Postnord - en logistisk katastrof

@kundun:

Låter väl som ett bra svar. Du kontaktar avsändaren (korrekt) och begär ersättning. Sedan får avsändaren bestrida på sin sida.

Tråkigt att det kommit bort såklart men jag tycker svaret du fått av kundtjänst ändå är bra och informativt.

Skrivet av Nollan:

@kundun:

Låter väl som ett bra svar. Du kontaktar avsändaren (korrekt) och begär ersättning. Sedan får avsändaren bestrida på sin sida.

Tråkigt att det kommit bort såklart men jag tycker svaret du fått av kundtjänst ändå är bra och informativt.

Det är säkert ett bra svar och korrekt. Jag tycker bara att det är frbbn fräckt att det just 'råkar' komma bort efter att dom bevisligen haft paketet och efter att jag betalat moms och hanteringsavgift till dom. Lägligt eller är dom bara klantiga rövhattar som inte har koll?

Går det att reklamera i sådana fall. Har för mig att Postnord automatiskt sätter en del paket som levererade efter 7 dagar oavsett om de är det eller inte.

#16883586

Känner mig lite förvirrad av Postnord nu, men det finns kanske en helt logisk förklaring. I början av veckan beställde jag lite saker från ett svenskt företag. De tyckte uppenbarligen att jag beställt för mycket så de delade upp leveransen på två paket och skickade mig två kollinummer. Så långt OK.

Jag fick nyss ett sms från Postnord att jag kan hämta ett paket från företaget. Men den kod jag fick matchar dock inget av paketen. Har alltid tänkt att koden är fyra sista siffrorna i kollinumret.

Kollar jag på min ordersida hos företaget jag beställde från är båda mina paket redo för upphämtning sedan den 12:e. Oklart om de mena av mig eller Postnord. Men tittar jag på Postnords app eller sida så hävdar de att de bara fått elektronisk förhandsinformation.

Skrivet av Naki:

Känner mig lite förvirrad av Postnord nu, men det finns kanske en helt logisk förklaring. I början av veckan beställde jag lite saker från ett svenskt företag. De tyckte uppenbarligen att jag beställt för mycket så de delade upp leveransen på två paket och skickade mig två kollinummer. Så långt OK.

Jag fick nyss ett sms från Postnord att jag kan hämta ett paket från företaget. Men den kod jag fick matchar dock inget av paketen. Har alltid tänkt att koden är fyra sista siffrorna i kollinumret.

Kollar jag på min ordersida hos företaget jag beställde från är båda mina paket redo för upphämtning sedan den 12:e. Oklart om de mena av mig eller Postnord. Men tittar jag på Postnords app eller sida så hävdar de att de bara fått elektronisk förhandsinformation.

Och här förstår jag inte varför du är förivrad på postnord? Det troliga är att det är företaget du beställt från som har ändrat något. Ett alternativ kan vara att de först tänkte skicka det som 2 kolli, sedan fick de ihop det till att bli ett kolli och det är nu det som postnord ska leverera till dig. Så troligast är det företaget du beställt från som inte uppdaterat uppgifterna till dig

Och det mest uppenbara är väl att du hämtar ut vad det nu än kan tänkas vara du har fått för att se vad det är i paketet? Det står väl vilket företag det är från antar jag? Så sluta var förvirrad och hämta ut ditt paket. Och i ditt fall så är det nästan till 100% inte postnord som "gjort något" utan det är de du beställt av som klantat sig.

Och upphämtning i ditt fall är att det är postnord som kan hämta upp paketet hos de du beställt av. Så förklaringen du fick tidigare av mig att de troligen har skapat ett nytt paket och skickat iväg till dig är väldigt trolig.

Ska returnera en billig skitvara till ett svenskt företag, det var en defekt (inkomplett) vara som skickades så det är rätt klart att de ska stå för returfrakten. De vill dock att jag själv bokar skiten och ligger ute med pengarna.

Det ska vara spårbart och skickas direkt till företaget. Inte ombud. De rekommenderar att jag använder Postnord och skickar som företagspaket så det inte hamnar hos ombud. Skickar jag med Schenker måste det vara företagspaket, inte privatpaket.

Så, hur tusan skickar man spårbara paket direkt till företag? Det brukade väl gå för inte så länge sedan? På postnord hittar jag inget som jag som privatperson kan använda. Inte heller på schenker. Så, hur gör man? Jag har föreslagit att de ska skicka en fraktsedel, inget svar än.

Postnord blir bara sämre och sämre, när jag själv jobbade där var det inga problem att få paketen till företagen, det gällde bara att ha ungefär rätt adress så fixade det sig...*mummel*

Beställde från Webhallen Torsdag 13/8 klockan 1 på dagen, la till express och då skulle man få paketet inom 1-2 dagar och med alla gamla erfarenheter så räknade jag kallt med att paketet ser jag inte förän nu på Måndag 17/8 men döm om min förvåning när jag exakt 24 timmar senare fick sms att mitt paket fanns att hämta, jag bor i Umeå så de är en bit bort, första gången på flera år som jag fått ett paket dagen efter jag beställt, kändes som på den gamla goda tiden då man före 14.00 beställde en film från Discshop och hade den i brevlådan vid 11 tiden dan efter.

Visst är de relativt dyra, men jag har aldrig haft problem med sena leveranser. Det kanske fungerar bättre inom storstadsregionerna?

Skrivet av Pirum:

Ska returnera en billig skitvara till ett svenskt företag, det var en defekt (inkomplett) vara som skickades så det är rätt klart att de ska stå för returfrakten. De vill dock att jag själv bokar skiten och ligger ute med pengarna.

Det ska vara spårbart och skickas direkt till företaget. Inte ombud. De rekommenderar att jag använder Postnord och skickar som företagspaket så det inte hamnar hos ombud. Skickar jag med Schenker måste det vara företagspaket, inte privatpaket.

Så, hur tusan skickar man spårbara paket direkt till företag? Det brukade väl gå för inte så länge sedan? På postnord hittar jag inget som jag som privatperson kan använda. Inte heller på schenker. Så, hur gör man? Jag har föreslagit att de ska skicka en fraktsedel, inget svar än.

Postnord blir bara sämre och sämre, när jag själv jobbade där var det inga problem att få paketen till företagen, det gällde bara att ha ungefär rätt adress så fixade det sig...*mummel*

Ja du, verkar inte som det finns något lätt sätt längre. Vet att det utan problem gått att skicka med skicka lätt tidigare. Men nu kan man bara välja ombud där eller till brevlåda. Så tror att du behöver gå till ett ombud där du kan lämna in/hämtar ut dina egna paket så kan de hjälpa dig med det. Är företaget du handlat av medvetna om att det kommer att kosta 140:- minst för att skicka tillbaka saken om du ska hantera det? https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko...

Skrivet av ToddTheOdd:

Ja du, verkar inte som det finns något lätt sätt längre. Vet att det utan problem gått att skicka med skicka lätt tidigare. Men nu kan man bara välja ombud där eller till brevlåda. Så tror att du behöver gå till ett ombud där du kan lämna in/hämtar ut dina egna paket så kan de hjälpa dig med det. Är företaget du handlat av medvetna om att det kommer att kosta 140:- minst för att skicka tillbaka saken om du ska hantera det? https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villko...

Ja, det är hål i huvudet, skiten är värt typ 150kr (alltså, det jag betalade, inköpspriset för butiken är säkert max 30kr gissar jag), det bästa vore om de återbetalade pengarna till mig och jag fick behålla den inkompletta och osäljbara produkten (jag tror det är en kundretur som inte var komplett, kanske, produkten såg använd ut dessutom) - så hade säkert Amazon löst det. Jag skrev det i reklamationen, får se vad de säger.

I dessa tider av ökande frakt av paket kan man ju önska att Postnord underlättade returer - om än till ett högt pris. Nu verkar det ju nästan omöjligt att fixa själv. Stå i kö till ombud och gaffla medan folk väntar bakom, nej tack.

Får väl välja "Utkörning till företag (+78 kr)" som tillägg i Skicka direkt? Kostar 200 kr.

Skrivet av Glis:

Får väl välja "Utkörning till företag (+78 kr)" som tillägg i Skicka direkt? Kostar 200 kr.

Se där. Om man väljer paket som väger upp till 3 kg så finns det valet men om man väljer t.ex 1 och 2 kg så kan man inte välja det.

När man ser detta så får man ju en förklaring till varför dom misslyckas med att leverera paket:
https://www.dn.se/ekonomi/postnord-skulle-lamna-paket-vande-v...

Skrivet av Hurtigbullen:

När man ser detta så får man ju en förklaring till varför dom misslyckas med att leverera paket:
https://www.dn.se/ekonomi/postnord-skulle-lamna-paket-vande-v...

Paywall 🤐

@Ravix: Anar att texten finns i detta inlägg.

Skrivet av [SH]:

@Ravix: Anar att texten finns i detta inlägg.

👍

Skrivet av Pirum:

Ja, det är hål i huvudet, skiten är värt typ 150kr (alltså, det jag betalade, inköpspriset för butiken är säkert max 30kr gissar jag), det bästa vore om de återbetalade pengarna till mig och jag fick behålla den inkompletta och osäljbara produkten (jag tror det är en kundretur som inte var komplett, kanske, produkten såg använd ut dessutom) - så hade säkert Amazon löst det. Jag skrev det i reklamationen, får se vad de säger.

I dessa tider av ökande frakt av paket kan man ju önska att Postnord underlättade returer - om än till ett högt pris. Nu verkar det ju nästan omöjligt att fixa själv. Stå i kö till ombud och gaffla medan folk väntar bakom, nej tack.

Ta det en sväng via kundservice igen och påpeka det orimliga (om du inte har gjort det redan). Spela gärna ut "miljökortet".

Skrivet av Ravix:

Paywall 🤐

Du borde kunna se videon ändå, det kan iaf jag.

Skrivet av Hurtigbullen:

Du borde kunna se videon ändå, det kan iaf jag.

Ah, såg inte det först. Men ja, det gick 🙂

Skrivet av Pirum:

Ska returnera en billig skitvara till ett svenskt företag, det var en defekt (inkomplett) vara som skickades så det är rätt klart att de ska stå för returfrakten. De vill dock att jag själv bokar skiten och ligger ute med pengarna.

Det ska vara spårbart och skickas direkt till företaget. Inte ombud. De rekommenderar att jag använder Postnord och skickar som företagspaket så det inte hamnar hos ombud. Skickar jag med Schenker måste det vara företagspaket, inte privatpaket.

Så, hur tusan skickar man spårbara paket direkt till företag? Det brukade väl gå för inte så länge sedan? På postnord hittar jag inget som jag som privatperson kan använda. Inte heller på schenker. Så, hur gör man? Jag har föreslagit att de ska skicka en fraktsedel, inget svar än.

Postnord blir bara sämre och sämre, när jag själv jobbade där var det inga problem att få paketen till företagen, det gällde bara att ha ungefär rätt adress så fixade det sig...*mummel*

Borde det inte gå att skicka "skicka hem" ? --- https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-vykort/s...

"Med Skicka Hem kan du skicka lättare varor, som exempelvis en bok, upp till 2 kilo. Försändelsen levereras i mottagarens postlåda. Försändelsen är spårbar. Mottagaren får ett sms eller e-post när den är levererad."

Låter ju perfekt.

Pris, mått och vikt för Skicka Hem
Pris Upp till 250 g 49 kr
Upp till 500 g 55 kr
Upp till 1 kg 66 kr
Upp till 2 kg 99 kr
Maxmått Längd 34 cm
Bredd 24 cm
Höjd 7 cm
Minsta mått Längd 14 cm
Bredd 9 cm
Höjd 1,5 cm
Maxvikt 2 kg

EDIT: Dock är detta en brevtjänst och ej paket som du efterfrågar. För att skicka PostNord Parcel (företagspaket) behöver du vara avtalskund eller gå till närmsta ombud/Företagscenter verkar det som.

Hm. Tack för tipsen. Ska kolla upp det här.

Bara för a bidra till den fuckup vi kallar postmord är:

Beställde fotbollskläder till grabben:

"Vi är medvetna om att denna order tagit för lång tid.

Det beror dels på att det har varit semester-tider.

Dessvärre har Postnord dessutom slarvat bort ett kolli med de loggor som tryckas på plaggen.
"

ska man skratta eller gråta.

Väntar på 2 brev/paket från usa, postnord påstår bestämt att de visst inte alls kommit till Sverige medans usps tracking sager nedan;

Vad ska man tro? "De syns inte I våra system, men om de inte systematiskt bytar kolli-id på I princip allt från utlandet kanske det varit lättare spåra det....

Skrivet av ODDNAME:

Väntar på 2 brev/paket från usa, postnord påstår bestämt att de visst inte alls kommit till Sverige medans usps tracking sager nedan;

https://cdn.discordapp.com/attachments/485508799881412661/746333098270261318/unknown.png

Vad ska man tro? "De syns inte I våra system, men om de inte systematiskt bytar kolli-id på I princip allt från utlandet kanske det varit lättare spåra det....

Kan det vara så att USPS endast har skickat paketen till Stockholm, men att de inte har kommit fram? Eller att paketen har anlänt i Stockholm, men USPS har inte lämnat över de än?

Skrivet av friskybob:

Kan det vara så att USPS endast har skickat paketen till Stockholm, men att de inte har kommit fram? Eller att paketen har anlänt i Stockholm, men USPS har inte lämnat över de än?

Då borde postnord kunna se det i antingen deras eller tullens system vilket de påstår de inte kan. USPS finns ju inte i sverige mer än som postnord som tar över här

Skrivet av ODDNAME:

Väntar på 2 brev/paket från usa, postnord påstår bestämt att de visst inte alls kommit till Sverige medans usps tracking sager nedan;

https://cdn.discordapp.com/attachments/485508799881412661/746333098270261318/unknown.png

Vad ska man tro? "De syns inte I våra system, men om de inte systematiskt bytar kolli-id på I princip allt från utlandet kanske det varit lättare spåra det....

De senaste paketet som bytte kolli-id i Sverige var det år sedan för mig. Jag har fått paket det senaste året från Kina och där har det inte bytts kolli-id. Däremot har det tagit 3 månader ungefär innan paketet registrerats som ankomst till Sverige hos PostNord. Då det står departed så skulle jag nästan vilja tolka det där som att paketet skickat mot Sverige, och om det är så, så är det otydligt skrivet tycker jag

@jnsson:

Jag har dock aldrig varit med om att det står VAR paketet ska så

Och idag fick jag faktiskt lösensummebrevet för 17e paketet, 5e är fortfarande spårlöst borta. Och postnord vägrar erkänna det som borta.

Senast redigerat 2020-08-24 17:10

Äntligen så lämnade Postnord ett paket utanför min dörr som annars hade gått till utlämningsstället. Hoppas att det fortsätter så här nu.

Fan vad 'kul'. Fick precis en räkning från Postnord på 169:- för att totalmåttet var några enstaka centimeter för stort för 'skicka lätt brev' som jag skickade till en på forumet. Det mindre roliga är att jag tog i och betalade för 2Kg men när den vägdes hos butiken vägde den bara 980gr. Man kan tro att de skulle ha lite marginaler men ta först emot min överbetalning + straffa mig för några ynka centimeter. Bra jobbat.