklart inte. Sedan tycker jag inte jag kan hålla med om att det varit sådan hype runt Big Navi. Från vem i sådana fall undrar jag? Det är väl AMD som skall hypa kortet om något och tycker inte vi hört så väldans mycket därifrån.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

3090 asus strix OC köpt 👌

Ge mig den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Om man är gamer och köper detta kort istället för 3080 så måste man nog fråga sig själv om man är gjort av pengar eller om man inte förstår bättre

Ja, jag säger det. Jag var inte speciellt imponerad av dess 4K@60fps prestanda precis med tanke på prissättningen. Däremot verkar tillgången på den vara bättre och mängden minnen är av stort intresse för mig som vill pyssla med videoredigering och VR.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Erkänn nu Kenneth det var din galna ide det här med den ISO 9001 kvalitetscertifierade bananen med specifik storlek från Inet som storleksreferens?

Detta kort är helt klart för folk med djupa fickor eller för folk som är beredda att leva på bröd och vatten i några månader för att spela 8K i 20 fps!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Gamla Titan RTX spöar skiten ur 3090FE i vissa kreativa laster pga nerlåsningar i drivrutinerna. Även om 3090 vinner i de flesta laster är vissa laster som att jämföra en racerbil med en cykel.

Tråkigt gjort av nVidia. Varför är detta kortet inte ett Titan - med matchande drivers?
Får en att undra om ett Titan kan finnas i görningen... men kommer "Titan 3k" bara vara samma kort fast med upplösta drivers då eller?

Har i dagsläget svårt att förstå hur nVidia resonerade... men det kanske klarnar längre fram??

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Gamla Titan RTX spöar skiten ur 3090FE i vissa kreativa laster pga nerlåsningar i drivrutinerna. Även om 3090 vinner i de flesta laster är vissa laster som att jämföra en racerbil med en cykel.

Tråkigt gjort av nVidia. Varför är detta kortet inte ett Titan - med matchande drivers?
Får en att undra om ett Titan kan finnas i görningen... men kommer "Titan 3k" bara vara samma kort fast med upplösta drivers då eller?

Har i dagsläget svårt att förstå hur nVidia resonerade... men det kanske klarnar längre fram??

Klassiskt nVidia, klart du ska betala mer som konsument. Tråkigt att se men det är så monopol fungerar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Gamla Titan RTX spöar skiten ur 3090FE i vissa kreativa laster pga nerlåsningar i drivrutinerna. Även om 3090 vinner i de flesta laster är vissa laster som att jämföra en racerbil med en cykel.

Vad är en kreativ last?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Vad är en kreativ last?

Nvidias lögn om god tillgång. Ba dum tss.
Visar mig själv till dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vet inte om jag skall skratta eller gråta åt en sådana kommentar. Du vet troligtvis inte mer om det kortet än oss andra "än". Det enda vi vet med säkerhet är att det tillverkas på en process som är rätt mycket transistortätare än Samsungs 8nm som Nvidia använt. D.v.s. mindre chip med förhoppningsvis också högre klockfrekvens och eventuellt mindre strömförbrukning. Priset vet vi inte heller så mycket om förutom att TSMC's 7nm garanterat är dyrare än den Nvidia använt sig av för gamingkorten. Allt annat än 3080 prestanda är inte alls någon flopp. Det beror naturligtvis mycket på prissättningen.

Känner också att folk hänger upp sig på korten med topp prestanda. Är inte dom som säljer och drar in deg, så även om AMD skulle hamna på 3070 nivå "bara" med bra pris så räcker det. Men det vore väldigt konstigt då Xbox sx borde ligga i närheten av den prestandan.

Jag tror AMD kommer komma med något vettigt. Det enda som är lite osäkert är hur AMD presterar när det gäller RT och någon motsvarighet till DLSS.
Annars har vi ju grundfaktan om RDNA2 och det som är lite osäkert är hur många CUs Navi21 kommer ha och hur pass mycket effektivare RDNA2 är över RDNA. Klockfrekvenser är lite osäkert också men någonstans mellan Xbox sx och PS5 borde det hamna.

Allt mer fakta som grävs upp i mjukvara om korten tyder på att Navi21 kommer ha 80CUs. Om man lite enkelt räknar på beräkningskraften vid 2GHz och oförändrad prestanda i förhållande till beräkningskraften mot RDNA så bör den vara kring 3080 i vanlig rastrering vid 4k.
Skulle dom kunna klämma upp 80CUs i 2,2-2,3GHz och dessutom vara effektivare än RDNA på att använda beräkningskraften i spel vid 4k, kanske 10% bättre. Ja då borde den slå 3090 ganska lätt också, men det är nog lite önskedröm och jag tror mer på alt. 1.

Hur som helst så är det en spännande höst med mycket roligt till datorer och nya spelkonsoler.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Instämmer med flera att det borde heta Titan, detta av hur många anledningar som helst.
Först såklart det många skriver att folk kan köpa detta kortet till sin dator som de bara sitter och spelar med. Men för den grupp så detta grafikkort är till så ger namnet titan ett tydlig signal om att det är detta kort de bör satsa på och namnet anger respekt.

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD kommer köra hårt på mellan segmentet där majoriteten av köpare finns och där dom kan kapa marknadsandelar med ett eller flera riktigt bra kort.

Tittar på på steam hardware survey så är det en minoritet som kör på dyrare hårdvara eller med 4k så det finns ett fint marknadsunderlag för AMD att lägga vantarna på när majoriteten kommer köpa något billigare och mer tillgängligt.

Sen kan det mycket väl vara så att dom släpper ett tyngre kort också men att det skulle både vara billigare och mycket bättre än nvida tar jag med en nypa salt, det låter inte ekonomiskt för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är lätt att gå igång och ranta på Nvidia men tycker ändå deras lansering av 3000-serien varit bra.

De hade t.ex. kunnat släppa 3090 en månad innan 3080. Med enbart en jämförelse med förra generationen så är priset inte alls så hemskt i förhållande till prestanda. Det ser ju nästan lite lockande ut även om det hade varit ett hårt slag i plånboken.

Jävligt dum jämförelse då förra generationen var katastrof. Borde jämföras med Pascal.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Dizzö: Jag tror bestämt du behöver en kram. All din frustration och ilska kan inte vara hälsosam.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer med flera att det borde heta Titan, detta av hur många anledningar som helst.
Först såklart det många skriver att folk kan köpa detta kortet till sin dator som de bara sitter och spelar med. Men för den grupp så detta grafikkort är till så ger namnet titan ett tydlig signal om att det är detta kort de bör satsa på och namnet anger respekt.

Anledningen till att det inte heter Titan är för att Nvidia är rädda för att AMD ska slå 3090 i prestanda. Och enligt Nvidia ska Titan alltid vara det snabbaste kortet på marknaden, det blir det inte om AMD gör ett snabbare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Blir lite nyfiken på utmärkelsen som delas ut.
Kan känna ibland att dessa urvattnas lite. Detta kortet får alltså en utmärkelse (utmärkt) trots att det inte egentligen är ett välmotiverat köp för någon köpare som spelar primärt utan det kan vara ett bra köp för en nischad liten grupp...eventuellt. Skall inte kortet recenseras utifrån dom premisser det marknadsförs som? Detta kort menar väl Nvidia är ett kort för gaming primärt? Deras hemsida uppger ju att detta kortet ger den ultimata "spelupplevelsen" och det verkar vara fokus på att kortet är just ett spelkort.

I teorin kan man ju annars få de flesta produkter att vara bra om man hittar rätt användningsområde till dom och vinklar detta perspektiv och inte räknar med vad producenten menar dom tillverkas primärt för.
Sammanfattningen på Sweclockers video om kortet tycker jag blir motstridig (med att kortet får en utmärkelse) och jag ställer mig frågandes till utmärkelsen som verkar baseras på ett sekundärt användningsområde....

https://www.youtube.com/watch?v=9kgpoQT4sdE

Förstår någon hur jag tänker? :/

Håller med helt och hållet.

Borde max få bra produkt som utmärkelse.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

@Dizzö: Jag tror bestämt du behöver en kram. All din frustration och ilska kan inte vara hälsosam.

Tack! Det är jobbigt o läsa ogenomtänkta kommentarer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Att köpa 3090 för 8K känns precis som att köpa 2060 för RT. Produkten är inte alls redo och när det (om någonsin) blir mainstream är korten på tok för långsamma för vettig FPS ändå...