Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Intressant att det dyker upp lite 3080FE i lager lite då och då, man ska inte släppa drömmen om ett FE helt verkar det som. (F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 )

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

@ronz: håller inte med då återförsäljare inte kan ha korrekta lagersaldon och det är en vild chansning vilken butik man väljer
men visst det är kanske inte 100% fair då all inte kan ligga ute med pengar på olika butiker.
men det är inte heller fair att man inte ska få ett kort pga sidan man besöker inte pallar trycket
satt å f5 på flera sajter från 10 i 3 men ändå fick jag inte igenom nån beställning innan 15.40

vilket fal så avbokar jag så fort jag får ett

"Du skapar onödigt jobb för återförsäljarna " är bs då allt är automatiserat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shape1:

Agreed! Verkar som du ligger rätt bra till iallafall 2 december för mig tyvärr..

Segt! Förhoppningsvis blir det kortare väntan än så.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrB123:

@-ronz: håller inte med då återförsäljare inte kan ha korrekta lagersaldon och det är en vild chansning vilken butik man väljer
men visst det är kanske inte 100% fair då all inte kan ligga ute med pengar på olika butiker.
men det är inte heller fair att man inte ska få ett kort pga sidan man besöker inte pallar trycket
satt å f5 på flera sajter från 10 i 3 men ändå fick jag inte igenom nån beställning innan 15.40

vilket fal så avbokar jag så fort jag får ett

"Du skapar onödigt jobb för återförsäljarna " är bs då allt är automatiserat

Du kan motivera det precis hur du vill för dig själv, för oss andra som sitter utan kort och bara beställt på ett ställe så ser det girigt, sniket och omåttligt drygt ut. Jag vill väldigt gärna ha ett kort, men även om jag har medel att ha flera beställningar igång tänker jag inte göra det eftersom jag vet att jag inte är den enda som verkligen vill ha ett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bad boy rune:

Intressant att det dyker upp lite 3080FE i lager lite då och då, man ska inte släppa drömmen om ett FE helt verkar det som. (F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 F5 )

Modellen borde heta 3080F5. Har nog aldrig varit mer passande än denna lansering.

Håller på och uppdaterar till och från med, men från dator istället. Får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag har bara följt orderstatusen på webbsidan. Började med "Mottagen", sedan "Väntar" och nu står det "BEARBETNING".

Någon mer än jag som är kvar på "väntar"? Hoppas inte det är banken som ska krångla för mig - ibland kan det ta några dagar innan det syns ordentligt på kontoutdraget (alltså, pengarna försvinner men står inget på utdraget förrän 2-3 dagar efteråt).

Permalänk
Inaktiv

Vad jag fick veta av komplett fick dom 42st av var kort .

Att folk beställer överallt beror enkom på den totala inkompetenta lanseringen som skett ... så jävla bedrövligt dåligt av nvidia .

Ber innerligt att and kommer upp med något så man kan bojkotta nvidia ett par år

Permalänk
Medlem

Fick igenom ett köp av ett FE nu under morgonen. Amex bekräftar att betalningen gick igenom från deras sida men jag har bara fått ett bekräftelsemejl av Nvidia som säger:

Om din betalning verifieras och ordern har godkänts, kommer vi att meddela dig om datumet för leverans via e-post.

Jag håller tummarna och hoppas att det går igenom.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Modellen borde heta 3080F5. Har nog aldrig varit mer passande än denna lansering.

Håller på och uppdaterar till och från med, men från dator istället. Får se vad som händer.

Hehe 3080F5 det är ju ett jäkligt passande namn

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du kan motivera det precis hur du vill för dig själv, för oss andra som sitter utan kort och bara beställt på ett ställe så ser det girigt, sniket och omåttligt drygt ut. Jag vill väldigt gärna ha ett kort, men även om jag har medel att ha flera beställningar igång tänker jag inte göra det eftersom jag vet att jag inte är den enda som verkligen vill ha ett.

Lite drygt förvisso men det jämnar ju ut sig när folk avbokar korten.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DasIch:

Lite drygt förvisso men det jämnar ju ut sig när folk avbokar korten.

Förutom att det skevar till de förväntade leveranstiderna hos legitima ÅFs, så folk tror att de inte kommer få sitt kort före jul och eventuellt går till "sekundära källor" och göder scalpers istället.
Det fuckar också upp säljstatistiken hos våra ÅFs, vilka måste agera på antalet luftbeställningar på ett eller annat sätt.

Ingenstans är detta ett vettigt beteende, utom för att tillgodose ditt eget habegär.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon mer än jag som är kvar på "väntar"? Hoppas inte det är banken som ska krångla för mig - ibland kan det ta några dagar innan det syns ordentligt på kontoutdraget (alltså, pengarna försvinner men står inget på utdraget förrän 2-3 dagar efteråt).

Japp jag har också väntar som status. Gissar att de måste bekräfta att pengar går från min till deras bank. Står ju att det kan ta 1-2 dagar.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FortuN:

Funkar perfekt för mig med Android, köpte några stycken precis funkar ännu.

Troligt att Nvidia slår bakut, angående leverans av flera kort, till samma person.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon annans order försvunnit ur netonnets köphistorik?
Mejlade precis dem får se vad dem säger, har alla andra mejl med ordernr kvar osv.

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag på en FE imorse, ren tillfällighet att jag tittade i discord chatten som blåste upp.
Fick in i kunskorgen på telefonen men lyckades inte gå vidare till kassan. Rusade till datorn och fick igenom den där.
Kan inte se exakt när jag fick igenom beställningen men
Bekräftelse på mottagen beställning 06:58
Bekräftelse på genomförd betalning 08:00

Båda mailen damp ner i spamlådan

Permalänk
Hjälpsam

Av intresse; hur gör ni som beställer från Nvidias sida i praktiken, har ni registrerat ett konto med färdiga betalningsuppgifter?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Förutom att det skevar till de förväntade leveranstiderna hos legitima ÅFs, så folk tror att de inte kommer få sitt kort före jul och eventuellt går till "sekundära källor" och göder scalpers istället.
Det fuckar också upp säljstatistiken hos våra ÅFs, vilka måste agera på antalet luftbeställningar på ett eller annat sätt.

Ingenstans är detta ett vettigt beteende, utom för att tillgodose ditt eget habegär.

Fast folk kan väl förhoppningsvis tänka ett steg längre och inse att det kommer bli en del avbokningar. Återförsäljarna behöver ju inte förhålla sig mer än att försöka få in så många kort som möjligt. Allt som händer är att det blir svårare att få överblick på leveranstider, vilket är lite drygt men det kommer bli bättre inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Av intresse; hur gör ni som beställer från Nvidias sida i praktiken, har ni registrerat ett konto med färdiga betalningsuppgifter?

Skapat ett konto och fyllt i leverans/faktura adress.

Hoppades på PayPal som US/UK har för snabb utcheckning men jag fick bara fylla i kortuppgifter.
(fyllde i kortuppgifter vid beställningen)

Gjorde checkout på gäst för att beställa en till frugan, fick in i korgen men kunde inte genomföra betalningen.
Fick felmeddelande att kortet var slut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av McFluffy:

Skapat ett konto och fyllt i leverans/faktura adress.

Hoppades på PayPal som US/UK har för snabb utcheckning men jag fick bara fylla i kortuppgifter.
(fyllde i kortuppgifter vid beställningen)

Gjorde checkout på gäst för att beställa en till frugan, fick in i korgen men kunde inte genomföra betalningen.
Fick felmeddelande att kortet var slut.

Så om man skall beställa, är en bra taktik att ha ett konto färdigt, och ett öppet textdokument med kreditkortsnumret.
Tråkigt att det inte gick vägen, hoppas att du får napp lite senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag insåg precis en sak. Jag som har beställt och butiken (Proshop) har dragit pengar från mitt konto. Det borde innebära att jag ligger före i kön, på dom som bara har beställt men inte betalt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk

Komplett verkar ha fått in en hel del kort. Bokade ju ett TUF oc dagen efter släpp å den packas nu 😀

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem

Verkar som om man får ett kort före Jan - Februari nästa år så har man tur. Vilken release!

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Komplett verkar ha fått in en hel del kort. Bokade ju ett TUF oc dagen efter släpp å den packas nu 😀

Va? Jag bokade 20min efter lansering och mitt kort har inte packats än :/
"Beställd, förväntas i lager 17 oktober 2020, 1 st."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Japp jag har också väntar som status. Gissar att de måste bekräfta att pengar går från min till deras bank. Står ju att det kan ta 1-2 dagar.

Hoppas inte min bank är så seg som de brukar vara... tog tre dagar att kunna verifiera med PayPal (som såklart inte gick att använda här ändå).

Skrivet av Ratatosk:

Av intresse; hur gör ni som beställer från Nvidias sida i praktiken, har ni registrerat ett konto med färdiga betalningsuppgifter?

Jag tror inte det går att registrera konto utan att göra ett köp. Jag körde på att checka ut som gäst. Ett tips är att ha kortuppgifterna sparade på nåt sätt så du kan köra auto-fill (genom webbläsaren exempelvis - ta bort det sen om det känns som en säkerhetsrisk). Då behöver du vara fylla i CVV-nummer sen.

Auto-fill på Nvidias sida är för övrigt lite knas. När jag fyllde i kortnummer ville den även ha det som lägenhetsnummer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så om man skall beställa, är en bra taktik att ha ett konto färdigt, och ett öppet textdokument med kreditkortsnumret.
Tråkigt att det inte gick vägen, hoppas att du får napp lite senare.

Du kan ju lägga in kortet som sparat i chrome eller i apple wallet om du använder iphone, det borde korta ned processen oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Komplett verkar ha fått in en hel del kort. Bokade ju ett TUF oc dagen efter släpp å den packas nu 😀

Då är jag förvirrad, min beställning gick igenom 17/09/2020 15:59 men har fortfarande gul orderstatus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Komplett verkar ha fått in en hel del kort. Bokade ju ett TUF oc dagen efter släpp å den packas nu 😀

Umm hur är det möjligt? Komplett måste ju ha gjort bort sig ordentligt där för de ska ju gå i samma ordning som beställningarna kommit in.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Va? Jag bokade 20min efter lansering och mitt kort har inte packats än :/
"Beställd, förväntas i lager 17 oktober 2020, 1 st."

bokade 4 min före lansering och har förväntad kö 7e okt ,,,, ändrats 4 ggr från direkt - 25e - 1a - och nu 7e

hur ingen kan veta en enda sak med sådan här stor lansering ....... ta alla datum mm med en nypa salt för ingen vet någonting ..... be för amd och lämna tillbaka skräpet sen så kan dom med lite tur få ett jättelager i knäna istället

"hoppas kan man alltid :)" för finns det ett enda alternativ istället för 3000 serien efter detta så är valet enkelt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av McFluffy:

Skapat ett konto och fyllt i leverans/faktura adress.

Hoppades på PayPal som US/UK har för snabb utcheckning men jag fick bara fylla i kortuppgifter.
(fyllde i kortuppgifter vid beställningen)

Gjorde checkout på gäst för att beställa en till frugan, fick in i korgen men kunde inte genomföra betalningen.
Fick felmeddelande att kortet var slut.

Lika för mig, såg lugnt ut tills dess och... Slut.