Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av stgr:

Idag har jag fått se flera nya(re) elbilar.
Kommer till Cirkle K i södertälje, där står det en TMS(taxi) och laddar på bee, så jag ställer mig på ionity.
Efter en stund kommer en e-tron med den där skoda-grön/blå-färgen och laddar.
När taxin åkt och sedan e-tron, så kommer det en iqonic(stavning?), som "snodde" bee-laddaren sekunder före en annan e-tron (grå) som tänkte ta den också, han fick ta ionity typ.
Och där sitter jag i min blå EQC och väntar på 100%.

Kul! Jag såg en Polestar 2 häromdagen. Såg helt OK ut i verkliga livet. Ett tips är att inte ladda till 100% om du inte verkligen behöver räckvidden där och då! De sista 20% tar väldigt lång tid att ladda och sliter i onödan på batteriets celler

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2020/09/TEsla-new-battery-cell-hero.jpg?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

Om cellerna är så stora som bilden visar, så blir det nog svårt att få plats med dem i en vanlig model S, 3, X eller Y. Någon mer som tycker att det luktar lastbilsbatterier om de här cellerna?

/M

Elon har twittrat lite inför eventet ikväll:

“Important note about Tesla Battery Day unveil tomorrow. This affects long-term production, especially Semi, Cybertruck & Roadster, but what we announce will not reach serious high-volume production until 2022.”

och

“We intend to increase, not reduce battery cell purchases from Panasonic, LG & CATL (possibly other partners too). However, even with our cell suppliers going at maximum speed, we still foresee significant shortages in 2022 & beyond unless we also take action ourselves.”

Det tycks mao som att befintliga modeller fortsätter få celler från Panasonic m fl, medan de mer krävande modellerna - Semi (lastbil), Cybertruck (räckvidd på upp till 80 mil) och Roadster (0-100 på 1,9 s i basmodellen), får de nya maffiga cellerna som jag postade bilder på tidigare. Man kan ju fråga sig hur det blir för plaid-versionerna av S och X.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Kul! Jag såg en Polestar 2 häromdagen. Såg helt OK ut i verkliga livet. Ett tips är att inte ladda till 100% om du inte verkligen behöver räckvidden där och då! De sista 20% tar väldigt lång tid att ladda och sliter i onödan på batteriets celler

Såg också en höromdagen och blev lite besviken faktiskt, tyckte den såg bättre ut på video! främst baklyktorna jag inte gillade i verkligheten... den är också större än jag föreställde mig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Battery day ikväll och id4 presentation imorgon, kan bli en intressant vecka.
Hoppas på några bra nyheter och att VW släpper ett pris direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Battery day ikväll och id4 presentation imorgon, kan bli en intressant vecka.
Hoppas på några bra nyheter och att VW släpper ett pris direkt.

ID4 är på Torsdag 24 September men nära var du iallafall.

Får se om ryktet stämmer att dom kommer börja leverera första bilarna slutet av detta året redan för produktion av första bilarna har redan visats upp i Zwickau fabriken i Tyskland.

Så tar förgivet att priserna och förbokningar kommer denna månad redan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Såg också en höromdagen och blev lite besviken faktiskt, tyckte den såg bättre ut på video! främst baklyktorna jag inte gillade i verkligheten... den är också större än jag föreställde mig.

Har sett flera körandes runt där vi bor. Känns som om PS2 börjar bli rätt vanliga nu?

Tycker baken är helt OK, men tycker verkligen fronten med grillen är jätteful (det sagt så tycker jag inte heller att min M3 är direkt snygg, men PS2 var tyvärr mycket värre rent estetiskt ivf.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Antar att du lever efter en annan kalender då med tanke på att VW själva säger den 23e

https://www.youtube.com/watch?v=6pB9EcvoOBI&feature=emb_title
https://alltomelbil.se/imorgon-lanseras-volkswagen-id-4-ljus-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

ID4 är på Torsdag 24 September men nära var du iallafall.

https://www.volkswagen.de/de/e-mobilitaet-und-id/id_familie/i...

Permalänk
Medlem

MG 5 Estate EV review

27 495 Brittiska pund i UK
https://mg.co.uk/mg5-ev/

214 Miles räckvidd = 344 Km , 52.5 Kwh

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Kul! Jag såg en Polestar 2 häromdagen. Såg helt OK ut i verkliga livet. Ett tips är att inte ladda till 100% om du inte verkligen behöver räckvidden där och då! De sista 20% tar väldigt lång tid att ladda och sliter i onödan på batteriets celler

Första gången till 100%.
Hade jag kunnat ladda hemma eller hos nuvarande kund, hade det varit en annan sak.

Permalänk

Battery day var riktigt intressant

Permalänk
Medlem

18 månader tills nya 4680 batteriet finns på plats, 3 år till full uppskattning.

Så om 3 år beräknas en 25000 USD bil från Tesla komma med dessa batterier.

Men tyckte ändå om att batteriet nu ska bli en del av uppbyggnad av fordonet medans 2 större castings för frampartiet & bakpartiet ska minska antalet delar & kostnader markant.

Detta gör att batteriet ska bli en del av styrkan i hela konstruktionen av bilen.

Freemont fabriken har redan dessa casting maskiner installerade på plats och detta ska medföra att batteriet kan byggas tättare och ta mindre plats alternativ bygga större kapacitet på samma plats.

Sedan pratade dom om återvinning & att tillgången på Lithium som råmaterial i USA är enormt bra & att dom planerar att utvinna detta själv med en egen fabrik.

Inom 3 år räknar dom att kostnaderna på batteriet är hälften mot dagens pris per/Kwh.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Bra sammanfattning (har inte hunnit att se själv) - tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tyvärr är ju Tesla så att innan produkten faktiskt går att köpa så är det mycket fina ord. Inte så revolutionerande som det hypades upp att vara och aktiekursen aftermarket talar samma historia.

Kanske är pessimistisk men att säga att teknologi kommer gå framåt och om 3 år kommer ni få se vad vi kan göra är väl inte direkt en nyhet. Alla vet att teknik rör sig otroligt snabbt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tyvärr är ju Tesla så att innan produkten faktiskt går att köpa så är det mycket fina ord. Inte så revolutionerande som det hypades upp att vara och aktiekursen aftermarket talar samma historia.

Kanske är pessimistisk men att säga att teknologi kommer gå framåt och om 3 år kommer ni få se vad vi kan göra är väl inte direkt en nyhet. Alla vet att teknik rör sig otroligt snabbt framåt.

Ja jag är besviken, visst är det coolt att de har nyskapande batteriteknik men det är ju inget vi kommer få se i produkter närmaste åren. Tycker det var en extremt överhypead presentation då ingen intressant produkt som finns tillgänglig närmsta året presenterades.

När de pratade om en helt självkörande liten bil om 3 år fick jag intrycket av flyttad målstolpe, det var ju 3 som skulle vara det och skulle vara självkörande redan i år. Nu har de inte ens presenterat en plan för hur de skall göra med laglig nivå 3.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Tesla och Musk har tyvärr för vana att säga och lova mycket saker men inte hålla mycket av det. Hade Tesla lyckats hålla ens hälften av det lovade så hade Tesla styrt världen vid det här laget däremot. Att bygga in batterierna i chassit är väl ganska intressant men helt värdelöst om man inte har enorm hållbarhet på batterierna.

Nej jag tror Id.4 presentationen kommer vara mer givande. Folk glömmer också bort att det inte bara är Tesla som försöker förbättra batterier. BMW gör en hel del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Tesla och Musk har tyvärr för vana att säga och lova mycket saker men inte hålla mycket av det. Hade Tesla lyckats hålla ens hälften av det lovade så hade Tesla styrt världen vid det här laget däremot. Att bygga in batterierna i chassit är väl ganska intressant men helt värdelöst om man inte har enorm hållbarhet på batterierna.

Nej jag tror Id.4 presentationen kommer vara mer givande. Folk glömmer också bort att det inte bara är Tesla som försöker förbättra batterier. BMW gör en hel del också.

Ja det är ju tyvärr så, nu finns ju regelverk för nivå 3 och Mercedes säger ju att de skall komma med det nästa år. För mig är laglig nivå 3 det mest intressanta som kan hända närmsta åren, skulle till och med kunna tänka mig diesel för att få det...

Tyvärr är VWs satsning inte direkt intressant för mig, för tråkig mjukvara och teknik i den vilket jag kanske hade kunnat accepterat om det fanns prestanda men den är ju segare än bensinbilarna jag annars köpt.

Permalänk
Medlem

Jo vi har ju lite olika preferenser, jag är mer ute efter en bra bruksbil som är tyst, kan dra mycket och ta mycket packning. Typisk norrlänning alltså

Permalänk
Medlem

@Gainsgoblin: Vet norrlänningar som kör MX och MS, och tycker det fungerar väldigt bra. Själv varit förvånad (tänker i mina förutfattade meningar att Norrland är besvärligast, och rena u-landet för elbilar), men de har varit väldigt nöjda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: en Model X skulle nog fungera, dock inte ett dugg kostnadseffektiv. Över en miljon för att få någon vettig dragvikt, nej då är Model Y intressantare. Model S passar av förklarliga skäl inte alls mina behov.

Permalänk
Medlem

Förstår! Har du koll på när MY troligen kommer till Sverige, och blir det då tysktillverkade bilar, eller från Kina/USA?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Volkswagen ID4 77 kwh bakhjulsdriven enbart i början & first edition modell som ID3.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag haft beredskap hos nuvarande kund, kan säga att den sträckan jag kört till och från dem, så ligger EQC:n på över 5kWh/mil.

Permalänk

Om någon sett en bra leasingdeal på en mindre bil (fast steget ovan "citybil") så tar jag gärna tips, både på själva dealen och om ni har tips på bra märke. Vilka bra småbilar med eldrift (alt. hybrid) finns det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Mer fokus på själva bilen men längre video på VW ID4

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Spännande med VW:s ID4. Var o provkörde ID3 för ett par dagar sedan och var överlag ganska imponerad. Dock så sticker priset iväg en del om man vill ha keyless go mm.

Permalänk

@Tanji: Vad kostade grundversionen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

@Tanji: Vad kostade grundversionen?

3495:- börjar ID.3 på, inkluderar service.

5495:- för ID.4 77 kWh.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

En recension på ID.3... från en som kört lite.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Tesla och Musk har tyvärr för vana att säga och lova mycket saker men inte hålla mycket av det. Hade Tesla lyckats hålla ens hälften av det lovade så hade Tesla styrt världen vid det här laget däremot. Att bygga in batterierna i chassit är väl ganska intressant men helt värdelöst om man inte har enorm hållbarhet på batterierna.

Nej jag tror Id.4 presentationen kommer vara mer givande. Folk glömmer också bort att det inte bara är Tesla som försöker förbättra batterier. BMW gör en hel del också.

Ehh, tittade vi på samma stream? Det här var kort sagt dödsstöten för hela bilindustrin. Tesla kommer ta över hela världen och jag sa det redan sommaren 2019 till en vän (han är mitt vittne) att inom 10 år 2029 kommer helften av alla bilar som är max 5 år gamla vara Teslor i sthlm.

Bilindustrin kan inte ställa om innan dess och fler kommer med sannolikhet kånka. Det beror på att Tesla säljer inte en bil. Utan en IT-produkt på 4-hjul. Även om dom stora bilproducenterna lyckas få tag i tillräckligt med batterier eller tom köper av Tesla i framtiden så kommer deras mjukvara alltid vara undermålig Teslas samt sämre prestanda och räckvidd.

Det jag kan ge dig är att dom misslyckat med Robo-taxi och autopilot level 4-5. Det tror jag inte kommer ske på ett tag. Säkert 15 år till dess att vi ser något seriöst försök. (Själkörande bil utan förare) Det kommer säkert finnas superbra autopilot som i princip kör bilen själv men du måste ändå vara närvarande och beredd att ingripa redan om 4-5 år.

Jag tror dock inte Tesla redan nu skulle styra världen om allt som Elon musk sagt slog in. Tesla skalar så fort det är fysikt möjligt just nu och därför tror jag det först kommer märkas på allvar 2030, ungfär som dom själva road mappat med 3TerraWatt-fabriker.

Det är Game Over!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer