Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nja, huruvida det är mätt 100+ grader eller inte är en skaplig tolkningsfråga, för mig ser det snarare ut som att det som skapar värme på kortet är vrm sektionerna på var sida om gpu'n, det syns tydligt att tempen sjunker stadigt när man passerar dem mot gpu'n & där emellan sitter minnena, det igor gör är att anta att minneschippen är 20 grader varmare inuti än vad som mäts på baksidan kortet, det han inte tänker på är att VRM som sitter precis intill blöder värme in i PCB'n utav bara helvete vilket gör att minnechippen inte alls behöver vara just 20 grader varmare utan den värme man ser på baksidan kan mycket väl komma mestadels från just VRM mosfets/spolar.

[,url href="https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2020/09/04-Witcher..."]https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2020/09/04-Witcher...[/url]

Tänkl på att det finns minneschip norr och söder om gpu'n, där syns en mycket lägre temp, bredvid vrm däremot är tempen mycket högre och det tror jag inte att man ska skylla på minnena. Jag tycker detta "test" av Igor inte är särskilt väl utfört om jag ska vara ärlig. Han hade ganska enkelt kunnat trycka upp en temp sensor mot ett minneschip istället för att "mäta temp" med en kamera på baksidan pcb'n.

Sen kan man såklart argumentera för att sätta VRM så nära minneschip innebär en del problem men det är en annan femma, jag tycker ändå inte att Igor visat på någon temp alls egentligen på själva minneschippen utan han gissar bara egentligen.

Edit:
[,url href="https://i.imgur.com/3Bx6ZyC.jpg"]https://i.imgur.com/3Bx6ZyC.jpg[/url]
Här ser man lite enklare hur framsidan på kortet ser ut i förhållande till bilden ovanför, bilden är spegelvänd så den borde matcha bra till temp bilden, att man får en hotspot där han mätt 84 grader är inte så konstigt då du har en vrm del precis nordväst om gpu'n mellan två minneschip, att då anta att minneschippet är 20 grader varmare inuti än baksidan på PCB'n är ett rätt underligt antagande i det läget.

Här är en kombinerad bild där man kanske ser lite enklare vart han egentligen mätt och vad
[,url href="https://i.imgur.com/wBbYbfa.jpg"]https://i.imgur.com/wBbYbfa.jpg[/url]

Förmodligen inte temperaturen på minnena som är problemet då det då krascherna sker när GPU;n går över 2Ghz och det hjälper att klocka ner den. Antagligen har inte klockfrekvenserna blivit tillräckligt validerade så många chip klarar helt enkelt inte så höga frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förmodligen inte temperaturen på minnena som är problemet då det då krascherna sker när GPU;n går över 2Ghz och det hjälper att klocka ner den. Antagligen har inte klockfrekvenserna blivit tillräckligt validerade så många chip klarar helt enkelt inte så höga frekvenser.

Det kan vara en mängd saker som gör det, halvdana psu's eller multi rail psu's med för låg ampere kapacitet på Pci-e linorna, det kan vara folk som pushat strömlimit till max på de billiga borden med färre faser än FE korten och stöter på maxtemp på vrm osv. 2GHz på core är relativt hög frekvens om man betänker att bas boost ligger på 1700 någonstans. Det kan till och med vara drivarrelaterat.
Hade vart intressant om de som kraschade kunde testa att undervolta då det verkar vara extremt effektivt på många kort.

Det finns naturligtvis chansen att det skulle kunna vara ett allvarligare fel med korten men jag tror mer på variabler hos användaren än så länge.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

SÅg Jay2cents senaste video om överklocka 3080, och det låter som han nämner att det nog är fler rtx3080 ute nu, än rtx2080ti vid samma tid efter release . (Han pratar om rekord i benchmarks och syftar på att det är fler än bara reviewers på listorna nu tror jag )

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan vara en mängd saker som gör det, halvdana psu's eller multi rail psu's med för låg ampere kapacitet på Pci-e linorna, det kan vara folk som pushat strömlimit till max på de billiga borden med färre faser än FE korten och stöter på maxtemp på vrm osv. 2GHz på core är relativt hög frekvens om man betänker att bas boost ligger på 1700 någonstans. Det kan till och med vara drivarrelaterat.
Hade vart intressant om de som kraschade kunde testa att undervolta då det verkar vara extremt effektivt på många kort.

Det finns naturligtvis chansen att det skulle kunna vara ett allvarligare fel med korten men jag tror mer på variabler hos användaren än så länge.

Flera med bra nätaggregat som rapporterat problem och även problem med FE-kort (även om det är få som lyckats lägga vantarna på dessa). Undervoltning har föreslagits men jag har inte sett det bekräftat att det funkar. Sänkt klockfrekvens tycks däremot vara en lösning.

Permalänk
Medlem

Går att beställa fe. Fick precis iväg en.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Pog samma sak på finska nvidia. Tyvärr vill man inte ha en founders

Edit: pröva refreasha sidan å se om blir sålda, och priset hoppar från 740€ till 5600€ mellan varven. Är det nån anti bot månne?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Går att beställa fe. Fick precis iväg en.

Tack för heads up, fick också iväg en beställning!

Permalänk
Medlem

Ahh. Frågan är om man vill ha en Founders eller Strix.

Permalänk
Inaktiv

Har en i korgen, får inte gå till kassan. Är sidan ens Android-kompatibel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har en i korgen, får inte gå till kassan. Är sidan ens Android-kompatibel?

Jag gick in på datorn för jag komma inte vidare på telefon men den hakade sig en liten stund på "i kassan" knappen ändå. Så kan varit att jag hade dåligt tålamod.

Edit: Funkar definitivt att gå vidare på telefonen, testade igen.

Permalänk
Medlem

Själv läser jag fortfarande ej i lager. Men kanske missade tåget. Vaknade kl 7.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Själv läser jag fortfarande ej i lager. Men kanske missade tåget. Vaknade kl 7.

Finns fortfarande för mig.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Själv läser jag fortfarande ej i lager. Men kanske missade tåget. Vaknade kl 7.

Finns fortfarande att beställa här! Prova F5 F5 F5

Permalänk
Medlem

Beställde på min android telefon. Denna gång gick allt utan några som helst problem för mig. Uppdaterade sidan stod ej i lager tänkte fan misssde det. Uppdatera igen och då gick det. Verkar vara fortsatt problem att man fastnar på checking out men även folk som fått problem med nya captcha vid beställning.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på ett verkar det som. Fick byta från mobilen till datorn, pengar dragna och lev ser ut att vara inom 1-2 arbetsdagar. Kan detta vara sant? Hoppas det iaf.

EDIT: 1-2 dagar behandlling för verifierande av betalning står det i mailet jag fick. Detta kan ju tyckas skumt då alla pengar redan dragits. Checkade ut som gäst också för jag har inget konto och ville bli klar så snabbt som möjligt. Bara vänta och se nu då.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Finns fortfarande att beställa här! Prova F5 F5 F5

alltså ni måste ge mmig länk till landingsidan ni har. jag prövar på allla ennheter och webbläsare??!

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

alltså ni måste ge mmig länk till landingsidan ni har. jag prövar på allla ennheter och webbläsare??!

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Fick precis genom en beställning av FE kortet, fan vad skönt..

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt för mig med Android, köpte några stycken precis funkar ännu.

Permalänk
Medlem

@FortuN: Det är så där man får vänner på swec

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför MSI har satt 3x 8-pin på Trio kortet men samtidigt satt power limit till 350?
Om jag fattat rätt så får man 150w för varje 8-pin vilket blir 300 med två stycken och sedan att PCI sloten ger 75w? Vilket då blir 375?

Samtidigt har ASUS TUF OC bara 2 x 8-pin men en power limit på 375W?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Fick just iväg en beställning (inte fått mailbekräftelse dock). Var tvungen att beställa via telefonen (Android) då captcha inte funkade på Edge Chromium.

Permalänk
Medlem

Tack så himla mycket! Jag sitter på sv-se/geforce/buy/ och en annan länk som en sucker! FICK EN I KASSAN O BESTÄLLDE

Nu är det väntandet på ett bekräftelsemail som blir nagelbitande! Rapportera om ni får era.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Fick också iväg en beställning nu, det var lite segt att komma till checkout.
Men ordern är bekräftad och pengar är dragna från kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Kan någon förklara varför MSI har satt 3x 8-pin på Trio kortet men samtidigt satt power limit till 350?
Om jag fattat rätt så får man 150w för varje 8-pin vilket blir 300 med två stycken och sedan att PCI sloten ger 75w? Vilket då blir 375?

Vrm är inte stark nog att dra nytta av 3 8pin, det är den korta beskrivningen. En ensam 8pin kan dessutom rent fysiskt lämna mer än 150w

Här saxar jag in ett inlägg jag gjort i en annan tråd om just detta

Här ser ni hur korten ser ut nakna, vi börjar med TUF kortet från ASUS

Det rödmarkerade vrm komponenterna (spolarna) är Vcore (nvdd) och Uncore (msvdd), de omarkerade är minnesfaser (fbvddq). ASUS har valt 55A mosfets av smart power stage karaktär och totalt 16st för vcore/uncore (Vishay SiC641), de styrs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UPI uP9512R)i 8+8 läge. Sedan har det 4st för minnena med samma mosfets/smart power stages som för vcore/uncore men de drivs istället av en 4 fas kontroller (UPI uP9512S) i 4 fas läge. ASUS har valt att använda maximalt antal faser och av kraftig kvalité i ren referensdesign med små avstånd till minnen & själva gpu'n. Detta är en av de bästa VRM designen för "billiga" kort.

Sen kommer vi in på MSI Gaming X Trio från MSI

Som synes har detta kort sammantaget 13 mosfets för vcore/uncore (OnSemi NCP302150), de är 50A mosfets av smart power stage karaktär, dessa styrs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UPI 9512R) i 8+5 läge detta gör att kortet blir en hel del klenare än ASUS TUF i fråga om ren ström leverans och vi hamnar på minimum av vad referensdesignen kräver. För minnet används samma mosfets/smp som tidigare men de drivs av en 4 fas kontroller (UPI uS5650Q) i 3 fas läge, alltså en mindre fas än ASUS TUF och dessutom har man ökat avståndet rent fysiskt mellan VRM och GPU/minne, det i sig behöver inte orsaka så mycket problem men det skapar samtidigt onödiga förluster i ren resistans mellan vrm & gpu/minne.

Sen kommer vi in på Zotac Trinity

Detta har då samma antal faser för vcore/uncore som MSI kortet med 13st mosfets (AL00 AOZ5332QI) som är 50A av SMP karaktär från Alpha & Omega SemiCon, skillnaden är att under låg belastning är MSI's val lite svalare medans under hög belastning blir Zotacs val lite svalare. Dessa drivs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UP9511) i 8+5 läge. Vad gäller minnet så har de till skillnad från andra tillverkare valt helt andra mosfets för denna del med 3st (BLN0 AOZ5311NQT), de är också 50A SMP och drivs av en till 8 fas kontroller (uP9511R) i 3 fas läge vilket känns lite overkill men de kanske har köpt såpass många att det inte lönar sig att skaffa en 4 fas extra. Zotac har med andra ord mycket lik VRM som gaming X trio men de följer referensdesign på PCB bättre med kortare avstånd mellan gpu/minne

Här kommer sedan nVidia Founders Edition

Detta kort har faktiskt 15 faser för Vcore/Uncore (MP86957), har tyvärr inte hittat vilken ampere de har rating för ännu då den verkar sakna tillgänglig spec offentligt, buildzoid hintade om att de hade mycket bra kvalité. De drivs sedan av 3 kontrollers, en 4 fas (MP2884B), en 6 fas (MP2886B) och en 10 fas (MP2888B) i 9+3+3 faser, denna bild kanske underlättar lite hur layouten är gjord, kom ihåg att nvdd är vcore och msvdd är uncore och fbvddq är minnena.

Minnet matas sen av 3 vrm sektioner med samma mosfests som vcore/uncore och drivs av en fyrfas kontroller (UPI uS5650Q)i 3 fas läge

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Fick också iväg en beställning nu, det var lite segt att komma till checkout.
Men ordern är bekräftad och pengar är dragna från kontot.

Fick du mailbekräftelse på en gång? Jag har inte fått någon men pengarna är dragna från kontot.

Nu är ju frågan om jag egentligen vill ha ett FE eller vänta på TUF...

Permalänk
Medlem

Jag har fått mail om att min order behandlas och pengarna är dragna, dock ingen riktig orderbekräftelse än. Kan ta 1-2 dagar står det i mitt mail i alla fall.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Nu är dom slut iaf, testat nvidia.se i olika telefoner och datorer.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Slut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fick du mailbekräftelse på en gång? Jag har inte fått någon men pengarna är dragna från kontot.

Nu är ju frågan om jag egentligen vill ha ett FE eller vänta på TUF...

Jag fick ett mail med titeln "NVIDIA - Vi behandlar din beställning".
Så det är nog som det skall hoppas jag.