Inga 3090 reviews ännu och det släpps imorgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nvidia själva har ju angett 60FPS i 8K och med tanke på att ett 3080 klarar av att ge 30FPS i 4K så är prislappen befogad i mina ögon sett.

60 fps i väldigt lättdrivna titlar eller med som bäst 2560x1440 + DLSS, möjligen, vilket är vad Marques Brownlee visade. Jag är inte imponerad (men i praktiken spelar det förstås ingen som helst roll då utbudet och priserna på 8K-skärmar sätter stopp för det i vilket fall).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Varför lägger du ens ned energi på det hela?

Ett gammalt växande hat mot Nvidias fulspel. Har inget som helst emot konsumenterna, de som vill ha ett 3090 köper ett 3090, jag gillar bara inte Nvidias beteende.

Jag var 100% säker på att jag skulle köpa ett 3090 i början, och visar det sig imorgon att den faktiskt ger åtminstone 20% högre prestanda än 3080 så är det fortfarande på bordet. Ruttet av Nvidia att inte tillåta recensioner komma ut och visa detta innan de släpper kortet; därvar luktar det ruttna underjordiska hundar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingen recension heller, men lite gameplay i 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ett gammalt växande hat mot Nvidias fulspel. Har inget som helst emot konsumenterna, de som vill ha ett 3090 köper ett 3090, jag gillar bara inte Nvidias beteende.

Jag var 100% säker på att jag skulle köpa ett 3090 i början, och visar det sig imorgon att den faktiskt ger åtminstone 20% högre prestanda än 3080 så är det fortfarande på bordet. Ruttet av Nvidia att inte tillåta recensioner komma ut och visa detta innan de släpper kortet; därvar luktar det ruttna underjordiska hundar.

Du får ju självklart göra precis hur du vill, men historien är ju full av tragiska skepnader efter att människan har baserat val på grund av känslor och inte förnuft eller behov. Man gör sällan goda avgörelser om dom är baserade på känslor, vilket jag själv kan relatera till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Fast det finns ju info som får det att se ut som att 3090 kan vara ca 20% snabbare, vilket vore logiskt.
Känns tveksamt att det bara skiljer 10%, åtminstone i högre upplösningar. I 1080/1440 så är det nog ingen stor skillnad, medans lite större skillnad bör gå att se i 4k, och allra helst i 8k (även fast en väldigt liten minoritet ens har en skärm som klarar 8k, eller råd att köpa en).

Bild från videocardz.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Alltså, jag försöker hitta bra skäl till varför Nvidia inte skulle tillåta recensioner att släppas innan försäljningspremieren. Jag hittar inga. Den enda logiken jag kan komma fram med är att dom vill att man ska köpa grisen i säcken. Samtidigt, hur många % av detta kort (sett till hela livscykeln i försäljning) förväntas ske innan det finns recensioner, så många % kan det ju rimligtvis ändå inte bli eller? och då rent logiskt finns det väl ändå ingen anledning ur det perspektivet att hindra recensioner för att maximera försäljningen i början?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Såg nyss detta:

https://www.bilibili.com/video/BV1954y1y7L5
Results are summarized from the comments comparing to a 3080
Time Spy Extreme +21%
Time Spy +18%
Port Royal +21%
DLSS TEST +8%

18-21%... hmm!

*redigerar*
Detta till följd av BIOS update, de 8% vi såg var alltså fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, jag försöker hitta bra skäl till varför Nvidia inte skulle tillåta recensioner att släppas innan försäljningspremieren. Jag hittar inga. Den enda logiken jag kan komma fram med är att dom vill att man ska köpa grisen i säcken. Samtidigt, hur många % av detta kort (sett till hela livscykeln i försäljning) förväntas ske innan det finns recensioner, så många % kan det ju rimligtvis ändå inte bli eller? och då rent logiskt finns det väl ändå ingen anledning ur det perspektivet att hindra recensioner för att maximera försäljningen i början?

För att dom som verkligen är intresserade får chansen att köpa kortet först.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

För att dom som verkligen är intresserade får chansen att köpa kortet först.

Nu hänger jag inte med? Menar du att dom som verkligen är intresserade inte vill läsa recensioner? Tycker inte det argumentet håller alls. Men jag kan ha missat någon vinkel.

Jag skulle rejta mig som extremt verkligen intresserad, kommer spamma F5 järnet och försöka få tag på ett kort. Det hade jag gjort även om jag kunnat läsa recensioner innan. MEN, hade jag kunnat läsa recensioner hade jag kunna förstå skillnader mellan olika modeller och valt det ultimata kortet för mig, förstår inte vad som skulle vara bra med detta?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@warzeta: Borde vara 15:00 precis som 3080

Tackar 😄

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Medlem

Mitt problem är om jag ska satsa på
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
eller
MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB
20390 resp 18499

Båda har 3x 8-pin vilket kan vara bra vid försök att överklocka.

ASUS TUF GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
för 16999kr har 2x 8-pin

Permalänk
Medlem

Det som är anmärkningsvärt och som sticker ut jämfört mot tidigare toppmodeller är ju storleken på kylare och hur mycket det drar jämfört mot modellen under. Tar man det här i beaktande så skulle det vara väldigt tråkigt med "bara" 10% bättre prestanda. 20% låter ju bättre och känns mer rätt om man bara tittar på kortets storlek i jämförelse. Jag ser gärna upp mo 25% bättre prestandaskillnad och bra överklockningspotential.

Jag menar, jämför 1080 och 1080ti och 2080 och 2080ti och jämför prestandaskillnaden där samtidigt som man tittar på storleken på dessa kort. Gör sen samma jämförelse mellan 3080 och 3090.

Jag tror att det är därför många hade rejäla förväntningar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monnier:

Mitt problem är om jag ska satsa på
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
eller
MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB
20390 resp 18499

Båda har 3x 8-pin vilket kan vara bra vid försök att överklocka.

ASUS TUF GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
för 16999kr har 2x 8-pin

Det är sjukt ändå att mellanskillnaden på samma grundchipp och för att få lite mer kräm ligger på ett pris mellan 1500-3300kr. Det får man ett fint begagnat grafikkort för. Sjukt sjuka priser som mer och mer normaliseras. Vad vinner man på att få dit 3 st 8-pins istället för 2st i ren gamingprestanda? Mätt i FPS...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är sjukt ändå att mellanskillnaden på samma grundchipp och för att få lite mer kräm ligger på ett pris mellan 1500-3000kr. Det får man ett fint begagnat grafikkort för. Sjukt sjuka priser som mer och mer normaliseras. Vad vinner man på att få dit 3 st 8-pins istället för 2st i ren gamingprestanda? Mätt i FPS...

Ingen som vet än. Det du får är upp till 150W extra i marginal när du överklockar.
Sedan beror det på chip och kylning hur långt du kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nvidia fulspelar igen. Enda anledningen att släppa recensioner samtidigt (eller senare) än releasetidpunkten är om man vill att alla ska beställa kort i blindo utan att ha läst en enda rad recensionstext, särskilt eftersom alla vet att tillgången är ännu sämre på 3090-korten än 3080.

Jag blir bara mindre och mindre sugen. Prestandan verkar medioker relativt sett (jag vill ha åtminstone 20% över 3080 om det ska vara värt det), priset skyhögt (10% förbättring för 100% mer pengar är ingen bra deal), recensionerna kommer för sent och tillgången är urusel.

3080 eller RDNA2 för min del, som det ser ut.

Jag håller verkligen med dig till 100% Hoppas att ryktena inte stämmer och att vi ser minst 20% prestandaökning. Har du funderat på att behålla ditt 2080ti? Jag lutar mer och mer åt det ju fler recensioner jag ser.

Permalänk
Medlem

@warzeta: Netonnet verkar släppa sina lite då o då, jag köpte ett tidigare MSI 3090 där tidigare idag men var bara just det kortet som gick att köpa där då varje fall. Vet inte om de andra butikerna gjort det samma med. Men i bekräftelsen skriver de;
"Din order innehåller en förhandsbokning och kommer att levereras tidigast på releasedagen 2020-09-24" . Så får väl det tidigast fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu hänger jag inte med? Menar du att dom som verkligen är intresserade inte vill läsa recensioner? Tycker inte det argumentet håller alls. Men jag kan ha missat någon vinkel.

Jag skulle rejta mig som extremt verkligen intresserad, kommer spamma F5 järnet och försöka få tag på ett kort. Det hade jag gjort även om jag kunnat läsa recensioner innan. MEN, hade jag kunnat läsa recensioner hade jag kunna förstå skillnader mellan olika modeller och valt det ultimata kortet för mig, förstår inte vad som skulle vara bra med detta?

Vill du läsa en recension innan köp så gör det. Du svarade precis på din egna fråga. Och dom frågorna du ställer kan bara varje enskild individ själva svara på.

Min tolkning av en extremt intresserad potentiell kund vet vad kortet går för med alla läckor samt material som nvidia släppt. Det ger någorlunda bild utav situationen. Prestandatester har läckt och flera källor ger ungefär samma resultat. Där kan denne lätt få en indikation hur kortet presterar jämfört med dennes nuvarande kort.
Finns gott om information om eftermarknads kylningslösningar på 3080. 3090 drar mer ström och lär gå varmare än 3080.

Edit: Jag gav bara dig en möjligt svar på varför Nvidia gör på detta viset i mitt tidigare citat. Har ingen aning, precis som alla andra.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Runt 10-15% snabbare i 4K enligt nvidia själva.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-3090-out-septem...

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Monnier:

Mitt problem är om jag ska satsa på
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
eller
MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB
20390 resp 18499

Båda har 3x 8-pin vilket kan vara bra vid försök att överklocka.

ASUS TUF GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
för 16999kr har 2x 8-pin

Svårt o säga eftersom man inte sett några tester men JAG har redan valt mitt... MSI denna gång.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd

Värt att nämna är att i klippet med LTT så hade de ett papper vid sidan där det stod exakta inställningar för varje spel som de skulle visa upp (troligen för att nå en relativt närgående 8K@60-upplevelse). Så visst kan den nog driva 8K@60fps. Frågan är i hur höga grafikställningar i vilka spel.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Edit: Jag gav bara dig en möjligt svar på varför Nvidia gör på detta viset i mitt tidigare citat. Har ingen aning, precis som alla andra.

Ja, och det var ett svar jag inte alls förstod och det blev inte tydligare nu heller. Har svårt att se att Nvidias skäl till att släppa spärren på recensioner samtidigt som försäljningen startar är att dom som verkligen är intresserade ska ha möjlighet att köpa kortet först. Nvidia är fokuserade på vinstmaximering (vilket jag respekterar) och det är det som styr deras agerande och strategier.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, och det var ett svar jag inte alls förstod och det blev inte tydligare nu heller. Har svårt att se att Nvidias skäl till att släppa spärren på recensioner samtidigt som försäljningen startar är att dom som verkligen är intresserade ska ha möjlighet att köpa kortet först. Nvidia är fokuserade på vinstmaximering (vilket jag respekterar) och det är det som styr deras agerande och strategier.

Det kan bero på att alla reviewers är trötta efter 3080-lanseringen och att 3090-lanseringen är så tätt inpå. Den bilden jag fick var att reviewers knappt hunnit sova för att 3080 anlände typ 2-3 dagar innan reviews skulle upp. All hysteri och hets lär vara sjukligt jobbig för alla som jobbar inom ledet.
Nvidia kanske ville ge 3080-lanseringen + reviewers + återförsäljare andrum?

Precis som Nvidia indikerat flera gånger är 3090 en Titan-ersättare. Det är inget fokus på 3090. Meningen är att gamers ska köpa 3080. Där ligger fokuset. 3090 är en nischad produkt för dom som verkligen vill slänga pengar för det absolut bästa. En vanlig strategi för att öka vinster och att samtidigt kunna erbjuda något extra för dom människorna som har för mycket pengar.

Det är inte så lätt att vara världsledande på GPU och kunna tillfredsställa hela världen direkt vid lansering. Nvidia behövde få ut chippet och någonstans i ledet var det dags att det skulle lanseras. Människorna i Nvidia är nog en stor blandning där några vill förfina och några vill få igång försäljningen. Jag tror inte att det är svart eller vitt som dom flesta har intalat sig själva.

Att det blivit just såhär kan kanske bero på att Nvidia själva ville ha mer fokus på deras egna Founders Edition, dom missbedömde helt enkelt att deras kundkrets är varenda gamer på hela planeten. I dunno.

Det finns oändligt med realistiska spekulationer som aldrig nämns (inte här på SweC iaf), som inte beror på att dom hade onda avsikter. Vilket jag tycker är riktigt tråkigt från Sveriges hårdvaruentusiast-forum. Nivån på egot, hysterin och desperationen är långt under ribban så som många beter sig.

Något jag ville få fram också med mitt första citat. Alla svar på Nvidias anledning att dom valt denna strategin måste inte vara någon dålig underliggande manipulerande lurendrejeri. Jag ville att du skulle tolka det som att kreatörer och entusiaster med för mycket pengar skulle gå in och köpa kortet direkt utan tvekan.

Inte läsa någon lekmans hobby-analys (läs buildzoid, btw jag gillar hans analyser men man måste kunna förstå vad han vill säga också, inte ta han på orden) på hur många watt som går att kräma ur 3:e 8-pinskontakten eller varför ena fasen ligger 3mm för långt ifrån en minnesmodul. Variationen på hur bra chippen boostar är större än eftermarknadskylarnas kapacitet.

Nu är jag på djupt vatten, så du får tolka mitt inlägg hur du vill. Jag är tacksam för Nvidias release och deras hårda arbete som resulterat i detta galna chip. 3080 slaktade mina förväntningar (och sparade mig ca 8000kr från att köpa 3090).

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nvidia skriver på sin hemsida: For 4K gaming, the GeForce RTX 3090 is about 10-15% faster on average than the GeForce RTX 3080, and up to 50% faster than the TITAN RTX.

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/rtx-3090-out-septem...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nvidia skriver på sin hemsida: For 4K gaming, the GeForce RTX 3090 is about 10-15% faster on average than the GeForce RTX 3080, and up to 50% faster than the TITAN RTX.

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/rtx-3090-out-septem...

Läste också det. Detta måste ju göra att många totalt skippar 3090 tänker jag om det är gaming man är ute efter åtminstone....

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det kan bero på att alla reviewers är trötta efter 3080-lanseringen och att 3090-lanseringen är så tätt inpå. Den bilden jag fick var att reviewers knappt hunnit sova för att 3080 anlände typ 2-3 dagar innan reviews skulle upp. All hysteri och hets lär vara sjukligt jobbig för alla som jobbar inom ledet.
Nvidia kanske ville ge 3080-lanseringen + reviewers + återförsäljare andrum?

Precis som Nvidia indikerat flera gånger är 3090 en Titan-ersättare. Det är inget fokus på 3090. Meningen är att gamers ska köpa 3080. Där ligger fokuset. 3090 är en nischad produkt för dom som verkligen vill slänga pengar för det absolut bästa. En vanlig strategi för att öka vinster och att samtidigt kunna erbjuda något extra för dom människorna som har för mycket pengar.

Det är inte så lätt att vara världsledande på GPU och kunna tillfredsställa hela världen direkt vid lansering. Nvidia behövde få ut chippet och någonstans i ledet var det dags att det skulle lanseras. Människorna i Nvidia är nog en stor blandning där några vill förfina och några vill få igång försäljningen. Jag tror inte att det är svart eller vitt som dom flesta har intalat sig själva.

Att det blivit just såhär kan kanske bero på att Nvidia själva ville ha mer fokus på deras egna Founders Edition, dom missbedömde helt enkelt att deras kundkrets är varenda gamer på hela planeten. I dunno.

Det finns oändligt med realistiska spekulationer som aldrig nämns (inte här på SweC iaf), som inte beror på att dom hade onda avsikter. Vilket jag tycker är riktigt tråkigt från Sveriges hårdvaruentusiast-forum. Nivån på egot, hysterin och desperationen är långt under ribban så som många beter sig.

Något jag ville få fram också med mitt första citat. Alla svar på Nvidias anledning att dom valt denna strategin måste inte vara någon dålig underliggande manipulerande lurendrejeri. Jag ville att du skulle tolka det som att kreatörer och entusiaster med för mycket pengar skulle gå in och köpa kortet direkt utan tvekan.

Inte läsa någon lekmans hobby-analys (läs buildzoid, btw jag gillar hans analyser men man måste kunna förstå vad han vill säga också, inte ta han på orden) på hur många watt som går att kräma ur 3:e 8-pinskontakten eller varför ena fasen ligger 3mm för långt ifrån en minnesmodul. Variationen på hur bra chippen boostar är större än eftermarknadskylarnas kapacitet.

Nu är jag på djupt vatten, så du får tolka mitt inlägg hur du vill. Jag är tacksam för Nvidias release och deras hårda arbete som resulterat i detta galna chip. 3080 slaktade mina förväntningar (och sparade mig ca 8000kr från att köpa 3090).

Ja, jag tror du kanske är något på spåret här, att det är en rad anledningar som tillsammans gjort att recensionerna inte släpps förens vid försäljningsstarten. Tror inte heller att det är "onda avsikter", dom gör det dom tror är bäst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det kan bero på att alla reviewers är trötta efter 3080-lanseringen och att 3090-lanseringen är så tätt inpå. Den bilden jag fick var att reviewers knappt hunnit sova för att 3080 anlände typ 2-3 dagar innan reviews skulle upp. All hysteri och hets lär vara sjukligt jobbig för alla som jobbar inom ledet.
Nvidia kanske ville ge 3080-lanseringen + reviewers + återförsäljare andrum?

Fast om man nu vill ge alla andrum så borde väl det logiska vara att redan från början lägga lanseringen av 3090 ytterligare några fler dagar efter 3080 lanseringen? Det är ju inte Nvidias första release av GPUer, så allt sådant som situation för reviewers och ÅF bör man rimligen ha ganska bra koll på.

Permalänk
Medlem

3080 20GB vs 3090 24GB

Eftersom jag kör med en 48 tum 4K OLED TV som skärm så kommer 10GB i minne inte ens räcka i närheten 3 år framåt i spel.

Gissar på att ROG STRIX 3080 20GB OC kommer ligga runt 16k, undrar då om det är värt extra 4K för 3090?

Det tror jag inte, men fan, vänta extra lång tid på att ett nytt kort ska komma känns trist, så lär bli ett 3090 ändå... Känns konstigt att fler inte reagerar strakt på att dagens kort endast har 10GB i minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Eftersom jag kör med en 48 tum 4K OLED TV som skärm så kommer 10GB i minne inte ens räcka i närheten 3 år framåt i spel.

Gissar på att ROG STRIX 3080 20GB OC kommer ligga runt 16k, undrar då om det är värt extra 4K för 3090?

Det tror jag inte, men fan, vänta extra lång tid på att ett nytt kort ska komma känns trist, så lär bli ett 3090 ändå... Känns konstigt att fler inte reagerar strakt på att dagens kort endast har 10GB i minne.

Så tänkte jag också, men när 10gb minne inte räcker längre så kan man ju ta de 10k man sparar på att köpa 3080 istället för 3090 å köpa ett ”4080” å ändå ha pengar över.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Eftersom jag kör med en 48 tum 4K OLED TV som skärm så kommer 10GB i minne inte ens räcka i närheten 3 år framåt i spel.

Gissar på att ROG STRIX 3080 20GB OC kommer ligga runt 16k, undrar då om det är värt extra 4K för 3090?

Det tror jag inte, men fan, vänta extra lång tid på att ett nytt kort ska komma känns trist, så lär bli ett 3090 ändå... Känns konstigt att fler inte reagerar strakt på att dagens kort endast har 10GB i minne.

Har dock svårt att tro att priset skulle dubbleras enbart pga dubblering av VRAM om det inte är så att de gör andra justeringar/uppgraderingar på korten samtidigt, fortfarande en extrem ökning med allt i åtanke. Finns 3090 kort för 17k.

Permalänk
Medlem

Ingen svensk butik som kommer sälja GIGABYTE GeForce RTX 3090 AORUS Xtreme ?