Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av johanandersson:

Avtalet som är specifikt för Oculus är på väg att försvinna och ska ersättas med det vanliga Facebook avtalet.
Det är det som alla är så arga över.

Så, nej. Du har inte gått med på detta Oculus avtalet, men du har gått med på ett mycket värre avtal som snart kommer bli det vanliga.

Nja, tror inte riktigt det är det "alla" är så arga över.

Fast vad spelar det för roll om jag godkänt det eller inte, eller om avtalet kommer bli ännu värre, när jag inte har en Quest?
Jag tror du missar poängen här. Som jag nämnde så är Facebook ett nödvändigt ont idag, Quest:en är det inte. Den skulle vara ett rent nöje, som besudlas av känslan av att vara konstant övervakad på ett sätt jag inte tidigare sett någon göra.
Men andra tillverkare kanske gör samma sak?

Det är främst paragrafen från Ars Technica:s recension jag reagerat på:

Citat:

Should you ever tap the "report" button, the app's terms confirm that Facebook is well within its rights to retain any data you upload for as long as they deem necessary, with no statute of limitations. A similar data-retention scenario emerges every single time you block or mute someone within VR. If a stranger approaches you and does something unwelcome, and you choose to proactively push back with built-in block or mute functions, Facebook may silently and invisibly sic a moderator upon the situation to see what happened and how you may have reacted or what you might have said or done in response.

Even worse, if someone "near" you in an official Facebook VR space blocks or reports a user, even if you're just minding your own business, your behavior (including motions and speech) may be tracked by these same silent, invisible Facebook moderators. That data can be stored on Facebook's servers indefinitely without you being notified.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Problemet är att FB kan stänga av ett konto när som helst. För att få igång det igen så måste man skicka in en kopia på ID handlingar.
Detta kan du inte göra med ett fake konto. Om du då har köpt en massa spel så är dess kopplade till fake kontot och du kan inte längre spela dem.

Sedan skall man vara medveten om att FB redan har en profil på i stort sett alla som har en mobiltelefon eller dator, oavsett om man har ett FB konto eller inte.
Så det enda som händer när du skapar ett konto är att detta länkas ihop med den befintliga profilen.
Detta gör också att FB har goda möjligheter att se om du använder ett fake konto.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Problemet är att FB kan stänga av ett konto när som helst. För att få igång det igen så måste man skicka in en kopia på ID handlingar.
Detta kan du inte göra med ett fake konto. Om du då har köpt en massa spel så är dess kopplade till fake kontot och du kan inte längre spela dem.

Sedan skall man vara medveten om att FB redan har en profil på i stort sett alla som har en mobiltelefon eller dator, oavsett om man har ett FB konto eller inte.
Så det enda som händer när du skapar ett konto är att detta länkas ihop med den befintliga profilen.
Detta gör också att FB har goda möjligheter att se om du använder ett fake konto.

Japp den risken finns alltid.
Istället så rekomenderar jag alla som inte vill köpa Oculus pga Facebook att satsa på en Reverb G2 ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast

Går det att köra Quest 2 trådlöst via PC och samtidigt casta till tvn så andra kan titta på?
Gick det på Q1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Går det att köra Quest 2 trådlöst via PC och samtidigt casta till tvn så andra kan titta på?
Gick det på Q1?

Det blir nog lite pilligt vid utförande men det borde gå. Beror egentligen inte så mycket på Questen. Du kan casta din pc skärm till tv och sen visa spelet på skärmen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Går det att köra Quest 2 trådlöst via PC och samtidigt casta till tvn så andra kan titta på?
Gick det på Q1?

När man spelar på PC så får du alltid screenmirror på datorskärmen.
Enklast är nog då att kasta den eller helt enkelt att även koppla datorn till tv och spegla skärmen dit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kompressionsartefakter är tydligen prio enligt https://uploadvr.com/facebook-wireless-oculus-link/

Citat:

The company told us that tackling the compression seen in the screen would be a big part of its near-term efforts.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande skeptisk till snubben som gjort Halo Strap till Quest, men man kan alltid hoppas han lyckas bättre med Quest 2:

https://uploadvr.com/oculus-quest-2-halo-strap-mod/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag är fortfarande skeptisk till snubben som gjort Halo Strap till Quest, men man kan alltid hoppas han lyckas bättre med Quest 2:

https://uploadvr.com/oculus-quest-2-halo-strap-mod/

https://mk0uploadvrcom4bcwhj.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/09/Oculus-Quest-2-Halo-Strap-Header.jpg

Erfarenhet? Är den dålig?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Erfarenhet? Är den dålig?

Den har getts ut i 3st revisioner och har av de flesta fått klagomål på bräckligt skruvhjul och adaptrar. En del tycker också den flyttar trycket från kinderna till pannan vilket inte direkt hjälper. Sen finns det väl några som är positiva också men tror det är en minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den har getts ut i 3st revisioner och har av de flesta fått klagomål på bräckligt skruvhjul och adaptrar. En del tycker också den flyttar trycket från kinderna till pannan vilket inte direkt hjälper. Sen finns det väl några som är positiva också men tror det är en minoritet.

Ok så pass.
Jag gillar Halo strap designen annars. Mitt förra HMD hadde den konstruktionen + PSVR.
Men det klart dom väger inte lika mycket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Har inte Facebook sedan många år tillbaka och kommer mest sannolikt aldrig att skaffa det igen så denna är inget för mig men kul att utvecklingen av VR går framåt och prislappen på denna känns inte allt för farlig heller.

Skulle jag personligen uppgradera idag från min HTC Vive så är det nog en Reverb G2 som gäller, alternativt en Index, men helst av allt skulle jag vilja bli av med sladden och få hög upplösning men då får jag nog vänta några år till

Permalänk

Behöver man beställa hörlurar separat? (ni som redan har en quest kanske kan svara bäst på detta)

Tycker det verkar lite luddigt men det är någon form av högtalare och inte in ear hörlurar (?) det finns 2 aux ingångar iaf. Hitta relativt billiga anpassade in ear lurar för runt 100kr på ali express, är det värt att beställa eller är högtalarna så pass bra att de stänger ute annat ljud? Verkade ju tyvärr vara lite meckigt med bt lurar(?)

Permalänk
Medlem

@porcorosso: högtalarna kan omöjligt stänga ute andra ljud tyvärr.
Men det finns ett hörslursuttag på ena sidan, så du kan väl använda valfria hörlurar.
Tyckte mig se att Logitech hade ett par hörlurar speciellt för quest2 om man vill använda dessa.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av porcorosso:

Behöver man beställa hörlurar separat? (ni som redan har en quest kanske kan svara bäst på detta)

Tycker det verkar lite luddigt men det är någon form av högtalare och inte in ear hörlurar (?) det finns 2 aux ingångar iaf. Hitta relativt billiga anpassade in ear lurar för runt 100kr på ali express, är det värt att beställa eller är högtalarna så pass bra att de stänger ute annat ljud? Verkade ju tyvärr vara lite meckigt med bt lurar(?)

Jag tycker de inbyggda högtalarna är jättebra, men det är ju till stor del för att jag vill kunna höra min omgivning. Så något ljud stängs inte ute.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av porcorosso:

Behöver man beställa hörlurar separat? (ni som redan har en quest kanske kan svara bäst på detta)

Tycker det verkar lite luddigt men det är någon form av högtalare och inte in ear hörlurar (?) det finns 2 aux ingångar iaf. Hitta relativt billiga anpassade in ear lurar för runt 100kr på ali express, är det värt att beställa eller är högtalarna så pass bra att de stänger ute annat ljud? Verkade ju tyvärr vara lite meckigt med bt lurar(?)

Högtalare är på bpde Quest 1 och 2 placerade vid fästet där headstrapen ansluter till headsetet.
Ljudet på Quest är inte dåligt men det går att få bättre.
När jag spelar från dator brukar jag använda ett trådlöst headset från Corsair, sitter bra på huvudet.
Dom flesta Hörlurar/headsets sitter bra på huvudet trots att man också har VR headsetet på.
Omslutande headsets sluter inte helt tätt utan blir lite svävande från öronen. Men jag gillar det mer än att det ska sluta helt tätt.
Har man ett VR headsetet och in ear lurar tex så är man helt frånkopplad från verkligheten och det kanske inte alltid är optimalt. Men det brukar jag använda ibland när jag kör enbart Quest och ej kopplad till PC.
Ljudet i Quest 2 ska vara något bättre än quest 1

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack för svaren, kör en beställning på ett par billiga in ear hörlurar. Jag tycker själv att lite poängen med vr är att stänga ute andra intryck från ljud utifrån

Permalänk
Medlem

Fick precis mail fån Elgiganten att leveransen är framflyttad till den 16 Oktober. Känns som det kommer hända fler gånger :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta är en automatisk information från Elgiganten gällande order xxxxxxxxxxxxx

En försening har uppstått och vi kommer dessvärre inte att kunna leverera ordern i tid.
Beräknat leveransdatum blir därför ändrat från Tisdag 13. Oktober till Onsdag 14. Oktober.

Fick på mail o sms. Ingen stor försening men håller tummarna att det inte blir fler...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fick på mail o sms. Ingen stor försening men håller tummarna att det inte blir fler...

Får hoppas att det inte blir fler. Men så konstigt att varna om en dags försening tre veckor i förtid?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har inte fått någon notis ännu. Beställde 17/9 från elgiganten ._.

Edit: var ser ni era prel datum? har bara detta i min beställningsbekräftelse:
Kommer in i lager 2020-10-02

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Sötast
Skrivet av Emtek:

Fick precis mail fån Elgiganten att leveransen är framflyttad till den 16 Oktober. Känns som det kommer hända fler gånger :/

När beställde du?

Jag avbokade min beställning från Oculus och bytte till Elgiganten igår förmiddags, och jag fick beräknat 14e Okt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Har inte fått någon notis ännu. Beställde 17/9 från elgiganten ._.

Edit: var ser ni era prel datum? har bara detta i min beställningsbekräftelse:
Kommer in i lager 2020-10-02

Står på hemsidan i en liten gul banner på produktbilden. Jag kollade med kundtjänst då det skiljde så mellan datumen, datum i lager innebär bara att de får in den då. De skickar den dock så att den ska anlända till ditt ombud den 13e, vilket nu verkar ha blivit den 14e.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

När beställde du?

Jag avbokade min beställning från Oculus och bytte till Elgiganten igår förmiddags, och jag fick beräknat 14e Okt.

Jag beställde 17 september.
Polaren beställde 256GB versionen från elgiganten igår och fick på mail idag att den blivit flyttad till 15 oktober.

Känns grymt osäkert.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har också beställt på Elgiganten efter att avbokat från Oculus.
Har inte fått nåt mail om försening.

Enligt nyheter så går Quest 2 åt och några länder har nu 1 vecka väntetid extra om man förbokar nu.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hoppas (och tror) att de skalat upp tillverkningen rejält denna gången.
Hur många Quest 2 tror ni det kommer säljas under de kommande året?
Jag tror detta kommer bli en sjukt stor hit. Perfekt julklapp för lite rikare familjer, även om jag tror den kommer få mycket hög konkurrens från de nya konsolerna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Hoppas (och tror) att de skalat upp tillverkningen rejält denna gången.
Hur många Quest 2 tror ni det kommer säljas under de kommande året?
Jag tror detta kommer bli en sjukt stor hit. Perfekt julklapp för lite rikare familjer, även om jag tror den kommer få mycket hög konkurrens från de nya konsolerna.

Har för mig det stog tidigare i år att Oculus satsade på att hinna tillverkas 2miljoner ex under 2020 så förhoppningsvis tar det inte slut.
Quest 1 var konstant slut stort sett under hela denns ivstid.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Går det att köra Quest 2 trådlöst via PC och samtidigt casta till tvn så andra kan titta på?
Gick det på Q1?

https://youtu.be/5JTgq3uoQBE?t=14

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Med kommentar att full bandbredd inte är upplåst över Link ännu: