Permalänk
Medlem

Ny SSD vägrar boota

Har skaffat mig en Samsung 860 QVO 1TB. Uppgraderade från en 8 år gammal Agility 3 ssd. Har dock stött på problem. Efter att ha installerat w10 med usb så vägrar den boota! Har testat följande:

Rycka ur alla sata förutom ssdn som sitter i sata1 + alla externa kablar utom hdmi och tangentbord.
Monterat ur grafikkortet.
Rensa ssdn helt i cmd samt installera w10 i både mbr och gpt.
Kortslutit RTC JAM jumper (CLRTC) 1 en minut och tagit ut batterier över natten.
Uppdaterat bios till senaste.
Har var för sig testat de olika inställningar som finns i underkategorierna boot device control, boot from storage och secure boot.

USB stickan fungerade felfritt när jag installerade w10 på min gamla ssd i päronas dator så den kan det inte vara fel på.

Mitt moderkort är Asus z370-h gaming parat med en i5 8600k. Ssdn har senaste firmware.

Någon som har någon idé på en lösning?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Medlem

@CrilleB: Har du haft andra diskar inkopplade när du installerade W10 på den nya disken?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CrilleB:

Du får gärna förklara vad som händer vid boot. Hittar den inte disken? Är allt svart? Hänger sig Windows?... ja du fattar, ge oss lite mer info

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@CrilleB: Har du haft andra diskar inkopplade när du installerade W10 på den nya disken?

Första gången jag installerade w10 så hade jag nog det men senaste gångerna har jag installerat endast med ssdn inkopplad.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@CrilleB:

Du får gärna förklara vad som händer vid boot. Hittar den inte disken? Är allt svart? Hänger sig Windows?... ja du fattar, ge oss lite mer info

Det som händer vid boot är att den går direkt in i bios. Och i bios ligger ssdn först i boot order.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@CrilleB:

Då förutsätter jag att den bootar från USB minnet när det är ”isatt”

Du får nog kolla ordning på dina bootalternativ. Eller som redan frågat, hade du andra diskar på plats vid installationen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@CrilleB:

Då förutsätter jag att den bootar från USB minnet när det är ”isatt”

Du får nog kolla ordning på dina bootalternativ. Eller som redan frågat, hade du andra diskar på plats vid installationen?

Ja när USB minnet sitter i så bootar den från det och startar w10 installationen.

Ssdn ligger först. Har inte haft några andra hårddiskar inkopplade vid senaste installationen.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av CrilleB:

Ja när USB minnet sitter i så bootar den från det och startar w10 installationen.

Ssdn ligger först. Har inte haft några andra hårddiskar inkopplade vid senaste installationen.

Finns inte så mycket mer att gå på... du hamnar direkt i bios för att det inte finns några boot-alternativ. Antingen så är det dina inställningar (boot) i bios eller så är disken inte boot-bar av någon anledning. (MBR)

Har du provat typ ”boot overide”, f12 eller liknande

Visa signatur