AMD Navi 22 "Navy Flounder" uppges få 2 560 streamprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Känns som att de, precis som Nvidia har lite problem med drivarna ibland, men. Vafan. Har kört ATI ett tag, fram och tillbaka, aldrig märkt att det skulle vara några problem under längre perioder hos din ene eller din andre. Förlåt! Kollat på för meget densge TVe!

Det kommer i omgångar både för Nvidia och AMD. Ett sattyg Nvidia dock har för sig är att de inte är riktigt klara med vilka drivrutiner som är "Skarpa" och vilka som är i "Beta". Något AMD är betydligt bättre på.

Skrivet av Dunde:

Ja precis, vi snackar minst 15 år.

Så du väljer att lägga en hyperbole på en hyperbole? Intressant.

Skrivet av The Kristoffer:

Du kommer förmodligen, med tanke på dina låga förväntningar, att bli förvånad av vad AMD släpper. Det är ju inga konstigheter, senaste Xboxen är ju i princip ikapp, Att ATI ibland ligger på topp händer då och då. Är du möjligtvis ung och inte sett pendeln svänga tidigare?

Nvidia gjorde inte en stekhet bamse-gpu för att de ville göra oss köpare glade, de gjorde både 3080 och 3090 för att de hoppades att det skulle räcka. Kul med competition ju, jag tror definitivt att de måste sänka priset efter att AMD presenterat sina kort.

Även att de prispressat både 3080 och 3070 kan tas som tecken på att de är oroliga för AMD.

Skrivet av DeadByBirth:

Du jämför liksom AMDs top kort med ett ur nvidias typ mid-high kort.

Är det någon naturlag att AMDs toppkort måste jämföras med toppkorten från andra tillverkare eller kan det vara så att produkter i samma prissegment ska jämföras med varandra? 5700 XT lanserades i samma prissegment som RTX 2070 Super och ska därför jämföras mot RTX 2070 S.

Skrivet av DeadByBirth:

Man kan skriva hur mkt text som helst om vad man tror, vad de gör med sin krets och storleken på den. Men faktum kvarstår och jag kommer inte bli överraskad av deras 6000-serie.

Faktum innebär inte vad du tror att det innebär.

Det kan inte vara ett faktum när du vet lika lite som den du citerar om hur AMDs nya kort kommer att prestera. Så ta det lugnt med dina profetior.

Skrivet av DeadByBirth:

Vad skulle göra dig positivt överraskad? I min värld är det intressant om AMD kan matcha RTX 3080. Jag blir inte positivt överraskad om de kan matcha föregående serie från nvidia. Om deras "värsting" matchar 2080S eller 3070, är det imponerande? Nej verkligen inte, men det är i det långa loppet intressant och bra att de fortsätter utvecklas i rätt riktning men det är inget som gör mig våt i brallan direkt.

Du har ju inte läst vad jag skrivit överhuvudtaget. Rekommenderar dig att läsa det jag svarade på citatet ovan.

Vad killgissar jag? (Tycker förövrigt den termen är vidrig). Förstår inte ens vad ditt svar har att göra med original citatet jag svarade på.

Vilken fakta pratar du om som jag hävdar är fakta?

Du killgissar om RT-prestandan hos AMDs kommande grafikkort. Vi kan ju börja där. Sedan att säga att något är ett faktum betyder att du har belägg för det. Som nämnt ovan. Du borde se över din argumentationsteknik..

Skrivet av murklor:

Jag har ordagrant aldrig skrivit "faktum kvarstår" eller argumenterat som om jag har fakta.

Tror han citerade fel person. Citatet var antagligen riktat mot @DeadByBirth som bokstavligen skriver "Faktum kvarstår" som han hade någon som helst fakta som bygger upp hans gissande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Skulle säga att de låg i fas med 7970 GHz och 290/290X till mycket vettigare priser.

Jag önskar i efterhand att jag köpt 7970 då det hängde med väldigt länge.

AMD var så lite konkurrens att nVidia döpte om mellanklass kretsen GK104 till GTX680 och GTX770.
Och sedan GM104 970/980

290/390 var VARMA skapelser men visst de presterade rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det kommer i omgångar både för Nvidia och AMD. Ett sattyg Nvidia dock har för sig är att de inte är riktigt klara med vilka drivrutiner som är "Skarpa" och vilka som är i "Beta". Något AMD är betydligt bättre på.

Kan det bli mycket klarare än såhär?

Dold text
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@murklor

Jag ber ödmjukast om ursäkt. Miss av mig där i citerandet. Givetvis är det @DeadByBirth jag svarade och insåg inte det förrän nu.

[skam]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan det bli mycket klarare än såhär?
https://i.imgur.com/RKvaiGX.png

Ändå innehåller vissa av deras "Certifierade drivrutinert" (alltså skarpa) ganska många buggar. Vilket lite var min poäng.

Exempel.

https://www.neowin.net/news/nvidia-says-new-drivers-coming-ve...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ändå innehåller vissa av deras "Certifierade drivrutinert" (alltså skarpa) ganska många buggar. Vilket lite var min poäng.

Exempel.

https://www.neowin.net/news/nvidia-says-new-drivers-coming-ve...

Citat:

Ett sattyg Nvidia dock har för sig är att de inte är riktigt klara med vilka drivrutiner som är "Skarpa" och vilka som är i "Beta". Något AMD är betydligt bättre på.

Så, vad är skillnaden emot AMD menar du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så, vad är skillnaden emot AMD menar du?

Min poäng är att AMD kör betydligt längre utvecklingstid och tester av sina drivrutiner medan Nvidia, i alla fall tidigare, kört lite "trial and error" när de skickat ut uppenbart ofärdiga drivrutioner som certifierade sådana och urvattnat dessa.

Detta är inte ett försök att påstå att Nvidias drivrutiner är bättre eller sämre.. utan bara att Nvidia borde fokusera längre tid på att testa sina drivrutiner och inte slänga på certifieringar hur som haver.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Mycket intressant detta om den nu skulle slå RTX 3080 i prestanda.

"AMD Big Navi might still be faster than the RTX 3080

The listing hints that the GPU will feature 80 compute units (CUs) and a 256-bit memory bus. If each Compute Unit (CU) in AMD's RDNA 2 architecture still equates to 64 Stream Processors (SPs), that means Big Navi will 5,120 SPs."

https://www.techradar.com/news/amd-big-navi-might-still-be-fa...

Jag skulle nog kalla det tjänstefel av AMD om dom sitter på ett grafikkort som slår 3080 till samma pris och inte har gjort internet varse om det än. Halva internet sitter just nu och klickar refresh var 5e minut och väntar på att ett 3080 ska bli tillgängligt och det är över en månad kvar tills AMD visar upp vad Navi har att erbjuda.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Jag skulle nog kalla det tjänstefel av AMD om dom sitter på ett grafikkort som slår 3080 till samma pris och inte har gjort internet varse om det än. Halva internet sitter just nu och klickar refresh var 5e minut och väntar på att ett 3080 ska bli tillgängligt och det är över en månad kvar tills AMD visar upp vad Navi har att erbjuda.

Det finns så många skäl till varför de inte vill och kan. På en extra månad har de lyckats producera x antal chip/ Gpuer. De kommer också ha filat på senaste drivrutinen en månad till. Samtidigt som Nvidia våndas över kort sålda, som de inte producerat än.
¨
Ska vi dra det kort så innebär ju en dubblering av prestandan av 5700XT att vi ofta träffar på 3080 preciiiiiis under eller strax över beroende på spel. Jag tror att Nvidia är rätt rädda för att AMD ska slå det dubbla och därmed tom kliva in i 3090-territories. De måste ha kronan även om det kommer kosta dem 651mm^2 och 350W att komme dit, Nvidia ger just nu sitt allt. Det finns inget utrymme mellan 3080 och 3090 att snacka om. De vill ju bara sälja dyra kort. 6900XT. Förstå hur världsomvälvande det skulle vara om de klev in med prestandan om mellan 3080 och 3090 och sålde det som ett 3070 i pris. Den mindsharen skulle vinna över rätt många gamers, de skulle fortfarande tjäna pengar, och de skulle öka sina marknadsandelar enormt. Över en natt. Jag tror att det är något sådant de siktar på denna vända. Om det inte är vad jag tror, meh, då blir det väl ett 3080 vart det lider. Men jag tror nog att AMD har ett helt kompani med ess i rockärmen denna vända.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Om man kollar bakåt i historian, vilket är AMD:s största prestandakliv mellan 2 generationer?

Med tanke på att det sägs att rtx3080 och 3090 är det största prestandaklivet man sett mellan 2 generationer sedan många många år tillbaka.

Tänkte mest om AMD ska vara uppe i rtx3080 prestanda, så måste ju de släppa ett kort med nästan 100% prestandaökning emot rx5700xt för att konkurera med rtx3080 i 4k.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tror jag inte, RX 6700 XT förväntas att ligga på nivå med RTX 3070 utan ray tracing dock.

Förväntas av vem?

Nvidias egna siffror lägger 3070 nära 2080Ti, att förvänta sig att 40 CUs når dit är rätt optimistiskt om man säger så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Jag vill minnas att NVidia lovade dubbla 2080-prestandan på 3080. Blev ju inte riktigt så.

Ja man minns vad man vill minnas men nej, de sa up to 2x.

Att 2x inte skulle gälla rakt över sa de rakt ut redan dag 1. Vilket är precis som det blev. Men folk hörde bara 2x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Om man kollar bakåt i historian, vilket är AMD:s största prestandakliv mellan 2 generationer?

Med tanke på att det sägs att rtx3080 och 3090 är det största prestandaklivet man sett mellan 2 generationer sedan många många år tillbaka.

Tänkte mest om AMD ska vara uppe i rtx3080 prestanda, så måste ju de släppa ett kort med nästan 100% prestandaökning emot rx5700xt för att konkurera med rtx3080 i 4k.

Tror inte AMD gått till dubbla kretsstorleken och lätt process uppgraderingen från en generation till en annan så det ger inte så mkt att titta på historien.

Närmast i modern tid, säg 7870 till 290X, men även det haltar en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Om NVIDIA inte hunnit lansera 3060 eller under så har AMD en tidsfördel.

Nvidia har i mina ögon inte lyckats lansera några kort än, papperslanseringar med trasiga drivrutiner duger inte. Måtte AMD utnyttja denna guldchans och komma med en riktigt bra produkt!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det finns så många skäl till varför de inte vill och kan. På en extra månad har de lyckats producera x antal chip/ Gpuer. De kommer också ha filat på senaste drivrutinen en månad till. Samtidigt som Nvidia våndas över kort sålda, som de inte producerat än.
¨
Ska vi dra det kort så innebär ju en dubblering av prestandan av 5700XT att vi ofta träffar på 3080 preciiiiiis under eller strax över beroende på spel. Jag tror att Nvidia är rätt rädda för att AMD ska slå det dubbla och därmed tom kliva in i 3090-territories. De måste ha kronan även om det kommer kosta dem 651mm^2 och 350W att komme dit, Nvidia ger just nu sitt allt. Det finns inget utrymme mellan 3080 och 3090 att snacka om. De vill ju bara sälja dyra kort. 6900XT. Förstå hur världsomvälvande det skulle vara om de klev in med prestandan om mellan 3080 och 3090 och sålde det som ett 3070 i pris. Den mindsharen skulle vinna över rätt många gamers, de skulle fortfarande tjäna pengar, och de skulle öka sina marknadsandelar enormt. Över en natt. Jag tror att det är något sådant de siktar på denna vända. Om det inte är vad jag tror, meh, då blir det väl ett 3080 vart det lider. Men jag tror nog att AMD har ett helt kompani med ess i rockärmen denna vända.

Hela din teori låter för mig väldigt ologisk, men vi får se om drygt en månad.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror inte AMD gått till dubbla kretsstorleken och lätt process uppgraderingen från en generation till en annan så det ger inte så mkt att titta på historien.

Närmast i modern tid, säg 7870 till 290X, men även det haltar en del.

Sist dom gjorde de var från 6970 till 7970, dock var 7970 pinsamt kasst med dålig referenskylare + trasiga drivrutiner i 1,5 år efter lansering.

Från 7970 till r9 290x var de bara cirka 30% ökning medans 6970 - 7970 var runt 90% när allt var optimerat i drivrutinerna + 3gb vram hjälpte till att bibehålla dess prestanda under åren.

Vid lansering med trasiga drivrutiner var de dock bara cirka 50% https://m.sweclockers.com/test/14844-amd-radeon-hd-7970/17

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja man minns vad man vill minnas men nej, de sa up to 2x.

Att 2x inte skulle gälla rakt över sa de rakt ut redan dag 1. Vilket är precis som det blev. Men folk hörde bara 2x.

Material från Nvidia.

Jag läser i alla fall "Twice the performance as 2080". Det tolkar jag inte som att man får dubbla prestandan i något enstaka specialfall.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det finns så många skäl till varför de inte vill och kan. På en extra månad har de lyckats producera x antal chip/ Gpuer. De kommer också ha filat på senaste drivrutinen en månad till. Samtidigt som Nvidia våndas över kort sålda, som de inte producerat än.
¨
Ska vi dra det kort så innebär ju en dubblering av prestandan av 5700XT att vi ofta träffar på 3080 preciiiiiis under eller strax över beroende på spel. Jag tror att Nvidia är rätt rädda för att AMD ska slå det dubbla och därmed tom kliva in i 3090-territories. De måste ha kronan även om det kommer kosta dem 651mm^2 och 350W att komme dit, Nvidia ger just nu sitt allt. Det finns inget utrymme mellan 3080 och 3090 att snacka om. De vill ju bara sälja dyra kort. 6900XT. Förstå hur världsomvälvande det skulle vara om de klev in med prestandan om mellan 3080 och 3090 och sålde det som ett 3070 i pris. Den mindsharen skulle vinna över rätt många gamers, de skulle fortfarande tjäna pengar, och de skulle öka sina marknadsandelar enormt. Över en natt. Jag tror att det är något sådant de siktar på denna vända. Om det inte är vad jag tror, meh, då blir det väl ett 3080 vart det lider. Men jag tror nog att AMD har ett helt kompani med ess i rockärmen denna vända.

En intressant video

Egentligen tror jag mer på att de helt enkelt gjort bort sig i designen av 3080 och 3090 enligt den videon. Inte AMD direkt som tvingat dem landa där de landat. Vi får se om informationen om Quadro-korten stämmet i denna video. I så fall tror jag mycket på detta. Det är ju lite Fermi-varning på Ampere som det är nu. Onekligen väldigt bra kort, men AMD kanske lyckas dra en HD6000 med mindre och snålare kretsar som inte är alltför långt efter i prestanda. Blir en väldigt attraktiv produkt för många, speciellt de som valt mindre nätagg pga rekommendationer de senaste åren samt små lådor med sämre ventilation.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag skulle nog kalla det tjänstefel av AMD om dom sitter på ett grafikkort som slår 3080 till samma pris och inte har gjort internet varse om det än. Halva internet sitter just nu och klickar refresh var 5e minut och väntar på att ett 3080 ska bli tillgängligt och det är över en månad kvar tills AMD visar upp vad Navi har att erbjuda.

Hur är det tjänstefel?

Jag tror att du verkligen överskattar andelen av entusiaster bland gamers.
Satt senast igår med en grupp på 8-9 pers varav flera var utanför min vanligta gaminggrupp, jag och en polare snackade om 3090 och flera av dessa- alla generellt PC-spelare, frågade saker i stil med "Men hallå, hade det släppts ett nytt geforce eller? Finns de att köpa redan, är dom vettiga för att spela 4k?"

Även i min närmare grupp där de flesta har hängt eller hänger här på swec, bygger sina egna datorer osv så är det inga som är direkt inne på att köpa 3080 eller 3090 innan de sett vad AMD erbjuder för ingen har egentligen så bråttom och ingen har slumpat iväg sina korta utan att ha något att byta ut dem med.

Och även om det var så att alla entusiaster kastade sig över 30-serien så är det fortfarande en liten andel av marknaden som är entusiaster och det finns inte kort nog ens åt alla som vill ha dem just nu.
AMD har en hel del mark att ta igen om de ens får fram ett konkurrenskraftigt kort, men inte en chans att de skulle tjäna mer på att slänga ut hittepåsiffror och obackad marketing vid det här laget än att bara se till att ha en stark launch när de väl lanserar- de har inte nvidia's goodwill-momentum; om de inte lever upp till vad de lovar så är folk redan sjukt redo att bara köpa nvidia istället. De som verkligen inte kan vänta en månad med att köpa kort lär väl inte vänta en månad bara för att AMD säger något overifierat om prestanda?
Därtill så är det svart att använda argumentet "slår 3080 till samma pris" då samma pris är rätt flytande- är 7825kr priset man ska slå? Isåfall handlar det väl rätt mycket om huruvida det finns 3080's att köpa för 7825 när amd släpper sina kort. Om AMD släpper ett runt 3080's prestanda med 16GB, ska de då slå priset 7825 på 3080 med 10GB eller ska de slå vad priset nu blir för versionen med större VRAM? Om det vet att de tänker konkurrera med 3080 20GB men att priset kommer börja på 9000kr så är det inte så mycket poäng att gå ut med det nu precis.

Hur många tror du det är som:

1. Absolut behöver ha ett kort inom en månad
2. Köper kort i klassen 8000 och uppåt
3. Hann få tag i ett 3080 direkt och inte fortfarande sitter och väntar på tillgång av 3080

Det är definitivt inte halva internet iallafall, jämfört med de som:

1. Kan vänta åtminstone en månad (så vem som helst som redan har en GPU och någorlunda impulskontroll)
2. Inte behöver/vill spela i 4k120hz vilket enligt steam survey (65,55% 1080p, 6,59% 1440p, 2.24% 4k) förmodligen inte är jättemånga
3. Även om de faktiskt väldigt gärna vill ha ett kort nu inte fick ett direkt och inte kommer kunna få ett på ett par eller några veckor, alltså närmare AMD's launch.

Vem exakt är det som ska anklaga dem för tjänstefel, deras shareholders? Det lär väl isåfall blir baserat på faktiskt utfall, inte på hur pass kissenödiga entusiaster är på att att skjuta fler pixlar i sina ögon så snart som möjligt?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vem exakt är det som ska anklaga dem för tjänstefel, deras shareholders? Det lär väl isåfall blir baserat på faktiskt utfall, inte på hur pass kissenödiga entusiaster är på att att skjuta fler pixlar i sina ögon så snart som möjligt?

Var väldigt mycket text, men summering av det du skrev var att de flesta inte är sådana entusiaster som spelar i 4k och köper så dyra kort? Håller med dig om det.

Det var dock inte min poäng, min poäng var att om AMD sitter inne på något som kan konkurrera med Nvidias toppkort så ser jag det som väldigt osannolikt att vi inte vetat det vid detta laget i form av läckor eller annat.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Var väldigt mycket text, men summering av det du skrev var att de flesta inte är sådana entusiaster som spelar i 4k och köper så dyra kort? Håller med dig om det.

Det var dock inte min poäng, min poäng var att om AMD sitter inne på något som kan konkurrera med Nvidias toppkort så ser jag det som väldigt osannolikt att vi inte vetat det vid detta laget i form av läckor eller annat.

Är inte Nvidias krampaktiga lansering ett tillräckligt tecken?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Var väldigt mycket text, men summering av det du skrev var att de flesta inte är sådana entusiaster som spelar i 4k och köper så dyra kort? Håller med dig om det.

Det var dock inte min poäng, min poäng var att om AMD sitter inne på något som kan konkurrera med Nvidias toppkort så ser jag det som väldigt osannolikt att vi inte vetat det vid detta laget i form av läckor eller annat.

Fast det finns ju redan "läckor" och rykten om spec på kortet, du menar att det borde finnas läckor på benchmarks?
Allting tyder ju på att de kommer ha någonting runt omkring 3080-klass +-, iallafall med tillräckligt stor sannolikthet och marginal att det är värt att vänta om man inte har superbråttom. Skulle du tro mer på något slags "2X the performance of the 5700XT" från AMD än nvidias "2X the performance as the 2080"?

Det lite skillnad på att säga att det är väldigt osannolikt att vi inte vetat och att säga tjänstefel- grafikkort är inte någon slags basic human right eller sammhällstjänst, Nvidia och AMD är for profit och gör allt för profit, inte för att tjäna konsumenter. De är inte heller någon myndighet eller ansvariga till några andra än sina shareholders i slutänden, att strategisk tystnad tills de är redo att presentera skulle vara likvärdigt med ett brott är ganska överdrivet. Sålänge det inte faktiskt skadar USA och dess befolkning, förhållandet med deras regering och större tech-företag verkar ju vara lite intensivt på sistone.

Anledning att jag skriver en lång text om det är att jag sett mycket kommentarer om sådant på sistone och jag förstår inte var detta kommit ifrån- när blev tillverknings av grafikkort någon slags sammhällstjänst??

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det lite skillnad på att säga att det är väldigt osannolikt att vi inte vetat och att säga tjänstefel- grafikkort är inte någon slags basic human right eller sammhällstjänst, Nvidia och AMD är for profit och gör allt för profit, inte för att tjäna konsumenter. De är inte heller någon myndighet eller ansvariga till några andra än sina shareholders i slutänden, att strategisk tystnad tills de är redo att presentera skulle vara likvärdigt med ett brott är ganska överdrivet. Sålänge det inte faktiskt skadar USA och dess befolkning, förhållandet med deras regering och större tech-företag verkar ju vara lite intensivt på sistone.

Anledning att jag skriver en lång text om det är att jag sett mycket kommentarer om sådant på sistone och jag förstår inte var detta kommit ifrån- när blev tillverknings av grafikkort någon slags sammhällstjänst??

Tror vi släpper denna diskussionen, ordet "tjänstefel" verkar ha triggat dig på något sätt. Tjänstefel är inget brott och jag ser inte nya grafikkort som annat än lyxvara.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Tror vi släpper denna diskussionen, ordet "tjänstefel" verkar ha triggat dig på något sätt. Tjänstefel är inget brott och jag ser inte nya grafikkort som annat än lyxvara.

Okej, tror vi kanske har olika definitioner av tjänstefel isåfall, tjänstefel som jag lärt mig är något som begås av offentligt anställda tjänstemän klassas som ett brott, finns system för hur och när det ska och kan anmälas och hur det bestraffas. Vad du beskriver skulle jag isåfall klassa mer som bara inkompetens, vilket definitivt inte vore out of line för AMD's marketing historiskt (poor volta osv)

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Okej, tror vi kanske har olika definitioner av tjänstefel isåfall, tjänstefel som jag lärt mig är något som begås av offentligt anställda tjänstemän klassas som ett brott, finns system för hur och när det ska och kan anmälas och hur det bestraffas. Vad du beskriver skulle jag isåfall klassa mer som bara inkompetens, vilket definitivt inte vore out of line för AMD's marketing historiskt (poor volta osv)

Du har rätt, det är ett brott, man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du har rätt, det är ett brott, man lär sig något nytt varje dag.

Nu har jag aldrig jobbat i offentlig sektor, men i sammanhang där jag är van att höra termen användas så är det ofta förknippat med något väldigt seriöst, som i att något riskerar att förkasta hela sin karriär och/eller hamna i fängelse, därför jag blev lite triggad som sagt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Material från Nvidia.

Jag läser i alla fall "Twice the performance as 2080". Det tolkar jag inte som att man får dubbla prestandan i något enstaka specialfall.

Ja, det där är väl dubbelt så många tflops som 2080? Att det sen inte blir exakt dubbelt så många frames per second i spel är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ja, det där är väl dubbelt så många tflops som 2080? Att det sen inte blir exakt dubbelt så många frames per second i spel är en helt annan fråga.

Jadu, appropå att vilja tolka om så det passar ens åsikt... Du vinklar inte om dåligt du för att det ska passa dina argument.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Material från Nvidia.

Jag läser i alla fall "Twice the performance as 2080". Det tolkar jag inte som att man får dubbla prestandan i något enstaka specialfall.

Och? Det där var inte det enda materialet som kom ut den dan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och? Det där var inte det enda materialet som kom ut den dan.

Poängen är att samma typ av material som hävdar att 3070 presterar som ett 2080ti säger att 3080 presterar dubbelt så bra som 2080. Nu har vi resultat som visar att så inte är fallet. Alltså bör alla som förväntar sig detta av 3070 vara lite luttrade och inte argumentera för att så absolut blir fallet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch