Frågor om bolån? Hit me!

Skrivet av Litenskit:

Fastna inte i tankefällan bara, historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Med det sagt är det självklart ditt eget val och du har uppenbarligen ekonomi för dina val.

Självklart! De pengarna jag investerar är tanken att inte använda alls på ca 10 - 15 år och jag investerar mestadels i indexfonder. Har även ganska stort sparkapital på vanligt bankkonto. Tack för dina tips!

Skrivet av Litenskit:

Så om ni får alltså 650kkr i vinst på lägenheten.
Utöver det får ni låna ungefär 4,5ggr årsinkomsten dvs 48x12x4,5kkr=2,59Mkr
2,5Mkr + 650 kkr =~3,15Mkr är vad man kan räkna på. Det är något i överkant med avseende på att ni har barn.
Alla eventuella konsumtionslån ni har minskar era möjligheter med minst beloppet ni har lånat.
Men nog borde ni kunna köpa hus närmare 3 Mkr även fast det kanske är trevligare att inte låna maximalt av vad man kan.

Men 4,5ggr är max väl inte garanterat? När jag gick efter DNs och SVTs artiklar verkar det som bankerna räknar på väldigt höga levnadskostander. Vi lägger inte så mycket pengar på kläder och nöjen som de flesta. Enligt deras beräkningar skulle vi bara kunna låna ca 1,5m. Det stod att de hade en shablon på 17000kr månaden för 2 pers sedan 4000kr för ett barn och 3000kr för en bil. I verkligheten är våra kostnader på mycket mindre än så men bankerna tittar väl inte på vad vi verkligen gör av med antar jag. Och det är exkl själva boendet och de räknade på 7% ränta stod det. Låter högt då den inte varit så hög på väldigt många år.

@dagas: bankerna använder konsumentverkets schablon på utgifter.
Räntan räknas högt för att du ska klara av en räntehöjning, tror SBAB sänkte sin kalkylränta till 6,5 för ett tag sen.

Skrivet av Blomkungen:

@dagas: bankerna använder konsumentverkets schablon på utgifter.
Räntan räknas högt för att du ska klara av en räntehöjning, tror SBAB sänkte sin kalkylränta till 6,5 för ett tag sen.

Här är Swedbanks lilla kalkyl över detta...

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-...

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Skrivet av AplAy:

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Gissningsvis räknar man med att kunna sälja med vinst senare. Priserna har ju inte direkt gått neråt på bostadsmarknaden.

Ser att det står Sundsvall på dig, jag bor i en närliggande kommun (45 min pendling till Sundsvall, bussen stannar 100m från huset) och vårt hus kostade 805k. Att leta sig lite mer ut på landet kan ge stora skillnader i prisnivå. Vår amortering, ränta och övriga fasta kostnader motsvarar ungefär vad vi betalade i hyra tidigare för ett boende som var mindre än hälften så stort.

@AplAy: du får jobba lite på att öka intäktssidan.

Skrivet av AplAy:

Hur har du räknat?
Betala av ett lån på 1 600 000 SEK under 50år kostar 4 205 kr/månad vid 2% ränta.
Dyrast är det i början medans man har hög belåning och då ligger kostnaden på 6 666kr/månad men sjunker sen under hela perioden.

@AplAy:
Du ska var glad du inte bor i Stockholm med dessa funderingar