Ingen bild alls när jag byter till ett GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ingen bild alls när jag byter till ett GTX 1080

Jag ska flytta över mitt Gainward GTX 1080 till sonens burk, idag sitter där ett 750Ti. När jag sätter i kortet så skiner allt upp som det ska när jag trycker på Power, och jag kan höra att Windows startar i hörlurarna, men jag får ingen bild alls.

Skärmen reagerar på att något händer, men ingen signal. Testat med två olika skärmar.

Det jag funderar på är om det skulle kunna vara så att hans PSU på 550W är för svagt, det är ett gammalt Anderson-PSU jag köpte lite hastigt för några år sedan. Dock sitter det inte mycket annat i som är strömkrävande, så jag vet inte. Men jag har ett Corsair på 1200W liggandes, som jag skulle kunna byta till, men jag vill inte gärna krångla med det utan att vara relativt säker på att det är där felet ligger.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Kör du via displayport?
Har märkt att 10 serien och uppåt är känsligare för vilken kabel man använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag ska flytta över mitt Gainward GTX 1080 till sonens burk, idag sitter där ett 750Ti. När jag sätter i kortet så skiner allt upp som det ska när jag trycker på Power, och jag kan höra att Windows startar i hörlurarna, men jag får ingen bild alls.

Skärmen reagerar på att något händer, men ingen signal. Testat med två olika skärmar.

Det jag funderar på är om det skulle kunna vara så att hans PSU på 550W är för svagt, det är ett gammalt Anderson-PSU jag köpte lite hastigt för några år sedan. Dock sitter det inte mycket annat i som är strömkrävande, så jag vet inte. Men jag har ett Corsair på 1200W liggandes, som jag skulle kunna byta till, men jag vill inte gärna krångla med det utan att vara relativt säker på att det är där felet ligger.

Jag skulle inte lita på Andersson-märket, det är väl netonnets egna budget-märke? Vet inte vad det kan leverera i praktiken.
Även om det är krångligt hade jag absolut testat med ditt corsair som garanterat är mer pålitligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Jag ska flytta över mitt Gainward GTX 1080 till sonens burk, idag sitter där ett 750Ti. När jag sätter i kortet så skiner allt upp som det ska när jag trycker på Power, och jag kan höra att Windows startar i hörlurarna, men jag får ingen bild alls.

Skärmen reagerar på att något händer, men ingen signal. Testat med två olika skärmar.

Det jag funderar på är om det skulle kunna vara så att hans PSU på 550W är för svagt, det är ett gammalt Anderson-PSU jag köpte lite hastigt för några år sedan. Dock sitter det inte mycket annat i som är strömkrävande, så jag vet inte. Men jag har ett Corsair på 1200W liggandes, som jag skulle kunna byta till, men jag vill inte gärna krångla med det utan att vara relativt säker på att det är där felet ligger.

Vad är det för övriga komponenter, moderkort, CPU etc?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag minns när den grafikkortsserien kom och många här på Swec skrev om att de behövde uppdatera BIOS (på moderkorten) för att de skulle fungera korrekt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag chansar, så jag bytte PSU, och det var helt klart problemet. @griid hade rätt, således, tackar alla som svarade!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED