Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

*gråter*
Hoppas det är något som kan fixas snabbt då, tål nästan inte att spela utan VRR

Jag tror och hoppas det kommer fixas! VRR fungerar, alltså som i att det blir VRR. Men, svart blinkande var femte sekund är inte så trevligt... Eftersom det rullar fint med RTX 2060 tror jag dock att det är lösbart, som sagt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tror och hoppas det kommer fixas! VRR fungerar, alltså som i att det blir VRR. Men, svart blinkande var femte sekund är inte så trevligt... Eftersom det rullar fint med RTX 2060 tror jag dock att det är lösbart, som sagt.

Ja, jag tror med det. Det fungerar ju perfekt redan nu i 120Hz med 4:2:0 chroma subsampling med 2080ti, så det borde inte vara något olösbart.
Kan ju även vara kabel? värt att testa en annan? Fullt möjligt att en kabel funkar fint med hdmi2.0 men inte med den kraftigt ökade bandbredden i 2.1. (men då kanske det borde bli problem utan vrr också).
Hur lång är den? hört att passiva hdmi2.1 inte kan vara längre än 2-3 meter från något annat forum.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Kan hälsa 4K 120 Hz 4:4:4 10 bpc funkar fint med RTX 3000 och CX!

Goda nyheter!

Vilken setup.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

Ja, jag tror med det. Det fungerar ju perfekt redan nu i 120Hz med 4:2:0 chroma subsampling med 2080ti, så det borde inte vara något olösbart.
Kan ju även vara kabel? värt att testa en annan? Fullt möjligt att en kabel funkar fint med hdmi2.0 men inte med den kraftigt ökade bandbredden i 2.1. (men då kanske det borde bli problem utan vrr också).
Hur lång är den? hört att passiva hdmi2.1 inte kan vara längre än 2-3 meter från något annat forum.

Det borde verkligen inte vara kabeln, eftersom den som sagt äter 4K 120 Hz 4:4:4 med 10 bpc utan problem UTAN VRR. Men MED VRR så flimrar det även vid typ 1080p 120 Hz, vilket är lååååångt under bandbreddskraven. Så, då är det snarast något med just HDMI 2.1-handskaken eller liknande. Man vet ju aldrig...

Skrivet av Dinoman:

Goda nyheter!

Vilken setup.

Kortet var.. well, låt oss säga inte mitt.

EDIT: Tog faktiskt bild och skickade till @Laxpudding!

Finns även en kort video som visar VRR-blinkandet när det är riktigt illa: https://imgur.com/Yxoq2yH

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@NutCracker: Utav de TV som har en reflekterande yta av högblank karaktär är reflexfiltret på OLED-TV förmodligen det minst reflektiva. Så det är en möjligtvis en fördel, inte en nackdel eftersom absoluta majoriteten filter faktiskt är sämre.

Det finns filter som dämpar reflexer på andra sätt, till exempel filtret på Samsungs toppmodeller i Q9-serien. Inte alls lika blankt, men då får du istället andra nackdelar, likt regnbågsfärgade refraktionsmönster och överstrålning.

Så en smaksak vad man ogillar minst.

Tack för info, det har varit min hållning tidigare, möjligen dags att revidera?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av emilakered:

Kortet var.. well, låt oss säga inte mitt.

EDIT: Tog faktiskt bild och skickade till @Laxpudding!
https://i.imgur.com/Eah9BXM.jpg

Finns även en kort video som visar VRR-blinkandet när det är riktigt illa: https://imgur.com/Yxoq2yH

Ah, sneaky.

Det där var riktigt irriterande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Bra skriven genomgång.
Sitter idag på en 34" 3440x1440@120hz som jag är oerhört nöjd med men det börjar bli dags att uppdatera TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan hälsa 4K 120 Hz 4:4:4 10 bpc funkar fint med RTX 3000 och CX!

Får du verkligen 4:4:4? Är bilden skarp?

Jag kör min CX48 med RTX 3080 från Asus och ställer jag in 4K 120hz 4:4:4 så är det definitivt inte lika skarpt som t. ex 4K 60 hz 4:4:4. Ser mer ut som det sker någon sorts downsampling av signalen här.

De pratar om din bild här: https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/page-103#post-1...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Logixx:

Får du verkligen 4:4:4? Är bilden skarp?

Jag kör min CX48 med RTX 3080 från Asus och ställer jag in 4K 120hz 4:4:4 så är det definitivt inte lika skarpt som t. ex 4K 60 hz 4:4:4. Ser mer ut som det sker någon sorts downsampling av signalen här.

De pratar om din bild här: https://hardforum.com/threads/lg-48cx.1991077/page-103#post-1...

Har helt ärligt ingen aning, och kortet är inte hos mig heller så kan inte testa vidare. Jag körde bokstavligt 20 minuter med min PC mitt på golvet, så var inte tid för så mycket finlir. Vill dock MINNAS jag testade RGB med, hur ser det ut för dig?

Nu har jag inte kollat på Hard, men en sådan downsampling makes no effing sense eller? Bandbredden och kapaciteten i kretsarna måste ju ändå finnas där menar jag? Och vi vet panelen klarar av RGB/444 för andra sammanhang?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag har precis börjat laborera själv men det är definitivt någonting lurt.

Med denna bild som hjälp kan jag rakt av kan jag säga att man inte får 4:4:4 när man kör (Nvidia inställningarna) PC 3840x2160, 120 hz, RGB, 10 bpc. Dock är någonting i mer i görningen, för slår man på HDR i Windows visningsalternativ blir det en klar förbättring (men ej lika skarpt som 4K, 60 hz, 10 bpc som är true 4:4:4). Det resultatet förutsätter också att man stängt av Pixel Shift samt har slagit på HDMI Deep Color i LGs menyer. Pixel Shift på verkar bidra till att göra bilden oskarp också.

Rent spontant känns det helt vrickat att CX48 inte skulle klara av det, men det har ju varit en del snack om bandbredden på HDMI-portarna. De klarar "bara" av 40 Gbps istället för 48 Gbps, dock ska ju det räcka för 4K 120 hz 10 bit i 4:4:4. Någon smart person här får rätta mig annars.

Det enda jag kan hitta i "Owners manual" gällande 4:4:4 är detta, som handlar om HDMI Deep Color.

Förhoppningsvis kommer LG lösa detta med någon slags firmware-uppdatering.

Permalänk
Avstängd

Sitter själv med denna skärm tillsammans med ett 3080 och är lite fundersam över om det på något sätt går att slå på G sync?

Vilken skillnad HDR gör btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mjae, faktiskt inte. Hade stora problem med VRR, återkommande blinkande oavsett upplösning. Det har jag dock INTE med RTX 2060, så är antingen bugg med HDMI 2.1, med RTX 3080 eller med drivrutinerna.

Har exakt samma problem med min OLED48CX.
Vi får hoppas att det löser sig snart.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

Rent spontant känns det helt vrickat att CX48 inte skulle klara av det, men det har ju varit en del snack om bandbredden på HDMI-portarna. De klarar "bara" av 40 Gbps istället för 48 Gbps, dock ska ju det räcka för 4K 120 hz 10 bit i 4:4:4. Någon smart person här får rätta mig annars.

jepp 40Gbps ska räcka för de inställningarna verkar alla överens om!
Förhoppningsvis är det bara firmware buggar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

40 Gbps-gränsen har aldrig utgjort ett problem. Däremot har det funnits en feedback-loopad, uppskruvad internetbaserad diskussion runt om just detta. Och i vanlig ordning blandar man ihop diskussionen med sakfrågan.

Permalänk

Ni som använder denna för pc monitor, hur är det att sitta 1-1.5 m avstånd från den och jobba?

Jag var inne på samsungs 49 g9 skärm innan man efter sett bilden och recensionerna är ja tveksam nu, visst är ju de bättre o jobba med en bredare skärm men kanske inte är något problem?

Min skärm kommer ganska högt upp oxå vilket kanske kan bli ett problem, ca 28 cm från där musen ligger i höjd. så huvet blir ju lutandes uppåt, kör med 2 st 27tummare idag och funkar riktigt bra.. men är sugen på nåt nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps-gränsen har aldrig utgjort ett problem. Däremot har det funnits en feedback-loopad, uppskruvad internetbaserad diskussion runt om just detta.

Det finns ju en liten gnutta sanning i den dock: Nvidiakort har historiskt inte kunnat välja 10 bitars läget utan bara 8 eller 12 bitars läge... Och 40Gbps räcker inte till 12 bitar.
Men den begränsningen har Nvidia utlovat ska vara borta på 3xxx serien.

Skrivet av DjBeowolf:

Ni som använder denna för pc monitor, hur är det att sitta 1-1.5 m avstånd från den och jobba?

Jag var inne på samsungs 49 g9 skärm innan man efter sett bilden och recensionerna är ja tveksam nu, visst är ju de bättre o jobba med en bredare skärm men kanske inte är något problem?

Min skärm kommer ganska högt upp oxå vilket kanske kan bli ett problem, ca 28 cm från där musen ligger i höjd. så huvet blir ju lutandes uppåt, kör med 2 st 27tummare idag och funkar riktigt bra.. men är sugen på nåt nytt..

Sitter du i en någorlunda upprätt kontorsstol eller liknande? Då skulle jag verkligen inte rekommendera en 48 tummare som sitter så högt!

Om man ska köra något som alls påminner om kontors-stuk med 48 tums skärm på vanligt skrivbord så bör man hitta en lösning när man kan få ner skärmen så nära skrivbordet som det är möjligt, för att inte bli trött i nacken och ögonen i längden.

Har du något mer tillbakalutat kan det kanske funka, men jag är skeptisk.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Det finns ju en liten gnutta sanning i den dock: Nvidiakort har historiskt inte kunnat välja 10 bitars läget utan bara 8 eller 12 bitars läge... Och 40Gbps räcker inte till 12 bitar.
Men den begränsningen har Nvidia utlovat ska vara borta på 3xxx serien.

Inte bara utlovat – begränsningen har aldrig funnits där vilket bekräftades väldigt snabbt, inte minst av @emilakered men också vincent/hdtvtest

Just detta med gnutta sanning är talande för hela diskussionen. Höna av en fjäder, soppa på spik, storm i vattenglas, etc. Hela diskussionen baseras på en teknisk parameter från ett annat sammanhang som tillskrivs en ny och ännu ej beprövat sammanhang.

40 Gbps hos en 4K-TV har aldrig varit ett problem. Nvidias drivrutin har varit problemet. Eller snarare "problemet?" med frågetecken eftersom allt varit en spekulation – aldrig fakta.

Fast vad jag mött runt detta ämne senaste halvåret har inte alls varit en diskussion om huruvida Nvidia ska ändra sin drivrutin för 10 bitar RGB/4:4:4 och 4K/120. Istället har jag med ögonbrynen i pannan sett en virvelvind runt att LG:s OLED-2020-modeller ska klassas som strypta och försämrade. "Endast 40 Gbps är största nackdelen" etc. Detta har dykt upp här i forumet varje vecka, flera här i denna tråd beskriver 40 Gbps som en tydlig nackdel och försämring, folk har mailat och PM:at mig personligen och är oroliga ifall en OLED CX kan användas för spel...

¯\_(ツ)_/¯

Det är ganska talande (och lite av charmen) med just datorentusiaster som identifierar Nvidias gamla synder som det enda rätta och att det är LG som gör fel!

Nvidias inflytande på LG:s TV-apparater är litet. TV-branschen rättar sig inte efter den lilla procent som ska köra sitt RTX30X0-kort mot TV:n. Man tittar på konsolmarknaden i första hand, inte på "Ojdå, Nvidia vill inte köra 10 bitar 4K/120. Attans – då måste vi ändra en hel infrastruktur och tillverkningskedja av teknik för miljoner TV-apparater".

Detta hade aldrig kunnat sluta på annat sätt än det nu gjort – ett icke-problem. Räkna med att 40 Gbps blir standard på 4K-TV framöver. Jag räknar också med att behöva bemöta den här icke-frågan rätt länge till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DjBeowolf:

Ni som använder denna för pc monitor, hur är det att sitta 1-1.5 m avstånd från den och jobba?

Jag var inne på samsungs 49 g9 skärm innan man efter sett bilden och recensionerna är ja tveksam nu, visst är ju de bättre o jobba med en bredare skärm men kanske inte är något problem?

Min skärm kommer ganska högt upp oxå vilket kanske kan bli ett problem, ca 28 cm från där musen ligger i höjd. så huvet blir ju lutandes uppåt, kör med 2 st 27tummare idag och funkar riktigt bra.. men är sugen på nåt nytt..

Jag har en 43" are men kan ju säga att jag inte hade klarat att ha den 28 cm "upp"för då blir det ju hög belastning på nacken och det är en ergonomisk katastrof.
Men inget hindrar väl att du skaffar ett fäste som är mer anpassat i höjd så att skärmen kan placeras lägre ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

Mina 2 27tummar funksr nice iaf aldrig haft ont i nacken..

Det blir rätt stor skillnad: 48 tummaren är ju nästan dubbelt så hög!
(48 tummaren är förstås dubbelt så hög som en vanlig 24 tummare)
Personligen skulle jag inte ens överväga det, men smaken är som baken. Det är din kropp och ditt val

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl kolla på måtten och helt enkelt palla upp dagens monitorer så att överkanten hamnar på samma höjd och känna på höjden.
Jag gick från 2x30 till en 43 och vill i vart fall inte ha nått som är så¨mycket högre än det blev och då har jag monitorn på skrivbordet, skulle definitivt inte klara att ha den 28 cm upp på en dån där hylla som ditt skrivbord hade för då hade jag fått problem med nacken, den ska inte böjas bakåt för det är väldigt obra ergonomiskt sett, jag har jobbat med ergonomibedömningar och bakåtböjd nacke leder omedelbart till att man varnar för skaderisk på en sådan arbetsplats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhp2b/lg_cx_gamingpc_monitor_bug_megathread/

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ix8vtg/lg_oled_gsync_and_subsampling_issue_megathread/

någon här som har 3080 + skärmen som kan bekräfta problemen? alternativt om någon hört nån fix?

övervägde tidigare skarpt att köra en 48cx till 3080'n när inet väl skickar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban031:

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhp2b/lg_cx_gamingpc_monitor_bug_megathread/

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ix8vtg/lg_oled_gsync_and_subsampling_issue_megathread/

någon här som har 3080 + skärmen som kan bekräfta problemen? alternativt om någon hört nån fix?

övervägde tidigare skarpt att köra en 48cx till 3080'n när inet väl skickar det.

Felen hopar sig för denna skärm när det kommer till VRR och användandet med dator.

https://youtu.be/jW1Pj6c_Swo

Kolla vid 9min så ser du och han listar massa problem.

Och gällande ditt problem så verkar det ligga hos Nvidia inte LG som resten faktiskt gör.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/j22w7u/cx_firmw...

Firmware ute för US och Koreanska version. Verkar fixa 4:4:4 120 hz @ 4k. Dock inte 1440p

G-sync även fixad den med!

Europeiska marknaden verkar behöva vänta på separat firmware dock, flera har testat denna och TV'n verkar inte vilja ta den.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av jamalya:

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/j22w7u/cx_firmw...

Firmware ute för US och Koreanska version. Verkar fixa 4:4:4 120 hz @ 4k. Dock inte 1440p

G-sync även fixad den med!

Europeiska marknaden verkar behöva vänta på separat firmware dock, flera har testat denna och TV'n verkar inte vilja ta den.

Där ser man.

Då kanske vi kan lägga den diskussionen till handlingarna och faktiskt uppskatta det faktum att detta är en mycket bra TV/monitor.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot

https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2020/09/30/fix-for-lg...

Nya resor kring HDMI 2.1 och RTX 3000-serien. Verkar förvirrat gällande den senaste firmware uppdateringen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Relik 📜

För att inte dubbelposta, det verkar vad jag/vi kan se fungera bra nu. #18654768

Även VRR rullar utan blinkande.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Då var den beställd och kommer i December.
Någon som vet ett bra borsstativ som passar denna?
Vill ju ha den så nära skrivbordet som möjligt och så långt ut mot väggen som möjligtvis.
Ett väggfäste går inte för jag har ett höjnich säbkbart skrivbord

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gunvald89:

Då var den beställd och kommer i December.
Någon som vet ett bra borsstativ som passar denna?
Vill ju ha den så nära skrivbordet som möjligt och så långt ut mot väggen som möjligtvis.
Ett väggfäste går inte för jag har ett höjnich säbkbart skrivbord

Motoriserat fäste som kan köras 675 mm ?

https://products.multibrackets.com/en/motorized/motorized-wal...
Manuellt manövrerat balanserat stativ

golvstativ med motor.

Multibrackets har flera olika stativ som löser det tekniskt om man vill men de kostar ju mer än en plåtvinkel man skruvar i väggen.
De har säkert nått stativ du gillar som du kan ställa på eller skruva fast i skrivbordet också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.