Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Ahaaaaa!
Men dåså! Då är det kanske värt med en sån ändå.

Nu vet man ju inte hur det blir med Quest 2 men med Quest 1 är det mer värt att köpa sig en bra router och virtual desktop än att köpa en link-kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nu vet man ju inte hur det blir med Quest 2 men med Quest 1 är det mer värt att köpa sig en bra router och virtual desktop än att köpa en link-kabel.

Känns lite märkligt att alla som skrev recensioner om Quest 2 valde att inte ha med en bedömning om Virtual Deskop?
Jag har sett en hel del frågor till dem på Reddit och Youtube, men frågan om Virtual Desktop blir alltid ignorerad. Till exempel Norm från Tested har undvikt frågan så vitt jag sett.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Känns lite märkligt att alla som skrev recensioner om Quest 2 valde att inte ha med en bedömning om Virtual Deskop?
Jag har sett en hel del frågor till dem på Reddit och Youtube, men frågan om Virtual Desktop blir alltid ignorerad. Till exempel Norm från Tested har undvikt frågan så vitt jag sett.

Kan ju vara så att dom låst möjligheterna för att lira "link" utan link... isåfall så är det ännu mindre intressant att köpa 2:an

Ang rädslan för facebooks eventuella informationsinsamlande finns det ju inget som säger att inte alla andra Headsets gör samma sak, folk går ju runt med googlemagneter i fickan som suger all info dom kan, orka bry sig ifall Facebook samlar data när jag spelar beatsaber bara skapa skitkonto: Oculus Questsson VR-stigen 66, 12345 Virturås...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Nu vet man ju inte hur det blir med Quest 2 men med Quest 1 är det mer värt att köpa sig en bra router och virtual desktop än att köpa en link-kabel.

Vår lägenhet är utformad på så sätt att jag inte kan dra en kabel från routern till min dator som definitivt klarar av att driva VR-headset. För mig fungerar det alltså inte att köra trådlöst från den burken i och med att latensen blir för hög om man kör trådlöst ”båda vägarna”. Köpte då Oculus Linkkabel och använder den både till laddning och spel och den är riktigt bra jämfört med billigare kablar.

Däremot kör jag då och då trådlöst från grabbens burk som har en i7 4770K samt ett GTX 1080 och är kopplad med sladd från routern och det funkar helt okej.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan ju vara så att dom låst möjligheterna för att lira "link" utan link... isåfall så är det ännu mindre intressant att köpa 2:an

Ang rädslan för facebooks eventuella informationsinsamlande finns det ju inget som säger att inte alla andra Headsets gör samma sak, folk går ju runt med googlemagneter i fickan som suger all info dom kan, orka bry sig ifall Facebook samlar data när jag spelar beatsaber bara skapa skitkonto: Oculus Questsson VR-stigen 66, 12345 Virturås...

Det där med skräpkonto är ingen bra idé: https://www.roadtovr.com/fake-facebook-account-oculus-headset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vår lägenhet är utformad på så sätt att jag inte kan dra en kabel från routern till min dator som definitivt klarar av att driva VR-headset. För mig fungerar det alltså inte att köra trådlöst från den burken i och med att latensen blir för hög om man kör trådlöst ”båda vägarna”. Köpte då Oculus Linkkabel och använder den både till laddning och spel och den är riktigt bra jämfört med billigare kablar.

Däremot kör jag då och då trådlöst från grabbens burk som har en i7 4770K samt ett GTX 1080 och är kopplad med sladd från routern och det funkar helt okej.

Om du skarpt hade villat ha trådlöst VR så både du väl kunna koppla en router direkt till datorn? Du kan ju testa att bara koppla din router till ethernetet på datorn och ansluta Questen till den. Antar att man inte egentligen behöver internet tillgång för Questen när man spelar trådlöst?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Vår lägenhet är utformad på så sätt att jag inte kan dra en kabel från routern till min dator som definitivt klarar av att driva VR-headset. För mig fungerar det alltså inte att köra trådlöst från den burken i och med att latensen blir för hög om man kör trådlöst ”båda vägarna”. Köpte då Oculus Linkkabel och använder den både till laddning och spel och den är riktigt bra jämfört med billigare kablar.

Däremot kör jag då och då trådlöst från grabbens burk som har en i7 4770K samt ett GTX 1080 och är kopplad med sladd från routern och det funkar helt okej.

Precis som ovan skriver så kan man ha en router vid datorn som bara använder Quest.
Kan vara bortkopplad från övriga nätverket.
Nåja det var bara en tanke, Link fungerar ju också.
Köpte själv den officiella när den kom men sen jag började köra enbart trådlöst så gick det helt enkelt inte längre att vara fastkopplad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Kan ju vara så att dom låst möjligheterna för att lira "link" utan link... isåfall så är det ännu mindre intressant att köpa 2:an

Ang rädslan för facebooks eventuella informationsinsamlande finns det ju inget som säger att inte alla andra Headsets gör samma sak, folk går ju runt med googlemagneter i fickan som suger all info dom kan, orka bry sig ifall Facebook samlar data när jag spelar beatsaber bara skapa skitkonto: Oculus Questsson VR-stigen 66, 12345 Virturås...

Kan man sideloada kan man köra VD.
kan ju vara så att i nuläget är det ingen skillnad på på Quest 1 och Quest 2 med VD.
Kanske den patchade VD inte ens fungerar än med Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Precis som ovan skriver så kan man ha en router vid datorn som bara använder Quest.
Kan vara bortkopplad från övriga nätverket.
Nåja det var bara en tanke, Link fungerar ju också.
Köpte själv den officiella när den kom men sen jag började köra enbart trådlöst så gick det helt enkelt inte längre att vara fastkopplad.

Tack för infon! Så långt sträckte sig inte min hjärna, men det var ju en riktigt god tanke.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Sötast

Jag lovade mig själv att köpa ett headset om jag fick jobbet jag ville ha.

Nu plötsligt smyger sig Quest2 in......

Fick bli mitt första VR-köp!
Då får nästa steg bli att uppgradera datorn så att jag kan köra HL-Alyx vilket var end-goalet! 🙄

Köpte även en elite strap!

Så....
Vad skall jag göra tills oktober?
Var hittar man bra info/community/whatever ?
Har ni forum, youtubekanaler och annat kanske som är perfa för en VR-noob? 💖

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag lovade mig själv att köpa ett headset om jag fick jobbet jag ville ha.

Nu plötsligt smyger sig Quest2 in......

Fick bli mitt första VR-köp!
Då får nästa steg bli att uppgradera datorn så att jag kan köra HL-Alyx vilket var end-goalet! 🙄

Köpte även en elite strap!

Så....
Vad skall jag göra tills oktober?
Var hittar man bra info/community/whatever ?
Har ni forum, youtubekanaler och annat kanske som är perfa för en VR-noob? 💖

www.uploadvr.com dom har även en Youtube kanal
www.roadtovr.com är också en sida jag brukar kolla.

Youtube finns det en del som jag själv brukar kolla på.
UploadVR Youtube https://www.youtube.com/channel/UCqDMvCa1tGak6AmijajiKOw
Virtual Reality Oasis - Nyheter och gameplay mm https://www.youtube.com/channel/UCsmk8NDVMct75j_Bfb9Ah7w
Steve Knows - Nyheter och gameplay mm https://www.youtube.com/channel/UCItGV5DOPb5kw4rCQZNmCZg
BMF - Nyheter och gameplay mm Oculus quest https://www.youtube.com/channel/UCBJ1rwS7ARoCWLdab0wLD-Q
Eric for president - Nyheter https://www.youtube.com/channel/UCPukkSZc3zIje9XO9s6M1YQ
MRTV - Nyheter, tester mm https://www.youtube.com/channel/UC2mgZjuHRDW02mx_ok4wfPw
ThrillSeeker - Nyheter mm https://www.youtube.com/channel/UCSbdMXOI_3HGiFviLZO6kNA
Virtual Insider - Lite blandat https://www.youtube.com/channel/UCJFSq0-05sUbvgJYV8biODg

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Datumet är flyttat nu på Oculus-hemsida för dom som beställer nu.
Hoppas det inte påverkar om man bokade tidigt från svenska butiker -_-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Datumet är flyttat nu på Oculus-hemsida för dom som beställer nu.
Hoppas det inte påverkar om man bokade tidigt från svenska butiker -_-

Hoppas man inte behöver vänta.
Avbokade från Oculus och tog från Elgiganten ist, kanske var dumt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

VR nybörjare eller allmänt Quest nybörjare bör kolla denna video från Virtual Reality Oasis. Går genom setup mm Quest 2

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en ny vr-headest, och priset på denna produkt är ju impulsköpsklass, och när jag såg att man även kunde köra den med PC så blev det ju jättebra.

Men om man måste köpa till en kabel för 1000kr, kanske det är bättre att satsa på riften istället väl?

Kan tänka mig att bilden måste se lite komprimerad ut i quest 2 om den använder sig av usb2 för data?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag vill ha en ny vr-headest, och priset på denna produkt är ju impulsköpsklass, och när jag såg att man även kunde köra den med PC så blev det ju jättebra.

Men om man måste köpa till en kabel för 1000kr, kanske det är bättre att satsa på riften istället väl?

Kan tänka mig att bilden måste se lite komprimerad ut i quest 2 om den använder sig av usb2 för data?

Vissa kör trådlöst, men jag kan inte kommentera på bildkvalitet.
Riften har mycket lägre upplösning och jag hade inte valt bort stand alone funktionaliteten även om jag primärt skulle koppla den till en dator.

Jag tror ingen borde köpa Rift S längre.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag vill ha en ny vr-headest, och priset på denna produkt är ju impulsköpsklass, och när jag såg att man även kunde köra den med PC så blev det ju jättebra.

Men om man måste köpa till en kabel för 1000kr, kanske det är bättre att satsa på riften istället väl?

Kan tänka mig att bilden måste se lite komprimerad ut i quest 2 om den använder sig av usb2 för data?

Finns kablar på t.ex amazon.co.uk som kostar ca 30 pund. Körde med en 5m kabel när kompisen kom förbi med sin Quest 1, men det ska ju även gå att köra trådlöst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag vill ha en ny vr-headest, och priset på denna produkt är ju impulsköpsklass, och när jag såg att man även kunde köra den med PC så blev det ju jättebra.

Men om man måste köpa till en kabel för 1000kr, kanske det är bättre att satsa på riften istället väl?

Kan tänka mig att bilden måste se lite komprimerad ut i quest 2 om den använder sig av usb2 för data?

Jag hade inte satsat på Rift S då den produkten läggs ner nästa år (bland flera andra skäl).

Den officiella kabeln är inget krav. Hade jag viljat spara pengar hade jag antingen kört 3m USB3 eller 5m USB2, eller Virtual Desktop. Hur mycket kompression som märks beror på spelet. Mörka spel med volumetrisk dimma är typexempel där man kan se en del, i andra märks det inte alls. Det förväntas bli bättre på sikt med Quest 2, men när är oklart.

Permalänk

Tips till någon som undrat. Elite Strappen till Quest2 passar inte till Quest ”1”... trist men sant

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

En fråga ang Oculus Quest 1 och 2. Om jag låter min dotter spela kan jag på något sätt se vad hon ser - för att hjälpa henne. Alltså går det att streama spelet till mobilen samtidigt som hon spelar för att ge råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

En fråga ang Oculus Quest 1 och 2. Om jag låter min dotter spela kan jag på något sätt se vad hon ser - för att hjälpa henne. Alltså går det att streama spelet till mobilen samtidigt som hon spelar för att ge råd?

Ja, inuti Oculus-appen går det att välja att casta till telefonen. Se: https://support.oculus.com/1053142614872870/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

En fråga ang Oculus Quest 1 och 2. Om jag låter min dotter spela kan jag på något sätt se vad hon ser - för att hjälpa henne. Alltså går det att streama spelet till mobilen samtidigt som hon spelar för att ge råd?

I quest fanns det möjlighet att casta, ink till mobilen. Tror inte att de tagit bort den funktionen. Däremot var den lite hit and miss. Mest miss faktiskt och kopplade inte alltid upp sig.

Permalänk
Medlem

@Halldin: (och övriga som svarat ,tackar!)

Jag hade tänkt spela bilspel som Dirt Rally 2, assetto corsa, skulle det fungera?

glömde skriva Half Life måste ju testas också

Är det HDMI över USB-C som de använder sig av, eller är det datorn som encodar bilden likt twitch?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Halldin: (och övriga som svarat ,tackar!)

Jag hade tänkt spela bilspel som Dirt Rally 2, assetto corsa, skulle det fungera?

glömde skriva Half Life måste ju testas också

Är det HDMI över USB-C som de använder sig av, eller är det datorn som encodar bilden likt twitch?

Komprimerat, överfört och avkomprimerat. Så du kan använda vilken USB som helst, behöver inte vara på grafikkortet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Jag körde Alyx på Quest, med sladd. Ibland ser man kompressionsartefakter, men det var inget som störde upplevelsen för mig personligen. Snarare blev jag imponerad av grafik och stämning.

I ett bilspel kan jag tänka mig att det märks skillnad på 72Hz och 90Hz. När Quest 2 släpps är det 72Hz som gäller, 90Hz ska komma i en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Komprimerat, överfört och avkomprimerat. Så du kan använda vilken USB som helst, behöver inte vara på grafikkortet.

Aha, okej, vad bra med usb:n iaf

Har kört Samsung S8+ med Samsungs VR-headset till S8:an, och sedan en progamvara på datorn för att kunna spela steamvr, och jag antar att Questen är bättre än den lösningen oavsett

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Halldin: körde du trådlöst då eller med link-kabeln när du fick artefakter?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Halldin: körde du trådlöst då eller med link-kabeln när du fick artefakter?

Jag körde trådat med den officiella kabeln (som klarar långt högre bandbredd än vad Quest 1 klarar). Virtual Desktop är inte lika bra med mina nätverksförhållanden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man får mindre artefakter med VD.
Rök och dimma ser också bra ut om man kör insane eller high kvalitetsinställningar. (Kräver mer av "wifit")

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Känns lite märkligt att alla som skrev recensioner om Quest 2 valde att inte ha med en bedömning om Virtual Deskop?
Jag har sett en hel del frågor till dem på Reddit och Youtube, men frågan om Virtual Desktop blir alltid ignorerad. Till exempel Norm från Tested har undvikt frågan så vitt jag sett.

Utvecklarna av VD har själva svarat på Steams diskussionssida för programmet. Det ska fungera precis som med Quest 1, med lite anpassningar. Arbetas redan på så jag håller tummarna att 90Hz och den högre upplösningen är optimerat för lagom tills vi har Quest 2 i näven

https://steamcommunity.com/app/382110/discussions/0/294137027...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein