Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ni pratar om varann. Det är FE-korten man avser, och dessa går inte att beställa just nu. Farhågan är också att när de väl kommer in igen kommer priset vara högre än de ursprungliga 7825.-

Varför vill man ha FE då? Konsensus verkar väl vara att det presterar och kyler bättre än de andra som kostar lika mycket?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Varför vill man ha FE då? Konsensus verkar väl vara att det presterar och kyler bättre än de andra som kostar lika mycket?

För FE är snygg och kommer passa bra i mitt lian li chassi
Kräks lite på TUF designen för övrigt.

Permalänk
Medlem

Snudd på papperslansering skulle jag vilja kalla detta, och troligen fulspel gällande priset. Tror vi alla kan glömma att få ett FE till 7825kr när de är på lager igen. Men jag har gärna fel om det sistnämda. Annars blir det inget köp denna generation heller från mig. Alternativt kommer jag fundera på att sälja min G-syncskärm och byta till AMD + freesync istället. Trist att inte kunna få toppprestanda visserligen, men suget att fortsatt ge Nvidia pengar minskar mer och mer.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv

@Klumpeduns: Tror många känner som dig, att detta är mer eller mindre en papperslansering utav 3080. Dom skyndade säkerligen sig ut med allt för att slå AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

@Lunna sålde väl just ett och @RekiN har ett till salu vad jag sett, och lär väl inte vara supermånga här som vill sälja vidare så antar att det finns en hel del därute bland användarna.

För mig var det lätt värt att vänta lite längre och nu få ett 3080 för 5300kr totalt istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

För FE är snygg och kommer passa bra i mitt lian li chassi
Kräks lite på TUF designen för övrigt.

Trist för er som bryr sig om utseendet på korten.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Vem är det som har höjt priserna menar ni? Beställer man ett kort nu så får man det ju för det priset oavsett när man får det i brevlådan.

Det jag motsatte mig var att butiker körde "introduktionspriser" som skulle gälla för XX antal kort eller under en viss (kort) tid, typ en vecka.
Det känns ju lite märkligt att köra en begränsad tid/kort när man sen inte ens har en aning om när produkten levereras.

På samma sätt så leder ju den begränsade tillgången till att folk bara bokar upp 1x av varje kort från varje ÅF, så man bygger ju bara ett stort luftslott av "efterfrågan".

Skulle gå in och citera webhallen angående intropriserna, men dom verkar ju själva förstått galenskapen och nu dragit i nödbromsen:

Citat:

INTRODUKTIONSPRISER
Vissa artiklar hade ett så kallat ”Introduktionspris”. Då det är många enheter som bokats så har vi valt att inte längre ta förbokningar då det är osäker tillgång under en lång tid framöver.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinpinStudios:

Varför vill man ha FE då? Konsensus verkar väl vara att det presterar och kyler bättre än de andra som kostar lika mycket?

Första "referenskortet" (vilket det inte riktigt är, men ändå) direkt från Nvidia som faktiskt inte ser ut som röven på en spetälsk humla. Kyllösningen är intressant, och man har väl en viss misstanke om att Nvidia sparar de bäst presterande chippen till sig själva, så de bör i teorin överklocka bättre än partnerkorten. Dessutom såg nästan alla partnerkort identiska ut, mer eller mindre. Ingen som helst intressant lösning förutom mer eller mindre RGB och stilla fläktar vid låg last (vilket också FE-kortet gör).

Jag ser verkligen ingen anledning ATT välja partnerkort, om FE fanns tillgängligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Trist för er som bryr sig om utseendet på korten.

Väntar gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Personligen hade jag inte brytt mig om att få vänta flera månader. Det jag finner konstigt är att jag som kund inte kan boka ett FE-kort. Nu måste jag istället som ett fån gå in på deras webb några gånger i veckan. Om det hade funnits en boka-funktion så tror jag inte de hade fått så mycket skit. Här! Ta mina pengar. Nehe.

Frågan är då varför vill de inte att deras kunder ska köpa deras produkt? Något annat ligger bakom.

P.S Jag får inte plats med något annat i burken, därav.

De vill inte att du skall boka till det " låga" introduktionspriset så klart. De vill att du ska vänta tills de har höjt priset och kortet mirakulöst finns i lager igen exakt just då. 🙂

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Unpopular opinion:

Tycker det är lustigt att se hur vuxna och för det mesta resonabla människor fullkomligt tappar det när man inte får köpa det nya grafikkortet *nu med detsamma!*

Lugna ner er för bövelen, det var väl tråkigt att lagerna tog slut så fort men det är inte en limited edition vi pratar om..

Jag blir förbannad över fulspel, kaos och förvirring kring lanseringen. Vidare blir jag förbannad på att Nvidia klåpar sig med sin webshop och slösar min tid. Att det kan krävas tålamod var jag beredd på men visst är det också tråkigt att behöva vänta obestämd tid - förmodligen till nästa år för min del. Jag beställde dagen efter release för jag ville veta vad som gick fel med Nvidias webshop och huruvida jag skulle ge det ett nytt försök eller beställa ett AIB-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag blir förbannad över fulspel, kaos och förvirring kring lanseringen. Vidare blir jag förbannad på att Nvidia klåpar sig med sin webshop och slösar min tid.

Trist för dig men många struntade i att ens beställa kort för de förstod att det skulle bli såhär.
Inte så kul att bli lurad och få fel på sina förväntningar förstås.

Själv avvaktar jag till våren när det lugnat ner sig och fler kort har släppts.
Det brukar ju bli så vid varje generation så och allt tyder ju på att fler modeller kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag blir förbannad över fulspel, kaos och förvirring kring lanseringen. Vidare blir jag förbannad på att Nvidia klåpar sig med sin webshop och slösar min tid. Att det kan krävas tålamod var jag beredd på men visst är det också tråkigt att behöva vänta obestämd tid - förmodligen till nästa år för min del. Jag beställde dagen efter release för jag ville veta vad som gick fel med Nvidias webshop och huruvida jag skulle ge det ett nytt försök eller beställa ett AIB-kort.

Bara det att de sköt på alla reviewer skapade en förväntan att referens-kortet skulle vara tillgängligt. Men det var för att de knappt klarade att leverera till test-labben!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Väntar gärna

Jo men jag menar prestandan och kylningen 😬

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

De vill inte att du skall boka till det " låga" introduktionspriset så klart. De vill att du ska vänta tills de har höjt priset och kortet mirakulöst finns i lager igen exakt just då. 🙂

Återstår att se. Det har inte varit tal om introduktionspris för FE hittills. Om Nvidia höjer sitt MSRP kommer de inte heller kunna ducka för all skit som kommer flygande. Nu kan de skylla på partnertillverkarna som i sin tur kan skylla på återförsäljarna - helt enligt Newtons gravitationslag att all skit rinner nedåt.
Mer troligt får man betrakta FE som "limited edition" och samlarobjekt för de lyckliga få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Jo men jag menar prestandan och kylningen 😬

Inget fel med FE kylning eller prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Inget fel med FE kylning eller prestanda?

Nej inget fel på det men tredjepartskorten verkar ju kyla och prestera bättre

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Nej inget fel på det men tredjepartskorten verkar ju kyla och prestera bättre

Det beror på hur man definierar "bättre".
2-3 grader kallare samt 1-3% mer prestanda är inte motiverande nog för mig.

Permalänk
Medlem

Finns det några siffror på hur många kort om dagen som tillverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therpid:

Trist för dig men många struntade i att ens beställa kort för de förstod att det skulle bli såhär.
Inte så kul att bli lurad och få fel på sina förväntningar förstås.

Själv avvaktar jag till våren när det lugnat ner sig och fler kort har släppts.
Det brukar ju bli så vid varje generation så och allt tyder ju på att fler modeller kommer.

Lanserar man en produkt i september kan jag tycka det är en rimlig förväntning att ha den innan alla löv fallit från träden, och inte när de börjat knoppa igen. Den som väntar belönas även med ett högre pris.

Permalänk
Medlem

Är glad att jag inte var ute på vift efter en nytt kort men o andra sidan så känner jag smärtan hos de som ville få ett kort....

Wink wink nudge nudge

Super.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kyllösningen är intressant, och man har väl en viss misstanke om att Nvidia sparar de bäst presterande chippen till sig själva, så de bör i teorin överklocka bättre än partnerkorten.

Partnerkorten har både bättre/effektivare kyllösning än referenskorten och flera av dem kan även leverera mer ström till kortet, så nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? Så vitt jag sett i tester ser FE ut att vara mest hindrat av strömtillförsel än något annat dock och det är därför det tar stopp. Så hur ska det klocka högre?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Alltså, hur lättkränkta är folk nu för tiden? Livet fortsätter, världen går inte under.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske kan man sammafatta det som tas upp i tråden med följande:

Papperslanseringar är sällan nå vidare populära.
Nvidias 3080släpp kan vad jag förstår inte kallas en papperslansering.

Men vad gör en papperslansering så sur? Kan man återfinna samma problem här som vid en papperslansering kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klumpeduns:

De vill inte att du skall boka till det " låga" introduktionspriset så klart. De vill att du ska vänta tills de har höjt priset och kortet mirakulöst finns i lager igen exakt just då. 🙂

Jag hade inte haft problem med det heller, men som det ser ut nu får jag inte köpa det alls

Permalänk
Digital fyndjägare

Får väl ta o beställa ett RTX 3090 istället.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av juggaz:

Alltså, hur lättkränkta är folk nu för tiden? Livet fortsätter, världen går inte under.

Vem har känt sig kränkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

De vill inte att du skall boka till det " låga" introduktionspriset så klart. De vill att du ska vänta tills de har höjt priset och kortet mirakulöst finns i lager igen exakt just då. 🙂

Det är väl inte introduktionspris på FE-korten, utan det är bara partnertillverkarna som kör med introduktionspris på sina kort.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av MarkSix:

Det är väl inte introduktionspris på FE-korten, utan det är bara partnertillverkarna som kör med introduktionspris på sina kort.

Det går sedan launchdagen inte att boka, förbeställa, skriva upp sig på intresselista eller något sådant på FE-kort längre. Köplänken som fanns på launchdagen dirigerar bara om till en lista av återförsäljare (som inte har FE av förklarliga skäl).

Den kanske återkommer i och för sig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Partnerkorten har både bättre/effektivare kyllösning än referenskorten och flera av dem kan även leverera mer ström till kortet, så nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? Så vitt jag sett i tester ser FE ut att vara mest hindrat av strömtillförsel än något annat dock och det är därför det tar stopp. Så hur ska det klocka högre?

Kan du säga vilka kort som leverar mer än FE när de kommer till prestanda, vilket bestäms i det grova av max powerdraw, och samtidigt kostar under 8,5k? Alla med referens PCB som säljs nära MSRP är låsta mellan 320 till max 350w vad jag har förstått.

Zotac Trinity når ju enligt tester inte ens upp i FE stock prestanda i max OC då det har 320(335w) som max vs FE 350(370W). Enda kortet som någorlunda eller bättre prestanda utan att kosta 2k mer är Asus TUF med sina 350(370w).
Det är samma med Evga XC3, låst vid 350w, har för mig det är samma för MSI trio x.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65