Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Bildexpert 📺

Döpte om tråden samt slog ihop med några andra trådar då det började blir en splittring med samma återkommande diskussioner om just Odyssey G9.

Permalänk
Medlem

Min G9 panel har släppt ett tag nu uppe till vänster fast jag har ignorerat det för det stör mig inte, men idag så sprack skärmen av sig själv där den släppt, sprickan gick från längst upp till botten på skärmen och jag får svart skärm över hela sprickan.
Åkte in med den till Inet i Gbg och det verkar som jag får mina pengar tillbaka.
Så less på Samsung, kommer nog undvika dom i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på den här skärmen, dock så är det mycket strul med den, vågar jag köpa den, eller ska jag sikta på en annan skärm?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Jag är sugen på den här skärmen, dock så är det mycket strul med den, vågar jag köpa den, eller ska jag sikta på en annan skärm?

Såg den i butik,curven e helt sinnessjuk. Nä ingen skärm jag hade köpt, samt problemen med den med.
Ska köpa en 4k skärm nu när mitt 3080 kommer start:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Jag är sugen på den här skärmen, dock så är det mycket strul med den, vågar jag köpa den, eller ska jag sikta på en annan skärm?

Vänta lite till innan du köper och se om Samsung och nVidia löser alla problem. Det här med att plasten släpper har ju fått mest uppmärksamhet så det löser sig nog så småningom. Min, som numera är återlämnad, hade inte just det problemet. Men däremot så hade den alla andra problem som diskuteras och jag tycker inte det är så lovande utveckling gällande allt annat strul med gsync, flimmer och andra konstigheter. Jag skulle personligen inte gambla med 15k i dagsläget på denna skärm. Tänker du att du vill ha curved 49" just nu så kan du ju överväga CRG9 som funkar rätt så bra generellt sett.

I tillägg så är det rätt trist att se hur denna skärm höjs till skyarna av i princip samtliga light-recensenter online, samtidigt som det är lätt att hitta massor av konstigheter om de faktiskt dök ner lite på djupet. I princip så recenseras mestadels produktens specifikationer som angetts av tillverkaren. Och det verkar ju fungera, eftersom den säljs och är fortfarande hypad. Resultatet av det lär bli att sånt här vi får se mer av i framtiden. Incitamenten för tillverkaren att släppa felfria produkter eller iaf fixa det som är broken är ju liksom inte så stort.

Dessutom vet jag fasen inte hur jag ska göra för att komma i kontakt med någon hos samsung som bryr sig. Jag har provat att ringa och så men det landar mestadels i att någon ber mig att "starta om produkten". Nä, jag kikar vidare på annat

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag kör en 3080 med denna skärm. 240hz fungerar INTE. 1005.4 programvara på skärmen. Väntar på att 1006.2 ska bli översatt till engelska. Hoppas det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag kör en 3080 med denna skärm. 240hz fungerar INTE. 1005.4 programvara på skärmen. Väntar på att 1006.2 ska bli översatt till engelska. Hoppas det löser problemet.

Trist, jag hoppas det börjar lösa sig snart. Du får gärna skriva här i tråden om ny FW hjälper. BTW, behövs den verkligen övers'ttas till engelska? FW har verkat ganska universellt förut....

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag har inte kört Dirt Rally 2 på ett tag men nu var det dags och döm om min förvåning; G-Sync i 240 Hz med 2080 Ti!
Måste ha kommit med senaste drivern som kom i samband med lanseringen av 3000-serien.

Edit: stafvel

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har inte kört Dirt Rally 2 på ett tag men nu var det dags och döm om min förvåning; G-Sync i 240 Hz med 2080 Ti!
Måste ha kommit med senaste drivern som kom i samband med lanseringen av 3000-serien.
https://i.imgur.com/nWV7P62.jpg
https://i.imgur.com/bcgOqHH.png

Edit: stafvel

Nämen sedär! Första som fått det fungera vad jag har sett. Kul!!

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@Dragnet: Kul med lite positiva nyheter om denna skärm, har som bekant varit mycket åt andra hållet. Men i bilden står det 135 hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Dragnet: Kul med lite positiva nyheter om denna skärm, har som bekant varit mycket åt andra hållet. Men i bilden står det 135 hz?

Ja, men jag kör ju G-Sync och mitt "klena" 2080 Ti orkar inte att ligga på 240 Hz hela tiden
135 Hz var det just när jag tog bilden. Jag såg dock peakar på 168 FPS i Dirt Rally och 207 FPS i Wreckfest.

(Inställningar typiskt High, en del options av och mild AA.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Ja, men jag kör ju G-Sync och mitt "klena" 2080 Ti orkar inte att ligga på 240 Hz hela tiden
135 Hz var det just när jag tog bilden. Jag såg dock peakar på 168 FPS i Dirt Rally och 207 FPS i Wreckfest.

(Inställningar typiskt High, en del options av och mild AA.)

Så skärmen visar upp frekvensen i realtid då och inte bara "grundfrekvensen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Döpte om tråden samt slog ihop med några andra trådar då det började blir en splittring med samma återkommande diskussioner om just Odyssey G9.

Har du någon uppfattning om

1: Möjlig tilltänkt prissänkning på en skärm som denna till kommande Black Friday, baserat på din expertis och tidigare trend.
2: Verkar det som att den nya batchen som är utskickad har förbättrats något? Sitter och hoovrar med fingrarna på att köpa antingen 32 eller 49, men så osäker pga all kritik som dykt upp sen releasen.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så skärmen visar upp frekvensen i realtid då och inte bara "grundfrekvensen"?

Ja, det kan pendla friskt beroende på spel. Provade just IL2-Sturmovik och fick mellan 100 - 160 Hz över ett snöigt och molningt Stalingrad.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leadc4ge:

Hej, jag kopplade upp min Samsung Odyssey G9 igår (Fr komplett) och idag drar jag på semester så naturligtvis strulade något som fick mig att sitta uppe till 0230 imorse för att försöka lösa X-)

Jag har några frågor till andra ägare av denna skärm, eller er som kan ha input i övrigt:

Har ni problemet att ni inte kan gå in i bios/uefi? (X99-a plattform med ett Asus Strix 2080ti här)? Skärmen är helt död(standby) tills loginskärmen i Windows visas. Men problemet är större än så för det går inte ens att komma in i uefi, via DEL eller avancerad startup.

Kan trösta dig med att jag har samma problem med ett Asus H370 kort - GTX180 och en Xiaomi 34"UW. Helt omöjligt att gå in i bios.
Jag har kommit fram till att detta beror på att bios anser att det inte finns någon skärm ansluten, och följaktligen ingen stans att visa bios skärmen. Detta stöds även av det faktum att den vita Q-LED (felsöknings) leden lyser på MB vilket enligt manual betyder just ingen VGA ansluten.

Om jag ansluter min gamla 27" (2560x1440) via HDMI till samma GTX1080 så går det utmärkt att komma in i bios, måste dock koppla ur DP/34". Har testat att cleara bios men ingen skillnad. Så det verkar vara ngt med 21:9 och bios.

Naturligtvis fungerar skärmen utmärkt när WIN10 har bootat upp.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Grihm:

Har du någon uppfattning om

1: Möjlig tilltänkt prissänkning på en skärm som denna till kommande Black Friday, baserat på din expertis och tidigare trend.
2: Verkar det som att den nya batchen som är utskickad har förbättrats något? Sitter och hoovrar med fingrarna på att köpa antingen 32 eller 49, men så osäker pga all kritik som dykt upp sen releasen.

Jag har ingen uppfattning om priser, utan kollar på prisjakt.

Priser tenderar att variera en hel del medan kvaliteten ofta är densamma. Så kvaliteten är vad jag kan beskriva. Skulle jag testa G9 idag skulle det bli ett djupgående nedslag för just det exemplaret. Inte hur produkten utvecklas under sin livstid. Därför tror jag den kollektiva insatsen i en tråd som denna mycket bättre kan svara på frågorna om utlovade förbättringar.

Så fortsätt reklamera och lämna tillbaka och skriv om här om hur det går. Den information kan jag aldrig testa fram i testlabb.

Permalänk
Medlem

@leadc4ge @anon194
För BIOS så har jag märkt att om jag slår på min huvudbrytare på strömlisten en stund innan jag slår på datorn så ser jag alltid BIOS/UEFI F2. (Kanske en minut.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

I release notes för nya drivern från nVidia 456.55 så står det under Open Issues:
"[GeForce RTX 3080/3090]: Samsung G9 49” display goes black at 240 Hz. [3129363]"

Lugnt för mig just nu eftersom jag inte har fått mitt RTX 30x0 ännu

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@Dragnet: Jaha, kanske inte så synd att man inte fått tag i nåt kort än.

Permalänk

Har haft min skärm hemma ett tag nu. Den har en död pixel en liten bit ut från högra kanten strax under medellinjen. Sitter på ett 980ti i väntan på att få tag på ett nytt kort så har inte kunnat testa adaptive sync tyvärr. Funderar på om det är värt besväret att byta ut den? Varit student till och med imorgon så fick den för 13 680 kr från Samsungs svenska hemsida. Om de inte tar det som garanati utan återköp och jag behöver köpa igen blir det ju förmodligen dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Har haft min skärm hemma ett tag nu. Den har en död pixel en liten bit ut från högra kanten strax under medellinjen. Sitter på ett 980ti i väntan på att få tag på ett nytt kort så har inte kunnat testa adaptive sync tyvärr. Funderar på om det är värt besväret att byta ut den? Varit student till och med imorgon så fick den för 13 680 kr från Samsungs svenska hemsida. Om de inte tar det som garanati utan återköp och jag behöver köpa igen blir det ju förmodligen dyrare.

Tveksamt. På en så stor skärm kommer man inte se en enskild död pixel i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Tveksamt. På en så stor skärm kommer man inte se en enskild död pixel i längden.

Varför skulle en död pixel synas mindre på en stor skärm där pixlarna dessutom är större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle en död pixel synas mindre på en stor skärm där pixlarna dessutom är större?

Sant, men det är ju ändå fler pixlar än en vanlig 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Har haft min skärm hemma ett tag nu. Den har en död pixel en liten bit ut från högra kanten strax under medellinjen. Sitter på ett 980ti i väntan på att få tag på ett nytt kort så har inte kunnat testa adaptive sync tyvärr. Funderar på om det är värt besväret att byta ut den? Varit student till och med imorgon så fick den för 13 680 kr från Samsungs svenska hemsida. Om de inte tar det som garanati utan återköp och jag behöver köpa igen blir det ju förmodligen dyrare.

Jag har också en död pixel på min, den sitter typ en decimeter från vänsterkanten och en decimeter från övre kanten, det är så långt bort åt sidan att jag inte bryr mig (inget man tänker på). Risken är att man får en skärm med fler döda pixlar om man byter, orka. Det är ändå 7,3 miljoner pixlar så chansen att en eller flera är paj är rätt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag kör en 3080 med denna skärm. 240hz fungerar INTE. 1005.4 programvara på skärmen. Väntar på att 1006.2 ska bli översatt till engelska. Hoppas det löser problemet.

Jag kör med 1006.2, koreanska versionen eller vare nu är, det är exakt samma som den som släpps överallt senare, allt är på engelska precis som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag kör med 1006.2, koreanska versionen eller vare nu är, det är exakt samma som den som släpps överallt senare, allt är på engelska precis som vanligt.

Har du sett eller märkt någon skillnad med 1006.2?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Har du sett eller märkt någon skillnad med 1006.2?

Nopp, har dock inte testat allt. Vissa säger att den åtgärdar problemet med att skärmen inte vaknar när man ska in i BIOS. Min skärm har alltid visat bios så jag kan inte testa om det fixat det.

Det här är vad som står i changelogen iaf:

  • Support PBP 120 Hz

  • Improved Local Dimming when moving window/mouse

  • HDR and other improvements

Har inte lirat något spel med stöd för HDR på ett tag nu så jag kan inte uttala mig om det.
Jag har fortfarande problem med att G-sync flimrar och inte fungerar under 60 fps. Bakgrunden filmrar i pendulumdemot så fort fps'en går under 60 och det är synlig tearing. Flimret försvinner om man väljer No G-sync eller V-sync.
Sitter på ett 1080 Ti nu, hoppas att RTX 3080 eller 3090 (vad jag nu skaffar) löser problemet, men jag börjar tvivla. Kan vara panelen som måste bytas, får forska lite mer det här.

Permalänk
Skrivet av KGB91:

Tveksamt. På en så stor skärm kommer man inte se en enskild död pixel i längden.

Skrivet av improwise:

Varför skulle en död pixel synas mindre på en stor skärm där pixlarna dessutom är större?

Skrivet av FL3JM:

Jag har också en död pixel på min, den sitter typ en decimeter från vänsterkanten och en decimeter från övre kanten, det är så långt bort åt sidan att jag inte bryr mig (inget man tänker på). Risken är att man får en skärm med fler döda pixlar om man byter, orka. Det är ändå 7,3 miljoner pixlar så chansen att en eller flera är paj är rätt hög.

Tack för inputen hörni, blir att jag behåller den. Hoppas zen 3 och nya grafikkorten finns att köpa hyfsat snart så den kan få leva upp till sin potential

Permalänk
Medlem

Någon som har provat med ett rtx 3080 eller 90 ? Tänkte om det funkar med g sync utan flimmer eller om det är samma där ? för mitt 3080 har inte kommit ännu och har 15 dagar kvar på öppet köp. Funkar det inte så blir det retur med tanke på hur dyr skärmen är.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Har ett 2080 ti, nyaste drivrutin och 1005.4 firmware på skärmen.
Kommer ej upp till 240hz hur jag än gör. Sync on/sync off
Hdr off/on
Hdcp on/off
Olika kablar

Så fort jag försöker byta till 240HZ så ser det ut som om upplösning är VÄLDIGT låg.

Dessutom undrar jag om ni har installerat Samsungs "monitor driver" vad fan det nu är. Laddade ner den från deras Odyssey sida och det är som ett litet program som installerar n drivrutin.