Jobba hemifrån – dela med dig av dina bästa tips i forumet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag jobbade hemifrån delvis redan innan, så jag personligen har inte lärt mig något.

Däremot har mina kollegor börjar förstå att man faktiskt kan jobba på distans och det finns en helt annan förståelse för att man faktiskt kan göra sitt jobb även om man inte är fysiskt på plats...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det bästa med att kunna jobba hemifrån som utvecklare vilket för övrigt är ett yrke som är väldigt flexibelt så länge man har en dator. Att spara tid på pendlande leder till att man kan lägga det som flex eller sluta tidigare.

Jag fokuserar betydligt bättre på problemlösning när jag kan sitta hemma i lugn och ro också.
Happy employee = effective employee är mitt motto.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemifrån sedan Februari nu. Överlag så tycker jag helt klart det är bättre för det ger så mycket mer runtomkring. Jag har tid för matlagning, bakning, gymmet, mm. Jag kan äta lunch med min respektive. Jag upplever inte att min produktivitet sjunkit, den har kanske ökat lite grand. Jag kan även slå på någon dokumentär från Netflix i bakgrunden när jag jobbar, eller spela lite spel mellan möten om jag inte har något som måste göras.

En negativ aspekt är såklart att jag inte får träffa kollegorna fysiskt om dagarna, men jag sitter oftast i möten hela dagen så pratar med dem större delen av tiden. Men det som jag upplever som mest negativt är hur dålig disciplin det är på mig själv att ta bensträckare och små raster. Blir väldigt lätt att sitta 3-4h i sträck utan att röra på mig, vilket inte är bra skulle jag tro.

I framtiden så ser jag gärna att jag får jobba hemifrån åtminstone 50% av tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

Självklart kan alla som inte skrivit tidigare gärna komma in med både tips och feedback.

Jag jobbade hemma 3-4 dagar i veckan redan innan pandemin så för mig har det inte varit någon jätteskillnad. Det kändes dock lite skumt att "komma tillbaka till jobbet" efter semestern" då jag ju inte gick tillbaka fysiskt. Sedan brukar vi ha en del konferensresor och aktiviteter på hösten vanligtvis men dessa är ju nu inställda, och den biten saknar jag rätt mycket. Det är en bra investering att kunna snacka med folk under mer avslappnade former då följderna blir att det blir mer gjort, man får nya affärsmöjligheter etc men det uteblir ju nu. Kan bli någon "digital" form kanske men det blir ju inte samma sak alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan jobba hemifrån för det mesta. Min rutin är kläderna ska på och sen kör bara kör! Får inte mindre jobb gjort för jag har x antal uppdrag som ska bli klara varje vecka.

Däremot så blir arbetstimmarna kanske mer flexade och utspridda. Jag "slutar" inte jobbet kl 17 alltid, men jag kanske också har någon oinspirerad timme på dagen (som nu när jag sitter och skriver på swec forum ;P).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det bästa som hänt mig. Jag förstår att det är krångligt om man har barn, men när barnen är vuxna och man har lugn och ro och den perferkta setupen så är det alldeles underbart. Det hela påverkar mig väldigt lite, då halva mitt team (och min chef) är i London och i princip alla möten har även tidigare varit över video då det oftast är en mix av Stockholm, London och NY. Perfekt! En slipper flyga också! Jag skäms mest för att jag har det så bra...

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Har nu jobbat hemifrån sedan början av mars. Var lite tungt första månaderna men har väl vant mig hyffsat.

Jag har väl lärt mig att faktiskt använda telefonen(eller motsvarande) mera för att faktiskt prata med folk, istället för bara chatt/email/ärendehanteringsystem/etc. Vilket jag fann tungt i början, då jag gillade på kontoret att bara gå över och lösa saker verbalt lite snabbt.

Samma sak privat(då jag bor ensam), innan allt detta, insåg jag inte hur mycket jag behövde social kontakt.

Vet inte när jag kommer gå tillbaka till kontoret, ingen skriker åt mig på jobbet att ta mig dit än iaf.

Permalänk
Medlem

Har kommit på att jag är lite avis på er som kan jobba hemifrån. Tyvärr är det inte hållbart inom omsorgen, och jag har rent tekniskt möjlighet att behörighetsadministrera vårt dokumentationssystem hemifrån men då det hinns med på ordinarie arbetstid så har det inte funnits något behov att göra det hemifrån.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vi blir tvingade till kontoret för att vi har egna rum men däremot har vi en massa möten dagligen i ett rum som är ca 25-30kvm stort och då är vi ca 25 personer där inne. Tycker företaget har hanterat det riktigt dåligt under coronakrisen.

Jag skulle gärna se att vi delade upp oss, dvs att kontoret inte var helt tomt eller helt fyllt. Kanske 2-3 dagar i veckan på kontoret och 2-3 dagar i veckan jobba hemifrån.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem

Har en fullt fungerande arbetsplats hemifrån så det fungerar bra. Saknar det spontana samtalet vid kaffemaskinen (sambon vill inte prata teknik), i övrigt är jag helt för arbete hemifrån.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån sedan i våras någon gång, åker in till kontoret nån gång varannan vecka ungefär. Det jag lärt mig är:

  • Se till att boka in lunchrasten i kalendern. Ta en lunchpromenad så att man får lite frisk luft.

  • Undvik att använda laptop i för låg höjd så att man måste sitta framåtlutad, annars blir nacken och ryggen lidande.

  • När arbetsdagen är slut, slå igen datorn och stäng av ljudet på jobbtelefonen.

  • Se till att ringa och prata med folk istället för att alltid maila/chatta, det är ofta effektivare.

Permalänk

Jobbat hemifrån sen vi stängde ner kontoret i Mars. Tyckte det gick bra första veckorna, sen blev det lite segt/ineffektivt p.ga. ingen fysisk kontakt med kollegor. Dock blivit bättre på senare tiden, lunch med kollegor ibland etc. Vi verkar inte komma tillbaka till kontoret förren till våren.

Jobbar i UK förresten om folk undrar varför vi fortfarande har stängt kontor. Generellt är det skönt att jobba hemifrån men hade nog velat ha 3/4 dagar hemma och resterande på kontoret. Att kunna ha flexibla arbetstimmar är trevligt då jag ibland får en liten spurt på kvällen med kreativitet/problemlösning. Jobbar "typ" med programmering.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk

Avundas er som får jobba hemifrån, jag har all möjlighet att jobba hemifrån men cheferna vill tyvärr inte. Hela kontoret har jobbat på som vanligt genom pandemin.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte vara mer nöjd. Dock ser det ej ut att bli permanent, men jag fick i alla fall uppleva hur det borde vara. Jag har varit mer produktiv och jag har fått mer gjort än någonsin. För att inte tala om komforten över att inte behöva trängas i kollektivtrafiken och att man effektivt förlängt dygnet med cirka två timmar som man spar in på resande och förberedande. Det går liksom inte att sätta ett pris på det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Har turen att inte kunna jobba hemifrån. Blir lite svårt att styra maskinerna på jobbet hemma Däremot jobbar min sambo hemifrån och där märker jag en krock. Jag jobbar skift fm/em. På mina em-veckor så tar sambon upp datorn så jag inte kan spela den tid jag annars brukar göra innan det är dags att bege sig till jobbet ^^

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, gott folk. Med facit i hand sex månader senare - hur har det gått för er att arbeta hemifrån?

På ett övergripande plan, absolut bra. Men för egen del gäller det att ha lite disciplin och se till att gå upp i tid, ta lunch och pauser, röra lite på sig och inte logga ut allt för sent. Jag har märkt att allt lite "flyter ihop". D.v.s. jag skjuter lite på lunchen, tar ett snabbt teamssamtal, sen helt plötsligt är klockan 12:45, jag har in käkat och nästa möte är kl 13. Eller en annan klassiker, man kollar till på klockan och har suttit till 17:45 när man slutar 17:00. Visst ingen jättegrej, men jag tror man ska vara varsam med sin fritid ännu mer så man inte "bara" jobbar. För att detta ska funka på lång sikt behöver åtminstone jag lite grann tvinga mig själv att ta hand om mig och inte bara jobba.

Bästa investeringen var att jag köpte en ny kontorsstol, utan den hade jag nog haft ergonomiska problem.

Med det sagt, jag tycker det nu är ganska trivsamt att jobba hemma när jag kommit in i "lunken". Jag sparar pengar på att äta hemma och att inte pendla till jobbet. Det märks ganska tydligt i plånboken.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Tyckte också det var jätte skönt att jobba hemma i början, Satt och snackade med kollegorna på discord så vi hade ju kommunikation. Man kunde öppna dörren och ta emot post, släppa ut hundarna osv.
Däremot blev det endå lite sämre pga att alla inte var inne i discorden, man märkte/märker att vissa inte kan jobba hemma för då blir det bara minimalen gjort vilket orsakar frustration.

Jag kan absolut tänka mig jobba hemma någon gång i veckan, men jag tror för mig att det blir bäst att jobba ifrån kontoret majoriteten och det verkar som om folk jobbar mer på kontoret än hemma.

Permalänk
Hedersmedlem

Så jävla trött på att jobba hemma nu. Visst det är skönt att slippa pendla och jag sparar en massa pengar som annars lagts på bränsle, luncher etc men det väger verkligen inte upp avsaknaden av att ha kollegor runt sig och känna pulsen i verksamheten. Att jobba hemifrån har dessutom gjort att jag inte riktigt trivs i min datorhörna längre då jag jobbar på samma plats som jag normalt sett spelar och hänger på discord.

Det här lär vara jag utanför kontoret någon gång under hösten:

Besvikelsen över att kontoret är tomt kommer dock vara total...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Inaktiv

För mig rullar det fortfarande på. Är inne hos en kund en gång i veckan då de önskar det, men i övrigt bara hemifrån. Har fått bra disciplin. Det är inte längre om jag ska träna varannan dag, utan när. Så det känns bra. När jag jobbade inne i stan så orkade jag sällan träna varken innan eller efter jobbet. Kan sakna att sitta och tjata lite, men frun jobbar hemifrån också så vi tar lunch varje dag exempelvis.

Tror rutiner är viktigt. Dvs, fortsätt göra dig iordning, borsta tänderna, träna, ta lunch, sluta jobba när du kan. Om allt flyter ihop så blir det nog tråkigt i längden.

Permalänk
Inaktiv

Brukar arbeta in rasterna och ta 1.5h lunch och spelar på lunchen

Permalänk
Medlem

Tycker det varit riktigt positivt! Visst, jag kan tänka mig jobba någon dag i veckan från kontoret när läget tillåter för den sociala aspekten, men bortsett från det så har det enbart varit positivt för min del.

Kan sova lite längre på morgonen, vilket är guld värt. Är minst lika produktiv som tidigare, när man ska "kötta" något tycker jag det är riktigt skönt å bara fokusera på uppgiften.

Videomötena har fungerat över förväntan å som bonus har jag sparat pengar på att inte äta ute varje dag!

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt att jobba hemma.
Har mer tid till allt helt enkelt. I lugn och ro.

Det var ett tag där det blev lite väl hektiskt när det blev teamsmöten back to back varje dag men det känns som folk börjar styra upp det där lite och faktiskt ta kort bensträckare då och då, precis som man gjorde på kontoret.

Tror dock det är viktigt att etablera rutiner. För min del blir det varje morgon antingen joggning, styrketräning eller en cykelrunda innan jag drar igång och jobbar. Upp samma tid varje dag.
För min del gör det också mycket att markera för mig själv när arbetsdagen är slut. Då fäller jag ihop laptopen och plockar undan den (och ställer tillbaks mitt vanliga tgb osv). Det är samma plats men tydligt olika setups. Annars blir det lätt lite jobbig flytande miljö tycker jag.

Möjligheterna till en kort powernap vid behov, som ngn nämnde, är ju inte heller helt fel.

Permalänk
Medlem

Jobbat hemma några månader. Gillar tipsen ovan om att ta pauser och ta sig ut.

Bästa förbättringen:

Snabbt byta mellan jobbdator och hemdator: (Om om man inte kör Logitech mus och tangentbord med multikoppling)
https://www.banggood.com/Ugreen-US216-USB-KVM-Switch-Box-USB-...

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemmifrån i sex månader nu, har varit helt underbart.

- Slippa pendlingen
- Kunna laga egen lunch i sitt eget kök
- Slippa en massa brus ifrån kontorslandskapet, fullt fokus på arbetsuppgiften, inga meningslösa "och bilen går bra?" konversationer med kollegor som går förbi, slippa lyssna på folks ältande som är trötta på sin arbetsuppgift m.m
- Tittar man även på lönekontot så ser jag stor skillnad, undrar ibland vartifrån alla pengar kommer ifrån.

Har varit helt suveränt, jag har inget behov att komma hemmifrån pga barn, taskigt förhållande eller dålig arbetsmiljö generellt hemma.

Förmodar att det är de som kvalar in på det sistnämnda som verkligen pushar för att folk ska komma tillbaka, samt mellanchefer vars roller har blivit lite utspelade iom att folk jobbar hemmifrån.

Permalänk
Inaktiv

Går fint!
Jobbade mycket hemifrån även innan pandemin (ca 70% hemifrån).
Så mycket tid man sparar och man slipper bli sjuk lika ofta då man undviker diverse smitthärdar på jobb & buss som inte kan grundläggande hygienrutiner eller ens kan hosta i armvecket.
Kommer fortsätta jobba nästan uteslutande hemifrån även efter pandemin.
Men man saknar ju att va på kontoret någon dag emellanåt bara för att träffa kollegorna.
Ska dock sägas att jag har möjlighet att ha ett rum endast avsett för kontor med bra stol & skrivbord vilket underlättar.
Förstår att det måste va jobbigt för många som mer eller mindre jobbat vid köksbordet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LastNinjas:

Har jobbat hemmifrån i sex månader nu, har varit helt underbart.

- Slippa pendlingen
- Kunna laga egen lunch i sitt eget kök
- Slippa en massa brus ifrån kontorslandskapet, fullt fokus på arbetsuppgiften, inga meningslösa "och bilen går bra?" konversationer med kollegor som går förbi, slippa lyssna på folks ältande som är trötta på sin arbetsuppgift m.m
- Tittar man även på lönekontot så ser jag stor skillnad, undrar ibland vartifrån alla pengar kommer ifrån.

Har varit helt suveränt, jag har inget behov att komma hemmifrån pga barn, taskigt förhållande eller dålig arbetsmiljö generellt hemma.

Förmodar att det är de som kvalar in på det sistnämnda som verkligen pushar för att folk ska komma tillbaka, samt mellanchefer vars roller har blivit lite utspelade iom att folk jobbar hemmifrån.

Mellanchefer har väl aldrig haft nåt existensberättigande utanför sitt eget ego?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Att jobba hemifrån har dessutom gjort att jag inte riktigt trivs i min datorhörna längre då jag jobbar på samma plats som jag normalt sett spelar och hänger på discord.

DET är väl ändå enkelt att ordna, sätt dig någon annanstans i hemmet när du arbetar!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Mellanchefer har väl aldrig haft nåt existensberättigande utanför sitt eget ego?

Vem skulle annars piska personalen? Inte vill senior management befatta sig med det!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att se till pausa och gå ut och röra mig så mycket som möjligt, använd vad som vanligtvis hade varit kafferast och lunchrast till att kanske fixa lite i köket, ta en promenad, whatever. Är för dålig på det fortfarande, men vad som började hända är att jag började känna mig stressad hela dagarna därför att det inte fanns någon delning mellan arbetsplats och hem. Märkte att jag satt längre och längre med jobbdatorn uppe och var mindre produktiv när jag faktiskt försökte arbeta.

Lärdom 1: Ta pauser, gå ut om möjligt.
Lärdom 2: Tacka nej till möten om du inte är nödvändig- när folk inte kan gå över till andras skrivbord och ställa en fråga blir det snabbt att man börjar boka in 30min möten över saker som knappt behöver fler än några meningar.
Lärdom 3: Känn ingen press att ha kamera igång bara för att alla andra har det. Om andra vill klä upp sig snyggt när de sitter hemma får de göra det, om du vil sitta i mjukisbyxor och linne med oredigt hår så är det helt okej att bara lämna kameran av för möte över Teams eller dylikt.

Vi är nu delvis inflyttade i vårt nya kontor som vi med perfekt timing just investerat i, jag har på schema att vara på plats tis-torsdag nu när situationen ser bättre ut, vi har en gräns för hur många som får vara på kontoret åt gången- lite mindre än hälften av normal bemanning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Att jobba hemifrån är ett helvete!
Det är så svårt att fokusera längre stunder och det är alldeles för lätt att bli distraherad.
Jag LÄNGTAR tillbaka till det normala, när vardagen var normal.
Sen kan jag tänka mig att man under kortare sessioner sitter hemma för det finns värde i det också, men under en så här lång tid har det bara varit ett helvete.

Tack för mig