Skärm fungerar inte efter byte av chassi

Permalänk
Medlem

Skärm fungerar inte efter byte av chassi

Bytte nyligen chassi till ett Phanteks Eclipse P400S, men när jag demonterat allt i mitt gamla chassi till det nya startar inte datorn som den ska. Alla fläktar snurrar och LED lyser, men mus, tangentbord och skärm fungerar inte. Datorn ger inte ifrån sig något beep-ljud när den startar. Musen och tangentbordet verkar helt döda. Skärmen har ström ser jag, men visar "NO SIGNAL INPUT" och hamnar sedan i viloläge.

Jag provade att koppla ur vissa delar för att felsöka: mus, ljudsystem, och HDD. Men fick samma fel. Provade därför att demontera allt igen och sätta in det i det gamla chassit för att se om nåt var fel på så sätt. Men det hjälpte inte. Provade även att avmontera alla förutom 1 RAM-kort, men det hjälpte inte.
Har extrakollat samtliga kablar flera gånger, ingen är glapp och ingen kontakt har någon synlig skada.

Vet inte riktigt hur jag kan gå vidare. Värt att tillägga är att ämnet är rätt nytt för mig, så något slarvmisstag kan säkert ha skett. Har sökt på problemet, men de hjälptrådar jag hittat beskriver inte samma problem.

Det äldre chassit har tillsatta distaner för moderkortet och det nya har förinstallerade.

Har provat att hålla in strömknappen ett bra tag med strömmen urkopplad.

Provade att hålla en skruvmejselspets mellan de två CMOS pinnarna.

De specs jag har är:
Skärm Fujitsu LCD 22"
OS Windows 10
4 st 4 GB RAM
Grafikkort Nvidia Geforce GTX 1050
Moderkort Gigabyte GA-970A-DS3P
Processor AMD FX8350
Nätaggregat APB-500B8 (500 W)

Manual för moderkort

Permalänk
Rekordmedlem

Förinstallerade distanser ? Men sitter de på rätt plats för det är mer att betrakta som en plats att förvara dem än att de är på rätt plats för montering och användning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Står att de är förinstallerade på sid 13. De har samma placering som i mitt gamla chassi, dvs de två kolumnerna till vänster.

Manual till nya chassit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Står att de är förinstallerade på sid 13. De har samma placering som i mitt gamla chassi, dvs de två kolumnerna till vänster.

Manual till nya chassit

Men är du säker på att de sitter rätt och inte är för många dvs har du kontrollerat det mot hålen på moderkortet ?
Om det inte är det har du endera monterat nått dåligt och då behöver du ändå riva isär och montera om eller så har du åstadkommit en esd skada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser 7 hål på moderkortet men antagligen sitter det fler än 7 distanser i chassit. Tror på distanserna. Ta bort distansera som inte passar. Lita absolut inte på förinstallerade distanser. Jämför alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men är du säker på att de sitter rätt och inte är för många dvs har du kontrollerat det mot hålen på moderkortet ?
Om det inte är det har du endera monterat nått dåligt och då behöver du ändå riva isär och montera om eller så har du åstadkommit en esd skada.

Skrivet av Lorault:

Ser 7 hål på moderkortet men antagligen sitter det fler än 7 distanser i chassit. Tror på distanserna. Ta bort distansera som inte passar. Lita absolut inte på förinstallerade distanser. Jämför alltid.

Det finns 7 hål på moderkortet i stil
12
345
67

Nu när moderkortet är fäst i gamla chassit sitter det fastskruvat i alla hål utom 5, då en distans inte finns och minns det som att det var den placeringen som var utan.
När jag satte den i det nya chassit fäste jag den likadant, dvs
12
34
67

På det nya chassit saknas hål vid moderkortets plats 5. Det har flera distanser till höger, men då moderkortet inte kan nå dessa gör det väl inget att de sitter i?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Det finns 7 hål på moderkortet i stil
12
345
67

Nu när moderkortet är fäst i gamla chassit sitter det fastskruvat i alla hål utom 5, då en distans inte finns och minns det som att det var den placeringen som var utan.
När jag satte den i det nya chassit fäste jag den likadant, dvs
12
34
67

På det nya chassit saknas hål vid moderkortets plats 5. Det har flera distanser till höger, men då moderkortet inte kan nå dessa gör det väl inget att de sitter i?

Det viktiga är att ingen distans sitter under moderkortet på fel ställe och kortsluter något, om du har dem i chassit på andra ställen gör inget.
Har du nu flyttat tillbaka till gamla lådan och fått datorn att fungera ? ("Nu när moderkortet är fäst i gamla chassit")

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga är att ingen distans sitter under moderkortet på fel ställe och kortsluter något, om du har dem i chassit på andra ställen gör inget.
Har du nu flyttat tillbaka till gamla lådan och fått datorn att fungera ? ("Nu när moderkortet är fäst i gamla chassit")

Bra. Extrakollade nu, och alla de distanser som finns i gamla chassit används.
Ja och nej. Moderkortet är i gamla chassit, men jag har samma problem där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Bra. Extrakollade nu, och alla de distanser som finns i gamla chassit används.
Ja och nej. Moderkortet är i gamla chassit, men jag har samma problem där.

Är det endast lådan du bytt eller är det tex olika nätdelar ?
Funkar det om du provar med moderkortet utanför lådan och inga kablar anslutna förutom strömförsörjningen ? Lägg det bara inte på nått ledande om du provar utanför chassit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det endast lådan du bytt eller är det tex olika nätdelar ?
Funkar det om du provar med moderkortet utanför lådan och inga kablar anslutna förutom strömförsörjningen ? Lägg det bara inte på nått ledande om du provar utanför chassit.

Endast lådan. Blev en fläkt till i o m bytet, men det ska nätaggregatet palla när jag räknat på det.

Provade med allt utanför chassit nu. Bildskärmen hamnar fortfarande i viloläge direkt.
Det som var anslutet var alltså ström till moderkort, DVI mellan skärm och grafikkort och de små sladdarna mellan chassit och moderkortet. Var det så du menade?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Endast lådan. Blev en fläkt till i o m bytet, men det ska nätaggregatet palla när jag räknat på det.

Provade med allt utanför chassit nu. Bildskärmen hamnar fortfarande i viloläge direkt.
Det som var anslutet var alltså ström till moderkort, DVI mellan skärm och grafikkort och de små sladdarna mellan chassit och moderkortet. Var det så du menade?

Ja om ditt grafikkort inte behöver ström ? Funkar det inte så har du nog förstört något mekaniskt eller pga ESD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja om ditt grafikkort inte behöver ström ? Funkar det inte så har du nog förstört något mekaniskt eller pga ESD.

Nej, grafikkortet i sig har ingen anslutning för ström.

Skoj. Antar att jag får prova mig fram för att hitta vilken/vilka delar som är trasiga.
Skulle hela delar kunna ta skada om man testar dåliga delar på dem? T ex att man har ett fungerande moderkort och testar ett troligen trasigt grafikkort på det. Kan moderkortet ta skada av det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Nej, grafikkortet i sig har ingen anslutning för ström.

Skoj. Antar att jag får prova mig fram för att hitta vilken/vilka delar som är trasiga.
Skulle hela delar kunna ta skada om man testar dåliga delar på dem? T ex att man har ett fungerande moderkort och testar ett troligen trasigt grafikkort på det. Kan moderkortet ta skada av det?

Ja skadade delar kan skada andra delar beroende på vad som hänt, det är sällsynt men inte omöjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla dina ram-minnen så att de sitter i ordentligt.

Börja testa med en sticka i taget, slot för slot.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Sitter både 24 pins och 8 pins (möjligen 4 pins) moderkortskontakterna i ordentligt?
Dubbelkolla

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Kolla dina ram-minnen så att de sitter i ordentligt.

Börja testa med en sticka i taget, slot för slot.

Får igen klammararna på båda sidor så de lär ju sitta åt. Provade ett kort på alla slots och inget funka. Ska prova de övriga tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Sitter både 24 pins och 8 pins (möjligen 4 pins) moderkortskontakterna i ordentligt?
Dubbelkolla

Yes
Både 20 och 4 pin sitter ordentligt. Hade nån av dem varit felande hade väl inte något fungerat?

Permalänk
Medlem

@Pompan:
Just det här med att du får no signal och tangentbord/mus inte fungerar är ofta relaterat till t ex:
Böjda pins (främst intel dock)
Ingen ström till cpu (ta bort kylaren, starta och se om cpu blir varm efter en stund)
Trasig cpu (händer sällan men inget är ju omöjligt)
Problem med ram-minnen eller ramslots (böjda pins i cpu socket kan t ex orsaka problem med ram-slots)
Kan också vara att cpu:n inte är kompatibel med moderkortet, men det hade väl fungerat innan så det är väl troligtvis inte problemet.

Kanske har du råkat kortsluta något när du flyttade delarna till nytt chassi. Hade du ESD armband?

Om du har en multimeter, jumpstarta din psu och mät samtliga pins så att de får korrekt ström.
Annars, prova ett annat nätagg.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av enial:

@Pompan:
Just det här med att du får no signal och tangentbord/mus inte fungerar är ofta relaterat till t ex:
Böjda pins (främst intel dock)
Ingen ström till cpu (ta bort kylaren, starta och se om cpu blir varm efter en stund)
Trasig cpu (händer sällan men inget är ju omöjligt)
Problem med ram-minnen eller ramslots (böjda pins i cpu socket kan t ex orsaka problem med ram-slots)
Kan också vara att cpu:n inte är kompatibel med moderkortet, men det hade väl fungerat innan så det är väl troligtvis inte problemet.

Kanske har du råkat kortsluta något när du flyttade delarna till nytt chassi. Hade du ESD armband?

Om du har en multimeter, jumpstarta din psu och mät samtliga pins så att de får korrekt ström.
Annars, prova ett annat nätagg.

Dumt att prova en cpu utan kylare, ofta går det bra men inget man ändå bör göra och speciellt inte vid felsökning och det går ofta lika bra att känna om den blir varm med kylaren på men med stoppad fläkt, det är dessutom mycket säkrare för kylaren tar upp en massa energi och dämpar farten på tempökningen i cpun om den skulle "gå för fullt" så att man hinner reagera och stänga av, en naken cpu bränns sönder på nån bråkdels sekund om skyddskretsarna inte funkar ok och den går för fullt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompan:

Yes
Både 20 och 4 pin sitter ordentligt. Hade nån av dem varit felande hade väl inte något fungerat?

Jo, även utan 4 pin så kan moderkortet dra igång och hamna i ett liknande läge du har nu vill jag minnas. Men har du kollat så är det ju knappast det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

[...]

Kanske har du råkat kortsluta något när du flyttade delarna till nytt chassi. Hade du ESD armband?

Om du har en multimeter, jumpstarta din psu och mät samtliga pins så att de får korrekt ström.
Annars, prova ett annat nätagg.

Mycket möjligt. Inte vetat av det behovet innan, och har inte fått reda på det då jag pillat runt på delarna innan utan ett sådant band utan problem.
Ska se om jag kan få tag på en multimeter, har ingen själv dock. Hur menar du att mätningen ska gå till? Att jag startar enheten och en mäter om det finns ström i slotsen? Eller på själva kortens pinnar?

Skrivet av mrqaffe:

Dumt att prova en cpu utan kylare, ofta går det bra men inget man ändå bör göra och speciellt inte vid felsökning och det går ofta lika bra att känna om den blir varm med kylaren på men med stoppad fläkt, det är dessutom mycket säkrare för kylaren tar upp en massa energi och dämpar farten på tempökningen i cpun om den skulle "gå för fullt" så att man hinner reagera och stänga av, en naken cpu bränns sönder på nån bråkdels sekund om skyddskretsarna inte funkar ok och den går för fullt.

Nu är jag rätt förvirrad. Hur menas det att jag kan prova...?

Skrivet av Roger W:

Jo, även utan 4 pin så kan moderkortet dra igång och hamna i ett liknande läge du har nu vill jag minnas. Men har du kollat så är det ju knappast det

Okej! Ja asså den sitter bra, och det känns inte som att den skulle kunna vara boven. Eller?

Nu har jag gått igenom alla RAM kort på alla slots. Det blev alltså 16 försök. Det var ingen skillnad på nån av dem - alla hade resultatet att alla fläktar snurrar och chassits lampor lyser. Men skärm och tangentbord förblir dött.

Permalänk
Medlem

@Pompan: Yes man kan fulstarta nätagget utan att det sitter i datorn genom att sammankoppla grön kabel+ground(svart) pin på 24-pins kontakten. Youtuba dock först, eller googla dig fram så du ser exakt hur du ska göra. Har du inte ketchup och senap kablarna får man räkna sig fram till vilka det är. Men som sagt, läs på först.
När nätagget väl är på så mäter du pin för pin samtidigt som du kollar en pinout för samtliga kontakter (främst EPS och ATX) så att du vet vad du ska få för resultat för varje pin.

Enklast är kanske dock att testa med ett annat nätagg bara

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Nu är jag rätt förvirrad. Hur menas det att jag kan prova...?

Mitt svar var på den specifika kommentaren om att testa cpun helt utan kylning, det är en riskabel metod och jag tycker inte man bör göra så utan det räcker att stänga av fläkten för då har man marginaler innan cpun riskerar att brinna upp, de flesta cpuer går att köra med bara kylaren utan fläkt utan nått större problem och de kommer att bli varma nog så det känns till skillnad från om man kör dem utan kylare för då kan de skadas väldigt fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mitt svar var på den specifika kommentaren om att testa cpun helt utan kylning, det är en riskabel metod och jag tycker inte man bör göra så utan det räcker att stänga av fläkten för då har man marginaler innan cpun riskerar att brinna upp, de flesta cpuer går att köra med bara kylaren utan fläkt utan nått större problem och de kommer att bli varma nog så det känns till skillnad från om man kör dem utan kylare för då kan de skadas väldigt fort.

Så tanken är att jag ska provköra igen, men utan CPU-fläkt? Och i så fall vet jag om det är fel på fläkten?

Permalänk
Medlem

Allmän fråga. Om man startar en dator som är för krävande för sitt nätaggregat, alltså att utrustningen drar mer än nätaggregatet kan försörja, går då nätaggregatet sönder eller startar helt enkelt inte datorn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Så tanken är att jag ska provköra igen, men utan CPU-fläkt? Och i så fall vet jag om det är fel på fläkten?

Du fick ett förslag om att köra cpun utan kylare för att kolla om den blev varm, jag skrev att jag anser att det är dumt för den kan gå sönder, personligen så vet jag inte varför man skulle vilja känna om cpun blir varm i ditt läga utan det var mest en varnnig om att inte köra cpun utan kylare, vad du skulle ha för nytta av att känna om den blir varm i denna felsökning får du fråga den som föreslog det.
Jag tror mer och mer att du fått en ESD skada och behöver börja byte delar för att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bytte sladd mellan PSU och vägg. Hjälpte inte.
Däremot läste jag lite, och om jag startar datorn med noll RAM och t ex utan grafikkort ska jag få pipsignaler från datorn som felmeddelande. Detta får jag dock inte. Tyder detta på trasigt moderkort?

Provade även att ta ut CMOS batteriet i >5 min.

Permalänk
Medlem

Har du en speaker på moderkortet? Annars hörs inte pipen.

Köp en multimeter. Typ 200:- på claes ohlsson. Mät! 😊
Eller köp ett nätagg, testa. Du kan få ett begagnat för några hundringar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Bytte sladd mellan PSU och vägg. Hjälpte inte.
Däremot läste jag lite, och om jag startar datorn med noll RAM och t ex utan grafikkort ska jag få pipsignaler från datorn som felmeddelande. Detta får jag dock inte. Tyder detta på trasigt moderkort?

Provade även att ta ut CMOS batteriet i >5 min.

Kanske, det kan ju vara spu eller nätdel också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Har du en speaker på moderkortet? Annars hörs inte pipen.

Köp en multimeter. Typ 200:- på claes ohlsson. Mät! 😊
Eller köp ett nätagg, testa. Du kan få ett begagnat för några hundringar.

Precis! Alltså den lilla kontakten, 1x4 pins, som ansluts till F-Panel. Står "speaker" på den.
Blir att köpa nytt nätaggregat oavsett, då ATX-sladdarna på den nuvarande var för korta för att båda skulle nå 😅