Samsung Galaxy S20 FE är mer prisvänligt flaggskepp med Snapdragon

Permalänk
Medlem

Det priset med den kameran? Nej tack, finns betydligt bättre alternativ

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Ingen 3.5mm utgång antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I mitt tycke är det väldigt logiskt.
Detta är typ första Samsung mobilen med "highend" features med Snapdragon för EU.
Detta är något många efterfrågat i flera år.

Samtidigt är det inte den enda high-end mobilen med Snapdragon i EU, oavsett märke. Det finns likvärdiga mobiler från andra tillverkare för flera tusen mindre. Som en jämförelse: Det vore som om Asus bara släppte RTX 3080-kort som kostar från 14 000:-, medan konkurrenterna har modeller från 8000:-. Sen blir det en jättestor nyhet när Asus släpper ett "prisvänligt" RTX 3080 för "bara" 11 000:-...trots att det fanns billigare 3080-kort redan innan från andra tillverkare...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Lite sugen faktiskt. Gick tillbaka till Samsung (S10) i år efter att ha undvikit dom ganska länge, senast hade jag en Note 2. Inte för att jag var så värst sugen på en Samsung egentligen men det var den enda acceptabla telefonen som jag kunde ha som jobbtelefon. Alternativen var Iphone eller Xperia 1 (? tror jag). Men Samsungen hade dubbla simkort vilket jag såg som en stor fördel då jag slipper hålla koll på två telefoner. Dessutom hörlursutgång.

Var ganska nöjd i början, mjukvaran är fortfarande hyfsat bloatad men inte alls lika illa som det var tidigare. Kameran var bra. Samsung Pay är riktigt trevligt även om jag inte vet om det egentligen ger något mer än vad Google Pay har. Jag gillade verkligen hårdvaran dock, skärmen är jättebra och jag uppskattar faktiskt den böjda displayen Den har dock uppvisat vissa mindre problem efter ett tag. Framför allt är det Chrome som tenderar att frysa emellanåt. Jag vet inte om det är ett problem unikt för Samsung dock, men det känns som om man borde hört mer om Chrome krånglade för flera. Sen i helgen lyckades jag knäcka alla tre glasbitar på under 24 timmar. Först skärmglaset, inte så farligt men en spricka i i överkant. Sen gled telefonen ur fickan, den är ju ganska hal, och ner på stenen där jag satt och då fick jag ett fint spindelnät över hela baksidan och ett separat mindre spindelnät i glaset över alla kamerorna. Så platt skärm och plastbaksida hade ju varit trevligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ingen 3.5mm utgång antar jag?

Inget externt antennuttag heller.. så besviken!!

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Som att ens otrogna knarkande partner skulle komma tillbaks och säga "Snälla ta tillbaks mig, jag har slutat knarka (använda Exynos) jag har visserligen en venerisk sjukdom nu (sämre kamera) men jag ska verkligen anstränga mig i övrigt (börja använda Snapdragon)".
Nej du, behåll knarket och din sjukdom. Jag går hellre över till Sony, Xiaomi eller till och med Iphone, där vet man vad man får.
Köp tillbaka alla missnöjdas Exynos telefoner och ge oss likvärdiga Snapdragon telefoner till självkostnadspris, då kanske jag kan förlåta er.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Enligt vissa källor så har den 3x optisk zoom. Enligt andra inte.. hmm..
Vill verkligen ha en Samsung med Snapdragon. Köp tillbaks min S10 med Exynos och ge mig denna till självkostnadspris. Känns inte schysst annars.

Visa signatur

7800X3D, RTX 3080 12Gb, Aorus Elite AX X670 Rev 1.1, Define R6, 64GB CL30 6Ghz, Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Inget externt antennuttag heller.. så besviken!!

Vad rolig du är

Permalänk

Har den eSim som vanliga S20 och går bootloadern att låsa upp på 5G-versionen? I vanliga fall är väl upplåsning bara möjligt på Exynos?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Proffsmoddare

I am sorry to be the negative one here, but if it really was the "fan edition" then they would have included a 3.5mm headphone jack.

Sorry to those who might have already written this. TLDR..

Permalänk
Medlem

@loevet: https://www.youtube.com/watch?v=tU2joedp0Ps
speglar denna jämförelse dina upplevelser när du testade? ( du kan svara sen när du fått telefonen) ^^

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@peter_yb: Den har 3x optisk zoom och 30x Space Zoom, det berättade de på pre-briefen och det står även i pressmaterialet, så det är bekräftat. Saxat direkt från PDF-dokumentet:

Bakre Trippelkamera
12MP Ultravidvinkel
- Pixelstorlek: 1.12μm - F2.2(123 ̊)
12MP Vidvinkel
- Dual Pixel AF, OIS - Pixelstorlek: 1.8μm - F1.8(79 ̊)
8MP Telefoto
- Pixelstorlek: 1.0μm - F2.4(32 ̊), OIS

Space Zoom
- 3x Optisk Zoom
- Upp till 30x Super Resolution Zoom* - OIS (Optical Image Stabilization)
- Tracking AF

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samtidigt är det inte den enda high-end mobilen med Snapdragon i EU, oavsett märke. Det finns likvärdiga mobiler från andra tillverkare för flera tusen mindre. Som en jämförelse: Det vore som om Asus bara släppte RTX 3080-kort som kostar från 14 000:-, medan konkurrenterna har modeller från 8000:-. Sen blir det en jättestor nyhet när Asus släpper ett "prisvänligt" RTX 3080 för "bara" 11 000:-...trots att det fanns billigare 3080-kort redan innan från andra tillverkare...

Saken är att Samsung är överlägset störst av en anledning på Android sidan.
Precis som med Apple har man ett ekosystem man ofta investerar i.

Jag är likadan, om jag har Android kör jag samsung för jag gillar deras ekosystem, och interface (personlig smak såklart).

Spelar ingen roll om det finns en Oneplus för billigare peng eller en Xiaomi då jag inte gillar dessa.

Hur man än ser det är detta en stor nyhet, då Samsung vägrat släppa "flagships" med snapdragon i EU, och nu för första gången faktiskt gör det med FE.
Sen är det ju garanterat kortvarigt och Exynos står på kommande flagships som vanligt.

Men nyheten i sig är inte mindre värd för detta.
Folk som inte har en aning om Exynos och Snapdragon kanske ser det som en konstig nyhet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Verdurakh: svårt att säga i och med att jag inte hade en S20/+/Ultra att jämföra med där. Bilderna såg riktigt bra ut när jag testfotade lite, men å andra sidan brukar de se väldigt bra ut på den superkontrastiga AMOLED-skärmen så det är inte ett bra riktmärke för slutresultatet på andra skärmar

Men jag kikar på det nästa vecka och återkommer när jag har någon uppfattning om hur den uppför sig!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

S20 FE

@leafbranch: Vart har du hittat Snapdragon versionen av S20 FE för under 7000?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att 7500 är relativt dyrt. Ännu mer så givet av det du får för pengarna.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebstr:

Skulle vilja påstå att 7500 är relativt dyrt. Ännu mer så givet av det du får för pengarna.

Men är det inte vad alla "fans" vill ha typ, utom hörlursutgången då förstås: Platt skärm. Plastbaksida. MicroSD. USB-C. Qi. OLED. Hög uppdateringshastighet på skärmen.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@snajk: jag vill minnas mig ha sett en hel del kommentarer i stil med "om bara Samsungs telefoner kunde överge Exynos skulle de ha en kund i mig". I den här tråden får jag inte samma intryck

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Hur man än ser det är detta en stor nyhet, då Samsung vägrat släppa "flagships" med snapdragon i EU, och nu för första gången faktiskt gör det med FE.
Sen är det ju garanterat kortvarigt och Exynos står på kommande flagships som vanligt.

nja första gången är det faktiskt inte, både Galaxy S4/S4+ (SD600/SD800) och S5 (SD801) hade Snapdragon i EU, det var iom S6 som det blev Exynos för hela slanten.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Nästa uppgradering från min S8 blir en iphone. Lovligt trött på att inte få senaste uppdateringarna bara för den är några år gammal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@snajk: jag vill minnas mig ha sett en hel del kommentarer i stil med "om bara Samsungs telefoner kunde överge Exynos skulle de ha en kund i mig". I den här tråden får jag inte samma intryck

Ja, den glömde jag förstås.

Sen hade den förstås gärna fått vara lite billigare, typ S10E pris, men den lär väl gå ner i pris ganska snabbt som Samsungs telefoner brukar göra.

Permalänk
Medlem

@snajk: Jag kanske är unik men anser inte att denne telefon kan göra något som inte min gamla mi mix2s kan göra som kostade 4000 för 2-3 år sedan.. (den har bla Snapdragon 845, platt skärm, plastbaksida, usb-c och qi, dubbla simkort osv)

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebstr:

@snajk: Jag kanske är unik men anser inte att denne telefon kan göra något som inte min gamla mi mix2s kan göra som kostade 4000 för 2-3 år sedan.. (den har bla Snapdragon 845)

Nja, kan göra och kan göra. Telefoner har ju haft prestanda så det räcker ganska länge nu. Men det denna har över Mix2s är väl bättre kameror, bättre skärm med hög uppdateringshastighet och en selfiekamera som inte kräver att man vänder telefonen upp och ner. Sen skulle i alla fall jag säga att jag gillar Samsungs version av Android bättre än Xiaomis. Samsung är också rätt bra på uppdateringar nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, den glömde jag förstås.

Sen hade den förstås gärna fått vara lite billigare, typ S10E pris, men den lär väl gå ner i pris ganska snabbt som Samsungs telefoner brukar göra.

Jag var mer om bara jag kunde få tag på s20 med snapdragon så har dom en kund, nu valde dom tyvärr att göra en version som är större än s20 så känns inte lika självklart längre

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

I alla fall med tanke på hur telefonen producerats och hur många människor exploateras. Hade telefonen vart producerats mer rättvist hade den kostat 15k😋

Mja, tror att den skulle kunna kosta som den gör utan att exploatera människor också, ifall intäkterna fördelades lite jämnare istället för att prioritera mångmiljonvinster åt några enstaka företagstoppar. Titta bara på fairphone liksom. Inte samma hårdvara, men inte samma pris heller.

Är ändå lite småsugen på en fairphone med /e/os om nuvarande luren skulle lägga av. Synd bara att den är så stor, hade egentligen inte velat ha något mycket större än min nuvarande iPhone se gen 1. :/

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

@snajk: Jag kanske är unik men anser inte att denne telefon kan göra något som inte min gamla mi mix2s kan göra som kostade 4000 för 2-3 år sedan.. (den har bla Snapdragon 845, platt skärm, plastbaksida, usb-c och qi, dubbla simkort osv)

Mi Mix 2s har en keramisk baksida så betydligt mer premium än plast. Har också en Mi Mix 2s gav 3333 kr för den.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

@Calle2003: Där ser man, ännu mer premium.. Har haft mit case i hårdplast på alldeles för länge

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Mi Mix 2s har en keramisk baksida så betydligt mer premium än plast. Har också en Mi Mix 2s gav 3333 kr för den.

Även Samsung erbjöd en keramisk baksida till S10 i den dyraste versionen. Den var riktigt svårspräckt, tyvärr tog man bort det alternativet när S20 släpptes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Mi Mix 2s har en keramisk baksida så betydligt mer premium än plast. Har också en Mi Mix 2s gav 3333 kr för den.

Jo, mer premium absolut, men det är inte vad vi diskuterar här. Många (fans) har ju klagat på att de gick ifrån plastbaksidan som ändå håller bra mycket bättre än både glas och keramik (även om det är mer repkänsligt). Det som saknas för denna modell, om man ska gå på vad folk gnäller på i kommentarsfälten till recensioner och vad de skriver på teknikforum, är hörlursutgång och utbytbart batteri. Och förstås hyfsat "ren" Android med, men det verkar ju vara svårt att få utanför Google, Motorola och Nokia som alla förstås har sina brister med.

Permalänk
Medlem

Haha.. Det är ju ingen Pixel så nä... Samsung och andra 3eparts kommer det aldrig bli.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb