LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RubberDucc:

Har dykt upp en ny version av 65" som jag inte har sett innan, går under modellnamnet "LG OLED65B9SLA" alternativt "LG OLED65B9S" som ligger rätt bra till prismässigt. Någon som vet skillnaden mellan den och förra årets B9? CX har ju hoppat upp till 30' men har svårt och tro att den är dubbelt så bra som B9S

Ingen skillnad. Den är bara tänkt för en annan marknad i botten och importerad annan väg, precis samma TV på alla relevanta sätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Nu när vi har hdmi 2.1, vad är de objektivt bästa färginställningar i nvidias kontrollpanel? Jag använder just nu RGB (8 bit i SDR/10 bit i HDR) på min c9 med ett RTX 3080. Givet att PC inputen ger mer bandning än konsolinputen på oleds (en välkänd bug på dessa tv apparater, som man ser direkt om man jämför de båda), är RGB bättre tillsvidare än 4:4:4 när det gäller gaming? Eller finns det några fördelar att ändå använda det som kompenserar för den ökade bandingen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Taggen86: Finns inga objektivt bästa inställningar. Däremot finns det objektivt rätta inställningar och detta varierar med situationen och vad du försöker åstadkomma. Det är därför de här inställningarn finns där till att börja med.

Och de rätta inställningarna är de som undviker fel och undviker försämring av kvaliteten. Där måste man ta hänsyn till hur både källan och displayen fungerar – samt allt som är däremellan som påverkar, likt förstärkare. Och de flesta förstärkare påverkar nivåerna.

För datorgrafik är det RGB och Full 0-255-nivå som är grundidén.

För video, inklusive film, är standarden 16-235-referensnivåer (med full 0-255-teckning) och där är YCbCr baserat på 16-235-nivåer. YCbCr på fulla 0-255 kan leda till trunkerat innehåll, att nyanser i film klipper etc.

För dator är RGB Full därför ofta första valet. Det förutsätter dock att TV:n tycker samma sak, vilket de nu inte verkar göra för LG 2020-OLED då färgerna tydligen subsamplas internt även fast du skickar RGB.

Så för varje kombination av Källa och Display måste man testa och jämföra var det blir försämringar och kanske välja det läge där det blir minst försämringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så för varje kombination av Källa och Display måste man testa och jämföra var det blir försämringar och kanske välja det läge där det blir minst försämringar.

Tack för utförligt svar! Jag får helt enkelt närstudera skillnaderna mellan RGB full och 4:4:4 ytterligare och se vilken jag föredrar.

oavsett är det himla gött att man nu med 48gbps inte längre måste ha specifika inställningar för HDR och SDR. Sätter jag datorn till RGB full 8 bit som jag har nu ändrar den automatiskt till 10 bit RGB när jag startar HDR vilket är väldigt trevligt (med mitt 2080 ti var jag tvungen att ändra manuellt mellan RGB 8 bit full i SDR och 4:2:2 limited 10 bit i HDR). Så oavsett om jag väljer att i slutändan köra på RGB eller 4:4:4 kan jag ha en och samma inställning för alla spel.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera min gamla samsung plasma och funderade på GX modellen 55" eller 65" om den hamnar under 20k den ser ju ändå jävligt fin ut men frågan är när priserna på lg modellerna börjar sjunka ? är det till sommaren eller nästa black friday ?

en liten fråga.. alla verkar använda den till spel men jag tänkte mest se på 4k/bluray filmer.. är den bra till det med eller ska jag se mig om efter andra modeller? nån som har förslag isåfall gärna i samma prisklass "dolby vision iq +hdr" vill jag gärna ha.
tacksam för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dragonflame:

Jag tänkte uppgradera min gamla samsung plasma och funderade på GX modellen 55" eller 65" om den hamnar under 20k den ser ju ändå jävligt fin ut men frågan är när priserna på lg modellerna börjar sjunka ? är det till sommaren eller nästa black friday ?

Kommer Telias aktie vara billigare nästa vecka? Eller först framåt november?

Ingen aning. Men kanske kan man titta på tidigare trender och gissa sig fram till ett mönster? Till exempel på prisjakts prisutveckling för C9-modellen:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5081060

Permalänk
Medlem

redan i december kanske tack för den infon

Permalänk
Medlem

@laxpudding Vad säger du om att ha en CX48 som datormonitor, har läst diverse test där den är bra. Det kan vi konstatera!
Tänkte på dina tankar gällande inbränningar då den kommer användas en hel del för statiskt läsande/arbete. Skall man se sig om efter annat?

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Värt att tillägga. uppdateringen finns endast för US och Korea som det ser ut senaste igår när jag kollade.

När dom uppdaterar i EU vet jag inte.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/j22w7u/cx_firmw...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Smack Jack:

@laxpudding Vad säger du om att ha en CX48 som datormonitor, har läst diverse test där den är bra. Det kan vi konstatera!
Tänkte på dina tankar gällande inbränningar då den kommer användas en hel del för statiskt läsande/arbete. Skall man se sig om efter annat?

Inbränningar på OLED handlar om sunt förnuft. Ska du ha den för att köra Spotify-klienten framme dygnet runt med maximal ljusstyrka lär du få inbränning inom rimlig tid.

Ja, för att ta till ett extremt exempel då.

Permalänk
Medlem

Tjenix!

Skaffade en CX för en månad sen och sitter nu och ställer in alla bildlägen till en förhoppningsvis behaglig bild.

Har lite problem med Dolby Vision och HDR, tycker det är svårt att få till med undertexter som lyser upp hela rummet, får helt sonika stänga av dessa när man kikar på DV/HDR?

För övrigt tycker jag tvn är väldigt bra, men att kolla saker i HDR och DV känns ju otroligt jobbigt för ögona? Även spel i HDR känns ju väldigt för ljusstarkt för min egen smak. Gillar bredden på fägerna men ljusstyrkan? Behöver man verkligen ha OLED-ljuset jättehögt när man kikar HDR för att få den bästa bilden?

Dolby Vision känns annars väldigt gulaktig i bilden? Är det bara min upplevelse tro?

Gillar att köra de flesta inställningar på samma, gillar att ha en jämn bild över alla källor så man slipper bli bländad när man byter mellan Netflix HDR och mitt egna Plex material i 1080p.

Tips mottages!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Tjenix!

Skaffade en CX för en månad sen och sitter nu och ställer in alla bildlägen till en förhoppningsvis behaglig bild.

Har lite problem med Dolby Vision och HDR, tycker det är svårt att få till med undertexter som lyser upp hela rummet, får helt sonika stänga av dessa när man kikar på DV/HDR?

För övrigt tycker jag tvn är väldigt bra, men att kolla saker i HDR och DV känns ju otroligt jobbigt för ögona? Även spel i HDR känns ju väldigt för ljusstarkt för min egen smak. Gillar bredden på fägerna men ljusstyrkan? Behöver man verkligen ha OLED-ljuset jättehögt när man kikar HDR för att få den bästa bilden?

Dolby Vision känns annars väldigt gulaktig i bilden? Är det bara min upplevelse tro?

Gillar att köra de flesta inställningar på samma, gillar att ha en jämn bild över alla källor så man slipper bli bländad när man byter mellan Netflix HDR och mitt egna Plex material i 1080p.

Tips mottages!

Jag har ändrat färgen på undertexterna i Netflix (kan göras i inställningarna när man loggat in på webben). I Plex/Kodi så har jag också ändrat färgen till grå. Tycker det funkar rätt bra.

Vad har du för inställningar för resp bildläge? På min LG C9 så är warm2 det läge som ger mig mest korrekt bild.

Gällande HDR så ska OLED Light ska vara på 100 och Peak Brightness ställd på High då materialet innehåller metadata som beskriver hur ljus bilden ska visas. Om du tycker att det blir för ljust kan du prova att justera ned peak brightness.

För SDR har jag ställt OLED Light på ~30 i mitt kalibrerade bildläge för mörka rum, det ger strax över 100cd/m2 vilket är vad man brukar sträva efter om man vill följa standarden. När jag har mysbelysningen på har jag ett bildläge med OLED Light på 40-45 vilket blir rätt behagligt. För båda de bildlägena kör jag Gamma 2.4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har ändrat färgen på undertexterna i Netflix (kan göras i inställningarna när man loggat in på webben). I Plex/Kodi så har jag också ändrat färgen till grå. Tycker det funkar rätt bra.

Vad har du för inställningar för resp bildläge? På min LG C9 så är warm2 det läge som ger mig mest korrekt bild.

Gällande HDR så ska OLED Light ska vara på 100 och Peak Brightness ställd på High då materialet innehåller metadata som beskriver hur ljus bilden ska visas. Om du tycker att det blir för ljust kan du prova att justera ned peak brightness.

För SDR har jag ställt OLED Light på ~30 i mitt kalibrerade bildläge för mörka rum, det ger strax över 100cd/m2 vilket är vad man brukar sträva efter om man vill följa standarden. När jag har mysbelysningen på har jag ett bildläge med OLED Light på 40-45 vilket blir rätt behagligt. För båda de bildlägena kör jag Gamma 2.4.

Alright, får ändra färgen på undertexterna till att börja med, tack för det tipset.
HDR, då får jag testa att justera peak brightness.

Jag kör "Standard (Användare)" på de alla appar/ingångar (förutom spel då), med färgläge medel. OLED på 83, kontrast, 75, ljussstyrka 55, samt gamma på 2.2. Högre gamma tycker jag det ser lite för mycket grått ut.

HDR/DV samt spelläget får man ju justera separat, men har hållt mig runt 80 på OLED styrkan, vilket är precis vad mina ögon orkar med i ett mörkt rum, får se när man vant sig lite kanske jag skruvar ner det ytterliggare.
Jag tror dock att C9 har max 50 som OLED-ljusinställning? Är väl samma som mina 100 om jag förstått det rätt, allt över 50 ändrar gamman?

Tack för tipset, ska testa o ställa in lite mer idag, tar några veckor innan man hittat "rätt" inställning...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Har också märkt att det är lite för mycket rött i bilden speciellt mot vänster och höger kant, märks mest när det är helt vita bakgrunder , så har justerat ner det röda lite.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Alright, får ändra färgen på undertexterna till att börja med, tack för det tipset.
HDR, då får jag testa att justera peak brightness.

Jag kör "Standard (Användare)" på de alla appar/ingångar (förutom spel då), med färgläge medel. OLED på 83, kontrast, 75, ljussstyrka 55, samt gamma på 2.2. Högre gamma tycker jag det ser lite för mycket grått ut.

HDR/DV samt spelläget får man ju justera separat, men har hållt mig runt 80 på OLED styrkan, vilket är precis vad mina ögon orkar med i ett mörkt rum, får se när man vant sig lite kanske jag skruvar ner det ytterliggare.
Jag tror dock att C9 har max 50 som OLED-ljusinställning? Är väl samma som mina 100 om jag förstått det rätt, allt över 50 ändrar gamman?

Tack för tipset, ska testa o ställa in lite mer idag, tar några veckor innan man hittat "rätt" inställning...

Generellt använd vitbalans varm 2 för både SDR och HDR.
För HDR: Cinema eller Cinema Home (dagsljus).
För SDR: Cinema eller ISF Dark (vitbalans varm2).

Gamma 2.4 är lämpligt för video i ett mörkt rum. Gamma 2.2 är lämpligt i ett ljusare rum där mörka detaljer annars kan uppfattas som helt svarta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

En liten fråga!

Är mitt i skärm-träsket och vill köpa premium för vardagligt bruk (några timmar på kvällen/fler på helgen) gör det mesta vid datorn, serier, film, spel och allmänt browsande. När jag tänker relativt rationellt så kommer 48cx ut på topp, dels då den kostar 5tkr mindre än LG's 38gn, och samsungs g9 har för mkt problem för min smak.

Det som skrämmer mig något är burn-ins, men vet att man kör med hide windowsbar och utan ikoner på en mörk bakgrund osv, men hur är det om man sitter längre i nått spel, typ WoW eller senare cyberpunk, dvs spel med en HUD som lämnas oförändrad? Är även detta något man bör oroa sig för? och isåfall hur mkt? vore tråkigt att förstöra panelen på en 15k "skärm" för att man inte vill spendera 20k på en 38" IPS, är man dumsnål eller är det rätt väg att gå? Kan tillägga att jag ämnar köpa den imorgon isåfall och har inte haft OLED innan.

Och skärmen kommer drivas av Auros 3080 som även de kommer imorgon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robban031:

En liten fråga!

Är mitt i skärm-träsket och vill köpa premium för vardagligt bruk (några timmar på kvällen/fler på helgen) gör det mesta vid datorn, serier, film, spel och allmänt browsande. När jag tänker relativt rationellt så kommer 48cx ut på topp, dels då den kostar 5tkr mindre än LG's 38gn, och samsungs g9 har för mkt problem för min smak.

Det som skrämmer mig något är burn-ins, men vet att man kör med hide windowsbar och utan ikoner på en mörk bakgrund osv, men hur är det om man sitter längre i nått spel, typ WoW eller senare cyberpunk, dvs spel med en HUD som lämnas oförändrad? Är även detta något man bör oroa sig för? och isåfall hur mkt? vore tråkigt att förstöra panelen på en 15k "skärm" för att man inte vill spendera 20k på en 38" IPS, är man dumsnål eller är det rätt väg att gå? Kan tillägga att jag ämnar köpa den imorgon isåfall och har inte haft OLED innan.

Och skärmen kommer drivas av Auros 3080 som även de kommer imorgon.

Hade exakt samma funderingar innan jag köpte TV'n. Det som övertalade mig var en röst inom mig som sa; du ska ha skärmen, får den inbränningar så får den. Den är fin. jag vill ha den. Jag köpte den.

Hjälper inte dig så mycket kanske, men inbränningar finns det en risk för, speciellt vid statiska bilder. Lägre ljusstyrka och alt-tabba lite ibland kan nog hjälpa.

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Hade exakt samma funderingar innan jag köpte TV'n. Det som övertalade mig var en röst inom mig som sa; du ska ha skärmen, får den inbränningar så får den. Den är fin. jag vill ha den. Jag köpte den.

Hjälper inte dig så mycket kanske, men inbränningar finns det en risk för, speciellt vid statiska bilder. Lägre ljusstyrka och alt-tabba lite ibland kan nog hjälpa.

Det viktigaste, som du glömde att inkludera är, Hur känns det nu? är det så bra som du misstänkte?! Överträffade det förväntningarna? något som stör dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robban031:

Det viktigaste, som du glömde att inkludera är, Hur känns det nu? är det så bra som du misstänkte?! Överträffade det förväntningarna? något som stör dig?

Chockerande spelupplevelse! Det enda jag saknar är att jag hade en 2560x1440 240hz TN-panel innan.
Några få spel har jag märkt l-i-t-e ovana. Men i helhet är det helt sjukt att spela på detta.

Permalänk
Medlem

För er som funderar på att använda en cx-modell som bildskärm till dator.

Om man använder BFI, avhjälper det burn-in? Skärmen ”stängs” ju av mellan varje bild som visas. När skärmen stängs av på det här viset, kan det teoretiskt innebära att statiska pixlar inte längre klassas som statiska om man har BFI påslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

För er som funderar på att använda en cx-modell som bildskärm till dator.

Om man använder BFI, avhjälper det burn-in? Skärmen ”stängs” ju av mellan varje bild som visas. När skärmen stängs av på det här viset, kan det teoretiskt innebära att statiska pixlar inte längre klassas som statiska om man har BFI påslaget?

Utan att veta säkert skulle jag säga att det hjälper, belysningen sjunker rätt kraftigt med de insatta svarta framesen.
Använder det dock inte själv, tycker att skärmen blir lite för mörk.

Upplever dock inte inbränning som ett stort problem efter ett par veckor.
Risken finns ja, men med lite sunt förnuft går den att minimera.
Jag satte skärmsläckaren till att gå igång efter 3min, döljer startmeny (vilket jag lärt mig tycka om efter att ha använt en macbook), och sen har jag egentligen inte gjort något mer. Har än så länge inte haft några som helst bekymmer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Utan att veta säkert skulle jag säga att det hjälper, belysningen sjunker rätt kraftigt med de insatta svarta framesen.
Använder det dock inte själv, tycker att skärmen blir lite för mörk.

Upplever dock inte inbränning som ett stort problem efter ett par veckor.
Risken finns ja, men med lite sunt förnuft går den att minimera.
Jag satte skärmsläckaren till att gå igång efter 3min, döljer startmeny (vilket jag lärt mig tycka om efter att ha använt en macbook), och sen har jag egentligen inte gjort något mer. Har än så länge inte haft några som helst bekymmer.

Skulle också rekommendera att ha automatiskt byte av bakgrundsbild/låsskärm och sådant.

Inbränningar på oled handlar om att vissa subpixlar tappar färg när de används, vilket tar mycket tid (1000-tals timmar).

På plasma och andra tekniker har det ju varit att man överhettar fosfor och andra saker som går mycket fortare och dessutom kan gå tillbaka via vissa metoder.

Oled är helt enkelt lysdioder som slits över tid och tappar ljusstyrka. Efter X timmar vid full effekt har de kvar Y% ljusstyrka helt enkelt, om de andra närliggande pixlarna har använts mindre kommer den svagare sticka ut i jämförelse. Ju lägre ljus du använder desto bättre för dioderna. Visar du något med en stark vit/magenta/cyan/gul/röd/grön/blå fält statiskt kommer dessa pixlar slitas snabbare än omgivande och därmed tappa ljusstyrka snabbare och efter ett tag kan dessa pixlas se lite ut som en skugga när man visar en film eller så.

Det är alltså inte alls frågan om samma sak som Plasma/CRT som kunde förstöras på några timmar om man gjorde fel. På OLED är det en process som är gradvis degradering över tusentals timmar och är nog jämförbart med apparatens förväntade liv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pskjonte:

HDR/DV samt spelläget får man ju justera separat, men har hållt mig runt 80 på OLED styrkan, vilket är precis vad mina ögon orkar med i ett mörkt rum, får se när man vant sig lite kanske jag skruvar ner det ytterliggare.
Jag tror dock att C9 har max 50 som OLED-ljusinställning? Är väl samma som mina 100 om jag förstått det rätt, allt över 50 ändrar gamman?

C9 går till 100 för att reglera ljusstyrkan i panelen. Sedan varierar den faktiska ljusstyrkan med vad du har för bildinnehåll, vilket är ABL eller ljusventilförfarandet som gillar att försvenska det.

Men att du vill sänka ljusstyrkan på en OLED i ett vardagsrum är inget konstigt. Har man ett lämpligt rum är OLED:ns styrka dess förmåga att ankra svart som just svart. Då kan 500-700 nits peak i HDR fortfarande uppfattas som obehagligt ljus. Värt att tänka på när det så ofta kommer sådana där upprepade forummantran om att "...OLED är för ljussvag..." och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

C9 går till 100 för att reglera ljusstyrkan i panelen. Sedan varierar den faktiska ljusstyrkan med vad du har för bildinnehåll, vilket är ABL eller ljusventilförfarandet som gillar att försvenska det.

Men att du vill sänka ljusstyrkan på en OLED i ett vardagsrum är inget konstigt. Har man ett lämpligt rum är OLED:ns styrka dess förmåga att ankra svart som just svart. Då kan 500-700 nits peak i HDR fortfarande uppfattas som obehagligt ljus. Värt att tänka på när det så ofta kommer sådana där upprepade forummantran om att "...OLED är för ljussvag..." och liknande.

Aha tack för infon, har suttit i helgen och justerat de olika bildlägen till en behaglig nivå.

Lämnade oled på 100 i HDR och DV lägen, och det ser bra ut, justerade ner högsta ljuststyrka till medel.
I SD lägen justerade jag oled ljuset till runt 80 vilket passar mina ljusförhållanden.

Det tar några veckors tittande och fipplande för att få det se bra ut, men med hjälp av forumet här har jag fått en kanonbild nu tycker jag.

Åt gemene man som inte ställer in något kanske orginal lägena duger , men förr oss som är lite mer entusiaster vill man ju alltid få det optimalt ...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pskjonte:

Lämnade oled på 100 i HDR och DV lägen, och det ser bra ut, justerade ner högsta ljuststyrka till medel.
I SD lägen justerade jag oled ljuset till runt 80 vilket passar mina ljusförhållanden.

Högsta Ljusstyrka-reglaget är bra för detta. Bilden kommer också bli lugnare eftersom det inte är lika stora omväxlingar i ljusstyrka. Precis rätt tänkt skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Info kring återkallning av äldre OLED (2016 och 2017):
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamalya:

Värt att tillägga. uppdateringen finns endast för US och Korea som det ser ut senaste igår när jag kollade.

När dom uppdaterar i EU vet jag inte.

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/j22w7u/cx_firmw...

Suck, hur länge ska man vänta. Det är extra jobbigt att vänta när man har en 65" Oled och Geforce 3080.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Suck, hur länge ska man vänta. Det är extra jobbigt att vänta när man har en 65" Oled och Geforce 3080.

För den otålige och modige så KAN det finnas en workaround som jag läste om på hardforum:
https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/post-1044752432

Citat:

I got impatient waiting for an EU firmware update to 03.11.25 so I set my TV to engineer mode and this allowed me to download the update.
To do this you need the service remote or Android phone with IR blaster (I used an old Samsung Galaxy S4) and LG Service Remote Control app (costs a few bucks).

DISCLAIMER: MESSING WITH THE SERVICE MENU CAN MESS UP YOUR TV. So be careful. Avoid the IN STOP menu as that seems likely to cause issues if you change things there.

Open IN START menu.
Insert passcode 0413.
Go to "5. System 2" menu.
Set mode from "User" to "Engineering".
Exit service menu.
Restart TV.
Look for updates and after a few tries it should find the new version. Update to 03.11.25.
Restart TV.
Go to service menu again and set mode back to "User".
Restart TV.

Detta är inget jag skulle våga själv... Görs helt på egen risk!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Software update!
(men inte till rätt version, zzz)