Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Medlem

Tänk om det inte var med flit som nVidia dumpade denna lanseringen? Dom kände kanske sig tvungna för att inte hamna för tätt inpå AMD' s lansering? På nått sätt känns det som att nVidia fått panik och gjort allt för att hinna sälja så mycket som möjligt innan AMD släpper sitt.
Det föll ju väl ut för deras del, dom har sålt alla kort dom hade och har säkert förbokningar mångdubbelt fler. Men frågan är, hinner dom få ut fler innan AMD äntrar scenen?

Är det någon som ens fått ett kort? Det är ju snart en vecka sen. Hade jag köpt den 17 hade jag förväntat mig leverans dagen efter. Men istället blev det såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

En riktigt usel lansering.

Har jag tur får jag mitt kort i november.

Jodå, "great supply"...

Jo lite det här jag undrar över... kör dom inte produktionlinorna på full fräs nu?

Måste vara jäääääävligt många miljoner kort i efterfrågan om det ska ta två månader till att bara mätta den initiala efterfrågan?

Eller har dom problem med produktion?

En annan sak jag alltid funderar på är ju att dom ändå valt att ”stressa ut” releasen. Inget hindrar dom i teorin från att sätta releasen t ex en månad fram i tiden och på så sätt ha hunnit bunkra större lager...
Så på nått sätt är det ändå självvalt med dessa kaos-lanseringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Är faktiskt glad att jag inte fick ett kort nu, efter att ha sett att det kommer ett 3080 med 20GB Vram
Sitter inte i sjön, så jag kan vänta

Ptjo fast att anta att det kommer kosta mer då de med 20x1GB minneskapslar likt 3090 driver upp kostnaden samt strömförbrukningen väsentligt. Så ja värt att vänta om man vill ha något "bättre" (det finns helt klart scenarion, främst inom vissa GPGPU-områden, där mer minne är vettigt och sen också sådana där det inte behövs och därmed mest är pengar i sjön) och vill betala mer. Jag kan också tänka mig att det blir en SKU som kanske bara säljs från tredjepart.

Fast förstås så kan AMDs kort ändra prisbilderna totalt också. Mao kan man sitta lugnt i båten så absolut gör't

Jag vill bara ha mitt 3080 FE och känna mig "klar" med datoruppgraderingar på ett tag.

Skrivet av X-TroNiC:

Nvidia skötte detta riktigt dåligt på sin svenska sida, släppet va 2h efter (1h efter notismailet) , fick inte komma till kassan efter man lagt kortet i varukorken. Inte finns möjlighet att boka ett FE heller. Vill man ha ett FE får man sitta och trycka f5 for the rest of time typ, ingen info när nästa batch kommer heller.
Vet inte vad de kunnat gjort sämre faktiskt 😆

Nvidias representant på reddit sade att fler FE skulle komma denna vecka. Samt att de skulle mejla igen. Om det inkluderar Europa utöver USA blev däremot aldrig klarlagt. Jag sitter med F5 i högsta hugg fortfarande. Har blivt en del av min vardag och identitet

Skrivet av BasseBaba:

Jo lite det här jag undrar över... kör dom inte produktionlinorna på full fräs nu?

Måste vara jäääääävligt många miljoner kort i efterfrågan om det ska ta två månader till att bara mätta den initiala efterfrågan?

Eller har dom problem med produktion?

Har för mig webhallen kommenterade om 700+ kort på backorder och då refererade de till endast en modell. Multiplicera gånger antal olika modeller samt olika butikskedjor över hela världen och det blir höftat väldigt många kort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Eott:

Jag förstår inte riktigt varför folk är så arga, det är väl inte en mänsklighet rättighet att få tag på det nya GeForce-kortet på lanseringsdagen?

Vad hade alternativet varit, att vänta en månad och ackumulera upp större lager och släppa dom då? Då hade ju alla fått vänta längre...?

Såklart är det inte någon rättighet, men som i mitt fall så kraschade Inet, Webhallen och slutligen även Elgiganten ut. Desto snabbare kastades man ut om man försökte beställa på faktura.

Till slut så lyckades jag checka ut ett kort genom Elgiganten genom att betala direkt - Sweet!
Fick orderkonfirmation, leveransdatum och allt. Men efter ca. 2h så fick jag ett till mejl att mitt leveransdatum är flyttat från den 24.e Sep till 30.e Sep. Efter kontakt med Elgiganten angående detta så är inte ens det datumet spikat, utan dom förbehåller sig rätten att skjuta på datumet i upp till 2 månader till.

Mao. så ligger jag ute med pengar, på en produkt med oklart leveransdatum som kan komma att levereras mellan allt ifrån 30.e September t.o.m. 30.e November... En produkt som visade god lagersaldo, där ordern gick igenom från början för att sedan bli informerad först efter flera timmar om att jag hamnat på någon "back order lista".

Jag känner att jag har lite rätt att vara åtminstone irriterad i denna situation...
Och absolut, jag kan säkert begära pengarna tillbaka. Men då hamnar jag säkerligen längst bak från vart jag nu ligger på den där "listan" om jag ens försöker beställa hem ett kort i år som det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Verkar vara lätt att stiga upp i dina ögon. Önskar frugan hade samma inställning som du...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Ganska otroligt att folk kan flockas och lägger ner så mycket energi för att köpa ett spelgrafikkort för smått galna 8000kr. För de flesta en ren nöjjesgrej. Dessutom uppgraderar de flesta knappast från något helt obrukligt heller och i princip inga lär vara förstagångsköpare.

Permalänk
Medlem

Undrar lite över varför folk är så upprörda? Vad är det nvidia har gjort fel? Hade det varit bättre om alla fått vänta 2 månader till? Det fanns i alla fall kort i Sverige dag 1, det kan man inte säga om alla grafikkortslanseringar x)

Detta är ju verkligen inte en drömsituation för nvidia. Det hade varit mycket bättre för dem om det fanns fler kort redo.

Angående lockpriser har jag lite mer förståelse för irritation. Men det verkar inte som de flesta här klagar på det?

Edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Möjligt att de faktiskt underskattade efterfrågan men samtidigt har de garanterat räknat med hög efterfrågan också. De har garanterat vetat om att det inte kommer finnas grafikkort till alla som vill ha. Samtidigt kan man inte vänta med lansering av en produkt bara för det.

Det som känns mest surt i det hela tycker jag är lanseringspriserna i kombination med att där finns en efterfrågan som överstiger tillgången. Det kan ju få även de som hade velat vänta tills i vinter att klicka på köpknappen redan nu.

Ja, dealen är: "Köp direkt och vänta 1-2 månader, eller köp senare och betala högre pris samt vänta obestämd tid". Smart sätt att öka den initiala efterfrågan på. Risken är att det biter dem i röven nu när lanseringen blivit kaotisk och förvirrande. Finns det fortfarande en massa arga kunder som inte fått sina kort när AMD;s svar kommer, då kan det bli många som hoppar på det tåget istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Förstår inte heller varför folk är arga. Det är inte en mänsklig rättighet att ha tillgång till ny teknik på dag 1. Jag sitter på ett GTX 1060 6GB och ser fram emot att uppgradera till 3080. Men det gör jag först när hysterin har lagt sig och priserna inte längre spårar ur på grund av för dålig tillgång. Sen om det sker i år eller under 2021 kunde jag inte bry mig mindre om.

Är väl något i stil med att ha köpt hypen och byggt upp en vision om hur man ska vara först med att äga och använda, hur smutt det ska bli osv, och sedan få reda på att trots att man står redo med pengar i handen så hamnar man sist i kön på något sätt.

Minns när jag blev flyttad flera veckor längre bak i kön på HTC Vive- förbeställde ett så fort det var möjligt, sköttes av digital rivers. De låg inte som känt parti i 3Dsecure och gjorde ingen "testdragning" eller reservation på kortet så pengarna drogs bara när produkten var redo att lämna lagret/fabriken, utan förvarning, vilket visade sig vara typ 05:00 en vardag. Ringde flera gånger till nordea veckorna innan och försökte tjata till mig någon slags konfirmation om att de inte skulle blocka transaktionen, försökte få ett script att fungera i firefox som skulle ligga och "öppna för internetköp" 60min åt gången men fick det aldrig att lira. Till slut fick jag ett mail om att kortet blev nekat och min headset gick till någon annan, fick flytta bakåt i kön. Gick till forex och skaffat ett bankkort där istället, bara för att kunna få mitt jävla Vive.

Nu fick jag faktiskt vänta ett par/några veckor extra för en produkt som det inte fanns något alternativ till på marknaden så var mer av ett problem, men ändå rätt fånigt hur förbannad jag var och hur maktlös det fick mig att känna mig att jag hade pengarna, hade valet att köpa vad jag vill med dem, men något jävla automatiserat system bestämde att jag inte fick använda mina pengar hur jag ville och ingen mänsklig operatör hade förmåga/mandat att hjälpa mig.

Skrivet av napahlm:

Är det någon som ens fått ett kort? Det är ju snart en vecka sen. Hade jag köpt den 17 hade jag förväntat mig leverans dagen efter. Men istället blev det såhär.

@Lunna sålde väl just ett och @RekiN har ett till salu vad jag sett, och lär väl inte vara supermånga här som vill sälja vidare så antar att det finns en hel del därute bland användarna.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag ska vara extremt cynisk nu och säga att det är 100% Nvidia som har skapat det här problemet med flit.

2000-serien var inte en succé och det vet dom om. Dom sålde för få kort som dom hade hoppats på pga av priset. Kolla på steams statistik, 2080 och 2080 Ti står för mindre än 1% om jag minns rätt.

Nvidia visste mycket väl att 3000-serien skulle bli populärare när dom kom fram till sitt "lockpris". Nvidia visste redan innan dom officiellt gick ut med serien att den skulle bli populär och dom är helt och hållet medvetet ansvariga för den här bristen.

Nvidia vill få tillbaka sin "good guy" status av gamers och ger oss ett lågt pris med bra prestanda men kan efter lanseringen tjäna sina 45-50% marginal genom att höja priset. Sen när någon klagar kan Nvidia bara säga "Det var ett högt tryck, vi hade ett bra pris men efterfrågan styr priset"

Jag blev fundersam om Turing sålde så dåligt. Så jag tog steam statistik från i dag och jämförde med Sep 2018 (strax efter RTX lansering)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ttNqqkM6aAgHYR-kBGVpi...

Det vart större skillnad mot vad jag antog, dock inte lika illa som 2080(s|ti) under 1%

Dold text
Permalänk
Medlem

Verkligen kasst. Hoppas det kan lugna ner sig efter att 3090 och 3070 lanserats. Kanske minskar trycket även efter att nya Xbox och PS5 lanserats så folk gör av med lite pengar där och får "ray tracing", (vet flera vänner som inte är supersugna på lägga över 7000 kr på ett grafikkort på PC för att få ray tracing, men kan köpa en av de kommande konsolerna och få hyfsad ray tracing).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Såklart är det inte någon rättighet, men som i mitt fall så kraschade Inet, Webhallen och slutligen även Elgiganten ut. Desto snabbare kastades man ut om man försökte beställa på faktura.

Till slut så lyckades jag checka ut ett kort genom Elgiganten genom att betala direkt - Sweet!
Fick orderkonfirmation, leveransdatum och allt. Men efter ca. 2h så fick jag ett till mejl att mitt leveransdatum är flyttat från den 24.e Sep till 30.e Sep. Efter kontakt med Elgiganten angående detta så är inte ens det datumet spikat, utan dom förbehåller sig rätten att skjuta på datumet i upp till 2 månader till.

Mao. så ligger jag ute med pengar, på en produkt med oklart leveransdatum som kan komma att levereras mellan allt ifrån 30.e September t.o.m. 30.e November... En produkt som visade god lagersaldo, där ordern gick igenom från början för att sedan bli informerad först efter flera timmar om att jag hamnat på någon "back order lista".

Jag känner att jag har lite rätt att vara åtminstone irriterad i denna situation...
Och absolut, jag kan säkert begära pengarna tillbaka. Men då hamnar jag säkerligen längst bak från vart jag nu ligger på den där "listan" om jag ens försöker beställa hem ett kort i år som det ser ut i dagsläget.

Detta låter ju främst som ett problem hos elgiganten i mina öron. Det är ju synd att det är lång väntetid, men det är ju inte så att nvidia inte vill sälja dig ett kort, och visat prestandan bara för att retas. Hade de kunnat hade du haft ett redan.
att ligga ute med pengar suger, men som sagt får ju elgiganten stå för de. Har du provat att höra med dem om du kan få det återbetalar och sedan en faktura när grafikkortet levereras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jag blev fundersam om Turing sålde så dåligt. Så jag tog steam statistik från i dag och jämförde med Sep 2018 (strax efter RTX lansering)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ttNqqkM6aAgHYR-kBGVpi...

Det vart större skillnad mot vad jag antog, dock inte lika illa som 2080(s|ti) under 1%

Dold text

Jag hade inte suttit på ett turingkort om det funnits ett vettigt alternativt runt 2080-prestandaklassen när mitt gamla kort dog utöver begagnade kort, och verkar nu som att det kommer bli en tegelsten på hyllan eller ett reservkort relativt snart, förpassat till att minnas sent om natten när man ältar dåliga köp man gjort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

"Om jag inte får som jag vill, är det för jävligt!"

Vilken dagisnivå det är på vissa kommentarer. Well, välkommen till verkligheten där efterfrågan ibland är större än utbudet. Det är väl bättre att de lanserar produkten så att många kan köpa den än att spara massa volymer på hög tills man återigen tror att man har tillräckligt.

Verkar som att vissa ibland glömmer att nvidia är ett företag...

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Jag tvivlar inte på att entusiaster tänker så här. Men man får höra hela tiden att vi är ganska få till antalet. Sen tvivlar jag på att majoriteten av entusiaster byter kort varje generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dålig tillgänglighet är en sak. Men lockpriser ställer till det för konsumenter och är ett fult sätt att få bättre recensioner.

Detta är huvudet på spiken.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Undra hur det hade sett ut om återförsäljare faktiskt hade fått varor inför lanseringen. Då hade inte folk behövt göra på det sättet om informationen hade varit korrekt.

Visst om det hade varit att man fick vänta i en vecka men nu när det är snack om månader så förstår jag att folk beställde var de kunde. (Även jag )

Ja, därför jag skrev att Nvidia är största boven i dramat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Jag har inget till salu. Använder mitt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Undrar lite över varför folk är så upprörda? Vad är det nvidia har gjort fel? Hade det varit bättre om alla fått vänta 2 månader till? Det fanns i alla fall kort i Sverige dag 1, det kan man inte säga om alla grafikkortslanseringar x)

Detta är ju verkligen inte en drömsituation för nvidia. Det hade varit mycket bättre för dem om det fanns fler kort redo.

Angående lockpriser har jag lite mer förståelse för irritation. Men det verkar inte dom de flesta här klagar på det?

Felet är just det att lockpriserna aldrig i realiteten var riktiga och de var mest sannsynligt aldrig menade att vara det heller.
"Chocken" många fick, och väldigt många med influensa också (bara se youtube), att nu har Nvidia släppt sina nya kort otroligt billigt, och de är så många gånger bättre än turing. Sett till tillverkningskostnaden var ju FE för billig, och Nvidia har mycket mindre marginal om dom säljer FE kontra att sälja chip till partners.

Detta är 100% planerat av Nvidia.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Alltså ursäkta språket men vissa här låter som bortskämda snorungar. Visst, jag är besviken över att inte få ett 3080 men nån måtta får det väl ändå vara. Ta en valium eller gå ut i solen istället.

Håller helt och hållet med. Tycker disskussionstrådarna om 3080 på denna sida har blivit så jäkla löjliga. Så synd om en som inte har fått sitt grafikkort vid lansering.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

"Om jag inte får som jag vill, är det för jävligt!"

Vilken dagisnivå det är på vissa kommentarer. Well, välkommen till verkligheten där efterfrågan ibland är större än utbudet. Det är väl bättre att de lanserar produkten så att många kan köpa den än att spara massa volymer på hög tills man återigen tror att man har tillräckligt.

Verkar som att vissa ibland glömmer att nvidia är ett företag...

Well, känns ju dumt att hypa en release där man sen inte kan leverera, en sak om det var lite dålig supply men det verkar ju som att vi snackar 5-20 kort per modell/ÅF.

Sen kör dom en ful prissättning med ”intruduktionspriser” som kräver att man beställer innan ett visst datum, men samtidigt så ger man i stort sett 0 leveransbesked till ÅF...

Ja... det är klart det blir sura miner från köpte? Vad hade dom räknat med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

En riktigt usel lansering.

Har jag tur får jag mitt kort i november.

Jodå, "great supply"...

Ja, herre gud vad jobbigt det låter. 😂

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ärligt vad är det för fel på er Nvidia shills? Ni sväljer med hull och hår när dom totalt blåser er, dom hade ett dussintal kort hos 50 försäljningställen i hela världen och nu stoppar dom förbokningar tills dom höjer priserna. Enbart för att försöka sno uppmärksamheten innan RDNA2 för att till slut tänkt att sälja RTX 3080 20gb för 10k till den breda massan.

Permalänk
Medlem

De försöker helt enkelt vilseleda finansfolket med bullshit för att driva upp aktiekursen. Detta är för att de kan straffas av marknaden om de får reda på att de saknade kort inför lanseringen.

Permalänk
Medlem

Unpopular opinion:

Tycker det är lustigt att se hur vuxna och för det mesta resonabla människor fullkomligt tappar det när man inte får köpa det nya grafikkortet *nu med detsamma!*

Lugna ner er för bövelen, det var väl tråkigt att lagerna tog slut så fort men det är inte en limited edition vi pratar om..

Permalänk
Medlem

Vem är det som har höjt priserna menar ni? Beställer man ett kort nu så får man det ju för det priset oavsett när man får det i brevlådan.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Man kan tydligen sälja vad som helst på ebay som har något med RTX 3080 att göra
Ebay hysterin

Bud över 500 redan

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Inaktiv

@MinpinStudios: Problemet är att du inte kan beställa det nu (längre)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinpinStudios:

Vem är det som har höjt priserna menar ni? Beställer man ett kort nu så får man det ju för det priset oavsett när man får det i brevlådan.

Skrivet av anon300311:

@MinpinStudios: Problemet är att du inte kan beställa det nu (längre)

Ni pratar om varann. Det är FE-korten man avser, och dessa går inte att beställa just nu. Farhågan är också att när de väl kommer in igen kommer priset vara högre än de ursprungliga 7825.-

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ni pratar om varann. Det är FE-korten man avser, och dessa går inte att beställa just nu. Farhågan är också att när de väl kommer in igen kommer priset vara högre än de ursprungliga 7825.-

Finns det någon källa på spekulationerna kring att FE korten skulle bli dyrare?
Jag tror liksom inte på tomten.