Permalänk
Medlem

8-8 pin kabel?

Hej hej.

Kan någon kunnig svara på varför det är så svårt att hitta någonstans att köpa en 8pin till 8pin PCI-E kabel?
Jag behöver en till då jag endast har två 8-pins som gick in i mitt förra grafikkort, det nya behöver 3(!). Jag bara antar att om det är 8 pins in i kortet, så är det 8 pin i andra änden till nätagget också, eller har jag fel? Kan jag använda något annat? Jag har en kabel hemma som har 6 pin i ena änden, och 6 i andra +2 "duds" (pins utan metall inuti).
Hursomhelst hittar jag ingenstans (i Sverige) att köpa en 8 till 8 pins kabel, hjälp!

Permalänk
Medlem

Det är olika till alla olika modulära nätagg. Finns ingen standard. Du behöver ha specifika kablar för ditt nätagg.

Vad är det för mysko kort du hittat som ska ha tre stycken?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det är olika till alla olika modulära nätagg. Finns ingen standard. Du behöver ha specifika kablar för ditt nätagg.

Vad är det för mysko kort du hittat som ska ha tre stycken?

Asus 3080 strix kräver 3x8

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Lösa pcie kablar är ovanligt eftersom det finns en för stor risk att man köper kablar som inte passar med sitt nättagg, det finns ingen universal standard för hur kontakterna på nättagget är kopplade och blandar man kablar från olika märken och även modeller hos samma märke så finns risken att man dödar något.

8 pin pcie säljs inte eftersom det är en "onödig" produkt, IMO, 6+2 pin täcker funktionen för grafikkort som har 6pin och/eller 8pin.

Kontakta din nättagg tillverkare och se om du kan få tagg på en extra pcie kabel från dem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Nu blir jag väldigt fundersam här. Är också ute efter ett 3080 Strix, men var ska det kopplas in om nätaggregat bara har en pcie 6+2? Första gången jag bygger så jag kanske har fattat nåt fel.

Permalänk
Medlem

Hittade detta i en tråd på reddit:

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hittade detta i en tråd på reddit:

https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Kan ha fel men jag tyckte mig minnas att man inte rekommenderar att köra daisy kablar alls?

Förvisso har vi kort MSI 3080 gaming x som är gränsfall med tanke på power limits där det borde fungera men tungviktarna bör man nog vara försiktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serok:

Kan ha fel men jag tyckte mig minnas att man inte rekommenderar att köra daisy kablar alls?

Förvisso har vi kort MSI 3080 gaming x som är gränsfall med tanke på power limits där det borde fungera men tungviktarna bör man nog vara försiktig.

Jag har läst samma sak, om möjligt ska man alltid köra två (eller tre) separata.

Men jag fattar ändå inte - och jag hoppas inte att jag kapar tråden nu - var ska man koppla in dessa 3x8 pin-kablar? Jag har ett Corsair RM850X 850W v2 och hänger inte med. Säg inte att jag måste köpa ett ASUS Rog Strix-nätagg också? Och nästa fråga: Var köper man enskilda 8-pins kablar? Det låter ju sjukt att man själv behöver kontakta Corsair och stå med mössan i hand och be om fler kablar?

Permalänk
Avstängd

Jag lämnar en liten kommentar då jag har sikte på ett MSI 3080 som också har 3 x 8-stifts PCI Express strömkontakt.

Beställde detta https://www.inet.se/produkt/6903030/asus-rog-thor-850w igår så antar att jag också behöver köpa till? Men ändå stod produkterna som kompatibla i Inets datorbyggare?

Eller kan man köra med medföljande PCI Express 4 st 6+2-pin?

(n00b-alert)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jag har läst samma sak, om möjligt ska man alltid köra två (eller tre) separata.

Men jag fattar ändå inte - och jag hoppas inte att jag kapar tråden nu - var ska man koppla in dessa 3x8 pin-kablar? Jag har ett Corsair RM850X 850W v2 och hänger inte med. Säg inte att jag måste köpa ett ASUS Rog Strix-nätagg också? Och nästa fråga: Var köper man enskilda 8-pins kablar? Det låter ju sjukt att man själv behöver kontakta Corsair och stå med mössan i hand och be om fler kablar?

https://pbs.twimg.com/media/Eh7YLtWU4AIu0Db?format=jpg&name=l...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Stort tack! Så man kan egentligen sätta grejerna var som helst bara det passar? Är som sagt lite ny på detta.

Så för att återgå till TS-fråga: Visst kan och borde man då istället köra på 3 separata 6+2pins?

Där ser det ut som att det ingår en kabel till moderkortet (högst upp till vänster), två stycken till CPUn (längst ner till vänster) och tre stycken till GPUn (de tre mellan PSUn och moderkortskabeln)? Har jag fattat rätt då? Jag har M2-diskar och inget annat, vad jag förstår behöver jag inte ansluta nånting annat än detta till PSUn.

Permalänk
Medlem

Har suttit och googlat på samma sak inatt. Hittar också flera kommentarer som säger att man ska köra en kabel för varje port. Men är fan osäker på om mitt 750x V2 har tre kablar..

Enligt sweclockers recension så står de iaf:

1 st. 60 cm lång kabel med 20+4-pin ATX-kontakt
2 st. 65 cm långa kablar med en 4+4-pin 12V-kontakt
2 st. 60 cm långa kablar med två 6+2-pins PCIe-kontakter
3 st. 50 cm långa kablar med tre SATA-kontakter
2 st. 45 cm långa kablar med fyra 4-pins kontakter
1 st. 4-pin till floppykontakt-adaptrar

Så verkar ju som att jag behöver en kabel..

Edit: Fast på Inet skriver dem:

"Jadå. Det följer med tre PCIe kablar som har två stycken 6+2 pin kontakter på varje kabel. Du får alltså 6x 6+2-pin kontakter med detta nätaggregatet."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Skulle bli förvånad om det fanns lediga kontakter som du inte fick med en kabel till. Dvs om nätagget inte kommer med mer än 2st pcie sladdar så kan du nog inte koppla in fler. Kan finnas undantag, men det lär inte vara vanligt.

Har ni bara 2st pcie kablar och en av dem har dubbla kontakter så kan ni köra 2s kablar med 3st kontakter. Jag tvivlar på att de flesta kommer överklocka så högt att det inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Skulle bli förvånad om det fanns lediga kontakter som du inte fick med en kabel till. Dvs om nätagget inte kommer med mer än 2st pcie sladdar så kan du nog inte koppla in fler. Kan finnas undantag, men det lär inte vara vanligt.

Har ni bara 2st pcie kablar och en av dem har dubbla kontakter så kan ni köra 2s kablar med 3st kontakter. Jag tvivlar på att de flesta kommer överklocka så högt att det inte räcker.

Fick svar från inet. Detta gäller ett MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO. Vet inte om hans svar är specifikt för detta kortet eller bara rent allmänt för alla med 3 slots.

"Det är rekommenderat att köra 3st lösa från Nvidia men jag skulle inte tro att du stöter på några problem med bara två."

Fick även ett svar på Reddit (Av random användare):

"Use two cables. Plug the first cable into the first port in gpu and the use the 2nd cable to plug into the 2nd and 3rd port on gpu. The first port will suck so the most power so its important thats on its own cable, the other two should be fine on a single cable."

Men det finns ju kablar att köpa via corsair (om man har de märket).

https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Corsair 750X bara har två platser medan 850X har tre? Asus rekommenderar 850 watt till sina Strix-kort; kanske är därför? Eller?

Så om man vill ha tre individuella kablar, ska man då köra på två stycken av denna?

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...

Vad är det isf för skillnad på denna:

https://www.inet.se/produkt/6903343/corsair-sleevad-eps-atx-1...

En är för GPU och en för CPU eller? Men vad är det isf för skillnad, jag tycker att slottarna ser exakt likadana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...

Vad är det isf för skillnad på denna:

https://www.inet.se/produkt/6903343/corsair-sleevad-eps-atx-1...

En är för GPU och en för CPU eller? Men vad är det isf för skillnad, jag tycker att slottarna ser exakt likadana ut.

PCIe för GPU är 6+2, EPS/ATX för CPU är 4+4. Det är möjligt att båda använder samma kontakter på nätagget beroende på hur nätagget är konstruerat, det finns ingen standard på den sidan vilket är orsaken till att man inte kan blanda kablar hur som helst utan måste se till att kablarna är gjorda för just nätagget man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Det verkar som att Corsair 750X bara har två platser medan 850X har tre? Asus rekommenderar 850 watt till sina Strix-kort; kanske är därför? Eller?

Så om man vill ha tre individuella kablar, ska man då köra på två stycken av denna?

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...

Vad är det isf för skillnad på denna:

https://www.inet.se/produkt/6903343/corsair-sleevad-eps-atx-1...

En är för GPU och en för CPU eller? Men vad är det isf för skillnad, jag tycker att slottarna ser exakt likadana ut.

Ja du kör med 2st pcie kablar varav minst en måste ha dubbla kontakter. Du behöver dock inte köpa några nya kablar utan dessa bör följa med nätaggregatet.

Den ena är ämnad för moderkort/cpu och den andra till grafikkort. De är inte kompatibla varken vad gäller den fysiska kontakten(olika lås) eller "pinnkonfigurationen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Det verkar som att Corsair 750X bara har två platser medan 850X har tre? Asus rekommenderar 850 watt till sina Strix-kort; kanske är därför? Eller?

Så om man vill ha tre individuella kablar, ska man då köra på två stycken av denna?

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...

Vad är det isf för skillnad på denna:

https://www.inet.se/produkt/6903343/corsair-sleevad-eps-atx-1...

En är för GPU och en för CPU eller? Men vad är det isf för skillnad, jag tycker att slottarna ser exakt likadana ut.

Det finns 4st anslutningar på Corsar RM 750x för PCIe 6+2, men det medföljer bara 2st sådana kablar.

Det finns också en väldigt stor chans att ditt moderkort använder minst 1 av dessa 4 anslutningar.

Om ditt moderkort bara använder en av dessa anslutningar så har du då 1 över. Du kan då köpa en kabel liknande den första du länkade.

Jag har samma nätagg. Men jag tror inte jag har en anslutning över. Så frågan är om det fungerar med 2st PCIe 6+2 kablar där en av dessa blir "daisy" till den tredje anslutningen på grafikkortet. Likt denna bild https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png
I så fall behöver vi inte köpa en tredje PCIe 6+2 kabel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

På t ex corsairs modulära nätagg så är det för PCIE kabeln en 8-pin EPS kontakt på psu sidan och PCIE 8-pin i den andra änden. De ser för ett ovant öga identiska ut men skiljer sig på vilka stift som är rundade och vilka som är fyrkantiga.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Tack för info allihop!

Skrivet av adzer:

Ja du kör med 2st pcie kablar varav minst en måste ha dubbla kontakter. Du behöver dock inte köpa några nya kablar utan dessa bör följa med nätaggregatet.

Den ena är ämnad för moderkort/cpu och den andra till grafikkort. De är inte kompatibla varken vad gäller den fysiska kontakten(olika lås) eller "pinnkonfigurationen".

Hmm, "en måste ha dubbla kontakter"? Hur kommer det sig? Jag läste att det var optimalt att köra tre individuella PCIE-kontakter om möjligt. Skulle det funka att då köpa två av denna:

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...
(För det där är väl endast EN kontakt på båda sidor? Blev lite osäker på om de syftade på sleevingen i sig eller kontakterna.)

Eller är det nån nackdel med tre enskilda kablar VS två splitter-kablar där den ena på första kabeln hänger utanför? Säg till om jag fattat nåt fel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack för info allihop!

Hmm, "en måste ha dubbla kontakter"? Hur kommer det sig? Jag läste att det var optimalt att köra tre individuella PCIE-kontakter om möjligt. Skulle det funka att då köpa två av denna:

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...
(För det där är väl endast EN kontakt på båda sidor? Blev lite osäker på om de syftade på sleevingen i sig eller kontakterna.)

Eller är det nån nackdel med tre enskilda kablar VS två splitter-kablar där den ena på första kabeln hänger utanför? Säg till om jag fattat nåt fel nu.

Det var givet att man använder 2st kablar. Då behöver minst en ha dubbla kontakter om kortet kräver 3st kontakter. Om du kan och vill så kan du köra 3st separata kablar även om jag tycker att det är onödigt.

Den bör fungera och ser ut att vara en kontakt i var ände, men har du inga kablar som följde med du kan använda? Tänker bara så du inte spenderar pengar i onödan.

Det är ingen nackdel med 3st kablar mer än att det tar mer plats och kostar mer ifall man tänker köpa sleevade tex. Det är dock rejält "hängslen och livrem" då kortet förmodligen skulle kunna köra på en enda kabel med dubbla kontakter. Att då dra 3st kablar tycker jag är lite onödigt, men det skadar absolut inte.

Permalänk
Medlem

Det viktiga verkar vara att man kör en separat kabel till utag nr 1 på grafikkortet då den kommer vilja ha mest ström. och sen får uttag 2 och 3 dela på en.

Hittade även denna sidan: https://www.corsair.com/fr/fr/psu-cable-compatibility

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Tack för info allihop!

Hmm, "en måste ha dubbla kontakter"? Hur kommer det sig? Jag läste att det var optimalt att köra tre individuella PCIE-kontakter om möjligt. Skulle det funka att då köpa två av denna:

https://www.inet.se/produkt/6903350/corsair-sleevad-pcie-kabe...
(För det där är väl endast EN kontakt på båda sidor? Blev lite osäker på om de syftade på sleevingen i sig eller kontakterna.)

Eller är det nån nackdel med tre enskilda kablar VS två splitter-kablar där den ena på första kabeln hänger utanför? Säg till om jag fattat nåt fel nu.

Den där ser ju jättedyr ut jämfört med kablar direkt på corsairs hemsida?

En sån här räcker ju typ? (eller?)
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Accessories...

@danielwerner Ditt RM850X 850Wx v2 ska ju ha 3 kablar med pci redan. Så du behöver ju inte köpa något alls?
@Lagerlöf om dina kablar är "dubbla" så har du ju bara två. Du får nog vända dig till ASUS och fråga var du får tag på en extra om du vill köra det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Ser att ni pratar om MSIs 3080 Gaming X Trio. Har beställt ett sådant som jag får nog hem snart. Har ett EVGA Supernova G2 750W psu och undrar angående kablar jag med.

Permalänk
Medlem

Här är ett nytt inlägg från en grabb med över 3000 inlägg på corsairs forum och med titeln "PSU GUY" (Litar på att han vet vad han pratar om).

"Absolutely. You use one pigtail cable and one cable with just one PCIe connector.

Think about it: If you had an FE card and had to use the adapter, how many PCIe connectors would you use? Only two. Nvidia encourages you to use two separate cables for that.

You have an AIB card. It has three PCIe. Does the AIB card use more power than the FE? Not that we've seen. So why would it require three separate PCIe cables? Answer: It doesn't. You're fine."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltkaret:

Ser att ni pratar om MSIs 3080 Gaming X Trio. Har beställt ett sådant som jag får nog hem snart. Har ett EVGA Supernova G2 750W psu och undrar angående kablar jag med.

Det där är ju väldigt gammalt? Men sweclockers recension från 2014 säger ju "4 st. 70 cm långa kablar med en 6+2-pins PCIe-kontakt". Så har du 3 kablar?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hej alla, kul med så mycket respons på detta ämne.
Jag har i alla fall inte hittat en bra ställe att få tag på en PCI-E kabel med 8-8 pins rent av (har som sagt två st från CableMod men det är för omständigt/går inte att få tag i en lös till). Så jag har beställt en Corsair kabel som är 8pin till 6+2pin, och hoppas/tror det går lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aryvian:

Så jag har beställt en Corsair kabel som är 8pin till 6+2pin, och hoppas/tror det går lika bra.

Det fungerar om du har ett Corsair-nätagg som är kompatibelt med kabeln du köpt. Har du något annat nätagg så finns det risk att kabeln ändå passar men att kontakten är annorlunda kopplad på nätaggssidan, vilket kan innebära att du förstör grafikkortet om du använder kabeln.

Permalänk
Medlem

MSI 3080 Gaming X Trio hade egentligen inte behövt 3 st 8-pin rent praktiskt. Dess maximala power limit är lägre än det standarden låter dig dra från 2 st 8-pin så utan en shunt-mod eller liknande bör det inte vara något problem att använda två kablar från PSU:n där du använder båda kablarna på den ena.

Rörande det som citerades från Corsairs forum så är det inte riktigt sant. De första korten som kom (åtminstone majoriteten) nådde inte över 375W (max för 2 st 8-pin) men de dyrare varianterna tillåter dig att sätta en power limit på bortåt 420W så där är 3 st 8-pin motiverat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hittade detta i en tråd på reddit:

https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Kan man lita på den där bilden ? Jag har 2x8 pins från nätagget men det ska in 3 i mitt nya kort. Kanske säkrast att köpa ett nytt nätagg?