LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Skrivet av RubberDucc:

Har dykt upp en ny version av 65" som jag inte har sett innan, går under modellnamnet "LG OLED65B9SLA" alternativt "LG OLED65B9S" som ligger rätt bra till prismässigt. Någon som vet skillnaden mellan den och förra årets B9? CX har ju hoppat upp till 30' men har svårt och tro att den är dubbelt så bra som B9S

Ingen skillnad. Den är bara tänkt för en annan marknad i botten och importerad annan väg, precis samma TV på alla relevanta sätt.

@Laxpudding Nu när vi har hdmi 2.1, vad är de objektivt bästa färginställningar i nvidias kontrollpanel? Jag använder just nu RGB (8 bit i SDR/10 bit i HDR) på min c9 med ett RTX 3080. Givet att PC inputen ger mer bandning än konsolinputen på oleds (en välkänd bug på dessa tv apparater, som man ser direkt om man jämför de båda), är RGB bättre tillsvidare än 4:4:4 när det gäller gaming? Eller finns det några fördelar att ändå använda det som kompenserar för den ökade bandingen?

@Taggen86: Finns inga objektivt bästa inställningar. Däremot finns det objektivt rätta inställningar och detta varierar med situationen och vad du försöker åstadkomma. Det är därför de här inställningarn finns där till att börja med.

Och de rätta inställningarna är de som undviker fel och undviker försämring av kvaliteten. Där måste man ta hänsyn till hur både källan och displayen fungerar – samt allt som är däremellan som påverkar, likt förstärkare. Och de flesta förstärkare påverkar nivåerna.

För datorgrafik är det RGB och Full 0-255-nivå som är grundidén.

För video, inklusive film, är standarden 16-235-referensnivåer (med full 0-255-teckning) och där är YCbCr baserat på 16-235-nivåer. YCbCr på fulla 0-255 kan leda till trunkerat innehåll, att nyanser i film klipper etc.

För dator är RGB Full därför ofta första valet. Det förutsätter dock att TV:n tycker samma sak, vilket de nu inte verkar göra för LG 2020-OLED då färgerna tydligen subsamplas internt även fast du skickar RGB.

Så för varje kombination av Källa och Display måste man testa och jämföra var det blir försämringar och kanske välja det läge där det blir minst försämringar.

Skrivet av Laxpudding:

Så för varje kombination av Källa och Display måste man testa och jämföra var det blir försämringar och kanske välja det läge där det blir minst försämringar.

Tack för utförligt svar! Jag får helt enkelt närstudera skillnaderna mellan RGB full och 4:4:4 ytterligare och se vilken jag föredrar.

oavsett är det himla gött att man nu med 48gbps inte längre måste ha specifika inställningar för HDR och SDR. Sätter jag datorn till RGB full 8 bit som jag har nu ändrar den automatiskt till 10 bit RGB när jag startar HDR vilket är väldigt trevligt (med mitt 2080 ti var jag tvungen att ändra manuellt mellan RGB 8 bit full i SDR och 4:2:2 limited 10 bit i HDR). Så oavsett om jag väljer att i slutändan köra på RGB eller 4:4:4 kan jag ha en och samma inställning för alla spel.

Senast redigerat 2020-09-23 13:36