Nvidia Geforce RTX 3090 – troligtvis inte spelkortet du letar efter

Permalänk

När jag beställde kortet, så absolut fort jag kunde, fanns det 4 i lager. Orderbekräftelsemailet säger leverans 1-2 dagar. Men ordersidan på webhallen säger "Din order inväntar följande produkter, 324088 (lanseras 2020-09-24)"

Jag misstänker att mailet jag fick har fel och jag måste vänta en ospecificerad tid på att webhallen får in nästa leverans.

Öppen fråga till dem som bokat via webhallen:
Hur ser ordersidan ut om man VET att man säkrat ett kort och det är på väg?

formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Inte så förvånande att den presterar som den gör i spel, det är för professionell användning eller för den som har för mycket stålar. 1499$ MSRP...90% av modellerna kostar 20.000kr i Sverige, dubblat pris mot motsvarande 3080 modell.

Blir som sagt att vänta till julen, verkar inte finnas kort och vill helst se AMD och framförallt 3070 då det känns som det ligger mest rätt för min tunna plånbok.

Konstigt att det saknas features därifrån och att kortet lanserats som ett spelkort om det är för professionell användning

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De har nog kö, men kanske inte manuellt kan kolla upp personer i kön. Hur ska de annars göra? Slumpa ut korten när de kommer in?

vem vet, kanske beror på vem som svarar på mailet, andra i tråden fick veta att de ligger "nära i kön" medans de inte kunde meddela mig köplats, så kanske hamnade jag långt efter med mitt manuella knappande ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Håller ut tills 3080 Ti

Jag blir osäker på om detta är något slags försök till humor, för var skulle ett 3080 Ti placera sig prestandamässigt när 3090 är drygt 12-13% bättre i gynnsamma scenarion?

Permalänk
Medlem

Välkommen till Nvidias saltgruva! Här kan man trösta andra gruvarbetare med mera salt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

20 gb är onödigt för att spela, vilket de flesta använder 3080 till.

16GB hade med funkat. Men hade inte skaffa dagens 3080 med 10 GB om man ska lira i 4k hehe

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem

Kul att det precis går att lira Q2 med stabil fps i 1080p med RTX3090, så som det borde köras med cl_maxfps 120.
Men det borde flyta i 640x480 som var den vanligaste upplösningen då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Här har ni något kul (sorry om det blivit postat tidigare):

https://www.youtube.com/watch?v=Xgs-VbqsuKo

Detta är faktiskt humor på hög nivå

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Landelusen:

TACK för en bra video och recension.

Jag är såååå löjligt kluven över "utmärkt"-stämpeln. Kan tycka att det var lite onödigt, givet prislapp vs hur lite man får och att dessa kort är tänkta att spelas på (?)- även om jag ser att t.ex. grafiker skulle ha nytta av ett kort som detta precis som ni säger. Hade kanske räckt med utmärkelsen under om undertecknad fått bestämma, kan tänka mig att det var en het potatis på redaktionen.

Rent hypotetiskt - hade ett top tier Quadro-kort också fått utmärkt @JonasT ?

Nej, det är onekligen en svår produkt att sätta en specifik utmärkelse på ur ett konsumentperspektiv, vilket är lite samma sits vi alltid hamnar i med Threadripper-processorerna – vilka egentligen ligger en bit utanför de komponenter vi vanligtvis täcker. Ryzen TR 3990X med 64-kärnor är exempelvis helt menlös och hutlöst dyr för 9999 personer av 10000. Men sen finns det den där sista personen av de 10000 som faktiskt kan utnyttja kärnantalet i den applikationen de arbetar i, och helt plötsligt är det en produkt i toppklass som saknar motstycke på marknaden.

Lite så är det med Geforce RTX 3090. Det är en produkt som saknar motstycke i sin prisklass på marknaden sett till hur läget ser ut idag för den som nu behöver 24 GB VRAM. Den ökade allmänprestandan är dock så pass liten mot RTX 3080 att toppklass inte rimligt, men utmärkt kändes däremot rätt. Min förhoppning i slutändan är att texten till utmärkelsen på något sett ska vara vägledande just vem produkten är utmärkt för, men det är inte alltid helt lätt.

Och för att svara på frågan om Quadro-kortet så skulle säkert ett sådant kunna få utmärkt som utmärkelse om dess egenskaper lever upp till det jämfört med konkurrerande produkter på marknaden. Troligtvis kommer vi dock aldrig att testa ett sådant, sett till att läsarintresset inte lär vara på topp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Konstigt att det saknas features därifrån och att kortet lanserats som ett spelkort om det är för professionell användning

Var ju snack om att det var Titans uppföljare men samtidigt skjuter dom sig i benet om dom lanserar det som spelkort, 3080 fixar 4k hyfsat, detta är inte mycket bättre och förväntas fixa 8k...LGs 8k tv som inte fungerar som dom ska med nya gpuerna heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

I spel ja. Men många av oss som köper det ägnar oss inte bara till spel

Synd att folk upvotar dig.

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Detta är taget ur en review:

"
To anyone claiming: "oh the 3090 is for professionals!"
No it isn't, this is a GeForce card with all the usual cost savings+feature removals vs Quadro: Significantly lower FP32 FP64 compute performance, half the Tensor Core mixed precision compute throughput, disabled support for SE-IVO(virtualization), you don't even get the fully enabled GPU like the previous Titians(that's literally what you are paying for)

It is utterly disingenuous to call the 3090 a "professional" card when it clearly doesn't qualify as one"

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Ovanligt lätt att få tag på kort denna gång, fick avboka 2st

Blev ett 3090 Gainward GS kort, från komplett, dom hade överlägset flest på lager vid 15.00.

Då är det bara att hoppas dom kör referens krets så ek blocket funkar.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, kunderna som behöver den funktionaliteten är också villiga att betala för det, annars hade de inte kunnat ta extra betalt.

Det är oklart om du försöker vara lustig eller inte, men om inte: du tror på fullt allvar att företag inte bryr sig om ett grafikkort kostar ~17,000kr eller om det kostar ~60,000kr? Det låter som du har en skev bild av verkligheten om så är fallet.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Synd att folk upvotar dig.

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Detta är taget ur en review:

"
To anyone claiming: "oh the 3090 is for professionals!"
No it isn't, this is a GeForce card with all the usual cost savings+feature removals vs Quadro: Significantly lower FP32 FP64 compute performance, half the Tensor Core mixed precision compute throughput, disabled support for SE-IVO(virtualization), you don't even get the fully enabled GPU like the previous Titians(that's literally what you are paying for)

It is utterly disingenuous to call the 3090 a "professional" card when it clearly doesn't qualify as one"

Du kanske ska fundera på vad ett quadro kort kostar, exempelvis blender optix rullar mycket bra på 3090, beroende på scen är det upp till mer än dubbelt så snabbt som Titan RTX, vill du ha ett quadro så får du hosta upp obscena mängder pengar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Blev ett ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC. Hoppas man får det innan jul ;). Kämpa WH !

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dizzö:

Och detta katastrofkort är nu reda slutsålt.
Många gick för 18.000-19.000.
Att folk är dumma nog o köpa detta som bara är 10% bättre än 3080 men mer än dubbelt, 100% så dyrt.

Finns folk till allt...

Skrivet av Dizzö:

Synd att folk upvotar dig.

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Detta är taget ur en review:

"
To anyone claiming: "oh the 3090 is for professionals!"
No it isn't, this is a GeForce card with all the usual cost savings+feature removals vs Quadro: Significantly lower FP32 FP64 compute performance, half the Tensor Core mixed precision compute throughput, disabled support for SE-IVO(virtualization), you don't even get the fully enabled GPU like the previous Titians(that's literally what you are paying for)

It is utterly disingenuous to call the 3090 a "professional" card when it clearly doesn't qualify as one"

Lite onödigt att kalla alla som köper en viss produkt för ”dumma”, tycker du inte det?
Det är ju inte så att någon skrikit ut ”DET ÄR ETT PROFFSKORT!” Eller hur?

Man kan ju faktiskt ha nytta av en gpu till annat utan att det räknas som ett ”proffskort”.

Och man behöver ju inte vara otrevlig för att man har olika åsikter, eller hur?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är oklart om du försöker vara lustig eller inte, men om inte: du tror på fullt allvar att företag inte bryr sig om ett grafikkort kostar ~17,000kr eller om det kostar ~60,000kr? Det låter som du har en skev bild av verkligheten om så är fallet.

Nu var det inte huruvida någon bryr sig alternativt har råd utan att deras prissättning baseras på att någon betalar för det. Alltså, för den som har nytta av det är kostnaden underordnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Häftigt grafikkort, men att det marknadsförs mot datorspelande är fan vidrigt.
Värdelös pris/prestanda, och 8k är ju bokstavligen ospelbart.

Nej, att folk sväljer det som PR säger är vidrigt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Synd att folk upvotar dig.

Ni har antingen inte gjort eran research eller blivit lurade.

Detta är taget ur en review:

"
To anyone claiming: "oh the 3090 is for professionals!"
No it isn't, this is a GeForce card with all the usual cost savings+feature removals vs Quadro: Significantly lower FP32 FP64 compute performance, half the Tensor Core mixed precision compute throughput, disabled support for SE-IVO(virtualization), you don't even get the fully enabled GPU like the previous Titians(that's literally what you are paying for)

It is utterly disingenuous to call the 3090 a "professional" card when it clearly doesn't qualify as one"

Om du har sådana problem med att folk köper komponenter till datorer undrar jag vad du gör här öht? Eller är det jante som smugit sig in och skriver inlägg?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Bara en fundering, fungerar dubbla 3090 med Nvlink ?
Borde isåfall vara det bästa för 8K upplösning.

tydligen bara 3090 som funkar med Nvlink och inte 3080 kort eller 3070 fick jag reda på

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu har botarna gjort sitt igen och asen säljer på ebay. 3090 aka 3080 launch day!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymlemur:

När jag beställde kortet, så absolut fort jag kunde, fanns det 4 i lager. Orderbekräftelsemailet säger leverans 1-2 dagar. Men ordersidan på webhallen säger "Din order inväntar följande produkter, 324088 (lanseras 2020-09-24)"

Jag misstänker att mailet jag fick har fel och jag måste vänta en ospecificerad tid på att webhallen får in nästa leverans.

Öppen fråga till dem som bokat via webhallen:
Hur ser ordersidan ut om man VET att man säkrat ett kort och det är på väg?

Beställde ett RTX 3090 TUF OC ca 15 sekunder över 15.00 och på min order står det samma. Det stod "Weblager - 10st på väg" när jag beställde.
Står 0 påväg nu och precis som för dig att ordern inväntar produkten.
Oklart med andra ord...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

Blev ett ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC. Hoppas man får det innan jul ;). Kämpa WH !

Jag mailade dom å frågade vart man hamnade samt om många beställt, missade helt starten då man satt med jobbet så det blidde typ 15:08. Håller tummarna att det inte är allt för länge man får vänta!

Permalänk
Medlem

Om man nu ska dra på den stora trumman och raljera är "proffs"-benämningen på produkter retarderad.

Proffs använder de verktyg som är bäst lämpade utifrån deras specifika behov. Det är liksom själva essensen i att vara professionell. Om det sen innebär en trasig miniräknare eller en dedikerad räknemaskin för en månadslön spelar ingen roll.

För övrigt skulle jag tro att en del proffs och semi-proffs kommer uppskatta den fantastiska renderingsprestandan och 24GB VRAM som 3090 erbjuder, samtidigt som de faktiskt skiter högaktningsfullt i SE-IVO. Sen finns det säkert andra som tycker det är en deal breaker. Märkligt nog betyder inte detta att någon är korkad...

Sen ska man inte heller glömma att det finns folk som tycker det är fett att ha det värsta. Det är faktiskt helt okej att tycka det också.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Jag ringde webhallens kundtjänst men de kunde inte komma åt eller se köplats sa de....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu var det inte huruvida någon bryr sig alternativt har råd utan att deras prissättning baseras på att någon betalar för det. Alltså, för den som har nytta av det är kostnaden underordnad.

Okej, tack. Skev bild av verkligheten, alltså.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

@Swedie: vilken butik? jag refreshade inet 15:00 och direkt när asus korten kom upp på sajten första sekunden så stod det 0 i lager på alla modeller och nästa leveransdatum 11/30, det står fortfarande detsamma. Jag mailade dem och frågade om jag fick någon slags "köplats" eftersom jag bokat mitt kort inom den första minuten de kom upp och blir lite orolig att folk som exempelvis bokar kortet nu ett par timmar senare kanske får sitt före mig?

De kunde inte bekräfta att det fanns någon kö så vem vet, kanske spelar det ingen roll vilken tidpunkt man bokar, bara man bokar samma dag så blir det lotto vem som får det? Hade ju såklart hoppats att de loggar tidpunkten så man får ut något av att sitta och trycka f5 och köpa den första minuten grejerna kommer upp på sajten.

Fick mail 4 min över 15 fråm webhallen att varan fanns tillgänglig.

Har rätt mycket poäng där så kanske fick en speciell kö? Kunde betala två kort som sagt utan issues. Avbeställde TUF kortet och fick tillbaka pengarna "direkt".

Tittade en stund senare och då gick inget annat koer beställa.

Förhoppningsvis hade jag tur och får ett till jul eller nått 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedie:

Fick mail 4 min över 15 fråm webhallen att varan fanns tillgänglig.

Har rätt mycket poäng där så kanske fick en speciell kö? Kunde betala två kort som sagt utan issues. Avbeställde TUF kortet och fick tillbaka pengarna "direkt".

Tittade en stund senare och då gick inget annat koer beställa.

Förhoppningsvis hade jag tur och får ett till jul eller nått 😁

Hoppas kan man alltid, min beställning på 3080 har okänt leverans datum :'(

Permalänk
Medlem

Mja,vad ska man säga? Det verkar ju som att detta kort endast är till för dom som kommer behöva Nvlink. Mängden minne spelar ju ingen roll när det kommer att komma 20GB 3080, så det är ju inte precis något som hjälper här.

Lite märkligt ändå att man satsat på att bygga detta kort, då det blir så pass mycket större och kräver egen kylarlösning. Och jag kan ju inte låta bli att fundera på hur det kommer att gå med Nvlink när luften kommer att går direkt från ena kortet genom det andra. Känns ju rent spontant som att vattenblock hade varit ett mycket bättre val här, redan från början.