Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

@Heika_: Får se la en beställning där också.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

jag minns inte, har för mig det var 15:06 eller 16:07. Webhallen var den jag satsade på förts och valde detta kort då det var det dyraste med lagersaldo, tänkte att de flesta går på de rabatterade korten. Tror dock inte man kan ta för givet att det är tidsstämpel på genomförd betalningen som är ens prioritet i systemet, min stod t.ex. och spann en bra stund innan det gick igenom. Kan lika gärna vara en ticket du får i systemet när du påbörjar betalning. Jag vet inte. Hoppas du står på tur snart, låter ju som att det kommer lite oväntade leveranser då och då.

Hade samma tankesätt som dig, försökte först på Inet men där kraschade ju hela sidan. Så det blev Webhallen.

15.08 vart tiden för mig, får väl hoppas man får det innan cyberpunk IAF 🤣

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

nån som beställt från g4g.se ? verkar få in ett par kort närmaste dagarna enligt deras sida
edit: försvann några från inkommande onlinelager i skrivandes stund

Nu verkar de ha plockat bort sina estimat på sajten. Stod 25 september då ja la min beställning, men nu ingenting.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Nu verkar de ha plockat bort sina estimat på sajten. Stod 25 september då ja la min beställning, men nu ingenting.

Ja de verkar omöjligt veta hur de skickas kort runt hos de olika ÅF.
vill ju beställa samtidigt vilja ha is i magen för o se hur de andra korten står sig emot 3080, 3070 verkar som ett lagom skutt från mitt nuvarande 5700xt dvs om den klarar 3440x1440p bra i krävande spel. vi får se haha

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

Ja de verkar omöjligt veta hur de skickas kort runt hos de olika ÅF.
vill ju beställa samtidigt vilja ha is i magen för o se hur de andra korten står sig emot 3080, 3070 verkar som ett lagom skutt från mitt nuvarande 5700xt dvs om den klarar 3440x1440p bra i krävande spel. vi får se haha

Skulle jag inte redan ha sålt mitt 2080 skulle jag nog vänta. Nu har jag dock redan en OLED LG 48CX som jag tvingas köra på UHD 30Hz med inbyggda intel UHD 630 tills jag får tag på en ersättare. 😂

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Vilken tur att man lade beställningen den 18;e klockan 20:58. Lär ju få kortet någon gång innan nästa generation lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Summa summarum & grovt generaliserat
Strömsnålt system i övrigt: 550W
Lite törstigare: 650W (klockad 10900K 5.1GHz 1.3V med 3080 klarade bra på 600W agg i tester, dock med bra agg)
Klocka satan: 750W

Med andra ord ska det nästan garanterat (som jag tänkte från början) fungera med mitt Corsair RM750x, tack för infon =D

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

@sebbe1991: Dom bytte för mig med på TUF OC från Beställningsvara: 28 sept till Beställd: Förväntas i lager 1 november.

Det hela är en röra

Samma här från 28 sept till 1 Nov. 😂😂

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta på ett ungefär hur inflödet av kort ser ut samt hur långt efter återförsäljarna ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vore intressant att veta på ett ungefär hur inflödet av kort ser ut samt hur långt efter återförsäljarna ligger.

Tror detta kan vara det bästa vi har att gå på: https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/ocuk-nvidia-rtx...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Bra länk, tråkiga nyheter. Verkar som det bara är de som hängde på låset och lyckades beställa som kommer få sina kort i år.

Permalänk
Medlem

Fick nu svar från g4g.se: De har inget eget lager så de beställer in kort an efter det kommer in beställningar. Inga jättelånga köer så vill man försäkra sig om att vara först så kanske det är smart att beställa ifrån dem. Håller kvar min beställning hos dem så ser vi hur det går.

Fick också svar från Dustin som bara svarade att de inte fått någon info och uppdaterar sajten så fort de hör något.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Pinsamt att NVIDIA hävdade i uppdatering som kom för någon dag sedan det deras stock var inte alls lågt utan bra initialt.. Låter som ett skämt men jovisst
Oavsett vad dom säger så är det helt klart tydligt att den kände sig pressade att få ut någon typ av hype/försäljning innan AMD presenterade.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fulci:

Nvidia Q&A om RTX 3080 problemen
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-3080-qa/

(om ni kommer in på svenska sidan och får ett fel måste ni ändra region till US längst ner till höger)

Skrivet av Nvidia:

We have great supply - just not for this level of demand. It is typical for initial demand to exceed supply for our new GPUs.

Låter ju bra, "great supply".

Skrivet av Nvidia:

While individuals using bots may have shown images of email inboxes filled with confirmed orders, NVIDIA has cancelled hundreds of orders manually before they were able to ship.

Men vänta nu!
De har alltså avbrutit ett par hundra beställningar, av hur många då, ett par tusen?
Ett par tusen kort för hela världen, låter inte alls som "great supply".

edit Syftar på Nvidias lager inte tredje parts tillverkare.

Snyggat till lite.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter ju bra, "great supply".
Men vänta nu!
De har alltså avbrutit ett par hundra beställningar, av hur många då, ett par tusen, till hela världen?
Låter som det fanns väldigt dålig tillgång på kort.

Utgår från att de bara snackar 100% skit.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Enligt gamersnexus så var det verkligen ingen papperslansering. Det fanns massor av kort vid launch men det fanns fler som ville ha kort än vad som fanns i lager å då blir det ju såhär.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios: Ja efterfrågan verkar ju vara helt galen: Amazon.de hade väl fått in över 20000 beställningar på Zotac 3080 (på en modell!).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

**psst** verkar finns 2 kort här som går att boka och kommer in 5 okt ** https://www.databyran.nu/produkter/61368

Permalänk
Medlem

Försökt att hålla utkik på https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/buy/ för att beställa ett 3080 Founders Edition, men inte lyckats.

Någon som har några tips på hur man får tag på ett?

Behöver till firman så behöver köpa från någorlunda seriöst företag med riktig faktura åt företag (eBay eller Tradera duger inte, då de inte är gjorda för B2B).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heika_:

nån som beställt från g4g.se ? verkar få in ett par kort närmaste dagarna enligt deras sida
edit: försvann några från inkommande onlinelager i skrivandes stund

Nu känner jag inte till sidan men man bör vara lite extra uppmärksam med okända butiker idag där folk verkligen slänger sig efter vartenda kort. Se bara hur många som lurats av Elgigantens 100+ i lager blufferi.

Skrivet av Banco:

Står exakt samma sak från mig. Jag var en sån jobbig jäkel och hörde va mig till supporten för att fråga exakt vad det betyder. Men ja han kunde bara ge ett luddigt svar att det var ett kösystem och de skickar ut så fort de får in kort. Och man får inte veta köplats eller liknande.

Det är ju lite deras eget fel för att det inte är tydligare kan ju jag tycka. Även om det är väldigt otydliga bud de får från Nvidia så kan de vara tydligare på sin sida ändå. Känns som det mest handlar om att de inte vill vara tydligare för de vill inte att man ska avboka. Jag la min beställning 15.10 och står som registrerad 16.10.

Men ja, vi kan nog tvivla på att vi får våra kort den 26e ja. :/

Du ligger före mig, men ja.. inte riktigt imponerad heller. Vi är inne på tisdag och Komplett har inte meddelat något hur det ser ut och vad de gör för att förbättra situationen, köplats eller ens om de får in några leveranser.

Vore lite tragikomiskt om supporten lägger de som frågar om ens order sist i kön dessutom. xD

Skrivet av DasIch:

Vore intressant att veta på ett ungefär hur inflödet av kort ser ut samt hur långt efter återförsäljarna ligger.

Verkligen, de har inget att förlora på att vara lite mer transparent för en gångs skull. Finns PR-poäng att tjäna, speciellt tider som denna när Amazon snart anländer på riktigt.

Permalänk
Medlem

Ringde elgiganten och frågade status precis och de verkade inte ha någon koll utan läste bara upp det som stod i mailet som skickades ut. Kan dock påpeka att elgiganten i Finland (Gigantti.fi) uppdaterat status så att alla ordrar som kommit in efter 20 september har en leveranstid på 3 månader.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv

Sugen på att beställa ett ASUS TUF OC från någon ÅF men känns som att man aldrig kommer få dom.

Nu kan man inte förbeställa längre heller utom endast klicka i en meddela mig knapp.

Permalänk
Medlem

@anon300311: Beställer du en TUF OC nu kommer du troligtvis inte få den förrän på nästa års sida. Du kan ju alltid maila g4g.se och fråga hur många som är i kö till just det kortet? Skulle påstå det eller att du uppdaterar amazon.de kontinuerligt som din bästa chans att få tag på ett.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv

@Toss3: Jag får väll ta och köpa ett annat då vill ha ett så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men vänta nu!
De har alltså avbrutit ett par hundra beställningar, av hur många då, ett par tusen?
Ett par tusen kort för hela världen, låter inte alls som "great supply".

Enligt detta inlägg så ska Webhallen fått in 700 kort i första leveransen. Om det stämmer lär det vara rejält mycket mer än "ett par tusen kort" för hela världen. Efterfrågan har ju dock varit enormt hög, troligtvis en kombination av att 3080 presterar så bra som den gör samtidigt som många säkert hoppat över 2000-serien.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Enligt detta inlägg så ska Webhallen fått in 700 kort i första leveransen. Om det stämmer lär det vara rejält mycket mer än "ett par tusen kort" för hela världen. Efterfrågan har ju dock varit enormt hög, troligtvis en kombination av att 3080 presterar så bra som den gör samtidigt som många säkert hoppat över 2000-serien.

Jag var kanske otydlig, jag syftar på Nvidias lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Webhallen har fått in ett gäng RTX 3080 MSI GAMING X TRIO (Lagersaldot har uppdaterats från 14st på väg in till <10st på väg in, samtidigt som min order, lagt 15:11, har uppdaterats från en gul box till en grön checkmarker.

Någon som har beställt detta kort via webhallen och fått något mail?

Permalänk
Medlem

@Borked: Beställde samma kort 15:11 i torsdags men för mig är det fortsatt gult.

Permalänk

Globala embargot för recensioner av 3090 FE och tredjepartstillverkares kort släpps samtidigt som försäljningen startar på torsdag klockan 15.00.

Intressant

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diceman:

@Borked: Beställde samma kort 15:11 i torsdags men för mig är det fortsatt gult.

Okej!

Det behöver inte betyda något, men som jag ser det så har det blivit allokerat en till mig då, om jag tolkar det rätt..

Man kan på sätt och vis se turordning på ordernummer.