Permalänk
Medlem

Through the lenses - Quest 2 vs Quest 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Through the lenses - Quest 2 vs Quest 1

https://www.youtube.com/watch?v=2FH4iIrY5LU

Rejäl skillnad. Den gamla pen-tilen ser ut som färgglat jeanstyg i jämförelse med den nya, trots att den nya lider av låg super sampling.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Rejäl skillnad. Den gamla pen-tilen ser ut som färgglat jeanstyg i jämförelse med den nya, trots att den nya lider av låg super sampling.

Verkar som det visar färgerna bra också.
Ska bli intressant att köra igång när man får det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Manne Saint:

En fråga ang Oculus Quest 1 och 2. Om jag låter min dotter spela kan jag på något sätt se vad hon ser - för att hjälpa henne. Alltså går det att streama spelet till mobilen samtidigt som hon spelar för att ge råd?

Telefonen eller till en chromecast så du får upp det på tv’n

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Kollade på en video som sa att man måste ha facebook för att använda quest. Det är ju verkligen en dealbreaker.
Kan man kringå detta på något sätt?
Annars får det bli ett annat headset

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kollade på en video som sa att man måste ha facebook för att använda quest. Det är ju verkligen en dealbreaker.
Kan man kringå detta på något sätt?
Annars får det bli ett annat headset

Finns inget känt sätt att kringgå det, det är ett nytt krav som kommer i oktober. En del tänker skaffa ett konto bara för själva headsetet, man bör dock använda sin riktiga identitet för att inte riskera att bli bannad eller dylikt. Ens riktiga identitet kan man sen dölja mot andra i Oculus sociala funktioner.

Det enda andra jag kan tänka mig är att man kanske kan ställa in den en gång och sen enbart använda den i offlineläge, men då låter det som att man har köpt fel produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kollade på en video som sa att man måste ha facebook för att använda quest. Det är ju verkligen en dealbreaker.
Kan man kringå detta på något sätt?
Annars får det bli ett annat headset

Du behöver ha ett facebook konto för Quest 2.
Har du inget facebook konto kan man skaffa ett "Fake" du behöver inte använda ditt riktiga namn. Problemet är om du skaffar ett till konto utöver ett du redan ev. har som är fake.
Men det finns ingen mening med att göra så, jag har haft mitt oculus-konto kopplat till Facebook konto länge, för det är man tvungen om man ska kunna ha vänner osv på Quest 1.
Det finns ingen sorts "integrering" mellan oculus och din Facebook-sida.
Dina "vänner" på facebook ser inte vad du gör eller spelar med Oculus så satt säga. Om du inte aktivt väljer att "dela" i klassisk facebook-anda.

Det finns sätt att "låsa ute" facebook och deras reklam från sitt nätverk, googla på nätet/youtube men att du måste ha ett facebook konto kommer du inte ifrån just nu iaf.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Kollade på en video som sa att man måste ha facebook för att använda quest. Det är ju verkligen en dealbreaker.
Kan man kringå detta på något sätt?
Annars får det bli ett annat headset

Vill man köra med sladd så finns det ju alternativ, vill man kunna lira VR på bussen/landet/på semestern är det Quest som gäller

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Svårt. Jag vill köpa Elite Strap och så kommer jag vilja ha en väska, det blir 1000:- men Elite Strap med batteri + väskan ligger på1500:- så frågan är om batteriet är värt dom där extra 500:-

Permalänk
Medlem

https://www.oculus.com/legal/privacy-policy/?locale=sv_SE

Man blir mörkrädd när man läser punkt 1

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ja man kan bli lite mörkrädd. Dock ser jag inget värre än tex google mm.
Det är pga all data-samlande som headsetet är så "billigt".
Det är inga billiga komponenter vi har att göra med, det är ingen "billig" produkt för att priset är förhållandevis lågt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Svårt. Jag vill köpa Elite Strap och så kommer jag vilja ha en väska, det blir 1000:- men Elite Strap med batteri + väskan ligger på1500:- så frågan är om batteriet är värt dom där extra 500:-

En powerbank kostar väll 200-300kr som matchar.
du betalar extra för att få en "snygg integrerad" lösning i det här fallet.

Personligen kommer jag vänta med ev elitestrap. Tror det kommer dyka upp fler 3e parts produkter inom det området för Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja man kan bli lite mörkrädd. Dock ser jag inget värre än tex google mm.

Fast google har inget headset med kameror på mitt huvud, jag vet att de indexerar alla mina bilder i google foto osv. Vilket om möjligt kanske är mer intimt för somliga. Sen ska man väl inte tala om google home...

Även om jag ogillar bägge deras privacy policy väljer jag att använda tjänster från båda leverantörerna. :/

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Detta är ju det befintliga avtalet. Vad är det du tycker är så konstigt med det? Ganska lik punkt 3 i denna:
https://store.steampowered.com/privacy_agreement

Spotify analyserar dina åsikter och intressen.
"Slutstatser dragna om dina intressen och önskemål baserat på ditt användande av Spotify-tjänsten"
https://www.spotify.com/se/legal/privacy-policy/

Google samlar naturligtvis in allt som kan samlas in genom sina olika tentaklar.
https://policies.google.com/privacy#infocollect
Till exempel ditt besök på sweclockers sammankopplas till ditt Google konto utan ditt val.
"When you visit sites that use Google Analytics, Google and a Google Analytics customer may link information about your activity from that site with activity from other sites that use our ad services"

Integritetsskydd borde inte vara individens arbete. De organisationer som säljer data om dig behöver inte ens nödvändigtvis vara företag du känner till. Sen ser jag inget ovanligt i det befintliga Oculus avtalet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Fast google har inget headset med kameror på mitt huvud, jag vet att de indexerar alla mina bilder i google foto osv. Vilket om möjligt kanske är mer intimt för somliga. Sen ska man väl inte tala om google home...

Även om jag ogillar bägge deras privacy policy väljer jag att använda tjänster från båda leverantörerna. :/

tja, det är väll bara en tidsfråga innan google också har.
sen informationen facebook kan samla via vr kan säkert google köpa om dom vill
vi behöver nog lagstiftning kring detta.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Jag tycker Steams avtal ser mycket snällare ut faktiskt, vet inte om du ens läste länken till oculus?

Edit: efter att ha läst googles policy lite mer noggrant tycker jag den också är lite mildare, misstänker att facebooks och oculus privacy policy är lika grova...

Edit:
Oculus:
Information som du (och andra) förser oss med.
Vi samlar in information om personerna, innehållet och upplevelserna som du kommer i kontakt med och hur du interagerar med dem i våra tjänster.

Information som samlas in automatiskt om dig när du använder våra tjänster.
Information om din miljö, fysiska rörelser och mått när du använder en XR-enhet.

Jag är väl mest fundersam på om kameror plockar upp andra individer i närheten och med hjälp av FB ansiktsigenkänning skapar data och kopplingar. "I våra tjänster" känns lite luddigt men jag tolkar det som att det räcker med att deras Quest får med individer på bild och eller ljud så är de i deras tjänster...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@johanandersson: Jag tycker Steams avtal ser mycket snällare ut faktiskt, vet inte om du ens läste länken till oculus?

Edit: efter att ha läst googles policy lite mer noggrant tycker jag den också är lite mildare, misstänker att facebooks och oculus privacy policy är lika grova...

Edit:
Oculus:
Information som du (och andra) förser oss med.
Vi samlar in information om personerna, innehållet och upplevelserna som du kommer i kontakt med och hur du interagerar med dem i våra tjänster.

Information som samlas in automatiskt om dig när du använder våra tjänster.
Information om din miljö, fysiska rörelser och mått när du använder en XR-enhet.

Jag är väl mest fundersam på om kameror plockar upp andra individer i närheten och med hjälp av FB ansiktsigenkänning skapar data och kopplingar. "I våra tjänster" känns lite luddigt men jag tolkar det som att det räcker med att deras Quest får med individer på bild och eller ljud så är de i deras tjänster...

Jo, klart jag läste igenom dem. Det jag huvudsakligen ser är fullt med självklarheter som bara är utskrivna väldigt tydligt. Det enda jag reagerade på var just den vaga "upplevelser" som du citerade. Den känns mycket vag och jag undrar vad det innebär, men de behöver absolut en sån friskrivning om de vill till exempel veta huruvida du gillar svärd eller magi i ett rollspel. Men det kan givetvis användas till allt möjligt. Resten ser jag få problem med.

Googles tycker jag är riktigt heltäckande. Den är mycket mindre tydlig skriven, men som jag skrivit tidigare så kan jag inte tänka mig en enda sak som Google inte har tillgång till.

Jag ser mycket få problem med Oculus nuvarande avtal, det är bland det snällaste och tydligaste jag läst. Det blir en helt annan sak när Oculus väl hamnar under Facebooks mer generella avtal.

Jämför med Microsofts integritetsavtal.
https://privacy.microsoft.com/en-us/privacystatement

De skriver inget tydligt, men om man gör samma sak som med Google och försöker hitta något som de inte har tagit sig rätten till så kommer jag inte på något.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Ja. Jag funderar på att göra något sådant. Tänker dock inte skaffa facebook igen "på riktigt".

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Jag är tveksam på vad ni tänker att ni vinner på det? Vill ni bara inte vara synliga på Facebook så visst, men det är många personer som bara har helt tomma profiler.

Om ni tänker att ni ska undvika integritetskränkande avtal genom att ha en "fake" profil så förstår jag inte. Ni går fortfarande med på att de aggregerar data och behandlar er som om ni hade haft en riktig profil. Att ni har "fel" namn skyddar er inte på något sätt från Facebooks ekosystem och deras informationsinhämtande. Ni kommer ändå analyseras och få er information inhämtad samt se den personaliserade reklamen. Vad spelar det för roll att Facebook tror du heter något annat?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Det går alldeles utmärkt att använda ett "realistiskt fake konto".
Men problemet är som sagt om man har ett "riktigt konto" också och ett fake konto.
visst chansen att man blir upptäckt att man har ett fake-konto kanske är liten.

Men jag förstår å andra sidan inte vad problemet är. Har man redan ett facebook konto så kan man ju lika gärna länka det.
Dina vänner på Facebook kommer inte få i sina flöden eller nått upp att nu spelar du beat saber osv.
Samma sak kommer inte synas i oculus att nu har "farmor baka nya bullar".

Jag har haft min oculus quest länkad sen långt tillbaka till facebook och det enda som "märks" är att vänner som jag både har på Facebook och Oculus kan jag välja att visa mitt "riktiga/facebook namn" brevid mitt "nickname".
vänner som jag bara har på oculus ser bara mitt "nickname" kan inte ens välja att visa mitt riktiga namn till dessa.

Varför jag har haft facebook konto på quest 1 är att det har varit ett måste om man ska kunna ha en friendlist och kunna bjuda in och bli inbjuden till Multiplayer. Så egentligen inget nytt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hulle:

Men om man öppnar ett FB-konto med namnet Anders Svensson t.ex., det är ju inget fakenamn typ "LALALAOCULUSSUGER", hur ska FB kunna avgöra att det är "fake"?

De kan ju inte ens koppla det till något annat FB-konto man kanske har på samma dator osv, då det knappast är något konstigt att många delar på samma dator.

/hulle.

Jag skulle gissa att de vid eventuell support, service eller liknande kommer be om att du identifierar dig? Blir svårt att visa ID-handling eller kreditkort med ditt namn om du inte använt ditt riktiga Facebook-konto.
EDIT: Och även när du handlar kommer ditt facebook-namn och namnet på kreditkortet inte stämma överrens.

Detta är det enda som stoppar mig från att köpa en Quest 2 just nu. Är inte så sugen på att koppla ihop det med mitt riktiga konto och identitet med de villkor man måste godkänna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Detta är det enda som stoppar mig från att köpa en Quest 2 just nu. Är inte så sugen på att koppla ihop det med mitt riktiga konto och identitet med de villkor man måste godkänna.

Men om du redan har ett Facebook konto så har du gått med på avtalen? Det separata Oculus avtalet är förhållandevis milt jämfört med Facebooks vanliga och det kommer ju ändå försvinna snart. Vilket är det folk från början var arga över.

Så du har redan gått med på allt. Villkoren du inte vill godkänna har du redan gått med på när du skaffade ditt "riktiga" konto.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av johanandersson:

Men om du redan har ett Facebook konto så har du gått med på avtalen? Det separata Oculus avtalet är förhållandevis milt jämfört med Facebooks vanliga och det kommer ju ändå försvinna snart. Vilket är det folk från början var arga över.

Så du har redan gått med på allt. Villkoren du inte vill godkänna har du redan gått med på när du skaffade ditt "riktiga" konto.

Nej, jag har ingen Quest än, så dess avtal kan jag ju knappast ha godkänt, eller hur?

Facebook i sig är ett nödvändigt ont idag, inte Quest.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag tror inte någon är nöjd med det där, men det är samtidigt i linje med mycket annat man gör på nätet. Kör man iOS 14 kan man nu ser hur många trackers som blockeras. Jag la in uppdateringen bara för några dagar sen och har följande statistik: 129 trackers har stoppats från att göra en profil av en, 77% av alla besökta websidor har försökt spåra en, google-analytics är toppförbrytaren med 45 olika webbsidor under dessa dagar. Det var inte länge sedan Google ägnade sig åt att scanna igenom Gmail-konton för att använda till reklamsyften.

Man kan försöka göra uppror och rösta med plånboken och så vidare, men då är det bra att i alla fall vara konsekvent. Ett mer pragmatiskt sätt kan vara att säga: det här är den produktkategori som tilltalar mig mest, så jag skaffar den men tar till alla tillgängliga medel för att ingen värdefull information kan extraheras. I slutändan är det så att vad du själv beslutar inte har någon effekt alls på populationsnivå. Men att vara medveten och skydda sin egen integritet är något som går att påverka.

Jag tycker inte om Facebook och stängde mitt konto för 5 år sen, men det kommer troligen inte hindra mig från att skaffa en Quest 2 om jag känner att det är värt upplevelsen. Om det blir så kommer jag inte använda själva Facebookkontot alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Svårt. Jag vill köpa Elite Strap och så kommer jag vilja ha en väska, det blir 1000:- men Elite Strap med batteri + väskan ligger på1500:- så frågan är om batteriet är värt dom där extra 500:-

Arhh samma här. Att ha det stilrena inbyggda är nog fan värt det istället för att hänga på massa olika mods.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag har ingen Quest än, så dess avtal kan jag ju knappast ha godkänt, eller hur?

Facebook i sig är ett nödvändigt ont idag, inte Quest.

Avtalet som är specifikt för Oculus är på väg att försvinna och ska ersättas med det vanliga Facebook avtalet.
Det är det som alla är så arga över.

Så, nej. Du har inte gått med på detta Oculus avtalet, men du har gått med på ett mycket värre avtal som snart kommer bli det vanliga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Men vad har ni att dölja? Lever ni helt utanför the grid annars eller vad är det frågan om?

Permalänk
Medlem

@Halldin: Är ju det som är problemet. Då ska man enbart köra linux, ingen smartphone (möjligtvis nån med linux dist ala n900), ingen smart klocka, inga TV spel. Fördelarna att buga och ta det där bak (ursäkta språket) verkar överväga nackdelarna för tillfället iallafall.

För övrigt håller jag i min pre order men tänkte invänta tredjeparts headstraps istället för att köpa den officiella. Borde rimligen komma nån enhet med lurar och batteri kan tyckas.

Edit:
@tuffodum: Handlar inte om att dölja, handlar om att inte blotta sig för alla kommersiella företag. Det måste finnas gränser för hur mycket information som rimligen kan samlas in från ens hem där man inte ens har någon kontakt med motparten.
//tJev

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@Halldin: Är ju det som är problemet. Då ska man enbart köra linux, ingen smartphone (möjligtvis nån med linux dist ala n900), ingen smart klocka, inga TV spel. Fördelarna att buga och ta det där bak (ursäkta språket) verkar överväga nackdelarna för tillfället iallafall.

För övrigt håller jag i min pre order men tänkte invänta tredjeparts headstraps istället för att köpa den officiella. Borde rimligen komma nån enhet med lurar och batteri kan tyckas.

Edit:
@tuffodum: Handlar inte om att dölja, handlar om att inte blotta sig för alla kommersiella företag. Det måste finnas gränser för hur mycket information som rimligen kan samlas in från ens hem där man inte ens har någon kontakt med motparten.
//tJev

Jag vet inte exakt vad alla människor är så rädda för när det kommer till integritet. Själv är jag mest rädd för åsiktskontroller och möjligheten för samhällsaktörer att styra befolkningen och vår demokrati. I Sverige har vi en lite tråkig attityd kring just massövervakning där få läser på om vår historia. Kan rekommendera till exempel "det grå brödraskapet" om IB, finns hos SOU.
En kombination av dagens big data och sociala medier skulle vara ett fruktansvärt verktyg för en auktoritär regim, och som sagt så har inte ens Sverige den bästa historian när det kommer till åsiktskontroll och övervakning. System som Kinas sociala kontroll är läskiga verktyg där man kan styra individer på ett nästa otänkbart sätt.

Det är mina huvudsakliga farhågor när det kommer till dålig integritetskontroll. Att regimer går till informationsaggregerande aktörer och begär en analys över individers beteende och åsikter för att kunna styra samhället. Som sagt är jag ofta osäker på exakt vad andra människor oroar sig över integritet för, men detta är min huvudsakliga oro. Storskalig åsiktskontroll.

Givetvis bryr jag mig om att reklam riktad genom en analys av individer kan förvränga personers intressen mer än vanlig reklam också, men det känns mindre viktigt.

Med risken att ge för kraftfulla verktyg till auktoritära regimer så finns det väl inget mer farligt beteende än att aktivt undvika spårningen. I en analys över datan de kan kräva från företag så hade det blivit väldigt tydligt vilka individer som aktivt valt att inte synas i spårningen. De individerna hade blivit måltavlor, inte för att de är bekräftade fiender utan för att de är en risk.

Lite travande text, men sammanfattat så vet jag inte vad man egentligen undviker genom att individuellt undvika spårning?
För mina värsta scenario så målar det snarare ut individen som en måltavla.
Integritet borde skyddas genom lagar oavsett vilket syfte man vill uppnå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB