Genomgång av Google-befriat Android med /e/OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Har en liknande setup själv och vill tipsa om att arbetsprofilen kräver en egen VPN ifall det är något du använder. Gjorde själv det misstaget att jag trodde en VPN-tjänst räckte för all kommunikation från både huvud- och arbetsprofilerna. Samma sak om man använder annonsblockerare eller brandväggar så som NetGuard.

Jajamen stämmer bra.
Kör själv wireguars och afwall brandvägg separat i profilerna.
Men det funkar jätte bra faktiskt.

Men jag hatar verkligen att man måste ha google dependencies på bankid.. hade gärna sluppit hela microg också

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

För att slippa dela användardata med Google så delar man istället datan med en vänsterextrem regim som tillsammans med sina ideologiska "kamrater" har mördat sisådär 100 miljoner människor på 100 år
Logiken är bländande.

Ser inte din logik. Har resten av världen varit mycket bättre menar du? Eller är? Du bör nog läsa en lite nyheter och en historiebok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Snapchat ville inte funka, utan kraschar så fort man ska logga in, så det blev hejdå till den.

Har du testat att avinstallera appen, starta om telefonen och sen installera om appen?

Hade problemet med en app som kraschade (INTE med /e/ OS) och fick råd från deras support att göra så och funkade felfritt efter det.

Permalänk

Detta verkar väldigt intressant och min nästa telefon kommer att bli en som stödjer detta OS, om inte annat så för att testa! I dagens läge är man 100x mer övervakad än man tror och jag tror framtiden är att komma ifrån detta! Huawei som jag har nu kommer jag aldrig mer ta emot om jag inte är i akut behov av av en telefon som fungerar men kommer att köra med ett annat konto på google som dom inte kan koppla till mig.
Detta är ågot av det mest intressanta jag har läst ang "Android" på länge. Det är bara att hoppas att de flesta populära telefoner kommer att stödjas, visst riktade annonser vill jag ha men det har gått kraftigt till överdrift, vill inte att alla ska veta var jag varit oxh kynna förutse vad jag kommer att göra i framtiden. Angående riktade annonser så aer jag det som positivt då jag inte vill ha reklam för tex bindor när jag är man! Kommer att följa detta och skaffa en telefon som stödjer det, sen får man se hur det blir med säkerhethetsuppdateringar mm, men det komer att visa sig om det kommer att fungera i längden. Harmony OS litar jag inte på för 5 öre, kan bara ta ett exempel med Huawei Core som dyker upp ett par ggr i veckan trots att jag inte har loggat in oå ders tjänster. Mvh

Permalänk
Medlem

Intressant. Första jag läser om det här.
Ska följa det och se hur det utvecklats.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Längesedan man såg en mer skamlös kopia av iOS, konceptet är dock intressant.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har du testat att avinstallera appen, starta om telefonen och sen installera om appen?

Hade problemet med en app som kraschade (INTE med /e/ OS) och fick råd från deras support att göra så och funkade felfritt efter det.

Japp, provada alla möjliga varianter, men MicroG kraschar så fort man ska logga in.
Men jag klarar mig utan appen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Detta verkar väldigt intressant och min nästa telefon kommer att bli en som stödjer detta OS, om inte annat så för att testa! I dagens läge är man 100x mer övervakad än man tror och jag tror framtiden är att komma ifrån detta! Huawei som jag har nu kommer jag aldrig mer ta emot om jag inte är i akut behov av av en telefon som fungerar men kommer att köra med ett annat konto på google som dom inte kan koppla till mig.
Detta är ågot av det mest intressanta jag har läst ang "Android" på länge. Det är bara att hoppas att de flesta populära telefoner kommer att stödjas, visst riktade annonser vill jag ha men det har gått kraftigt till överdrift, vill inte att alla ska veta var jag varit oxh kynna förutse vad jag kommer att göra i framtiden. Angående riktade annonser så aer jag det som positivt då jag inte vill ha reklam för tex bindor när jag är man! Kommer att följa detta och skaffa en telefon som stödjer det, sen får man se hur det blir med säkerhethetsuppdateringar mm, men det komer att visa sig om det kommer att fungera i längden. Harmony OS litar jag inte på för 5 öre, kan bara ta ett exempel med Huawei Core som dyker upp ett par ggr i veckan trots att jag inte har loggat in oå ders tjänster. Mvh

Så länge som vi har terroristhot (hot både från vänster- högerextremister samt religiösa fanatiker) på den här nivån i världen så tror jag tyvärr vi får vänja oss vid att vara övervakade. Även kriminaliteten i Sverige (samt omvärlden) är tyngre samt råare nu vilket lett till kraftigt ökad övervakning. Samhället sätter helt enkelt hårt mot hårt och tyvärr finns det nog ingen annan väg att gå. Ett annat hot nu för tiden är alla gäng samt maffialiknande strukturer och även här tror jag samhället kommer tvingas använda teknologin som hjälpmedel.

Men visst kör ni Android utan Google och lev i villfarelsen att ni inte är övervakade om det gör er lyckligare.

Permalänk
Medlem

Låter bra för användare som vill ha en telefon som är enkel att använda utan google spårning.

Själv har jag länge funderat att installera en android rom med MicroG.
Kanske ska ta tag i saken och få det gjort snart.
Kör redan en owncloud instans som jag också vill migrera till.
Det stora problemet för mig är email, ingen ISP tillåter hemanvändare att öppna portar för att köra en egan email server.
Så även om jag skulle vilja använda min egen server för email så får jag inte det.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Har själv bommat att det finns googlefri telefon så detta var en otroligt kul nyhet för mig skall inköpas eller installeras på min egen telefon ska bara kolla runt lite först.
Är lustigt att vissa hela tiden försvarar statsterrorism, men är otroligt rädda för vad stater kallar terrorism och att vi måste ha övervakning för att vara säkra mot diverse hot. Själv anser jag mänskliga rättigheter som viktiga.
vore intressant & höra med någon som levde under östtysklands övervakningssamhälle om de håller med, själv får jag väl citera benjamin franklin som vanligt
Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har flashat diverse telefoner och sedan använt Micro G vilket man kan säga är ett "Fake" API för google tjänsterna. Så då funkar i princip alla appar men det kan såklart inträffa fel här och där. De gånger jag testat detta har det funkat bra dock.

https://microg.org/

Yes Youtube Vanced (Gåva från E-gudarna) använder ju login med micro g.

Fungerar superbra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Väntar med spänning på Huaweis eget OS, får se hur det blir!

Skrivet av makatech:

Ändå lite hmmm konstiga turer kan man tycka.

Huawei stängs ute från Googles tjänster när de började klassas som ett säkerhetshot av amerikanska myndigheter på grund av sina påstådda kontakter med kinesiska myndigheter.

Nu byggs det därför Android varianter förbi Googles tjänster och alla hurrar? Frågan är dock vem som skrattar högst, den kinesiska staten & Huawei?

Jag skulle ju inte lita på den kinesiska regimens OS. Som asken in i elden att byta från Google till CCP!

Tycker det är trevligt att man kan få bort stora företag som potentiellt kan avlyssna mig, men vill ju inte ersätta det med ett system från en diktatur som byggt hela sin maktstruktur på systematisk avlyssning och informationsinhämtning av allt och alla.

Nej, detta e/OS verkar ju som ett betydligt vettigare system där /ingen/ avlyssnar - varken amerikanskt storbolag som lever på att sälja din privata information, eller en kommunistdiktatur som avlyssnar och fängslar folk med fel åsikter.

Skulle vara väldigt intressant om SweC ville även praktiskt testa det. Är ju grymt trevligt att det finns, men måste ju också kunna fungera någorlunda praktiskt i vardagen man lever i.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nja, Kina är väl inte den vänaste av varelser. Men till skillnad mot Google är deras inflytande för individer i västvärlden ännu ganska begränsat.

Om vi säger så här - vilka tror du har störst möjlighet att påverka ett val i västvärlden, Google eller Huawei?

Kina/Huawei och Ryssland. Definitivt. De har bägge dessutom talat om att aktivt lägga sig i och försöka påverka utgången av det amerikanska valet.

Skrivet av Ase:

Hm om bank-id funkar & man fortfarande kan köra jobb program så skulle jag byta direkt hatar verkligen staters övervakning av sina medborgare spelar ingen roll om det är kina, USA eller FRA som håller på med övervakning finns ingen anledning att övervaka sina medborgare. Om det är några som ska övervakas så är det politiker & företag inte privatpersoner.
Tack för artikeln

Håller med helt!

Det är våra politiker, och deras makt och affärer (som de ibland gärna mörkar) som borde övervakas.

Inte massövervakning av oss vanliga medborgare

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Själv kört lineageos och microg i ca 1 år.
Funkar hur bra som helst. Kör allt jag behöver från fdroid. Tyvärr måste man ju fortfarande köra bankid och några parkeringsappar.
Dessa har jag slängt in i en egen arbetsprofil via shelter. Finns även något som kallas Island.
Då håller de dig isolerade från din huvudprofil och har bara tillgång till sin sandlåda i stort sett.

Kommer aldrig någonsin återgå till google android igen.
Däremot är det inte helt lätt detta och om jag nån gång börjar tröttna så kommer det bli iphone!

Intressant! Hur fungerar Bank-ID och Swish för dig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant! Hur fungerar Bank-ID och Swish för dig?

Bankid, swish, klarna, kivra, bankappar, parkeringsappar , trafikappar.

Allt funkar förutom voi elsparkcykel app... det e fan det enda jag aldrig fått igång.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kina/Huawei och Ryssland. Definitivt. De har bägge dessutom talat om att aktivt lägga sig i och försöka påverka utgången av det amerikanska valet.

Här går isf våra åsikter isär. Jag tror Google har betydligt större möjligheter att påverka än vad Ryssland eller Kina har. Och vi har redan sett ganska många exempel på hur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Ser inte din logik. Har resten av världen varit mycket bättre menar du? Eller är? Du bör nog läsa en lite nyheter och en historiebok.

Under Skorpions Tecken av Jüri Lina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Bankid, swish, klarna, kivra, bankappar, parkeringsappar , trafikappar.

Allt funkar förutom voi elsparkcykel app... det e fan det enda jag aldrig fått igång.

Ok. Låter ändå mycket lovande tycker jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Här går isf våra åsikter isär. Jag tror Google har betydligt större möjligheter att påverka än vad Ryssland eller Kina har. Och vi har redan sett ganska många exempel på hur.

Möjligheter kanske ja men det (vad jag vet) finns inga tecken på att de faktiskt gått in och gjort något med det som mål?
Att filtrera bort material som inte följer ens regler må kännas som censur men det är det inte, det är inte staten som gör det utan företags policy där man exempelvis väljer att inte sprida vissa budskap. Kunden har all rätt att yttra dem och så ja men de får göra det på andra ställen.

Kina och Ryssland har enligt flera underrättelser aktivt försökt påverka val genom att utnyttja olika system.

Det är stor skillnad på möjlighet och intention. Det är lite som att jämföra en jägare med en våldsam och tungt kriminell, jägaren som har vapen hemma har mer möjlighet att skjuta någon än en kriminell som kanske måste leta upp ett vapen och sedan göra det men de flesta skulle nog säga att risken är större hos den kriminella? På det kommer även konsekvenser att spela in, för den kriminella som kanske redan gjort liknande saker så är steget inte så stort och konsekvenserna inte direkt större än de som de redan riskerar eller upplevt men för jägaren är det en helt annan visa. Där är det något som är totalt omkastande av den personens liv och något som då förändrar den från jägare till just kriminell.

Om det påvisades att Google aktivt försökte påverka val skulle ju resultatet bli att Google förbjuds. 5 minuter efter det har massa folk förlorat jobbet, många brända karriärer, marknadsvärdet faller till noll och en ny aktör tar platsen.
För Ryssland blir det kanske lite sanktioner vilket de redan har och inhemsk propaganda för att visa hur hemska väst är, för Kina ja, de har oxå propaganda då samt att de har så mycket handel att de är svåra att komma åt utan att det kostar den som straffar med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Den där fairphone såg ju riktigt intressant ut.
Tror minsann jag äntligen hittat min nästa telefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Om det påvisades att Google aktivt försökte påverka val skulle ju resultatet bli att Google förbjuds. 5 minuter efter det har massa folk förlorat jobbet, många brända karriärer, marknadsvärdet faller till noll och en ny aktör tar platsen.

Så, vad är alternativet till Google för stunden? Alternativet till Android? Alternativet till Youtube? Visst, det existerar alternativ, men det är knappast realistiskt att förvänta sig att mer än liten bråkdel av alla användare skulle leta upp dessa alternativ. Google sitter väldigt säkert även om de skulle bli politiskt väldigt kontroversiella. Allt handlar dessutom om "plausible deniability". Eftersom det inte finns någon typ av objektiv sanning över hur träffar ska rangordnas kan de alltid skylla på sina "blinda" algoritmer.

Läs på om James Damore och hur hans kritik mottogs. Fråga dig nu vilken typ av företagskultur som dominerar det företaget: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Google%27s_Ideological_Echo_C...

Google har möjlighet att påverka (om vi ser på USA) 330 miljoner människor 365 dagar per år. Det behövs inte mycket manipulation för att förskjuta debatten i ett sådant läge.

Men vi har även nästa steg i kedjan, hur påverkar Googles sökresultat hur och vad människor skriver om? Om de premierar A över B kommer det bli naturligt för många aktörer att formulera sig enligt A och vi har ett självspelande piano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kina och Ryssland har enligt flera underrättelser aktivt försökt påverka val genom att utnyttja olika system.

Jo, källor visar på att de vill söndra och härska (kan fördärva och stödja för både demokrater och republikaner), men att bedömare tror att Ryssland kommer arbeta lite mer aktivt för att republikanerna och Trump vinner, medans att Kina kommer arbeta lite mer aktivt för att demokraterna vinner.

Så blir nog lite "krig" mellan IT/desinformationsenheterna i Ryssland respektive Kina. Skall bli spännande att följa deras aktiviteter under valet.

Skrivet av Ferrat:

Om det påvisades att Google aktivt försökte påverka val skulle ju resultatet bli att Google förbjuds. 5 minuter efter det har massa folk förlorat jobbet, många brända karriärer, marknadsvärdet faller till noll och en ny aktör tar platsen.

Håller med. Den risken vågar de nog inte ta. För mycket pengar och värden för ägarna att förlora.

Lite OT för tråden, men här kan man se hur mycket pengar som Google och andra amerikanska IT-jättar stödjer respektive parti med: https://www.protocol.com/tech-company-pacs-2019-2020

Skrivet av Woaini:

Den där fairphone såg ju riktigt intressant ut.
Tror minsann jag äntligen hittat min nästa telefon!

Intressant!

Vad ser du som fördelen med den jämfört med de Samsungmodeller som de erbjuder?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Tack vare tomten Trump har många nu förstått hur beroende vi är av Google och andra Amerikanska techbolag och att detta inte är en nyttig utveckling. Tidigare reflekterade man inte så mycket över detta.
Detta är bara början, Trumps olika utspel hjälper de amerikanska bolagen kortsiktigt. Det är såklart därför han fryser ut Kinesiska bolag ett efter ett. De börjar bli för stora och konkurrerar på allvar. Långsiktigt kommer det att ställa till mer skada för USA. Bland annat eftersom alla icke amerikaner börjar använda hjärnan. Jag hoppas på fler t.ex. Europeiska techlösningar så att vårt beroende av USA minskar. Mest på grund av att de oftast väljer tomtar till presidenter.

uff.. TDS much?

Permalänk
Skrivet av makatech:

Så länge som vi har terroristhot (hot både från vänster- högerextremister samt religiösa fanatiker) på den här nivån i världen så tror jag tyvärr vi får vänja oss vid att vara övervakade. Även kriminaliteten i Sverige (samt omvärlden) är tyngre samt råare nu vilket lett till kraftigt ökad övervakning. Samhället sätter helt enkelt hårt mot hårt och tyvärr finns det nog ingen annan väg att gå. Ett annat hot nu för tiden är alla gäng samt maffialiknande strukturer och även här tror jag samhället kommer tvingas använda teknologin som hjälpmedel.

Men visst kör ni Android utan Google och lev i villfarelsen att ni inte är övervakade om det gör er lyckligare.

Jag vill komma undan tex riktade annonser och att det går att se var jag var när jag var det. Hur du kunde koppla det till terrorism kan kag inte riktigt förstå!
Övervakade är vi i vilket fall som helst, men både Goggle och Apple har dina vanor som och beteenden som handelsvara och det är detta jag vill slippa. Goggla på något och sen drunknar du i reklam på just detta under ett bra tag framöver!
Det är inte Säpo som trackar dig utan just Google. Du är tillräckligt övervakad idag med korthandel mm, skulle Säpo eller polisen vilka veta mer om dig kan dom få ut dom uppgifterna från telebolagen ändå. Så ditt resonemang håller inte riktigt,eftersom det är di som är handelsvaran! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, källor visar på att de vill söndra och härska (kan fördärva och stödja för både demokrater och republikaner), men att bedömare tror att Ryssland kommer arbeta lite mer aktivt för att republikanerna och Trump vinner, medans att Kina kommer arbeta lite mer aktivt för att demokraterna vinner.

Så blir nog lite "krig" mellan IT/desinformationsenheterna i Ryssland respektive Kina. Skall bli spännande att följa deras aktiviteter under valet.

Håller med. Den risken vågar de nog inte ta. För mycket pengar och värden för ägarna att förlora.

Lite OT för tråden, men här kan man se hur mycket pengar som Google och andra amerikanska IT-jättar stödjer respektive parti med: https://www.protocol.com/tech-company-pacs-2019-2020

Intressant!

Vad ser du som fördelen med den jämfört med de Samsungmodeller som de erbjuder?

Tyckte måtten var bra, plus att det modulära verkar riktigt kul att pilla med. (Hade egentligen gärna behållt min s7 om man kunde byta ut delar i takt med att det kom nytt).

Nu har jag dock redan börjat titta på kommande Googles pixel 5, som med lite tur har bra mått, och ordentligt batteri. Kanske man kan trycka in e/os om man orkar ta sig tid till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag vill komma undan tex riktade annonser och att det går att se var jag var när jag var det. Hur du kunde koppla det till terrorism kan kag inte riktigt förstå!
Övervakade är vi i vilket fall som helst, men både Goggle och Apple har dina vanor som och beteenden som handelsvara och det är detta jag vill slippa. Goggla på något och sen drunknar du i reklam på just detta under ett bra tag framöver!
Det är inte Säpo som trackar dig utan just Google. Du är tillräckligt övervakad idag med korthandel mm, skulle Säpo eller polisen vilka veta mer om dig kan dom få ut dom uppgifterna från telebolagen ändå. Så ditt resonemang håller inte riktigt,eftersom det är di som är handelsvaran! Mvh

Mycket sansat och bra inlägg. Precis detta jag är ute efter:

Jag vill vara "kund" när jag köper och använder en telefon. Inte en "handelsvara" till de verkliga kunderna.

Skrivet av Woaini:

Tyckte måtten var bra, plus att det modulära verkar riktigt kul att pilla med. (Hade egentligen gärna behållt min s7 om man kunde byta ut delar i takt med att det kom nytt).

Nu har jag dock redan börjat titta på kommande Googles pixel 5, som med lite tur har bra mått, och ordentligt batteri. Kanske man kan trycka in e/os om man orkar ta sig tid till det.

Tack!

Får hoppas på att system som e/OS kan komma att erbjudas för installation på fler telefoner framöver.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Tyckte måtten var bra, plus att det modulära verkar riktigt kul att pilla med. (Hade egentligen gärna behållt min s7 om man kunde byta ut delar i takt med att det kom nytt).

Nu har jag dock redan börjat titta på kommande Googles pixel 5, som med lite tur har bra mått, och ordentligt batteri. Kanske man kan trycka in e/os om man orkar ta sig tid till det.

Yack för det, trodde att jag hade formulerat mig på något sätt dom ingen förstod, men nu vet iaf jag att kag inte är ensam om tanken. För det gäller ju egentligen alla stora bolag som FB, Goggle, Apple och alla andra som tror att dom tillhandahåller deras tjänster gratis.
Jag vet många som inte förstår vad jag menar med att vi är själva produkten! För mig är det självklart, varför skulle företag som yex FB och Google vara gratis att andvända, sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln tex duckduck go och ToR som snabba exempel! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jag vill komma undan tex riktade annonser och att det går att se var jag var när jag var det. Hur du kunde koppla det till terrorism kan kag inte riktigt förstå!
Övervakade är vi i vilket fall som helst, men både Goggle och Apple har dina vanor som och beteenden som handelsvara och det är detta jag vill slippa. Goggla på något och sen drunknar du i reklam på just detta under ett bra tag framöver!
Det är inte Säpo som trackar dig utan just Google. Du är tillräckligt övervakad idag med korthandel mm, skulle Säpo eller polisen vilka veta mer om dig kan dom få ut dom uppgifterna från telebolagen ändå. Så ditt resonemang håller inte riktigt,eftersom det är di som är handelsvaran! Mvh

Sorry, jag läste slarvigt och missförstod, förstod inte att du enbart var ute efter att försöka komma undan riktade annonser, jag hänger med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Bankid, swish, klarna, kivra, bankappar, parkeringsappar , trafikappar.

Allt funkar förutom voi elsparkcykel app... det e fan det enda jag aldrig fått igång.

Detta låter helt klart som ett alternativ för mig!
Skulle du vilja vara så vänlig och skapa en "how to"-guide för att få igång appar?
MobiltBankID, Swish är ju att betrakta som livsnödvändiga nu för tiden.

Permalänk

angående just Google Play Services (GPS) och dess tänkta öppna ersättare microG

Det stora är att ersätta Google Play Services, som avsiktligt för inlåsning har tagit på sig att erbjuda mer och mer funktionalitet som erbjuds som färdiga funktioner/moduler outsourceade för appar.
Inte alls olikt hur i spelsammanhang nVidia går tillväga med deras diverse proprietär/stängd kod moduler att plugga in i spel, som förvånansvärt är mer optimerade för, helt överraskande, just specifikt och exklusivt GeForge GPUer.
Och Microsoft med DirectX.
Där båda också subventionerar med stora mängder resurser i form av egna utvecklares arbete för att hjälpa spelutvecklare att få de proprietära sakerna fungerande. Till skillnad från öppna standarder och öppen källkod som Vulkan t.ex. och andra mjukvaru tekniker som är öppna och inte vendor-specifika, som AMD kör mer på som praxis/filosofi, t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/TressFX bara som exempel.

Tillbaka till Android och mobiler.
Det stora är alltså all funktionalitet given av, och av appar förväntad att vara försedd av Google Play Services (GPS).
I mitt intryck, är microG, som ersättning för Google Play Services (GPS), långt ifrån motsvarande, det är typ i pre-Alpha stadiet.
IM-appen Signal går att få som öppen källkod klient utan GPS komponenter, som dock drar batteri som man, https://signal.org/android/apk/ (tror inte det går att klicka sig fram till den sidan!).
IM-appen Telegram går att få som öppen källkod klient utan GPS komponenter, är väldigt batterivänligt, genom F-Droid appen ( https://f-droid.org/en/packages/org.telegram.messenger/ )
OBS! Öppen källkod klient säger inget om vad som händer på deras servrar, såvida inte end-to-end krypterat.

Här är vad jag svarade en medmedlem i den lokala Datorföreningen, ger lite relaterad info:

"
Tjena Daniel.
Har en del erfarenhet med just det. Och några andra Android distros. För ett par år sen. Vet inte hur mycket eller lite som har utvecklats.
LeL OS är en paketering av LineageOS med några FLOSS appar som hittas på F-Droid, satta som defaults.
Läser på Wikipedia att Google Play Services är ersatt med MicroG. De har alltså gjort jobbet åt en.
"LineageOS for MicroG" är en variant som gör samma sak, tar LineageOS, modifierar med att lägga till MicroG.

De flesta appar mer eller mindre kräver befintlighet av och outsourcear funktionalitet till Google Play Services, speciellt att agera mottagare för yttre events.
MicroG är typ i Alpha stadiet, kan inte perfekt ersätta funktionalitet.
Den gör två saker, ersätter GPS lokala funktioner, och kan optionally taga emot events från Googles servrar istället för GPS.

Sedan behövs en appmanager om du ska ha apparna från just Google Play store, kanske Aurora store, som tar från Google med ett förinstallerat konto.

BankID och Swish funkar.

Du kan i allmänhet köra en custom Android distro med closed source GPS installerat. Open Gapps, där open syftar på inget annat än öppenheten att paketera.
Eller utan:
F-Droid som bibliotek och appmanager för FLOSS appar.
Aurora store för Google Plays app bibliotek, men då kommer vissa av dem inte hitta GPS. Vilket egentliget bara är väsentligt för appar som har yttre triggers som funktion (all IM).
MicroG som ersättning för GPS.
Sedan kan vissa speciella testa så att du har en unrooted GPS installation, då kan man använda Magisk för att spoofa, men detta håller jag inte på med.

/w
"

"
Kör en community developed Android distro, Goggelfri dock med MicroG, F-Droid, Aurora.
Ja, de förstnämnda [BankID, Swish] funkar, just nu.
Stänger jag av "MicroG Services", vilket är situationen med en clean/vanilla Goggelfri custom Android, så naggar de båda, men funkar ändå.
Måste göra detta steget för Skånetrafiken appen dock, som funkar på Goggelfri, på Goggelfången, men inte på just Goggelfejkad.
/w
"

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2