Svenska återförsäljare får något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080

Permalänk
Melding Plague

Svenska återförsäljare får något färre Geforce RTX 3090 än RTX 3080

I samtal med svenska återförsäljare framkommer att även stora aktörer räknar sina Geforce RTX 3080 och RTX 3090 i tiotal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men vad ska man göra...
Nu har jag inte råd ändå, men hade jag haft pengarna så skulle ett 3080 smakat mycket bra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam

Siffrorna låter rimliga efter vad jag har upplevt i kanalerna.

Chaos.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Alltid verkar det vara dessa stora problem, varför lär dom sig inte att fläska på lite, det är inte så att det kommer bli liggande på hyllorna direkt...
populära produkter kostar väldigt lite lager pengar då dom knappt hinner nudda lager hyllan innan de åker ut igen. kunder och butiker blir nöjda när populära produkter finns just för kostnaden blir låg då de går åt fort.
Jobbar själv inom lager och de perfekta produkterna är dom som bara hinner nudda hyllan innan dom är ute hos kund.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alltid verkar det vara dessa stora problem, varför lär dom sig inte att fläska på lite, det är inte så att det kommer bli liggande på hyllorna direkt...
populära produkter kostar väldigt lite lager pengar då dom knappt hinner nudda lager hyllan innan de åker ut igen. kunder och butiker blir nöjda när populära produkter finns just för kostnaden blir låg då de går åt fort.
Jobbar själv inom lager och de perfekta produkterna är dom som bara hinner nudda hyllan innan dom är ute hos kund.

Antagligen för att fabrikerna redan gått på högvarv ett tag. Alltså tillverkningsledet jobbar redan. Ska de bygga mer lager som ska räcka globalt så skulle de väl få skjuta på lanseringen tills... november-december kanske.
Med tanke på att både AMD har konkurrerande produkter på gång och konsolerna också kan norpa kunder så var det väl brådskande att visa vad de hade - och få igång försäljningen när de väl började få igång lager och distribution.
Gissningsvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alltid verkar det vara dessa stora problem, varför lär dom sig inte att fläska på lite, det är inte så att det kommer bli liggande på hyllorna direkt...
populära produkter kostar väldigt lite lager pengar då dom knappt hinner nudda lager hyllan innan de åker ut igen. kunder och butiker blir nöjda när populära produkter finns just för kostnaden blir låg då de går åt fort.
Jobbar själv inom lager och de perfekta produkterna är dom som bara hinner nudda hyllan innan dom är ute hos kund.

Dåliga yields? Plus det faktum att dom skall få ut till många länder. Dom hade i och för sig kunnat senarelägga lanseringen för att inte få just detta problem. Men vet inte om det hade gjort så många glada.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd

Nu ska ju jag köpa ny skärm innan det blir något grafikkortsbyte, så jag hoppas ju de får ordning på produktion och lagerhållning tills dess. Och huvudsakligen hoppas jag på att det inte blir någon bristvara på kort så att priset skenar iväg. Kommer ju ihåg vad som hände med 1000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Dåliga yields? Plus det faktum att dom skall få ut till många länder. Dom hade i och för sig kunnat senarelägga lanseringen för att inte få just detta problem. Men vet inte om det hade gjort så många glada.

Går man in på inet och försöker beställa ett 3080 nu kan man få vänta i nästan ett halvår. Bådar ju verkligen inte gott att det finns ännu färre 3090. Känns som ett bra exempel på hur man INTE ska sköta en lansering.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Färre än 3080? Går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Går man in på inet och försöker beställa ett 3080 nu kan man få vänta i nästan ett halvår. Bådar ju verkligen inte gott att det finns ännu färre 3090. Känns som ett bra exempel på hur man INTE ska sköta en lansering.

Jag är lite fundersam på hur de SKA hantera det? Bygga lager i ett halvår? Höja priserna så att bara de som verkligen vill ha har råd att köpa?

Permalänk

hmm något färre 3090 än 3080... jag vet inte hur allt funkar men att tillverka GA102 kretsen till fullo är ju svårare och sen "stänger man av" delarna (tpc) så det blir en enklare GA102... (3080) förstår jag... klarar man inte av 3080 "stänger man av" fler och då blir det 3070... och jag tror enligt 2000 serien så gissar jag bara på en GA102-3060 variant... där man "stänger av" ännu fler... så vissa kretsar blir inte i soperna... vad jag vet om.... (ren spekulation)

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt att Nvidia får skulden för att ha lanserat ett för billigt grafikkort.
Hade varit bättre om dom var dyrare så färre blev sålda (och gnället minskat).

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Det är väl ärligheten man saknar.
De kunde sagt;
- Ok vi vet att ni är väldigt sugna på korten, vi kommer att lansera dem tidigt, men räkna med dåligt tillgång till en början.
I stället säger de.
- Vi hade fin tillgång, men efterfrågan blev mycket större än vad vi trodde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Färre än 3080? Går det?

På något vis har Nvidia lyckats leverera ett negativt antal 3090.

Verkligen ingen bra lansering detta. Varit nyfiken på 3090 men är ju bara att glömma, mina två beställningar på 3080, ena på lanseringsdagen och den andra igår kväll rör sig inte. Gyllene tillfälle för AMD att sälja kort om de haft något redo, från Nvidia kommer inget ut.

Skapligt frustrerande när man har pengar i näven men inte kan få tag i produkten. Ingen superbrådska men har sett fram emot att uppgradera från mitt 1080Ti.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är medvetet strypt tillgång på icke TI korten, Nvidia vill nog se vad AMD kan åstadkomma innan dom drar igång någon större produktion.

Iom TI korten så kan Nvidia anpassa sig efter konkurrensen vilket i nuläget är svårt när dom har släppt och inte AMD har.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Går man in på inet och försöker beställa ett 3080 nu kan man få vänta i nästan ett halvår. Bådar ju verkligen inte gott att det finns ännu färre 3090. Känns som ett bra exempel på hur man INTE ska sköta en lansering.

Prognosen för hur länge man kommer få vänta för att få sina kort kommer garanterat inte att stämma i den takt som de får ut sina kort. Det här känns exakt som när Pascal släpptes, folk bokar kort på alla återförsäljare de kan och väntar på att deras order ska bli behandlad. Så fort en order påbörjas så avbryter de andra ordrar och flyttar fram köerna ett steg.

Som ÅF tycker jag att man gör helt rätt i att vara ärliga med leveranstider, eftersom det baserat på antalet beställningar de har inne och försöker beräkna hur många kort som kommer in.
Allt kommer att släppa tids nog när alla som är tokpressade att få sina kort får det de vill ha och vi får en mer realistisk situation om hur många beställningar som egentligen är "riktiga".

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är väl ärligheten man saknar.
De kunde sagt;
- Ok vi vet att ni är väldigt sugna på korten, vi kommer att lansera dem tidigt, men räkna med dåligt tillgång till en början.
I stället säger de.
- Vi hade fin tillgång, men efterfrågan blev mycket större än vad vi trodde.

Hade väl inte spelat nån roll? Vi som vill ha ett men inte var snabba nog får vänta lika länge ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontooz:

Det är helt sjukt att Nvidia får skulden för att ha lanserat ett för billigt grafikkort.
Hade varit bättre om dom var dyrare så färre blev sålda (och gnället minskat).

Priset är väl inte vad folk klagar på, utan mängden tillverkade kort vid release. Men så här tycker jag det brukar se ut vid de flesta releaser när det är något populärt som släpps. Det tar någon månad innan det stabiliseras. Var samma sak med exempelvis Intels släpp av 8700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alltid verkar det vara dessa stora problem, varför lär dom sig inte att fläska på lite, det är inte så att det kommer bli liggande på hyllorna direkt...
populära produkter kostar väldigt lite lager pengar då dom knappt hinner nudda lager hyllan innan de åker ut igen. kunder och butiker blir nöjda när populära produkter finns just för kostnaden blir låg då de går åt fort.
Jobbar själv inom lager och de perfekta produkterna är dom som bara hinner nudda hyllan innan dom är ute hos kund.

personligen tycker jag att detta görs fullt medveten. visst gnäller folk. men tror ytterst få kommer att gå över till AMD pga av detta. De flesta kommer gnäller och antingen vänta till det kommer in stock eller köper till överpris av scalpers.
och detta gör ju ändå intrycket att Nvidia är så efterlänktat vilket troligen bara öker försäljningen i längden.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

3090 torde ha bra mycket mindre efterfrågan än 3080, så det kanske inte blir så stort problem. Den pskykologiska faktorn av att ha bestämt sig för att köpa en billigare produkt, men inte kunna det pga dåligt utbud och därför vara i köp-mode och gå på en mycket dyrare produkt finns ju förstås.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar. Enda alternativet hade ju varit att skjuta på lanseringen tills de har ett större lager, men vad hjälper de? Om de nu skickat ut 500 kort så är det 500 nöjda kunder. Hade de skjutit på lansering 6 mån så hade dem ju haft 0 nöjda kunder. I båda fallen hade ju de utan kort fått vänta lika länge.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Färre än 3080? Går det?

Sveriges tilldelning för 3090 blir -5 stycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Priset är väl inte vad folk klagar på, utan mängden tillverkade kort vid release. Men så här tycker jag det brukar se ut vid de flesta releaser när det är något populärt som släpps. Det tar någon månad innan det stabiliseras. Var samma sak med exempelvis Intels släpp av 8700k.

Med ett väsentligt högre pris skulle efterfrågan inte vara densamma. Till ett visst pris, säg 20k?, skulle tillverkarna kunna möta efterfrågan och slippa klagomål på just den frågan - men å andra sidan få massiva klagomål på prissättningen (tänk 2080ti).

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Priset är väl inte vad folk klagar på, utan mängden tillverkade kort vid release. Men så här tycker jag det brukar se ut vid de flesta releaser när det är något populärt som släpps. Det tar någon månad innan det stabiliseras. Var samma sak med exempelvis Intels släpp av 8700k.

Jag har aldrig träffat en människa som tänkt realistiskt/kritiskt när det gäller för billiga priser, mer än mig själv.
I mitt huvud var kortet för billigt vid lanseringen eftersom att det såldes ut för snabbt.

En fd kollega till mig som pluggade Civilekonom föreläste alltid om tillgång och efterfrågan. Vet inte riktigt hur sårbar denna formel är med olika mängder generösa retur/prismatchnings-policys är hos våra ÅF. Det är iaf väldigt logiskt att man applicerar det i så stor grad som möjligt tycker jag.

Skrivet av Bakwetu:

3090 torde ha bra mycket mindre efterfrågan än 3080, så det kanske inte blir så stort problem. Den pskykologiska faktorn av att ha bestämt sig för att köpa en billigare produkt, men inte kunna det pga dåligt utbud och därför vara i köp-mode och gå på en mycket dyrare produkt finns ju förstås.

I mitt fall var jag inställd på 3090 och lagt undan för det kortet. Och så kommer bench på 3080.... Det är helt enkelt ett för bra kort för dom pengarna.
Finns inte en chans att 3090 kan motivera sin prislapp som 3080 gör.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen för att fabrikerna redan gått på högvarv ett tag. Alltså tillverkningsledet jobbar redan. Ska de bygga mer lager som ska räcka globalt så skulle de väl få skjuta på lanseringen tills... november-december kanske.
Med tanke på att både AMD har konkurrerande produkter på gång och konsolerna också kan norpa kunder så var det väl brådskande att visa vad de hade - och få igång försäljningen när de väl började få igång lager och distribution.
Gissningsvis.

Men problemet är att de inte får ut korten! Alla vi som beställt och väntar kommer antagligen hinna se både konsol och AMD lansera sina kort, vilket medför att många kanske kommer avbeställa sina kort som ändå aldrig kommer till leverans.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

personligen tycker jag att detta görs fullt medveten. visst gnäller folk. men tror ytterst få kommer att gå över till AMD pga av detta. De flesta kommer gnäller och antingen vänta till det kommer in stock eller köper till överpris av scalpers.
och detta gör ju ändå intrycket att Nvidia är så efterlänktat vilket troligen bara öker försäljningen i längden.

Scalpers? Det är inte USA vi lever i. Nu får folk sluta gnälla! Kan man inte vänta en vecka eller två eller en månad så är man bra dum. Nvidia har också gått ut officiellt att de underskattade efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Scalpers? Det är inte USA vi lever i. Nu får folk sluta gnälla! Kan man inte vänta en vecka eller två eller en månad så är man bra dum. Nvidia har också gått ut officiellt att de underskattade efterfrågan.

Vad kallar man det här då https://www.blocket.se/annons/goteborg/gigabyte_rtx_3080_gami... https://www.blocket.se/annons/stockholm/msi_geforce_rtx_3080_... ?

Lite lustigt när kortet i den första länken ska vara oöppnat och sedan ser man en bild när det är ur förpackningen..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Just detta är väl dock helt väntat, 3090 förväntas väl inte vara någon storsäljare jämfört det mer normalt prissatta 3080?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Scalpers? Det är inte USA vi lever i. Nu får folk sluta gnälla! Kan man inte vänta en vecka eller två eller en månad så är man bra dum. Nvidia har också gått ut officiellt att de underskattade efterfrågan.

Är det rimligt att behöva vänta tre månader med? Snabb titt på INET och leverans är nu nästa år.

Permalänk
Medlem

Tänkte dom att "detta prissegment lär inte flytta produkter så snabbt, för korten är dyra och det har aldrig hänt förr", så kan de ju ärligt ha missbedömt efterfrågan.

Allt är förstås en konspiration, Nvidia vill att vi ska köpa grafikkort innan konsolerna kommer men samtidigt kan vi inte ens förhandsboka dem men ändå ska vi känna oss låsta. Och nvidia store gjordes dålig med flit och Samsungs gamla 8nm-nod har extremt dåliga yields för det är vad äldre beprövade noder brukar ha.

Fasen vad jag fanboyar loss här. Inte bra att jag har team grön i datorsignaturen. Ok, säg som såhär. Det ska bli RIKTIGT intressant med 3070-lanseringens tillgång v efterfrågan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI