Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk
Medlem

Hämtade nyss mitt från Webhallen, hade väl tur min beställning var exakt 15:00
http://imgur.com/a/uk2Suw3

Permalänk
Medlem

Många som gnäller över priset, Men hur många betalade inte 12K för ett 1080ti ?
Räknar vi med prestanda ökningen ifrån 1080ti så är inte priset för 3090 så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tyvärr har vi ju inte riktigt den ekonomi nu

Du klarar dig nog på ett kort....en stund 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Många som gnäller över priset, Men hur många betalade inte 12K för ett 1080ti ?
Räknar vi med prestanda ökningen ifrån 1080ti så är inte priset för 3090 så farligt.

Gav 7300 för mitt 1080ti
Skippade 2080ti då det var närmare dubbla priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Många som gnäller över priset, Men hur många betalade inte 12K för ett 1080ti ?
Räknar vi med prestanda ökningen ifrån 1080ti så är inte priset för 3090 så farligt.

Word!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Fick mail 4 min över 15 fråm webhallen att varan fanns tillgänglig.

Har rätt mycket poäng där så kanske fick en speciell kö? Kunde betala två kort som sagt utan issues. Avbeställde TUF kortet och fick tillbaka pengarna "direkt".

Tittade en stund senare och då gick inget annat koer beställa.

Förhoppningsvis hade jag tur och får ett till jul eller nått 😁

Fasiken, jag tänkte gräset var grönare på andra sidan, vid 2080ti releasen valde jag webhallen eftersom jag är max level på deras sajt men de sabbade releasen redigt för mig och jag fick vänta extra länge på mitt kort, folk som hade bokat flera dagar efter fick sina kort före mig.

Denna gången tänkte jag det var smartare att köra inet då de verkar bra, nu verkar jag hamnat i samma skit situation via inet då de till mig säger att det inte kan se min köplats medans till andra säger de att "de ligger nära i kön"

it is what it is

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tripsen:

Gav 7300 för mitt 1080ti
Skippade 2080ti då det var närmare dubbla priset

Finns säkert folk som fick sina helt gratis av någon rik släkting. Betyder inte att det är bra data att jämföra med dock.

Permalänk

Undra om netonnet inte fick några kort alls ? De hade väl varken 3080 eller 3090 i lager ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Finns säkert folk som fick sina helt gratis av någon rik släkting. Betyder inte att det är bra data att jämföra med dock.

Du jämför ju ett 1080ti med ett titankort två generationer framåt!
Klart det blir skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

När jag beställde kortet, så absolut fort jag kunde, fanns det 4 i lager. Orderbekräftelsemailet säger leverans 1-2 dagar. Men ordersidan på webhallen säger "Din order inväntar följande produkter, 324088 (lanseras 2020-09-24)"

Jag misstänker att mailet jag fick har fel och jag måste vänta en ospecificerad tid på att webhallen får in nästa leverans.

Öppen fråga till dem som bokat via webhallen:
Hur ser ordersidan ut om man VET att man säkrat ett kort och det är på väg?

Om du har säkrat ett kort så skulle den lilla ikonen intill pris och antal vara grön och istället för en gul fyrkant (som jag gissar att den är?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Huvuden kommer rulla hos Nvidia.

AMD har fått en tidig julklapp denna säsong.

Den absolut värsta launchen i historien av grafikkort vad jag kan minnas.
Det toppade sig ju i går när Nvidia mer eller mindre bad om ursäkt för den dåliga prestandan.

Hmm sarkasm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag blir osäker på om detta är något slags försök till humor, för var skulle ett 3080 Ti placera sig prestandamässigt när 3090 är drygt 12-13% bättre i gynnsamma scenarion?

Ingen aning, men visst brukar Ti modellen vara bättre än xx80 modellen?

Permalänk
Medlem

Spot on!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

@JonasT Tack för recensionen. Hade vart intressant att testa 3080 i 8k också. Iaf i några titlar. För nvidias "8K gaming" spektakel hade blivit ännu mer dråpligt om det visade sig att 3080 klarar det nästan lika bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av adzer:

@JonasT Tack för recensionen. Hade vart intressant att testa 3080 i 8k också. Iaf i några titlar. För nvidias "8K gaming" spektakel hade blivit ännu mer dråpligt om det visade sig att 3080 klarar det nästan lika bra.

Vi har faktiskt testat 8K med RTX 3080! Kika igen på den sidan i recensionen.

Permalänk
Skrivet av danielwerner:

Om du har säkrat ett kort så skulle den lilla ikonen intill pris och antal vara grön och istället för en gul fyrkant (som jag gissar att den är?).

Ja, den är gul. Men minns från tidigare erfarenhet att den kan den vara gul medan den transporteras mellan butiker. Men det är just "lanseras 2020-09-24" som jag tycker är märkligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi har faktiskt testat 8K med RTX 3080! Kika igen på den sidan i recensionen.

Jag som är blind bara. Er kan man lita på. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

@anonymlemur:
Det står samma på min beställning och den är också gul.

Permalänk
Medlem

Känns som att ti-korten kommer bli osedvanligt eftertraktade franöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

När jag beställde kortet, så absolut fort jag kunde, fanns det 4 i lager. Orderbekräftelsemailet säger leverans 1-2 dagar. Men ordersidan på webhallen säger "Din order inväntar följande produkter, 324088 (lanseras 2020-09-24)"

Jag misstänker att mailet jag fick har fel och jag måste vänta en ospecificerad tid på att webhallen får in nästa leverans.

Öppen fråga till dem som bokat via webhallen:
Hur ser ordersidan ut om man VET att man säkrat ett kort och det är på väg?

Jag skulle inte lägga så mycket vikt på "inväntar följande produkter.
Orderssidan för mitt 3080 säger:
"Leveransen inväntar följande produkter.
324067 lanseras 2020-09-17."

Jag fick kortet i fredags förra veckan.

Du bör veta imorgon om det plockas och skickas, jag pratade med kundchatten dagen efter direkt på morgonen och de kunde konfirmera att det skickas under dagen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

En tanke: Blir inte alla missnöjda denna release?
Vi som har köpt 3090 - vi fick inte den prestanda vi blev lovade... och inga tester släpptes innan lanseringen säkerhets skull typ..
De som har köpt 3080 - fick mindre minne och sedan så talar de om att de ska släppa ett nytt 3080 med dubbla mängden minne...
Det känns som att det var en väldigt förvirrad release av korten denna gång....

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Många som gnäller över priset, Men hur många betalade inte 12K för ett 1080ti ?
Räknar vi med prestanda ökningen ifrån 1080ti så är inte priset för 3090 så farligt.

vem gav 12k för 1080ti?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk

För den som är nyfiken så har TechPowerUp testat följande kort och resultaten lyder...

ASUS GeForce RTX 3090 STRIX OC - 19% snabbare än RTX 3080
MSI GeForce RTX 3090 Gaming X Trio Review - 16% snabbare än RTX 3080
Gigabyte GeForce RTX 3090 Eagle OC - 14% snabbare än RTX 3080
ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity - 10% snabbare än RTX 3080

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

@Mr[M]: Folk som köpte under "peak crypto boom" våren 2018 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag mailade dom å frågade vart man hamnade samt om många beställt, missade helt starten då man satt med jobbet så det blidde typ 15:08. Håller tummarna att det inte är allt för länge man får vänta!

hehe samma för mig. Hade satt ettt larm och fick avsluta ett zoom möte, skyllde på att jag skulle hämta dottern
mm jag är glad om jag får det innan Cyberpunk släpps :).

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Skrivet av MrShark:

@anonymlemur:
Det står samma på min beställning och den är också gul.

Vi får se helt enkelt!
Vilket kort blev det, och vilken tid lade du ordern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Som jag trodde då. Blir ett 3080 för mig.

... får se när det går att få tag på ett kort bara.

Dyr 3090 fe också slut i lager 😆

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Synd att folk upvotar dig.

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Detta är taget ur en review:

"
To anyone claiming: "oh the 3090 is for professionals!"
No it isn't, this is a GeForce card with all the usual cost savings+feature removals vs Quadro: Significantly lower FP32 FP64 compute performance, half the Tensor Core mixed precision compute throughput, disabled support for SE-IVO(virtualization), you don't even get the fully enabled GPU like the previous Titians(that's literally what you are paying for)

It is utterly disingenuous to call the 3090 a "professional" card when it clearly doesn't qualify as one"

Kanske påpekats men jag vill berätta för dig ändå att all funktionalitet för att vara ett proffskort inte försvinner bara för att sakerna listade saknas (plus sista poängen är helt meningslös. Du betalar för det du får, inte något ur ett kundperspektiv att tänka på hur många kluster som är inaktiverade).

Skulle jag göra feta 4K/8K videoprojekt i DaVinci Resolve exempelvis, så hade det här kortet på pappret varit riktigt bra fortfarande. Just pga VRAM. Olika GPGPU-behov för olika områden.

Edit. En genomgång av ett antal GPGPU-tester
https://techgage.com/article/nvidia-geforce-rtx-3090-proviz-p...
Klarar sig ganska väl överlag, minst sagt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

Ja, den är gul. Men minns från tidigare erfarenhet att den kan den vara gul medan den transporteras mellan butiker. Men det är just "lanseras 2020-09-24" som jag tycker är märkligast.

Njäe, tyvärr alltså. Jag är 99,9% säker på att den står som grön om den överhuvudtaget fanns i lager när du beställde den. Förhoppningsvis får du ditt kort relativt snabbt ändå.