Bra enkelt sprit- eller gasolkök för krisberedskap?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra enkelt sprit- eller gasolkök för krisberedskap?

Hej!

Som bekant så ser svensk krisberedskap ut på ett sådant sätt att det är upp till var och en att ha beredskap för ett strömavbrott på 72 timmar. Det är lite si och så med det hemma just nu. En sak bland många som saknas är ett sätt att kunna laga/värma mat. En möjlig lösning på det är ett spritkök eller ett gasolkök. Jag lutar lite mer mot spritkök än gasolkök, eftersom jag föreställer mig att det är säkrare att lagra sprit hemma än tuber med gasol, dessutom har T-sprit andra bra användningsområden, däremot är jag öppen till övertalning om det är så att gasol har några stora fördelar.

Jag hade tänkt mig lägga upp till kanske 500 kr på själva köket, men det är flexibelt. Stora pluspoäng om det är ett kök som går att använda inomhus med lämplig ventilation (krisen kan ju komma på vintern, då vill man inte öppna dörrar etc i onödan). Som sagt, detta är inte ett kök som är tänkt att användas för camping eller friluftsaktiviteter, utan det ska bara vara något enkelt och bra som funkar i en krissituation.

Jag tänker mig att jag inte behöver en uppsättning med kastruller eller liknande, det räcker gott och väl med bara själva köket.

Vad har ni som tittat på detta för erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Spritkök sotar nåt extremt.
Detta är mitt förslag. Har själv ett till båten och det funkar väldigt bra. Lika snabbt som plattan hemma på spisen och enkelt att sköta.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Till den behöver du dessa gasflaskor:
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Multibrännare + trangia-kök är det du ska ha, då kan du elda med vilken brandfarlig vätska som helst.
https://www.xxl.se/trangia-trangia-x2-multifuelbrannare-gra/p...

Annars finns det moderna gaskök som kräver betydligt mindre gas än ett trangiakök typ dessa
https://www.xxl.se/jetboil-jetboil-zip-stormkok-svart/p/11401...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Spritkök sotar nåt extremt.
Detta är mitt förslag. Har själv ett till båten och det funkar väldigt bra. Lika snabbt som plattan hemma på spisen och enkelt att sköta.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Till den behöver du dessa gasflaskor:
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Priset är ju rätt i alla fall, och det verkar ju okomplicerat att använda vilket också är trevligt. Enda nackdelen är väl att det endast är avsett för utomhusbruk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Priset är ju rätt i alla fall, och det verkar ju okomplicerat att använda vilket också är trevligt. Enda nackdelen är väl att det endast är avsett för utomhusbruk!

Rekommenderar också den. Kör den hemma på bordet ibland när vi käkar nabe.

Permalänk
Medlem

Angående gasol finns det strikta regler om hur mycket du får förvara inomhus/inglasad balkong.
Har du möjlighet att ha det utomhus eller på öppen balkong så får du förvara väldigt mycket.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Spritkök sotar nåt extremt.

Sotar inte om man använder Tenol (sprit och destvatten färdigblandat i rätt proportion) istället för T-sprit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Priset är ju rätt i alla fall, och det verkar ju okomplicerat att använda vilket också är trevligt. Enda nackdelen är väl att det endast är avsett för utomhusbruk!

Du förbränner gaser, det är nog få saker som kommer vara bättre än det andra. Om du bara bränner för matlagning och har OK storlek på lägenheten så är det lugnt. Är det för värme är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chicketiwowow:

Sotar inte om man använder Tenol (sprit och destvatten färdigblandat i rätt proportion) istället för T-sprit.

Visst, men den redan långsamma och dåliga värmeeffekten blir då ännu sämre. Jag var spritköksförespråkare förr, men efter att ha använt gasolkök så har jag konverterat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alla former av förbränning kommer kräva ventilation.

Gasolkök kräver att du har just gasol.

Sprit och multifuelbrännare går att köra på flera olika bränslen, vid en långvarig kris skulle du behöva t.ex. fotogen för att värma dig och skulle kunna använda samma bränsle i köket.

Vill du ha något som går att använda inomhus utan att ventilera (ventilationen fungerar knappast som tänkt under strömavbrott) får du köra med en batteribank och kokplatta. Går också att köra mikro på batteribank. De kostar 15-20t dock.

Permalänk
Medlem

För värme kan man fortfarande värma hushållet med förbränning men tänka på att med jämna mellanrum vädra ut lite snabbt. Man köper med fördel värmare med koldioxidvakt då. Sålänge man har värme lagrad i väggar och möbler så återhämtar sig lufttemperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Angående gasol finns det strikta regler om hur mycket du får förvara inomhus/inglasad balkong.
Har du möjlighet att ha det utimhus eller på öppen balkong så får du förvara väldigt mycket.

Ett par såna flaskor som det handlar om till gasolköket jag tipsar om ligger låååååååångt under maxgränserna för vad man får förvara. De är på drygt 200 g. Jag uppskattar att en sån flaska räcker för att tillaga 10-12 fulla måltider. Två flaskor räcker nog i ett par veckor i ett ensamhushåll.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Ett par såna flaskor som det handlar om till gasolköket jag tipsar om ligger låååååååångt under maxgränserna för vad man får förvara. De är på drygt 200 g. Jag uppskattar att en sån flaska räcker för att tillaga 10-12 fulla måltider. Två flaskor räcker nog i ett par veckor i ett ensamhushåll.

Räknade lite på det. En sådan gasoltub innehåller 227g. Enligt databladet drar köket 160 gram / timmen (på full effekt, antar jag).

2 tuber à 227 g blir totalt 454 gram gasol, vilket i sin tur betyder 170 minuters matlagning på full effekt. Beroende på definitionen av "måltid" så kan ju alltså 10-12 måltider eller 2 veckor vara lite högt räknat, men det borde nog ändå uppfylla mitt krav på 3 dagars krisberedskap.

Att det sedan verkar vara relativt enkelt att använda är ju bra det med.

Permalänk
Medlem

Vi lagar mat på spritkök ca 4 veckor per år, i en liten båt. Kör man med Tenol/Origonol/annan Etanol/Metanol-blandning sotar det inte så mycket. Spritkök duger gott om man inte har bråttom. Vi gör av med knappt 2 liter sprit i veckan, på 2 vuxna och 3 barn. I ett nödläge klarar man sig utmärkt på spritkök.

Gas är snabbare och renare, av gammal vana vill jag dock inte ha det i båten. Men jag kan tänka mig att det är säkrare med gas inne i en bostad än vad spritkök är.

Hemma har vi ett Trangiakök i beredskap, som vi även har på fjällturer. Just på fjället vettefan dock om man inte ska ha gas trots allt.

Ska man ha en spritbrännare i köket kan en sånhär fungera : https://shop.trangia.se/sv/campingset/spritbrannare-med-hall....

Köp det som är snyggast...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Räknade lite på det. En sådan gasoltub innehåller 227g. Enligt databladet drar köket 160 gram / timmen (på full effekt, antar jag).

2 tuber à 227 g blir totalt 454 gram gasol, vilket i sin tur betyder 170 minuters matlagning på full effekt. Beroende på definitionen av "måltid" så kan ju alltså 10-12 måltider eller 2 veckor vara lite högt räknat, men det borde nog ändå uppfylla mitt krav på 3 dagars krisberedskap.

Att det sedan verkar vara relativt enkelt att använda är ju bra det med.

På full effekt påstås den ge 2.2 kW. Det är väl ungefär 3-4 gånger vad man behöver för att hålla en kastrull kokande, t ex. Jag skulle säga att t ex koka upp en kastrull med ris, potatis eller pasta och sen låta det koka i 20 min, det kan man göra säkert 10-12 gånger per flaska.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Visst, men den redan långsamma och dåliga värmeeffekten blir då ännu sämre. Jag var spritköksförespråkare förr, men efter att ha använt gasolkök så har jag konverterat.

Jag kan bara hålla med. Och då har inte heller hanteringen av spriten nämnts. Jag är ute och vandrar en del. Det slår aldrig fel att man kladdar med spriten och får det där det inte ska vara. Så jäkla trött på det. Köpte ett litet kök med gasolbrännare på Biltema. Kompakt, snabbt, enkelt att använda. Liknar Jetboil-köket som länkats till i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

I lägenhet i flerfamiljshus får man ha 2 st P2012-flaskor (2 kg gasol styck och sammanlagd behållarstorlek av 10 liter för båda flaskorna) - en som används för köket och en i reserv. dessa kommer att räcka länge, mycket länge - flera månader per flaska även om du skulle använda dessa för daglig matlagning. observera att köket skall vara av högtrycksmodell för denna flasktyp.

På öppna balkong kan man ha betydligt större flaskor (max 2 st dock) men all dragning skall vara med trycksänkt gas (tryckregulator först alltså) och det skall vara besiktningsbar (koppar)rör med besiktningsbara kopplingar (och kan läcktestas med såpa/läcksökningsspray) hela vägen förutom sista meter närmast gasolköket som kan vara orange gasol-slang. är balkongen inglasad så räknas det som inne i lägenheten och då är det åter igen max 2 * 2 kg gasol som max.

om man surfar in på fogas så kan man hämta hem dokument som styr hur installationen skall göras - och det bästa med det - du får göra allt själv utan besiktningsplikt av någon annan (kan ha ändrats sedan jag läste detta)

har du egen villa kan du nästan ha hur mycket som helst om de står i en låsbar, ventilerad plåtskåp ute på tomten - samma sak här, lågtryck och att rördragning skall göras med rör, besiktningsbar hela vägen till gasolspisen/utrustningen man har.

---

Om man inte vill göra något alls ovanstående och bara kör med campingkök så säger jag Trangia 27 (max 2 personer) eller Trangia 25-kök (~familj) med GB74-brännare som första campingkök och 230/450 grams campingasol-flaskor tex. köpta på biltema

Om man kör regeln max 4kg gasol tillsammans räknat så kan man ha ett antal sådana flaskor liggande då sannolikhet att alla skulle börja läcka samtidigt är inte så stor. - det är hur mycket som kan släppas ut på kort tid (inom 1 timme) som bestämt reglerna och då har man ansett 2 kg på kort tid (P2012-flaskan) kan tolereras utan att halterna gasol i rummet blir för högt i rum med normal-ventilation.

Gasregulatorer sittande på större flaskor brukar också dimensioneras för max 2 kg gas/timme när det är helt öppet på sin utgång av samma orsak att inte för hög halt av gas skall ansamlas inomhus att det blir för stor volym med förblandad explosiv gas som kan tändas på en gång. - skall man göra gasbomber så är gasol faktiskt rätt uselt bränsle att utgå ifrån, stadsgas väldigt mycket bättre i så fall

Utspilld bensin betydligt mer problematisk än gasollösningar och då skall vi inte prata om T-sprit som ger nästa stökeometrisk perfekt blandning med luft vid rumstemperatur (kan alltså brinna inne i flaskan med bra tryckökning som trycker ut resten av bränslet ur flaskan och kan göra rummet/tältet till ett eldhav på delar av sekunder - det är många tältolyckor inom värnplikten med ibland riktigt allvarliga brännskador som skett på det sättet för att man tog fel dunk när man skulle fylla fotogenlampan i 12-manna tälten) - T-sprit skall alltid förvaras och hanteras med (tex. trangias) säkerhetsflaska om det finns kök eller annan öppen led i närheten!! - det finns anledning varför gamla, ofta tillbehörskanna för förvärmnings-T-sprit till fotogenkök har väldigt långt smalt rör/pip som han häller på förvärmningsfördjupningen/filten i köket - det är inte utan anledning då den långa röret fungerade som flamspärr in i kannan - T-sprit är farlig vätska att hantera ur brandsäkerhetssynpunkt - farligare än bensin faktiskt... läser man äldre litteratur från början av 1900-talet då eldande var ganska vanligt hos gemme folk så påpekas det upprepande med farorna med just T-sprit - det har inte ändrat sig till idag, fortfarande farligt!! - också väldigt lätt att missa att det brinner på tex. spilldroppar under köket då lågan är i stort sett osynlig i sol och stark belysning.

- T-sprit är också den bränslet som det sker mest brännskadeolyckor som kräver vård (och antal incidenter förmodligen 10-100 faldigt fler som aldrig rapporteras) inom Camping medans olyckor med campinggasbehållare är ytters sällsynt trots att många upplever det som betydligt farligare än T-sprit)

Trangia med gasol och GB74-brännare och flatbottnad Trangiagryta är väldigt effektiv och vinsten gentemot kök med kylflänsade grytor är inte så stor i det fallet, andra brännare - ofta de som skruvas direkt på campingasoltuben är ofta mindre effektiv än tragia-brännare och där upplevs tex. jetboil som betydligt mer gaseffektiv än de utan kylflänsar.

- Men nackdelen med kök med kylflänsade grytor (som jetboil) är att de är väldigt stora CO-producenter (lågan kyls för tidigt innan det är färdigförbränt mellan flänsarna) och bör inte användas inomhus alls över huvud taget - inte ens i vindskydd för att avgaserna kan säcka sig i en virvel bakom - medans Trangia med GB74-brännare och plana grytor kan man köra inomhus om rumsvolymen är rimligt stora och rimligt ventilerade, precis som man förr körde med stadsgas-spisar.

MF-kök som körs med akylat-bensin/heptan eller bättre lampolja för inomhus kan också köras inomhus men noga koll att att lågan som brinner verkligen (efter förvärmningsprocessen) är blå utan eller bara väldigt små - knappt märkbara gula lågspetsar - gul låga = CO-bildning i stora mängder (ja vanlig stearinljus är rätt stor CO-producent pga. sin lysande låga men effekten är liten och därmed liten avgasgasmänd per tid med hög halt CO gentemot en MF-kök på flera kW värme-energi)

- tänk på underlaget under köket, och speciellt om du slabbar med T-sprit - skall man köra campingkök inomhus - gör det på en ungsbakplåt om det inte är på spisen direkt och minst 1 meter fritt ovanför köket med gryta ovanpå om man har köksfläkt ovanför - helst då med metallnät i sin filterkasset.

Många har inte den höjden fritt över spisen, då får man göra det på köksbordet på en bakplåt istället.

Bekanta med köket utomhus först så man ser hur det beter sig om man aldrig använt dessa innan - MF-brännare kan ha rätt höga lågor i samband med förvärmning (uppemot 1 meter ibland ) och är man helt nybörjare så säger jag - kör på campingasol med trangia 25/27 med GB74-brännare - det är väldigt bra kombination så länge man inte skall laga mat in antal minusgrader (går att fixa också med att värm gasolflaskan med svagt jummen vatten om det ger dålig tryck - obs. max ljummen vatten - aldrig hett)

Permalänk
Rekordmedlem

Det bekvämaste lär vara att skaffa en gasbrännare med piezotändning, de är väldigt små och praktiska vid camping så de lär passa fint att ha som en beredskapsspis också eftersom de förhoppningsvis mest kommer att vara undanstoppade och då tar mycket liten plats.

Jag har provat både spritkök och gas och föredrar små gasbrännare då de är så bekvämt när man cyklar, har nått liknade detta https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...

Dessutom är det ju ganska enkelt att bygga en spritbrännare av en läskburk om man skulle behöva en och inte har en färdig eller varför inte ha både gas och spritbrännare hemma om man är orolig för vilket bränsle man får tag på, det kostar inte mycket så om man bara ser till kostnaden utan kokkärl så är den inte hög även om man köper märkesbrännare typ https://www.clasohlson.com/se/Spritbr%C3%A4nnare-Trangia/p/51...

Jag har också sett spritbrännare på en lokal outlet för 10 kr men hursomhelst är gas bekvämare för det ger väldigt hög effekt och går att reglera ganska mycket enklare än spritbrännare.

Är man ännu nojigare om bränsle så skaffar man en "pinnspis" men de går ju inte att använda inomhus men de är förvånansvärt effektiva och går att elda med i stort sett vilka småpinnar och kottar som helst.
https://www.huskygard.se/behallare-matlagning

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Biltemaköket med engångsflaskor då jag har några sådana visserligen köpt på Jula men av precis samma modell.

Det är billigt och bra, har ett som reserv i lägenheten och som får hänga med vid ev camping. Det andra står på lantstället som är off-grid.

Det som är bra med det är att den platta modellen gör att det står stadigt även med stora kastruller på och det bygger inte på höjden så det fungerar stående på spisen under köksfläkten utan problem. Är också billiga och okomplicerade gasflaskor till det och man kan ha ett gäng hemma utan att slå i taket för lägenhetsförvaring.

De få nackdelar köket har är istället fördel hemma, det att köket inte är ett extremt lättviktskök att ha på vandring av typen skruva på brännaren/köket ovanpå den rangliga gasolbehållaren.
Hemma är de typerna av kök direkt olämpliga att stå under en köksfläkt.
Att det platta Biltema/jula köket väger lite mer är bara ett problem om man campar/vandrar viktsbegränsad.

Det finns dessutom andra prylar som kan drivas av samma 227g patroner såsom den portabla camping gasolgrill jag har som är mycket trevlig och funderar på att ev köpa ett portabelt kylbox/kylskåp som kan drivas på dessa gasolpatroner (räcker runt 20 timmar till kylboxen) och det kan också alternativt drivas på 12V/230V el. Tyvärr är kylboxen lite i dyraste laget (4-5 tusen) så än så länge har det inte blivit av att köpa kylboxen.

Har även ett par små gasolkaminer också som drivs av samma flaskor och de är smidiga att snabbt få värme innan man fått upp värmen i kakelugnen eller på sommaren när man vill ha bort lite småkyligt men det blir för varmt att börja elda i eldstäderna.

Är inga problem att köra dessa prylar inomhus, för kortare drift som enkel matlagning hinner inte luften bli särskilt dålig men för längre drift eller i väldigt små utrymmen som i en båt måste man givetvis vädra.

Men att köra gasolkaminen de cirka två timmar patronen räcker vid full effekt fungerar ändå i ett normalstort rum utan vädring så varningen om att inte använda gasolköket inomhus är mest för extremt små utrymmen eller om man långkokar många timmar utan luftväxling.

Men eftersom köken inte har syresensor så finns varningen där, men du får ordentlig huvudvärk av för hög koldioxid halt(vanlig kolsyra) väldigt långt mycket tidigare innan du lyckas göra av med så mycket syre i rummet att du tuppar av eller dör. (har du mycket kraftig brännare och trångt utrymme utan luftväxling är det givetvis farligt, men inte med dessa småbrännare i normala rum)

Visst man kan propagera för ett multifuelkök men de är rätt dyra samt omständligare att använda inte minst hemma, och med risk för höga flammor om man gör fel och är ovan + att de ska förvärmas osv. Rätt använda är de givetvis bra men kanske inte det bästa att ha under spisfläkten om man är ovan.

Den mycket enkla hanteringen av gasolköket är en stor fördel (tryck ned en liten spak som låser gasoltuben och vrid på värmevredet med inbyggd piezotändare lika enkelt som att vrida på en vanlig spisplatta.) Den platta konstruktionen gör att det inte är problem att värma vatten i stora 10L kastruller, brukar värma disk/tvätt/duschvatten så på landet.

Får man en så långvarig situation att det inte längre går att få tag på gasol på månader(åtminstone om man har lovligt antal flaskor hemma) utan måste börja trixa med fordonsbränslen så är nog läget så allvarligt att man kanske ändå måste överväga om det ens går att bo kvar i en utkyld betonglägenhet med dess stora uppvärmningsproblem,och icke fungerande vatten o VC.

För mer normala situationer som någon eller några veckor utan ström räcker gasolköket till även om det lär bli kallt inne vintertid.

Handlar det däremot om månader o längre så lär det bli långt jobbigare att bo kvar i lägenheten och då kanske man inte så lätt får bränsle till multifuelköket heller även om det säkert är enklare än gasol som nog är rätt omöjligt i den situationen.

Permalänk
Avstängd

Satsa på någon form av gasolkök alla dagar i veckan. Jag har ett litet prius för lägerliv och kokar en kanna vatten på ca fyra minuter. Tror det är 0,7 dl eller liknande men räcker iallafall till två torkade rätter.
Snabbt, enkelt och går även att steka med. Minst lika snabb som spisen hemma. Har inte provat biltematipset du fått men tror säkerligen att den gör jobbet. Priset med gasol, regulator (om du måste ha det) och kök blir nog lite dyrare än 500kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för många förnuftiga svar! Det blir gasolköket. Det är enkelt att förstå sig på och använda (jag har haft "stort" gaskök tidigare, även om det är el just nu), samt verkar också pris i förhållande till komfort vara det bästa.

Som jag skrev i ingressen, detta handlar inte om camping, och det handlar om att vara beredd på en 3 dagar lång kris i enlighet med MSB:s rekommendationer. Att köpa ett avancerat kök med multi-fuel känns därför rätt overkill.

Jag hittade dock ett intressant budgetalternativ för den som är snål eller helt enkelt inte är förberedd, och det är att det går att bygga ett enkelt spritkök av en tom aluminiumburk. Kostnaden blir 1 krona i utebliven pant + lite arbetstid.

Rejält tveksamt hur lämpligt det är att använda inomhus, men det är nog ändå en rätt bra grej att veta om. Jag gav mig på att bygga ett sådant bara för skojs skull (som sagt, det blir nog ändå ett sånt där gasolkök nästa gång jag åker till Biltema), men jag lyckades göra fel och sabbade burken, och jag har inte några fler tomburkar hemma just nu att prova igen på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Satsa på någon form av gasolkök alla dagar i veckan. Jag har ett litet prius för lägerliv och kokar en kanna vatten på ca fyra minuter. Tror det är 0,7 dl eller liknande men räcker iallafall till två torkade rätter.
Snabbt, enkelt och går även att steka med. Minst lika snabb som spisen hemma. Har inte provat biltematipset du fått men tror säkerligen att den gör jobbet. Priset med gasol, regulator (om du måste ha det) och kök blir nog lite dyrare än 500kr.

Det @cyklonen länkade tidigare kostar ju bara 200 kr + några tior i gas.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Finns säkert nackdelar och tveksam kvalitet på det med tanke på att det är från Biltema (det hör liksom till) men med tanke på att det inte ska användas mer än undantagsvis så känns det som rätt ambitionsnivå.)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Skulle det vara frågan om att använda fullstora kokkärl och stekpannor skulle jag nog köpa vanlig gashäll med två brännare eller ett portabelt gasolkök. Nu kommer man nog långt på t.ex. 37-997 om man klarar sig på en brännare i.o.f.s.

Permalänk
Medlem

Har skrivit ett inlägg om just det där ämnet, finns kanske något där som hjälper dig: https://ltfu.org/blog-3/zombie

Anyhow.. Jag skulle köra på ett spritkök och bunkra upp med ett gäng flaskor hemma. Det är billigt och lättare att få tag på ifall shit hits the fan. : )

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det @cyklonen länkade tidigare kostar ju bara 200 kr + några tior i gas.

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Finns säkert nackdelar och tveksam kvalitet på det med tanke på att det är från Biltema (det hör liksom till) men med tanke på att det inte ska användas mer än undantagsvis så känns det som rätt ambitionsnivå.)

Behövs regulator så kan det bli någon hundralapp och en gasflaska kostar mer än några tior.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Köper man Trangia 25/27 så brukade spritbrännaren följa med (kanske inte gör det idag längre) och kan vara reserv om det är så länge att man kört slut på campingasolen och inte kan skaffa mer - så får man ta till spriten.

Men för all övrig helgutflykter med köket i ryggan så skulle jag bara använda campinggasol och GB74-brännaren - det finns ingen anledning att hålla på att slabba med T-sprit bara för sakens skull då gasol är så mycket lättare att reglera och elda precis så mycket som behövs.

Kok under lock så är det bara att dra ned så mycket att är bara ett blått skinn över brännarhuvudet på GB74-brännaren och det räcker för att hålla igång koket och att koka 2 portioner ris med mycket hårt neddragen låga efter uppkok, gränsen till att börja 'puttra' på brännarhuvudet - trots den rätt långa koktiden för riset tar det inte mycket mer gasol än att koka upp en halv liter vatten till kokning (runt 7-9 gram gasol) - problemen är att när man provar första gångerna så drar man inte ned tillräckligt på gasolbrännare för att man inte tror på att det klarar sig med så liten låga och det blir lätt bränt i botten när man prov-kokar ris i Trangia 27.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tror du får välja numera, men man kan alltid köpa spritbrännaren separat.

Skrivet av Stefflo:

Behövs regulator så kan det bli någon hundralapp och en gasflaska kostar mer än några tior.

I den är det tänkt att man skruvar in en 227 g gasolbehållare. Den är avsedd för enbart utomhusbruk för övrigt.

Gasolkök godkänt att använda inomhus kostar lite mer. Då får man titta på Primuskök och dylikt även om det inte är rekommenderat att använda de inomhus heller, men de har i.a.f. tändsäkring.

Permalänk
Medlem

För godkända inomhus-gasolkök så är det tändsäkringen som gör den godkänd - dvs. om lågan slocknar så skall gasen stängas av.

Men å andra sidan 100/227/450 grams betydligt mindre innehåll än en blå P2012-flaska med 2 kg gasol (ny) eller kopplad lågtryck till 10 kg flaskor på balkongen där det kan pysa hela natten igenom.

så, försiktig eldning och man aldrig avviker från en kök som brinner så är det ingen större skillnad med en campingasolkök mot godkänd 'inomhus gasolkök' med tändsäkring

- tändsäkring är för människor som inte är så noga med sådant eller inte har respekt för eldning med öppen låga utan plötsligt kan springa ut på muggen fast det brinner på för fullt och kommer ut 20 minuter senare efter att suttit och surfat och gjort inlägg facebook med 'phonen' i tryckeriet och inte märkt att tiden flugigt iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Behövs regulator så kan det bli någon hundralapp och en gasflaska kostar mer än några tior.

Nej det biltemaköket är för engångsflaskor 227g som kostar runt tjugan och läggs in på sidan genom en lucka.

Det kan alltså inte kopplas till regulator och extern stor gasflaska.

Behöver man en kokplatta till och har plats kan man ha två likadana kök bredvid varandra då de är så pass billiga och de fungerar alldeles utmärkt med både stora kastruller och grytor samt stekpannor då de är stadiga genom den platta konstruktionen. Kört med Julas identiska kök i flera år utan minsta problem och det som står på landet används verkligen en hel del.

Visst man får byta flaska rätt ofta men det är väldigt enkelt att göra, lagar jag bara mat på det så räcker en flaska 2-3 dagar. Ska man värma tioliterskastruller med vatten eller långkok så går det givetvis åt mer gas men det är ju bara att ha några extra gasflaskor hemma.

Som nödkök i lägenhet klart smidigaste lösningen och håller det för att laga mat flera månader om året på lantstället i flera år så lär det hålla för tillfälligt bruk. Skulle det ändå paja så är det inte dyrt att köpa ett nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Airborne:

Nej det biltemaköket är för engångsflaskor 227g som kostar runt tjugan och läggs in på sidan genom en lucka.

Det kan alltså inte kopplas till regulator och extern stor gasflaska.

Behöver man en kokplatta till och har plats kan man ha två likadana kök bredvid varandra då de är så pass billiga och de fungerar alldeles utmärkt med både stora kastruller och grytor samt stekpannor då de är stadiga genom den platta konstruktionen. Kört med Julas identiska kök i flera år utan minsta problem och det som står på landet används verkligen en hel del.

Visst man får byta flaska rätt ofta men det är väldigt enkelt att göra, lagar jag bara mat på det så räcker en flaska 2-3 dagar. Ska man värma tioliterskastruller med vatten eller långkok så går det givetvis åt mer gas men det är ju bara att ha några extra gasflaskor hemma.

Som nödkök i lägenhet klart smidigaste lösningen och håller det för att laga mat flera månader om året på lantstället i flera år så lär det hålla för tillfälligt bruk. Skulle det ändå paja så är det inte dyrt att köpa ett nytt.

Då är det helt perfekt för ändamålet får man väl säga. 200kr och ett par gasflaskor så klarar du dig längre än vad du kräver.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10