Permalänk
Medlem

Några grejer som verkligen gör mig förbannad, säkert upptaget tidigare men

Nr.1 De som pratar med telefonen platt i handen med högtalare i gång på allmäna platser, bussar, bänkar, när de går osv, ser så jävla dumt ut, samma gäller dem som håller mobilen så när de ANVÄNDER HANDSFREE! Så jävla dumt, hörde något om att det började med Kardashians de höll mobilerna så när de pratade i sitt program för att lyssnarna skulle höra med men folk tog efter.. Jävla idioti.

2. FOlk som pratar i mobilen när de kör bil, framförallt de som har en modern bil som till 110% har bluetooth dessutom, helvete vad jag har fått bromsa framförallt på mc:n för folk bara kör med luren i näven, jag har både bra ljus och fucking väst för att synas men de bara kör ändå.

3. Asen som ligger i arslet på en och INTE KÖR OM, eller de som ännu värre, kör jättenära bakom när det liksom är fullsmetat framför med lastbilar osv och det går inte köra om, för helvete du kommer inte fram snabbare för du riskerar mitt liv med.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Folk som rastar sina hundar i skogen...plockar upp efter hunden i en påse...slänger påsen i skogen

O_o

Mycket bra fundering, jag vet att det i komunnen jag bodde i förut fanns påsar som var nedbrytbara, så använder man en sådan och kastar ut där inte folk går förstår jag det lite bättre, även om jag alltid slänger påsen i soptunnan sen där den hör hemma givetvis.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Folk som är ivägen. Jag brinner av varje gång jag ska till affären för folk verkar inte ha vett nog att förstå att det kanske eventuellt finns fler som ska vistas i affären. Ja, det här är absolut mitt problem och något jag inte borde elda upp mig över men:

-Stanna inte direkt innanför ingången till butiken, det kommer fler bakom dig
-Ta din jävla självscanner och påse och GÅ, du behöver inte ta upp alla tre portaler med din jävla kundvagn för att du prompt ska läsa din handlingslista nu.
-Jag vet att vi alla går igång på olika saker, men man behöver liksom inte stå och klänga mot en och samma kyldisk i en halvtimme. Vet du inte vad du ska ha, snälla stå på lite avstånd medan lampan tänds i järnkontoret.
-Ha inte kafferep mitt i gången. Jag blir uppriktigt förvånad över hur ofta det står grupper och samtalar mitt i någon gång. Varför gör ni såhär?
-Folk som bara stannar mitt ivägen, gärna där det inte ens går att komma förbi.
-Folk som, speciellt i dessa tider, prompt ska ställa sig en centimeter ifrån andra av någon anledning. På lokala Maxi har vi en våg och en sån där automat för snus/läkemedel/kondomer osv bredvid varandra och även om det tar 10 sekunder att bli klar med det ena eller andra så är det alltid nån som måste använda den andra saken samtidigt.

Så. Det var allt om affärer för nu. En annan sak jag irriterar mig på är folk som parkerar sin bil på en väg, gärna en trång väg där man måste ta sig förbi, för att vänta på någon eller kolla något på telefonen. Detta trots att det finns en hel gästparkering tom typ 10 meter bort. Why?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Niolator:

får 2, 5 eller 10 gånger vinsten när man inte har vunnit något?

Precis lika meningslös som varningsskylt "xx 200 meter" för hastighetsskylt "xx". Ibland är skylthysterin löjeväckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Folk som är ivägen. Jag brinner av varje gång jag ska till affären för folk verkar inte ha vett nog att förstå att det kanske eventuellt finns fler som ska vistas i affären. Ja, det här är absolut mitt problem och något jag inte borde elda upp mig över men:

Sen ska folk ställa sig i ingången av affären och ha konferens när det träffar några kollegor då bildas det kö för att komma in, ibland har jag bara stor lust att skrika på folk att dom ska flytta på sig så att andra kan komma förbi..

Bästa jag va med om va på ett övergångsställe utan trafiklysen två morsor som kände varandra och kom från varsitt håll med barnvagnen ställde sig mitt på övergångsstället och skulle ha konferens i 5 min innan alla bilar började tuta.

Sen ska ska vi inte tala om alla som bara tittar ner i mobilen och har hörlurar på sig, de ser eller hör inget förväntar sig att alla andra ska se dom.
När jag ser nån som är på väg in i mig utan att titta så brukar jag bara stanna det är lika roligt varje gång

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför skulle ni inte? Veganer är överrepresenterade inom ett antal sjukdomar, precis som rökare är. En del klarar att äta rätt och får i sig allt de behöver, vanligtvis med hjälp av kosttillskott, men många gör uppenbarligen inte det.

Det är lätt att se fel hos andra och svårt att se fel hos sig själv. Tänk på det innan ni dömer folk på grund av deras val.
På sikt så tar vi nog alla skada av att slösa en massa energi på att hålla isen fryst och sportbilarna rullande...
Här är ju ett faktiskt exempel där det inte borde gälla i mina ögon. Om jag blir skadad på jobbet så får mitt jobb (eller deras försäkringsbolag) stå för i alla fall en del av kostnaden oavsett om det handlar om att jag fick en sten på min fot eller om den psykosociala arbetsmiljön skapar utbrändhet eller ångest liksom. Men jag antar att hockeylagen har sina spelare försäkrade.
Rökare är rätt hunsade idag redan, man får inte röka på gatan utanför en butik eller restaurang exempelvis, eller på en innergård till ett bostadshus, eller på en busshållplats även om hållplatsen bara består av en skylt, eller knappt i ens egna lägenhet om man råkar bo i vissa hus. Så jag vet inte vart du hittar rökare som står och blåser röken i ansiktet på dig i så stor utsträckning att det skulle påverka din hälsa.
Vilka missbrukare? Spelmissbrukare? Träningsmissbrukare? De som missbrukar receptbelagda mediciner utskrivna av läkare? Jag antar att du menar "fula" missbrukare, rökare och alkisar som sitter på torget. Lycka till med det.
Ja absolut, bara den också höjs på socker, alkohol, husdjur, dataspel, ja egentligen på allt som inte är helt sunt som typ havregryn och vissa frukter. Vilken rolig värld vi hade haft.

Nu gick du över gränsen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Spel nuförtiden består till mesta del av data.

Annat var det förr, då spelade man tärning. och på knogarna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Folk som är ivägen. Jag brinner av varje gång jag ska till affären för folk verkar inte ha vett nog att förstå att det kanske eventuellt finns fler som ska vistas i affären. Ja, det här är absolut mitt problem och något jag inte borde elda upp mig över men:

-Stanna inte direkt innanför ingången till butiken, det kommer fler bakom dig
-Ta din jävla självscanner och påse och GÅ, du behöver inte ta upp alla tre portaler med din jävla kundvagn för att du prompt ska läsa din handlingslista nu.
-Jag vet att vi alla går igång på olika saker, men man behöver liksom inte stå och klänga mot en och samma kyldisk i en halvtimme. Vet du inte vad du ska ha, snälla stå på lite avstånd medan lampan tänds i järnkontoret.
-Ha inte kafferep mitt i gången. Jag blir uppriktigt förvånad över hur ofta det står grupper och samtalar mitt i någon gång. Varför gör ni såhär?
-Folk som bara stannar mitt ivägen, gärna där det inte ens går att komma förbi.
-Folk som, speciellt i dessa tider, prompt ska ställa sig en centimeter ifrån andra av någon anledning. På lokala Maxi har vi en våg och en sån där automat för snus/läkemedel/kondomer osv bredvid varandra och även om det tar 10 sekunder att bli klar med det ena eller andra så är det alltid nån som måste använda den andra saken samtidigt.

Så. Det var allt om affärer för nu. En annan sak jag irriterar mig på är folk som parkerar sin bil på en väg, gärna en trång väg där man måste ta sig förbi, för att vänta på någon eller kolla något på telefonen. Detta trots att det finns en hel gästparkering tom typ 10 meter bort. Why?

Håller med på alla och kan lägga till en.
Var en äldre tant 2 pers framför mig i kassan som skulle lägga upp sina saker.
La upp dem i samma takt som kassörskan slog in dem.
Hon tom väntade tills det pipit innan hon la upp nästa. (kassörskan fick ju oftast vänta innan nästa vara kom)
Tog en evighet för hon hade många saker.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Spel nuförtiden består till mesta del av data.

Annat var det förr, då spelade man tärning. och på knogarna.

Haha aa men det heter ju datorspel och data lagras ju på en hårddisk. 🤔

Permalänk
Medlem

Tik Tok. Vafan är det för skit. Och hur kan folk bli miljonärer på att veva runt med armarna i nästantakt med musiken?

*gammal och bitter*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Och dessutom använda dem felaktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

Tack, det var så längesedan jag såg en endaste människa skriva dem istället för dom.

Det är bättre att skriva dom ifall ni inte vet skillnaden mellan de och dem. Det blir åtminstone mindre fel.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Precis lika meningslös som varningsskylt "xx 200 meter" för hastighetsskylt "xx". Ibland är skylthysterin löjeväckande.

Den är i alla fall litet relevant, åtminstone när det är skymd sikt så att man inte ser de riktiga skyltarna förrän det är för sent. Framförallt för tunga fordon.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aphex:

Det är bättre att skriva dom ifall ni inte vet skillnaden mellan de och dem. Det blir åtminstone mindre fel.

*pekar på min signatur*

Jodåsåatteh...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ehsnils:

Den är i alla fall litet relevant

På vilket sätt skulle det vara mer relevant för just tunga fordon? De har både unga och gamla förare av den typen av kön som för dagen är tillgängligt samt att de får synen undersökt oftare än gemene person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Nr.1 De som pratar med telefonen platt i handen med högtalare i gång på allmäna platser, bussar, bänkar, när de går osv, ser så jävla dumt ut, samma gäller dem som håller mobilen så när de ANVÄNDER HANDSFREE! Så jävla dumt, hörde något om att det började med Kardashians de höll mobilerna så när de pratade i sitt program för att lyssnarna skulle höra med men folk tog efter.. Jävla idioti.

Jag tänker alltid att de är redo att äta telefonen, som en härlig macka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

På vilket sätt skulle det vara mer relevant för just tunga fordon? De har både unga och gamla förare av den typen av kön som för dagen är tillgängligt samt att de får synen undersökt oftare än gemene person.

Om du kör tunga fordon så vill du inte bromsa hårt i onödan, det är betydligt svårare att rätta upp en långtradare än en personbil om något går tokigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Vilken av dessa grupper menar du skräpar ner lika mycket som rökare?

Jag har inte tagit upp nedskräpning. All form av nedskräpning ser jag som förkastligt, oavsett om det är godispapper i naturen eller fimpar på gatan.

Det sagt så tycker jag hundbajs är mycket värre än fimpar på gatan. Hundbajs stinker mycket värre än en fimp och trampar man i det så är det än värre. Att trampa på en fimp märks knappt liksom. Men jag har inte hund och har aldrig haft så jag vet inte, men i mina ögon borde man inte ha hund om man inte har vett att plocka upp efter den. Det betyder inte att vi ska ha förbud och lagstiftning (mer än vad vi redan har när det gäller nedskräpning) utan det är ju individens ansvar att göra rätt liksom. Samma sak med tobak.

Ser man till antalet fimpar kontra antalet hundbajsar så är ju fimparna ett större problem, men väljer man att titta på mängden hundbajs i vikt kontra vikten av alla fimpar som slängs så tror jag hundbajset är värre. Sen är ju hundbajs naturligt och försvinner ju av sig själv med tiden, vilket fimpar inte gör förstås, men i alla fall.

Citat:

Att man inte får röka på många platser verkar inte hindra någon vad jag kan se. Det går inte en vecka utan att jag ser folk röka på busshållplatserna, både här i byn och vid jobbet.

Nja, innan lagen rökte folk konstant på dessa platser, att du ser det "varje vecka" och inte många gånger varje dag är ju ett tecken på att lagen har haft effekt.

Citat:

Jag har inget emot att folk gör saker de tar skada av, have at it. Dör du på kuppen hade du väl förhoppningsvis roligt under tiden.
Men så fort ditt skojbeteende börjar få påföljder för hur andra kan leva sina liv runt dig, då får du fanimej ta och tänka till ett varv till.

Frågan är hur det påverkar ditt liv att någon röker? Röker de hemma hos dig? För det hade ju inte varit så kul. Men att någon exempelvis går eller står på gatan utanför och tar en cigarett påverkar inte dig eller ditt leverne mer än möjligtvis att du känner en hint av röklukt just då. Men absolut, jag har bott på ställen där folk har suttit och rökt mer eller mindre konstant utanför det enda fönster jag hade åt ett håll, som jag behövde ha öppet för att få till drag, och det var inte kul speciellt inte på sommaren när det var hyfsat vindstilla och behovet av drag var än större. Ännu värre var det när någon grillade där, vilket de också gjorde ofta, för grilloset stinker ju verkligen och tar sig in överallt. Men det är ju en fråga om hänsyn för andra, inte om rökning eller grillning ska förbjudas.

Citat:

Snusare har jag inte samma problem med; de orsakar inga rökmoln jag behöver undvika, och de är något bättre på att stoppa snusen i locket på dosan (även om vi hittade en hel del portionssnus på marken också i lördags).

Men nedskräpningsaspekten är skild från tobaken. Häromkvällen gick jag på min gata och tog dagens cigg, mötte några tonåringar som tömde en burk energidryck på gatan och slängde burken på gräsmattan, några meter efter att vi hade passerat varandra så ropade en av dem "Sluta rök för fan din idiot...". Är jag verkligen idioten här? (Att jag slänger fimpen i en papperskorg är varken här eller där, och inget som de hade uppmärksammat ändå.)

Citat:

Följdsjukdomar och välfärdssjukdomar är något vi kommer att få leva med framöver, kroppen är inte gjord för all skit vi stoppar i oss, oavsett vad det är. Men när ditt nuvarande beteende ger framförallt mina barn förhöjd risk för cancer, räkna med arga pappan i världsklass.

Nja, förhöjd cancerrisk för att ni går förbi någon som röker utomhus då och då är inte belagt i forskning på något sätt. Värre då att exempelvis bo på en gata där det kör bilar, eller en uppsjö andra beteenden som vi alla gör konstant utan att ägna en tanke. Stekt mat, elektronikprodukter, stillasittande, färgämnen, chips, sötningsmedel etc.

Skrivet av MinpinStudios:

Men om man drabbas av bristsjukdomar beror det ju inte direkt på att man är vegan, det är ju för att man inte har koll på vad man behöver stoppa i sig.

Absolut. Men veganer har ju mer att hålla koll på än "normalpersonen" liksom. Många veganer har jättebra koll och äter hälsosammare än de flesta, med kosttillskott för sånt som man inte får tillräckligt av i en helvegetabilisk kost. Men andra går snarare åt andra hållet när de blir veganer, mer halvfabrikat, snacks och liknande, missar att få i sig allt de behöver och äter bra mycket mer fett och kolhydrater än vad som är hälsosamt.

Citat:

Klart ingen kan leva 100% utan risk men man kan ju försöka minimera den. Därför äter jag hälsosamt, motionerar och röker inte.

Jo men vi drar ju alla gränsen någonstans där nyttan av en riskminimering inte väger upp de negativa aspekterna. Jag har inte promenadhjälm när jag är ute på stan, har du? Det är ju ingen större inskränkning i "hur man lever sitt liv" egentligen och du hade ju minskat risken av att dö från jag vet inte nedfallande byggmaterial eller något. Tänk också hur mycket tid, energi och pengar man hade sparat på att slippa bemöda sig med att hitta en partner och liknande.

Citat:

Rökning är ju enbart farligt, ingen nytta.

Det stämmer ju inte, hade rökning inte haft några fördelar hade ingen rökt förstås. Jag säger inte att nyttan på något sätt är i paritet med skadan eller risken men det är ju klart som korvspad att många uppskattar tobak liksom och att det, någon gång i alla fall, har gett dem en positiv effekt.

För mig, som dock bara röker max ett par cigg om dagen, så är det väldigt skönt att ta en cigg. Jag kommer ut, får lite lugn och ro från kaoset hemma eller på jobbet, och själva ciggen gör ju att stressnivån går ner markant. Det betyder inte att jag tycker någon annan ska börja röka eller att jag tycker det är ett hälsosamt sätt att hantera stress, men likväl är det ju en metod att stressa ner lite.

Skrivet av anderjo4:

Hade varit fantastiskt om du hade en källa på detta.
Tack!

Det är en undersökning, omskriven av många exempelvis: https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magaz...

Men jag menar inte att veganism är dåligt (eller bra heller, men en varierad kost med mindre kött är ju nästan enbart positivt), bara att man inte kan förbjuda allt som kan tänkas ha några negativa effekter för då har vi inget kvar liksom. Veganism var bara ett exempel på något som utövarna ser som väldigt bra på alla sätt och vis, men som inte enbart är positivt om man gräver lite djupare. Självgodheten som brukar komma tillsammans med veganismen är ytterligare en negativ aspekt förstås.

Skrivet av henkiii:

Samma sak med dataspel (eller datorspel om ni tycker det är bättre), det är en syssla som jag och många här förstås gillar och som sannolikt har haft en positiv effekt på våra liv, men som, om man väljer att titta på endast vissa siffror, ser helt katastrofal ut ur ett hälsoperspektiv. Självklart är det bättre för hälsan i stort ifall barn och ungdomar hade varit ute och spelat hockey eller åkt skateboard snarare än suttit inne och spelat NHL 20 eller Tony Hawk (bortsett benbrott och liknande förstås). Men är det alternativet liksom?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Jag har inte tagit upp nedskräpning. All form av nedskräpning ser jag som förkastligt, oavsett om det är godispapper i naturen eller fimpar på gatan.

Det sagt så tycker jag hundbajs är mycket värre än fimpar på gatan. Hundbajs stinker mycket värre än en fimp och trampar man i det så är det än värre. Att trampa på en fimp märks knappt liksom. Men jag har inte hund och har aldrig haft så jag vet inte, men i mina ögon borde man inte ha hund om man inte har vett att plocka upp efter den. Det betyder inte att vi ska ha förbud och lagstiftning (mer än vad vi redan har när det gäller nedskräpning) utan det är ju individens ansvar att göra rätt liksom. Samma sak med tobak.

Ser man till antalet fimpar kontra antalet hundbajsar så är ju fimparna ett större problem, men väljer man att titta på mängden hundbajs i vikt kontra vikten av alla fimpar som slängs så tror jag hundbajset är värre. Sen är ju hundbajs naturligt och försvinner ju av sig själv med tiden, vilket fimpar inte gör förstås, men i alla fall.
Nja, innan lagen rökte folk konstant på dessa platser, att du ser det "varje vecka" och inte många gånger varje dag är ju ett tecken på att lagen har haft effekt.
Frågan är hur det påverkar ditt liv att någon röker? Röker de hemma hos dig? För det hade ju inte varit så kul. Men att någon exempelvis går eller står på gatan utanför och tar en cigarett påverkar inte dig eller ditt leverne mer än möjligtvis att du känner en hint av röklukt just då. Men absolut, jag har bott på ställen där folk har suttit och rökt mer eller mindre konstant utanför det enda fönster jag hade åt ett håll, som jag behövde ha öppet för att få till drag, och det var inte kul speciellt inte på sommaren när det var hyfsat vindstilla och behovet av drag var än större. Ännu värre var det när någon grillade där, vilket de också gjorde ofta, för grilloset stinker ju verkligen och tar sig in överallt. Men det är ju en fråga om hänsyn för andra, inte om rökning eller grillning ska förbjudas.
Men nedskräpningsaspekten är skild från tobaken. Häromkvällen gick jag på min gata och tog dagens cigg, mötte några tonåringar som tömde en burk energidryck på gatan och slängde burken på gräsmattan, några meter efter att vi hade passerat varandra så ropade en av dem "Sluta rök för fan din idiot...". Är jag verkligen idioten här? (Att jag slänger fimpen i en papperskorg är varken här eller där, och inget som de hade uppmärksammat ändå.)
Nja, förhöjd cancerrisk för att ni går förbi någon som röker utomhus då och då är inte belagt i forskning på något sätt. Värre då att exempelvis bo på en gata där det kör bilar, eller en uppsjö andra beteenden som vi alla gör konstant utan att ägna en tanke. Stekt mat, elektronikprodukter, stillasittande, färgämnen, chips, sötningsmedel etc.
Absolut. Men veganer har ju mer att hålla koll på än "normalpersonen" liksom. Många veganer har jättebra koll och äter hälsosammare än de flesta, med kosttillskott för sånt som man inte får tillräckligt av i en helvegetabilisk kost. Men andra går snarare åt andra hållet när de blir veganer, mer halvfabrikat, snacks och liknande, missar att få i sig allt de behöver och äter bra mycket mer fett och kolhydrater än vad som är hälsosamt.
Jo men vi drar ju alla gränsen någonstans där nyttan av en riskminimering inte väger upp de negativa aspekterna. Jag har inte promenadhjälm när jag är ute på stan, har du? Det är ju ingen större inskränkning i "hur man lever sitt liv" egentligen och du hade ju minskat risken av att dö från jag vet inte nedfallande byggmaterial eller något. Tänk också hur mycket tid, energi och pengar man hade sparat på att slippa bemöda sig med att hitta en partner och liknande.
Det stämmer ju inte, hade rökning inte haft några fördelar hade ingen rökt förstås. Jag säger inte att nyttan på något sätt är i paritet med skadan eller risken men det är ju klart som korvspad att många uppskattar tobak liksom och att det, någon gång i alla fall, har gett dem en positiv effekt.

För mig, som dock bara röker max ett par cigg om dagen, så är det väldigt skönt att ta en cigg. Jag kommer ut, får lite lugn och ro från kaoset hemma eller på jobbet, och själva ciggen gör ju att stressnivån går ner markant. Det betyder inte att jag tycker någon annan ska börja röka eller att jag tycker det är ett hälsosamt sätt att hantera stress, men likväl är det ju en metod att stressa ner lite.
Det är en undersökning, omskriven av många exempelvis: https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magaz...

Men jag menar inte att veganism är dåligt (eller bra heller, men en varierad kost med mindre kött är ju nästan enbart positivt), bara att man inte kan förbjuda allt som kan tänkas ha några negativa effekter för då har vi inget kvar liksom. Veganism var bara ett exempel på något som utövarna ser som väldigt bra på alla sätt och vis, men som inte enbart är positivt om man gräver lite djupare. Självgodheten som brukar komma tillsammans med veganismen är ytterligare en negativ aspekt förstås.
Samma sak med dataspel (eller datorspel om ni tycker det är bättre), det är en syssla som jag och många här förstås gillar och som sannolikt har haft en positiv effekt på våra liv, men som, om man väljer att titta på endast vissa siffror, ser helt katastrofal ut ur ett hälsoperspektiv. Självklart är det bättre för hälsan i stort ifall barn och ungdomar hade varit ute och spelat hockey eller åkt skateboard snarare än suttit inne och spelat NHL 20 eller Tony Hawk (bortsett benbrott och liknande förstås). Men är det alternativet liksom?

Jag orkar inte ens.

Detta är gubbgnäll, inte logik och hälsostatistik.
1. Hundar gör mig glad, så jag blir inte lika arg över hundbajs som fimpar, för cigaretter gör mig arg.
2. Passiv rökning är dåligt, oavsett hur mycket eller lite. Försvinnande lite ibland, kanske, men aldrig BRA.
3. Att se någon stå och röka gör mig faktiskt riktigt irriterad, för personen gör en för mig rent ologisk handling. Jag har aldrig rökt och har aldrig förstått hur det kan ge dig en positiv upplevelse när du i bakhuvudet vet exakt vad det gör med kroppen på lång sikt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag orkar inte ens.

Detta är gubbgnäll, inte logik och hälsostatistik.

Ok, men utan logik så blir det inte så mycket att diskutera. Gubbgnäll är roligt, lyssna bara på Ring P1, men gubbgnäll utan diskussion är bara gnälligt, som Ring P1's telefonsvarare.

Citat:

1. Hundar gör mig glad, så jag blir inte lika arg över hundbajs som fimpar, för cigaretter gör mig arg.

Kul för dig, men så är det inte för mig.

Citat:

2. Passiv rökning är dåligt, oavsett hur mycket eller lite. Försvinnande lite ibland, kanske, men aldrig BRA.

Jag påstår inte att passiv rökning är bra på något sätt. Men försök inte få rökning utomhus på gatan till en hälsofråga för de som går förbi, för det är det inte. Du kanske inte gillar röklukt och det lägger jag mig inte i, men det har inget med din eller dina barns hälsa att göra.

Citat:

3. Att se någon stå och röka gör mig faktiskt riktigt irriterad, för personen gör en för mig rent ologisk handling. Jag har aldrig rökt och har aldrig förstått hur det kan ge dig en positiv upplevelse när du i bakhuvudet vet exakt vad det gör med kroppen på lång sikt.

Folk gör väldigt mycket ologiska handlingar hela tiden, måste vara jobbigt att gå runt och vara irriterad på allt och alla hela dagarna. Nu är det här nog fel tråd att säga det i men man blir bra mycket lyckligare och mer harmonisk om man slutar bry sig så mycket om vad andra gör som inte har något att göra med en själv.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

Ok, men utan logik så blir det inte så mycket att diskutera.

Jag vill inte diskutera, jag vill gnälla. Det var du som började diskutera.
Diskuterar gör jag i andra trådar, som inte heter "...gnäll".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

detta är inte gubbgnäll , hjärntvättad mediahysteri rakt igenom precis som rökpsykopatin .... nej röker inte och har inte rökt heller och med allt skit runtomkring som händer både i landet här och världen .......

pinsamt "morr" "mutter"

Permalänk
Medlem

Dags för lite riktigt gubbgnäll då

Alla bilister som inte använder blinkers typ bromsa och sväng(eller byt fil fram för näsan på andra) sedan kanske men bara kanske blinka , eller dom som som absolut ska köra om men släpper sedan på gasen (jo jag kör i princip alltid med farthållare) , eller dom som inte vill köra om utan ligger kilometer efter kilometer några meter bakom.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mr_sQuinty:

Dags för lite riktigt gubbgnäll då

Alla bilister som inte använder blinkers typ bromsa och sväng(eller byt fil fram för näsan på andra) sedan kanske men bara kanske blinka , eller dom som som absolut ska köra om men släpper sedan på gasen (jo jag kör i princip alltid med farthållare) , eller dom som inte vill köra om utan ligger kilometer efter kilometer några meter bakom.

Relaterat gubbgnäll:
Jag fattar verkligen inte vad du vill ha sagt. "sedan kanske men bara kanske blinka". What?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Relaterat gubbgnäll:
Jag fattar verkligen inte vad du vill ha sagt. "sedan kanske men bara kanske blinka". What?

Jag tolkar det som att han avser alla dessa människor som börjar med att bromsa från ingenstans och sen i samband med att de svänger får tummen ur arslet och blinkar.

Korrigering av autokorrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Jag tolkar det som att han avser alla dessa människor som börjar med att bromsa från ingenstans och sen i samband med att se svänger får tummen ur arslet och blinkar.

Japp men som jag sa bara kanske blinkar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Sitter och funderar på en del saker. Saker som är konstiga, och rriterande. Eller?

- Folk som ställer bilen på random idiotplats i stan med varningsblinkers på. Vad menar dom? Vill dom ha hjälp? Tänker dom att man inte kan få böter om man har varningsblinkers på? Min hjärna går i spinn över att försöka fatta. Irriterande!

- Folk som smiter in bakom en i spärren på stationen. Hur tänker dom? Tror dom att dom inte märks? Enda anledningen till att man inte ger dom en fet rak höger är ju att man själv inte har tid. På ett sätt skulle man ju vilja att dom tackade för att jag betalar för deras resande, samtidigt skulle man nog bli provocerad på riktigt då. Irriterande.

- Folk som lyssnar på musik i tunnelbanan...med iphone-lurar! Det låter ju mer ut från dom än in i öronen på den som lyssnar. Ohyggligt störande att tvingas lyssna på ngn slags diskantversion den personens spellista. Ibland är jag frestad att shazamma dom och visa hur mycket deras lurar låter, men om det misslyckas ser det kanske lite fånigt ut. Irriterande.

Ngn som har tips på något mer man kan gå runt å ge mentala förbannelser över?

Du borde ha tips på hur man ignonerar dessa onödiga tankar, inte efterfråga hur du fyller hjärnan med mer skit.
Är du bilist själv ska du bry dig om det, men på 2an svarar på att du är tunnelbaneåkare så varför ens bry dig om bilen ifall den inte är i din väg? (Är du cyklist så är du redan längst ned på listan av folk i trafik och bilister hatar dig mer än något annat.)

Jag tror personligen att iPhone hörlurar har så dålig kvalité på ljudet att många Apple användare ej märker skillnad på högtalare eller hörlur konstigt nog... Sett dett för många gånger på tunnelbanan...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du borde ha tips på hur man ignonerar dessa onödiga tankar, inte efterfråga hur du fyller hjärnan med mer skit.
Är du bilist själv ska du bry dig om det, men på 2an svarar på att du är tunnelbaneåkare så varför ens bry dig om bilen ifall den inte är i din väg? (Är du cyklist så är du redan längst ned på listan av folk i trafik och bilister hatar dig mer än något annat.)

Jag tror personligen att iPhone hörlurar har så dålig kvalité på ljudet att många Apple användare ej märker skillnad på högtalare eller hörlur konstigt nog... Sett dett för många gånger på tunnelbanan...

Ja det kanske låter lite galet men jag åker ibland tunnelbana, ibland bil och ibland cykel.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Intressant. Vad baserar du detta på?

Saltsmaken, är ingen expert men en halv deciliter salt kan orsaka dödsfall bland barn, kanske jag borde ha skrivit 30-40 kilo istället.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB