Xbox All Access får svenska priser – spelkonsol och Game Pass i ett paket

Permalänk
Medlem

Avbetalning är ett sätt för fattiga att alltid förbi fattiga.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Avbetalning är ett sätt för fattiga att alltid förbi fattiga.

Jag håller i grunden med, i detta fallet blir de iaf mindre fattiga än om de desperata efter senaste bling och att slippa skämmas över sitt Xbox-360 inför vänner och släkt slänger iväg ett sms-lån med absurda räntor.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

All Access tror jag kan vara en nyckel till framgång denna generationen.

Intressant att se hur satsningen går. Är ändå mycket som ingår och med en relativt låg avgift så är det få som inte kan välja Xbox alternativet.

Rent allmänt Game Pass. Köp en konsol, skaffa tjänsten och massor av spel att välja på. Hade Microsoft haft tjänsten när Xbox One lanserades hade det kanske gått bättre då.

Permalänk
Medlem

Äntligen, då var Series X bokad

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Den (inte så) aggressiva prissättningen är fullt förståelig med tanke på att Microsoft vill ha fler prenumeranter.

Skrivet av hakro807:

... Å ena sidan får man direkt tillgång till ett stort bibliotek av spel. ... Och efter några år sitter man där med en konsol utan spel. ...

Frågan är hur många spel man efter fem år skulle ha i praktiken om man "köpt" exempelvis 30 stycken...?
Utvecklingen går mot att allt fler spel kräver direktuppkoppling mot utgivarens server, och när servern stängs ner så "dör" spelet, oavsett om du köpt det eller inte!
Personligen föredrar jag solospel som körs lokalt och inte kräver någon uppkoppling alls.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon5930:

Intressant att se hur satsningen går. Är ändå mycket som ingår och med en relativt låg avgift så är det få som inte kan välja Xbox alternativet.

Rent allmänt Game Pass. Köp en konsol, skaffa tjänsten och massor av spel att välja på. Hade Microsoft haft tjänsten när Xbox One lanserades hade det kanske gått bättre då.

Apple var ju fruktansvärt framgångsrika med detta konceptet och det är ju bevisat att vara allmänt framgångsrik approach med prenumeration men just i detta fallet så är ju även kostnaden väldigt resonabel måste jag säga. Det är ju inte alltid fallet om man säger så.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Och vad hade hindrat Sony från att anamma samma finansieringsmodell om den skulle vara så framgångsrik?

Inget.

Tror det kan vara vettigt då det varit väldigt lyckat gällande många andra produkttyper, som ofta redan haft någon tjänst inbakad. Typiskt som för telefonoperatörerna som redan säljer telefonabonnemang till kunderna, men även TV-bolag med digitalboxar och kanalpaket som grundtjänst.

Blir dock viktigt att Sony får till en bra paketering av liknande Sony-tjänster som kan ge Game Pass + EA en någorlunda matching i värde.

Men inte alls omöjligt att även Sony kommer med det. Finns inget egentligt hinder för det, och det kan ju som många redan påpekat dra in en hel del kunder till ekosystemen som tillverkarna annars hade missat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Sen efter 24 månaders avbetalning äger man fortfarande inte ett enda spel. Hyra spel känns menlöst.

Det fungerar för musik (Spotify), för film (Netflix), för spel (Game Pass) och för böcker (bibliotek/e-böcker man hyr/lånar).

Själv tycker jag det är grymt bra!

Ofta så räcker det för mig att se en film en gång, spela igenom ett spel en gång, eller läsa en bok en gång. Sedan är jag nöjd.

Dock så köper jag ibland ändå spel, böcker, filmer och tom. musikskivor. För de saker jag verkligen känner är värt att ha kvar och äga (av samlarskäl eller andra skäl).

Så inget svart eller vitt där. Hyra tycker jag har klart sina poänger. Men har inte heller något emot klassiskt ägande.

Tycke dessa typer av tjänster (Spotify/Game Pass/Netflix) är grymt bra att ha som "grund", och sedan kan kan komplettera med att köpa de saker man verkligen vill äga och samla på.

Handlar inte bara om pengar att jag inte vill äga precis alla skivor/musik jag lyssnar på, spel jag spelat, eller böcker jag läst. Även om vi har ett 220 kvm+ stort hus, med en hel del extra förråd och ytor dessutom, så är det ändå trots det begränsat med plats för hur mycket saker och prylar man kan lagra.

Då känns det extra bra att verkligen kunna prioritera rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Redan idag kan man väl köpa på avbetalning (som andra varit inne på), men här blir det ju ett bra paketpris speciellt om man räknar med att Gamepass kanske går upp i pris.

På den tiden man inte kunde abonnera på spel var konsoller verkligen snordyra. Man yxade ut för en konsoll och 1-2 spel, sedan fick barnen ett spel i halvåret kanske. Fick låna spel av kompisar ibland.

De flesta köper inte dussintals spel, jag är säker på att MS räknat på att med Gamepass och större användarbas så ska de ta igen på gungorna det de förlorar på karusellerna. När en av kombattanterna väl har den här lösningen måste övriga (PS, på sikt Nintendo) fundera på om de ska hänga på. De tappar många kunder annars. Tappar de för många går botten ur ens egen plattform (tänk Wii U).

MS sprider ut tentaklerna, säkert en del av en större plan på att komma in i så många hem och fickor som möjligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Och vad hade hindrat Sony från att anamma samma finansieringsmodell om den skulle vara så framgångsrik?

Sonys ledning. Dom har inte råd att ligga ute med pengarna. Både xbox sex och peäs5 går lite minus per konsol i produktions kostnad, några hundralappar, målet är att sälja spel och vinna tillbaks förlusten. Tekniken inuti dessa kostar just nu mer än du som kund betalar. Micromjuk har råd att ligga ute med pengarna. Tänk dig en knarklangare som säljer på krita till alla, med uppskov i 24 mån, och till en egen förlust. Dessutom är detta i en tid då ungdomsarbetslösheten är 20% som bäst, o bra nycket högre i andra delar av världen. En avbetalningsplan i dessa tider är helt rätt väg då många inte kan lägga tusenlappar på en konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Sonys ledning. Dom har inte råd att ligga ute med pengarna. Både xbox sex och peäs5 går lite minus per konsol i produktions kostnad, några hundralappar, målet är att sälja spel och vinna tillbaks förlusten. Tekniken inuti dessa kostar just nu mer än du som kund betalar. Micromjuk har råd att ligga ute med pengarna. Tänk dig en knarklangare som säljer på krita till alla, med uppskov i 24 mån, och till en egen förlust. Dessutom är detta i en tid då ungdomsarbetslösheten är 20% som bäst, o bra nycket högre i andra delar av världen. En avbetalningsplan i dessa tider är helt rätt väg då många inte kan lägga tusenlappar på en konsoll.

Ärligt talat förstår jag inte poängen med denna typ av inlägg. Ser Sweclockers som ett förhållandevis sansat och vettigt tillhåll på nätet men ibland förvånas man.

Självklart kan det vara så att Sony inte har råd med den finansieringsmodellen, men vad talar för att Microsoft har det och inte Sony? Det får du backa upp ordentligt. Är modellen så bra är det självklart så att investerare lär flockas runt både Sony och Microsoft. Sen har jag inte ifrågasatt modellen som sådan eller frågat vad den går ut på. Det förstår jag lika väl som andra här på forumet.

Dina val att stava produkterna fel, översätta delar av företagsnamn, analogier till knarklangare osv är bara osmakliga och omogna. Dessutom har det inget med min ursprungliga fråga att göra. Tänk om och formulerera dig lite vettigare i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Det många glömmer bort är att den gemene konsolägaren inte köper fler 2-3 spel per år, därmed så har Xbox Game Ultimate ett riktigt bra värde. För samma pris per år som för 2-3 nya spel så får du istället tillgång till ett hundratal, inklusive day 1 releaser från Microsofts egna studios som nu inkluderar Bethesda.

"Hardcore"spelare kommer fortfarande ha råd att köpa flera nya spel per år samtidigt som dom prenumererar på Game Pass Ultimate.

Permalänk
Medlem

Ngn som har koll på spelpriserna för Xbox Series S? Priset var klart lägre för konsolen än jag räknat med. Kika lite på Xbox Game Pass Ultimate med. Ngn som vet ifall fullspel ingår där med? T.ex. Halo Infinite när det kommer och nya forza gears 5 osv?

Ska kolla upp spelutbudet lite mera, men känns annars som man kan avvakta lite till våren innan det blir köp, har ingen brådska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Missförstår jag det här? Sparar man 55kr?

Ja. Om du ändå annars skulle köpt 24 månader till fullpris (?) vilket jag antar går att få billigare relativt ofta? Inte haft konsol sedan PS1 så jag gissar nu, men det ser inte så lockande ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ngn som har koll på spelpriserna för Xbox Series S? Priset var klart lägre för konsolen än jag räknat med.

Enligt chefen för Xbox så vill de få utvecklare (de kan dock inte tvinga dem) att lägga sig för nysläppta AAA-spel på samma prisnivå som idag för nuvarande gen. konsoler. Har för mig det är runt 700 SEK (men rätta mig om fel).

Dvs någon hundralapp under vad Sony har som riktmärke för PS5 (verkar som Sony passat på att höja priserna för spel för netxt gen, av för mig okänd anledning, kanske dyrare att utveckla för de konsolerna, eller något annat skäl). Har för mig det var runt 800 SEK (men rätta mig om fel) som de normalt skulle hamna på (nysläppta AAA-titlar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Strålande upplägg av Microsoft, nu kan alla köpa en Xbox, även de som inte har råd. Lyxfällan nästa

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte allt gnäll om denna betalmodell. Det är inget konstigt i mina ögon, du får billig avbetalning av konsolen om du samtidigt binder dig till GPU, precis som många köper mobiler och får dem aningen billigare än kontantpriset totalt sett om de också skriver upp sig för ett abonnemang. Skillnaden här är ju att du inte är tvungen att betala ett dyrt abonnemang när det finns bra mycket billigare alternativ som hade gett precis samma funktionalitet som ofta är fallet när det gäller mobiltelefoner.

Det enda som talar emot dealen om man tittar på totalkostnaden är att GPU hittills ofta har sålts rabatterat. Å andra sidan har det ju varit det för att de behöver fler prenumeranter, det är inte säkert att det kommer att fortsätta vara rabatterat framöver om denna satsning lyckas. Och det finns förstås en risk att de höjer priset framöver när utbudet i tjänsten blir allt större, vilket man slipper oroa sig för om man har "förköpt".

Personligen köper jag inte saker på avbetalning helst, enda gången jag har gjort det mer än för bilar och liknande var när jag köpte PS2 vid lanseringen och var en hyfsat fattig student. Totalkostnaden då blev bra mycket högre men det var ju för att jag var ung och dum och fick ett kreditkort med "på köpet" som jag inte riktigt var mogen att ha. Men det slipper man väl här om jag förstår dealen korrekt. Idag har jag tillräckligt med pengar så att jag kan betala saker direkt, det rekommenderas.

Att man inte får behålla spelen när man slutar betala är inte heller konstigt på något sätt, det är ju så en prenumeration fungerar. Vill du köpa spel så kan du köpa spel liksom, GP står inte ivägen för det utan ger till och med rabatt i många fall. Men är man fattig eller inte vill lägga så mycket pengar på spel så har man ju spel så det räcker och blir över i GP. För en barnfamilj med begränsad inkomst så är det ju ett billigt sätt att få mycket underhållning, även på telefoner och datorer, och eftersom kostnaden är fast så vet man ju vad det kostar varje månad. Förhoppningen från MS är förstås att man ska fortsätta prenumerera efter de två åren har gått ut, och chansen är förstås stor att man gör det om man (eller ens barn) har vant sig vid att ha hundratals spel att välja mellan liksom.

I GP ingår också Live Gold vilket ger några spel varje månad som man får behålla så länge man betalar för det (och det är förstås mycket billigare än GP), och något (äldre) spel som man får behålla även om man slutar betala för alla prenumerationer. Men sannolikt kommer de väl att ta bort Live Gold ganska snart, så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte allt gnäll om denna betalmodell. Det är inget konstigt i mina ögon, du får billig avbetalning av konsolen om du samtidigt binder dig till GPU, precis som många köper mobiler och får dem aningen billigare än kontantpriset totalt sett om de också skriver upp sig för ett abonnemang. Skillnaden här är ju att du inte är tvungen att betala ett dyrt abonnemang när det finns bra mycket billigare alternativ som hade gett precis samma funktionalitet som ofta är fallet när det gäller mobiltelefoner.

Det enda som talar emot dealen om man tittar på totalkostnaden är att GPU hittills ofta har sålts rabatterat. Å andra sidan har det ju varit det för att de behöver fler prenumeranter, det är inte säkert att det kommer att fortsätta vara rabatterat framöver om denna satsning lyckas. Och det finns förstås en risk att de höjer priset framöver när utbudet i tjänsten blir allt större, vilket man slipper oroa sig för om man har "förköpt".

Personligen köper jag inte saker på avbetalning helst, enda gången jag har gjort det mer än för bilar och liknande var när jag köpte PS2 vid lanseringen och var en hyfsat fattig student. Totalkostnaden då blev bra mycket högre men det var ju för att jag var ung och dum och fick ett kreditkort med "på köpet" som jag inte riktigt var mogen att ha. Men det slipper man väl här om jag förstår dealen korrekt. Idag har jag tillräckligt med pengar så att jag kan betala saker direkt, det rekommenderas.

Att man inte får behålla spelen när man slutar betala är inte heller konstigt på något sätt, det är ju så en prenumeration fungerar. Vill du köpa spel så kan du köpa spel liksom, GP står inte ivägen för det utan ger till och med rabatt i många fall. Men är man fattig eller inte vill lägga så mycket pengar på spel så har man ju spel så det räcker och blir över i GP. För en barnfamilj med begränsad inkomst så är det ju ett billigt sätt att få mycket underhållning, även på telefoner och datorer, och eftersom kostnaden är fast så vet man ju vad det kostar varje månad. Förhoppningen från MS är förstås att man ska fortsätta prenumerera efter de två åren har gått ut, och chansen är förstås stor att man gör det om man (eller ens barn) har vant sig vid att ha hundratals spel att välja mellan liksom.

I GP ingår också Live Gold vilket ger några spel varje månad som man får behålla så länge man betalar för det (och det är förstås mycket billigare än GP), och något (äldre) spel som man får behålla även om man slutar betala för alla prenumerationer. Men sannolikt kommer de väl att ta bort Live Gold ganska snart, så vi får väl se hur det utvecklar sig.

Bra inlägg! Har inte druckit kaffe ännu så tog någon sekund att inse att GPU stod för Game Pass Ultimate och inte Graphics Processing Unit.

Att möjliggöra folk med taskig ekonomi att kunna konsumera, även om det i längden blir dyrare är i mitt tycke bra. Vi lever i ett konsumptionssamhälle och fler möjligheter att kunna konsumera är nödvändigt. Sedan bör förstås saker göras för att förbättra dessa människors situation men det är en annan fråga, personligt ansvar bör lösa de flesta bekymmer. Samtidigt är väl inte en spelkonsol högsta prio, men låt folk få möjlighet till någon form av underhållning.

För min del är det väl bara husköp eller köp av dyrare bil som skulle kräva någon form av lån eller liknande. Det tråkiga med detta året har ju varit att problemet inte är om man har råd utan att efterfrågan är större än utbudet. Samt papperslanseringar förstås.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Nu har den gömda avbetalningen letat sig till konsollbranschen. Smart av Microsoft men risken finns att många köper konsoller och prenumerationer de egentligen inte har råd med. Precis som med mobiltelefoner. En överprisad mobil och en konsoll med prenumeration kan lätt överbelasta en ansträngd ekonomi. Man får hoppas folk förstår vad de ger sig in på, vilket många tyvärr inte gör med mobilabonnemang med förhöjd månadsavgift.
I förlängningen kan detta göra att konsollerna kan bli mycket mycket dyrare och överprisade likt mobiltelefonerna eftersom man inte behöver betala kalaset på ett bräde. Det är därför mobiltelefonerna idag är så hysteriskt dyra och går emot "naturlagen" att teknik med tiden blir billigare när utveckling sker. Det blir fortfarande billigare men tillverkarna höjer sina marginaler istället för att sänka priserna. Och det fungerar utmärkt. Folk handlar som aldrig förr! Ibland undrar jag om det gamla uttrycket "folk vill bli lurade" faktiskt stämmer..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Bra inlägg! Har inte druckit kaffe ännu så tog någon sekund att inse att GPU stod för Game Pass Ultimate och inte Graphics Processing Unit.

Jo, jag blev också lite konfunderad när jag såg förkortningen först. Men man kan ju inte hålla på att skriva ut Game Pass Ultimate hela tiden. Sen är det ju ganska tydligt ifall man pratar om en GPU eller tjänsten GPU tycker jag, värre när folk exempelvis förkortar Tesla Model 3 till M3 när det redan finns en bil som heter just M3.

Citat:

Att möjliggöra folk med taskig ekonomi att kunna konsumera, även om det i längden blir dyrare är i mitt tycke bra. Vi lever i ett konsumptionssamhälle och fler möjligheter att kunna konsumera är nödvändigt. Sedan bör förstås saker göras för att förbättra dessa människors situation men det är en annan fråga, personligt ansvar bör lösa de flesta bekymmer. Samtidigt är väl inte en spelkonsol högsta prio, men låt folk få möjlighet till någon form av underhållning.

Jo precis, det är ju ändå ett ganska billigt nöje även på avbetalning. Går jag på Liseberg med sonen (om de någonsin öppnar igen) så är det svårt att komma under ett par tusen för en dag liksom. En väldigt rolig dag visserligen men timkostnaden är ju inte att leka med. (Och dagen efter är han ju lika uttråkad som dagen innan ändå.)

Citat:

För min del är det väl bara husköp eller köp av dyrare bil som skulle kräva någon form av lån eller liknande. Det tråkiga med detta året har ju varit att problemet inte är om man har råd utan att efterfrågan är större än utbudet. Samt papperslanseringar förstås.

Jo precis. Jag undviker också avbetalningar, men det är inte en principsak för mig. Blir det billigare att betala av något än att köpa det direkt så ser jag inget problem med att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag håller i grunden med, i detta fallet blir de iaf mindre fattiga än om de desperata efter senaste bling och att slippa skämmas över sitt Xbox-360 inför vänner och släkt slänger iväg ett sms-lån med absurda räntor.

Det ena utesluter inte det andra. En dålig ekonomi beror på att man inte fördelar sina pengar rätt. Ofta på grund av att man vill ha mer än man har råd med. Lägg ett antal hundralappar i månaden på ett Xbox-paket och du får mindre pengar i slutet på månaden, vilket kan vara orsaken till ett SMS-lån. Sen är karusellen igång..

Som någon sa: Varför heter det månadslön när den bara räcker i två veckor!

Permalänk

Ang. EA Play så är det inte Pro medlemskap som ingår bara den vanliga standard, så man inte hoppas för mycket

Info: https://www.ea.com/ea-play/news/welcome-to-ea-play (Pro har några till peaks)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Sådärja. Nu har den gömda avbetalningen letat sig till konsollbranschen. Smart av Microsoft men risken finns att många köper konsoller och prenumerationer de egentligen inte har råd med. Precis som med mobiltelefoner. En överprisad mobil och en konsoll med prenumeration kan lätt överbelasta en ansträngd ekonomi. Man får hoppas folk förstår vad de ger sig in på, vilket många tyvärr inte gör med mobilabonnemang med förhöjd månadsavgift.
I förlängningen kan detta göra att konsollerna kan bli mycket mycket dyrare och överprisade likt mobiltelefonerna eftersom man inte behöver betala kalaset på ett bräde. Det är därför mobiltelefonerna idag är så hysteriskt dyra och går emot "naturlagen" att teknik med tiden blir billigare när utveckling sker. Det blir fortfarande billigare men tillverkarna höjer sina marginaler istället för att sänka priserna. Och det fungerar utmärkt. Folk handlar som aldrig förr! Ibland undrar jag om det gamla uttrycket "folk vill bli lurade" faktiskt stämmer..

Men på vilket sätt blir man lurad? Totalkostnaden blir likvärdig så jag ser inte problemet. Att folk lever över sina tillgångar är förstås ett problem, men det har de kunnat göra rätt länge nu och det här lär knappast göra någon större skillnad.

Mobiltelefonerna skulle jag säga är ett större problem i så fall eftersom man ofta behöver skriva upp sig på ett abonnemang som är dyrt och innefattar mycket mer än vad man faktiskt behöver. Typ 499 för 20GB i månaden eller ens 199 för 5GB som min morsa blev pålurad. Det finns flera abonnemang för en hundralapp som täcker behovet hos de allra flesta liksom.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller gnället på avbetalningen, det är inga dolda avgifter i from av ränta eller liknande... Skulle snarare säga att det är en bra deal, istället för att betala 6k direkt så kan jag lägga största delen av det in i ett sparkonto eller på börsen.

Sedan finns det självklart folk som inte kan hantera sin ekonomi, men dessa personer bör snarare ha en god man istället för att vissa av er skyller på avbetalningar.

Ska ni klaga på något så klaga på alla mobilabonnemang, dom flesta har noll förmåga att ställa krav på sin operatör. Har hört skräckhistorier där folk betalar närmare 700-800 kr i månaden för en ny Iphone.

Avbetalningsplanen är en stor vinst för barnfamiljer, istället för att köpa en konsol och några spel för 7k så kan dom istället betala avgift varje månad under 2 år. Det är inte alla barnfamiljer som har råd att lägga flera tusen på en gång.

Permalänk
Medlem

Finns väl både för och nackdelar med denna "avbetalning". För personer med koll på ekonomin men endå inte vill eller kanske inte kan hosta upp 6000:- för en leksak så är en uppdelning av betalningen en lösning.

Är man dock slarvig med sin ekonomi (och har en dålig ekonomi) känns detta som en "fälla".

Men det är helt upp till var och en, kör på!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Förstår inte heller gnället på avbetalningen, ...

Det är (troligtvis*) inget fel på avbetalningEN, i det här specifika fallet.

Problemet är den mer generella utvecklingen i samhället där allt mer säljs på avbetalning och det är månadskostnaderna som redovisas stort. Alltför många, särskilt unga, personer slutar titta på totalkostnaden och väljer att bara titta på månadskostnaden.
Ett exempel som min fru stötte på:
Högstadieelev vill ha moppebil. Tycker att "den är inte dyr, kostar bara 600 kr/mån".
- "Hur länge då?"
- "Sex år."
- "Kommer du vilka använda den i sex år?"
- "Nej..."

(*) Senaste avsnittet av SRs ekonomiprogram Plånboken tar upp ett fall med en kvinna som lät installera larm i hemmet med diverse sensorer kopplade mot ett säkerhetsföretag. Hon tecknade ett avtal på 99 månader som inkluderade installation av hårdvaran och övervakning av hemmet. Strax efter att allt var installerat och klart gick säkerhetsföretaget i konkurs, och nu sitter hon där med en mängd oanvändbar utrustning som hon tvingas betala under flera år framöver.
På samma sätt kan man fundera på vad som händer om Game Pass upphör att existera efter nyår, även om sannolikheten för att det inträffar och den ekonomiska inverkan per användare är mycket mindre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är (troligtvis*) inget fel på avbetalningEN, i det här specifika fallet.

Problemet är den mer generella utvecklingen i samhället där allt mer säljs på avbetalning och det är månadskostnaderna som redovisas stort. Alltför många, särskilt unga, personer slutar titta på totalkostnaden och väljer att bara titta på månadskostnaden.
Ett exempel som min fru stötte på:
Högstadieelev vill ha moppebil. Tycker att "den är inte dyr, kostar bara 600 kr/mån".
- "Hur länge då?"
- "Sex år."
- "Kommer du vilka använda den i sex år?"
- "Nej..."

(*) Senaste avsnittet av SRs ekonomiprogram Plånboken tar upp ett fall med en kvinna som lät installera larm i hemmet med diverse sensorer kopplade mot ett säkerhetsföretag. Hon tecknade ett avtal på 99 månader som inkluderade installation av hårdvaran och övervakning av hemmet. Strax efter att allt var installerat och klart gick säkerhetsföretaget i konkurs, och nu sitter hon där med en mängd oanvändbar utrustning som hon tvingas betala under flera år framöver.
På samma sätt kan man fundera på vad som händer om Game Pass upphör att existera efter nyår, även om sannolikheten för att det inträffar och den ekonomiska inverkan per användare är mycket mindre...

Tecknar man ett avtal på 99 månader så behöver man en god man...Vart fan är folkvettet?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan förboka All Access på Elgiganten även om det är fullbokat på releasedatum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är (troligtvis*) inget fel på avbetalningEN, i det här specifika fallet.

Problemet är den mer generella utvecklingen i samhället där allt mer säljs på avbetalning och det är månadskostnaderna som redovisas stort. Alltför många, särskilt unga, personer slutar titta på totalkostnaden och väljer att bara titta på månadskostnaden.
Ett exempel som min fru stötte på:
Högstadieelev vill ha moppebil. Tycker att "den är inte dyr, kostar bara 600 kr/mån".
- "Hur länge då?"
- "Sex år."
- "Kommer du vilka använda den i sex år?"
- "Nej..."

(*) Senaste avsnittet av SRs ekonomiprogram Plånboken tar upp ett fall med en kvinna som lät installera larm i hemmet med diverse sensorer kopplade mot ett säkerhetsföretag. Hon tecknade ett avtal på 99 månader som inkluderade installation av hårdvaran och övervakning av hemmet. Strax efter att allt var installerat och klart gick säkerhetsföretaget i konkurs, och nu sitter hon där med en mängd oanvändbar utrustning som hon tvingas betala under flera år framöver.

Skulle säga att vi har två olika faktorer här ovan.

En är den finansiella; köpa produkt direkt, eller hyra/avbetala.

Den andra är produkters beroende av molntjänster för att fungera. Det kan vara ett problem även om man köper saker "kontant".

Tex. så har vi själva installerat larm och sensorer från Verisure, men betalat direkt (ingen avbetalning). Men; om de skulle lägga ner sina tjänster imorgon så skulle vi ändå tappa funktionaliteten. Hela vår investering i larmet med tusentals kronor skulle direkt bli värdelöst.

Har även köpt spel på optisk media, kontant, men där många med multi player, skulle direkt bli värdelösa om molntjänsten för det lägger ner imorgon.

Så tror vi måste separera på frågorna om det finansiella, och moderna produkters beroenden av molntjänster.

Skrivet av Olle P:

På samma sätt kan man fundera på vad som händer om Game Pass upphör att existera efter nyår, även om sannolikheten för att det inträffar och den ekonomiska inverkan per användare är mycket mindre...

För mig inget problem då jag inte betalat något i förskott (debiteras per månad).

Däremot så tycker jag inte om Googles affärsmodell; där måste du köpa dina spel i Stadia, och om deras montjänst läggs ner (till skillnad från Game Pass så tror jag att det finns en hög reell risk för det) så har plötsligt alla dina spelköp blivit värdelösa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Det är (troligtvis*) inget fel på avbetalningEN, i det här specifika fallet.

Problemet är den mer generella utvecklingen i samhället där allt mer säljs på avbetalning och det är månadskostnaderna som redovisas stort. Alltför många, särskilt unga, personer slutar titta på totalkostnaden och väljer att bara titta på månadskostnaden.
Ett exempel som min fru stötte på:
Högstadieelev vill ha moppebil. Tycker att "den är inte dyr, kostar bara 600 kr/mån".
- "Hur länge då?"
- "Sex år."
- "Kommer du vilka använda den i sex år?"
- "Nej..."

(*) Senaste avsnittet av SRs ekonomiprogram Plånboken tar upp ett fall med en kvinna som lät installera larm i hemmet med diverse sensorer kopplade mot ett säkerhetsföretag. Hon tecknade ett avtal på 99 månader som inkluderade installation av hårdvaran och övervakning av hemmet. Strax efter att allt var installerat och klart gick säkerhetsföretaget i konkurs, och nu sitter hon där med en mängd oanvändbar utrustning som hon tvingas betala under flera år framöver.
På samma sätt kan man fundera på vad som händer om Game Pass upphör att existera efter nyår, även om sannolikheten för att det inträffar och den ekonomiska inverkan per användare är mycket mindre...

Jag tycker det var mycket värre för typ tjugo år sedan. Då annonserades exempelvis mobiltelefoner för 5 kronor med långvariga och extremt dåliga avtal, och elektronikkedjorna annonserade avbetalning, "avgiftsfritt", konstant dessutom fanns typ Thorn och liknande (Leasy har jag för mig kom lite senare) där man hyrde en TV eller vad man nu ville ha och betalade ungefär samma som för ett köp (ofta lite mer) men hade inget att visa för det när avtalet gick ut efter ett antal år.

Idag är det inte alls på samma sätt. Telefoner säljs med avbetalning men kostnaden är separat från abonnemanget och redovisas tydligt, dessutom är det för det mesta grundpriset som annonseras störst. Avbetalning av elektronik är inte alls lika framträdande i annonseringen heller.

Personligen köper jag i princip aldrig på avbetalning, men man får ju se till totalkostnad mot nytta liksom. I detta fallet sparar man, kanske, några kronor men man slipper lägga ut ett antal tusen nu. För en del är det säkert värt det. Jag leasade exempelvis en bil förra året, inget jag hade funderat på att göra tidigare, men jag sparade ganska mycket på att inte köpa bilen och risken att en hyfsat törstig bensinbil inte håller sitt värde så bra hamnar på leasingföretaget och inte på mig. Istället får jag stå för eventuella reparationskostnader för repor och sånt när jag lämnar tillbaka bilen. Totalkostnaden, inklusive rabatterna jag fick när jag leasade som en köpare inte kunde få, gjorde det mer fördelaktigt helt enkelt.