Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

Pratade med komplett och de tycker inte man ska bekymra sig över beräknad leveransdatum

"Det är osäkra datum vi har fått från dem som kan ändras, så vi hoppas bara vi får de så fort som möjligt, de kan komma tidigare också om du har tur:). Ska inte lägga för stor vikt vid lev.datum"

Sen om de säger så för att man inte ska avbeställa kan man inte veta, men låter lite tryggare nu iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lakabaka:

Uppdaterades på komplett från 7e oktober till 22oktober inatt. Är det bara ASUS som det strular för med leveranser ? Känns helt orimligt om nu leveranser ska in den 30e. Fick min order ok 15:18 så känns som man var hyffsat tidigt ute.

Komplett öppnade mellan 14:50-14:57, de som gick in 15:00 var för sent ute. Värt att komma ihåg när 3090 och 3070 lanseras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lakabaka:

Pratade med komplett och de tycker inte man ska bekymra sig över beräknad leveransdatum

"Det är osäkra datum vi har fått från dem som kan ändras, så vi hoppas bara vi får de så fort som möjligt, de kan komma tidigare också om du har tur:). Ska inte lägga för stor vikt vid lev.datum"

Sen om de säger så för att man inte ska avbeställa kan man inte veta, men låter lite tryggare nu iaf.

Det sista de vill är att du avbeställer och kanske köper hos en konkurrent. Kompletts ägare skulle nog inte bry sig så mycket om du köpt på Webhallen istället, då de äger bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Komplett öppnade mellan 14:50-14:57, de som gick in 15:00 var för sent ute. Värt att komma ihåg när 3090 och 3070 lanseras.

Ja en av ÅF hade fått in runt 100 beställningar under de första fem minuterna. Tror att ÅF här i Sverige också kunde börja jobba lite med att motverka botarna.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

La en order idag på Netonnet, mest för att se vad man får för leveransdatum

Kan tillägga att svaret från Netonnet va att de inte hade något bekräftat datum från leverantören, inte helt oväntat... de ska återkomma inom 5 dagar igen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Ingår kortet också? 😎

Det sa du inget om, du ville bara ha ett datum ha ha ha

Permalänk
Medlem

RTX 3090 FE vs. GTX 1080 Ti FE

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Pratade med komplett och de tycker inte man ska bekymra sig över beräknad leveransdatum

"Det är osäkra datum vi har fått från dem som kan ändras, så vi hoppas bara vi får de så fort som möjligt, de kan komma tidigare också om du har tur:). Ska inte lägga för stor vikt vid lev.datum"

Sen om de säger så för att man inte ska avbeställa kan man inte veta, men låter lite tryggare nu iaf.

Nice.
De har idag ändrat min order från 1nov till 22oct så det är ju ett bra tecken Kan också vara för vissa "scalpers" har avbeställt.
TUF-RTX3080-O10G-GAMING

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av Icte:

Vart är 3090 nånstans. Kan bara se en stationär dator och 1080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Det sa du inget om, du ville bara ha ett datum ha ha ha

🤣🤣🤣 det hade varit nåt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

🤣🤣🤣 det hade varit nåt!

Oh ja, Oh ja

Permalänk

Netonnet har skickat min MSI Ventus 3x för 50 minuter sedan!! Hoppas någon mer fick del av den vågen.

Permalänk
Medlem

Om någon är ute efter msi eagle oc varianten verkar Dustin i Finland ha dom i lager. Osäker om man kan få leverans till Sverige dock...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreamfluid:

Netonnet har skickat min MSI Ventus 3x för 50 minuter sedan!! Hoppas någon mer fick del av den vågen.

Kul!
Tycker det är lite komiskt att Netonnet verkar ha bäst flöde av kort medans nvidias "officiella partners" verkar få kalla handen.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Nu har en del börjat få kort, tydligen är det ovanligt många krascher till skrivbordet och svartskärmar. En gissning är att korten är för högt klockade från fabrik, verkar bara drabba AIB kort:

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-users-report-cra...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tror ju att AMD har något ordentligt bra på gång. nVidia går inte utan vidare från att vara trygga och glada till att till lockpriser stressa ut extremt effekthungriga kort som inte ens klarar stock-frekvenser.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Mm, igorslab hade tydligen mätt upp 104c på minnerna på Founders 3080kortet.
Baksidan på kortet nådde 94c om jag minns rätt, vilket inte är så bra om det stämmer.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

@the squonk: Mm, igorslab hade tydligen mätt upp 104c på minnerna på Founders 3080kortet.
Baksidan på kortet nådde 94c om jag minns rätt, vilket inte är så bra om det stämmer.

Minnena drar tydligen 60W+, som min 3700X CPU med andra ord och den har jag en H150i Pro på. GDDR6X minnena har en tjock självhäftande pad som har kontakt med en sidodel av samma kylfläns som kyler GPU, låter lite klent. Förklarar varför FE korten är byggda som en vindtunnel, man vill inte att någon värme skall stanna kvar under kylflänsen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Piinmu:

Kul!
Tycker det är lite komiskt att Netonnet verkar ha bäst flöde av kort medans nvidias "officiella partners" verkar få kalla handen.

Noterat det med, verkar skickas mer kort, utifrån de som rapporterat dvs.

Skrivet av the squonk:

Nu har en del börjat få kort, tydligen är det ovanligt många krascher till skrivbordet och svartskärmar. En gissning är att korten är för högt klockade från fabrik, verkar bara drabba AIB kort:

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3080-users-report-cra...

Blir nästan lite sugen på att avbeställa faktiskt. Nya kort, nya problem. Men när de som du skriver tycks vara klockad för högt/till gränsen så är det ju frågan om man inte bör avvakta.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Noterat det med, verkar skickas mer kort, utifrån de som rapporterat dvs.

Blir nästan lite sugen på att avbeställa faktiskt. Nya kort, nya problem. Men när de som du skriver tycks vara klockad för högt/till gränsen så är det ju frågan om man inte bör avvakta.

Du kan ju alltid klocka ned själv och undervolta men hur roligt är det när man beställt ett prestandakort. Om detta stämmer så lär ju ett antal tredjeparts skickas tillbaka för modifiering och ännu mer försening blir. Har inte sett klippet där de tar upp detta men får hoppas inte alla tredjeparts är drabbade. Kanske blir att när sommaren kommer och temperaturen går upp 10-15 grader i rummet att det kan räcka och bli över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Noterat det med, verkar skickas mer kort, utifrån de som rapporterat dvs.

Blir nästan lite sugen på att avbeställa faktiskt. Nya kort, nya problem. Men när de som du skriver tycks vara klockad för högt/till gränsen så är det ju frågan om man inte bör avvakta.

Rapporterades ju om väldigt mycket problem med 2080Ti också när den kom kort som pajade osv. Själv dock inte haft problem trots att jag kör med överklockning på både minne och GPU. Man ska nog ta dessa rapporter med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Nu finns FE i lager hos Nvidia, köpte precis mitt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Zeroastic:

Nu finns FE i lager hos Nvidia, köpte precis mitt.

Och där tog det slut igen!

EDIT: Spoke too soon! Lyckades klippa ett FE, wooohoo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Och där tog det slut igen!

För mig är det fortfarande tillgängligt för köp. Kanske har gamla kakor eller att jag lade det i varukorgen för en stund sedan.

Edit: Och där...tog dom slut även för mig. Huggormar!

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett också.

Permalänk
Medlem

Det var tyvärr slut där

Permalänk
Medlem

Blev orolig när jag inte fick bekräftelse mail på min beställning men den hade hamnat i spam folder ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Och där tog det slut igen!

EDIT: Spoke too soon! Lyckades klippa ett FE, wooohoo!

Eftersom du verkar vilja ha ett FE... vad är din subjektiva uppfattning om ljudnivån vid belastning? Kommer det vara störande utan hörlurar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Och där tog det slut igen!

EDIT: Spoke too soon! Lyckades klippa ett FE, wooohoo!

Nu när detta blev ett sådant drama vill vi gärna se när du unboxar och sedan installerar kortet i ditt system! Perfekt content för SWEC Extra ju!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version