Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Grattis och enjoy your malus

Och med det menar du?
Jag får tyvärr inga Äppelträd med när jag köper en bil...
Malus is a genus of about 30–55 species of small deciduous trees or shrubs in the family Rosaceae, including the domesticated orchard apple – also known as the eating apple, cooking apple, or culinary apple.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Och med det menar du?
Jag får tyvärr inga Äppelträd med när jag köper en bil...
Malus is a genus of about 30–55 species of small deciduous trees or shrubs in the family Rosaceae, including the domesticated orchard apple – also known as the eating apple, cooking apple, or culinary apple.

Jag menar naturligtvis din nya bils vägtrafikskatt per år. 45 TFSI på en A5:a släpper ut mellan 181 och 190g co2/km.

Permalänk
Medlem

@McAn_: Ja, den vet jag, och för den bilen så är den 180co2/km så 8000kr/år.
Men vill man ha lite Uumph i bilen så för man pröjsa liiite mer

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Tack för din input. Har varit inne idag och testat ca 5 olika bilar. Däribland Audi A3 Sportsback. Håller med dig där, det är en väldigt liten bil, jag är också lång (193cm) och jag hade problem med att komma in och ut ur bilen. Samt att om man gämför med A5an så sitter man väldigt felaktig enligt mig.

Eftersom Audi har kampanj nu på deras A5 2021 bilar så slutade det med att jag faktiskt beställde en ny A5a.
Så det slutade med att jag i MArs nästa år, när jag lämnar tillbaka min Gamla A5a så lämnar jag stället med en Audi A5 Sportback 45 TFSI 265hk Quattro 2021.

Bra val, grattis Känns som att Audi verkligen är premium i den storleksklassen och uppåt. Smaskig motor på den också, lär sticka iväg fint vid omkörningar

Men som @McAn_ skrev lär skatten bli ruskigt dyr. När jag skaffade A3an var malus fortfarande inte så elak som den är idag så jag kom undan lindrigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Detta är bara ett förslag mot regeringen, så det måste tas ställning till samt beslut, så det är om minst 2 år.
Sen gäller dessa saker inte retrokativt, utan enbart för nya avtal.
Man får inte ta regeringsbeslut som rör retroaktivt utan alla dessa beslut berör enbart framtida värden.

Dock så gäller just detta inte privatleasing, utan för företag och dess policys gällande förmånsbilar etc.

Hoppas detta var ett ok svar.

En rad felaktigheter i inlägget.
Detta är inte ett "förslag mot regeringen", utan ett förslag i regeringens höstbudget. Om denna budget röstas igenom oförändrad så kommer de nya förmånsvärdena gälla från 1:a juli 2021 enligt förslaget.

Det är inte heller fråga om ett "regeringsbeslut", utan det är alltid Riksdagen som röstar om budgetar. Rent teoretiskt kan jag inte heller se att det skulle finnas några hinder mot att "upptaxera" förmånsvärde på bilar som redan är ute och rullar, dock så är det en aning elakt. Enligt DI så gäller dock förslaget endast nya bilar som alltså registreras efter 1:a juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Jag menar naturligtvis din nya bils vägtrafikskatt per år. 45 TFSI på en A5:a släpper ut mellan 181 och 190g co2/km.

https://i.imgur.com/Z2AjhQC.png

Jag betalar hellre detta för en bensinare.
När jag kollade på en Pluginhybrid som exempelvis Ford Kuga. där Miljöskatten är på 350kr/år.
Men Pluginbilar drar oftast MYCKET mer bensin än vanliga bilar.
Om man räknar för just Forden så ligger den på 14,5kr/mil i kostnad. (Bränsleförbrukning 1,4 l/km (WLTP) dvs med 80/20 körning.
Och det betyder att kostnaden om man kör 2000mil per år blir 14000kr mer än i A5an som ligger på 0,7 i blandad körning. (min A5a jag har idag ligger på ca 0,77l/km)
Dvs även om jag betalar 8000kr per år i skatt, så sparar jag ändå mellan 5000-6000kr/år.
De flesta Laddhybrider drar sjukt mycket mer bensin än en ren bensinbil.

Och, ja, jag skulle kunna ta en bil som har typ 100hästar och är skittråkig att köra. men det är inte min stil.
Vill kunna ta bilen till Nürburgring och dra loss ett par gånger per år.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

En rad felaktigheter i inlägget.
Detta är inte ett "förslag mot regeringen", utan ett förslag i regeringens höstbudget. Om denna budget röstas igenom oförändrad så kommer de nya förmånsvärdena gälla från 1:a juli 2021 enligt förslaget.

Det är inte heller fråga om ett "regeringsbeslut", utan det är alltid Riksdagen som röstar om budgetar. Rent teoretiskt kan jag inte heller se att det skulle finnas några hinder mot att "upptaxera" förmånsvärde på bilar som redan är ute och rullar, dock så är det en aning elakt. Enligt DI så gäller dock förslaget endast nya bilar som alltså registreras efter 1:a juli.

Sååå, i stort sett vad jag skrev. det enda som var felaktigt var tiden...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Sååå, i stort sett vad jag skrev.

Nej, du talar om att detta är ett "förslag mot regeringen" som kommer ta "minst 2 år att ta ställning och beslut till". Samt att det inte går att ta beslut om kostnader retroaktivt. Så även om slutsatsen att denna "upptaxering" endast kommer gälla nya bilar från 1:a juli, så är du helt ute och cyklar med 80% av inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Det är privatleasing. 4200:-/mån med serviceavtal osv. 360:- om året i skatt

Är den på kampanj? Är ett trevligt pris enligt mig

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nej, du talar om att detta är ett "förslag mot regeringen" som kommer ta "minst 2 år att ta ställning och beslut till". Samt att det inte går att ta beslut om kostnader retroaktivt. Så även om slutsatsen att denna "upptaxering" endast kommer gälla nya bilar från 1:a juli, så är du helt ute och cyklar med 80% av inlägget.

Du får gärna ta fram några beslut som gått igenom som eftertaxerats för privatpersoner? Eftertaxering kan ske för Företag.
Jag har aldrig hört om något beslut som gett eftertaxering för privatpersoner. Även om Regeringen KAN göra det så har det nog aldrig hänt.
Jag har letat men hittar inget beslut där detta skett.

Och vad jag kan se så finns det inget om detta i Höstbudgeten heller.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Du får gärna ta fram några beslut som gått igenom som eftertaxerats för privatpersoner? Eftertaxering kan ske för Företag.
Jag har aldrig hört om något beslut som gett eftertaxering för privatpersoner. Även om Regeringen KAN göra det så har det nog aldrig hänt.
Jag har letat men hittar inget beslut där detta skett.

Och vad jag kan se så finns det inget om detta i Höstbudgeten heller.

Nu pratar jag i för sig inte om att man i efterhand ska ändra förmånsvärdet och retroaktivt kräva mer skatt av privatpersoner. Däremot ska det inte finnas några som helst hinder mot att höja förmånsvärdet på alla fordon (även de som redan sålts), så att de från och med det angivna datumet får betala en högre skatt för sin förmån.

Återigen så är det inte regeringen som bestämmer detta, det är Riksdagen!

Permalänk
Medlem

Förmånsbil VW Passat GTE 2020, 1500mil/år, 3 år, 5500kr/mån nettolöneavdrag första 6 månader, därefter ca 4700kr/mån (klimatbonus). Batteriet räcker i nästan 2 dagar tur och retur pendling till jobbet och jag kan ladda på plats så jag har endast tankat bilen ett fåtal gånger på längre utflykter med familjen under sommaren. Bra deal tycker jag för en bil som med utrustning jag valt kostar närmare en halvmiljon kontant. Det blir en Tesla efter denna

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nu pratar jag i för sig inte om att man i efterhand ska ändra förmånsvärdet och retroaktivt kräva mer skatt av privatpersoner. Däremot ska det inte finnas några som helst hinder mot att höja förmånsvärdet på alla fordon (även de som redan sålts), så att de från och med det angivna datumet får betala en högre skatt för sin förmån.

Återigen så är det inte regeringen som bestämmer detta, det är Riksdagen!

Ok, Regering /Riksdag... whatever.
Du menar så exempelvis Malus förändringen som gjordes 2017? Det berördes inte bilar som redan ägdes, utan enbart nya bilar som införskaffades efter det angivna datumet.
Men men, vi får se, som sagt, kan inte hitta detta alls i Budgeten. Det enda jag hittar om bilar är om just Malus förändringar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Jag betalar hellre detta för en bensinare.
När jag kollade på en Pluginhybrid som exempelvis Ford Kuga. där Miljöskatten är på 350kr/år.
Men Pluginbilar drar oftast MYCKET mer bensin än vanliga bilar.
Om man räknar för just Forden så ligger den på 14,5kr/mil i kostnad. (Bränsleförbrukning 1,4 l/km (WLTP) dvs med 80/20 körning.
Och det betyder att kostnaden om man kör 2000mil per år blir 14000kr mer än i A5an som ligger på 0,7 i blandad körning. (min A5a jag har idag ligger på ca 0,77l/km)
Dvs även om jag betalar 8000kr per år i skatt, så sparar jag ändå mellan 5000-6000kr/år.
De flesta Laddhybrider drar sjukt mycket mer bensin än en ren bensinbil.

Och, ja, jag skulle kunna ta en bil som har typ 100hästar och är skittråkig att köra. men det är inte min stil.
Vill kunna ta bilen till Nürburgring och dra loss ett par gånger per år.

Wait! en Kuga plug-in förbrukar inte 1,4 liter per mil. 0,65 liter milen WLTP combined om man bara köra fosilmotorn.

Permalänk
Medlem

@McAn_:
Jag var inne och pratade med bilförsäljaren, och det som står på deras hemsida ska stämma.

  • Miljöbonus 37 155 kr*

  • Upp till 56 km på el (WLTP)

  • Bränsleförbrukning 1,4 l/km (WLTP)

  • Skatt 360 kr/år

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Är den på kampanj? Är ett trevligt pris enligt mig

Ja det är en kampanj, jag tycker det är ett bra pris också och då är den fullutrustad med allt man kan välja utom elstolar och masage

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@McAn_:
Jag var inne och pratade med bilförsäljaren, och det som står på deras hemsida ska stämma.

  • Miljöbonus 37 155 kr*

  • Upp till 56 km på el (WLTP)

  • Bränsleförbrukning 1,4 l/km (WLTP)

  • Skatt 360 kr/år

Hahah! Vilken härlig ofördelaktig felskrivning

Det skall ju stå "1,4l/100 km" alltså 1,4 liter på 10 mil eller 0,14 liter milen i hybridläget.

Permalänk
Medlem

@McAn_:
Det var därför jag ifrågasatte detta, då det verkade vara helt galet.
Och även när jag pratade med försäljaren så sa han att "ja, det är det som står som är korrekt" Han förklarade det som att tack vare att det är bilen som laddar upp bilen, så kostar det mer när man kör bensin, "då det blir mer motstånd" Men om man körde på ren el så var det gratis..

Hahaha, nu känns det som att man pratade med en El-Giganten försäljare som skulle försöka förklara TV för en

Tack för förtydligandet, kände väl att det var helt galet!

Men jag håller mig till min Quattro!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ok, Regering /Riksdag... whatever.

Om du inte ens vet/bryr dig om skillnaden mellan riksdag och regering så är du ju inte en särskilt trovärdig källa när det kommer till att sprida information om förslag som presenteras av någon av de ovan berörde instanserna...

Skrivet av Zyces:

Du menar så exempelvis Malus förändringen som gjordes 2017? Det berördes inte bilar som redan ägdes, utan enbart nya bilar som införskaffades efter det angivna datumet.
Men men, vi får se, som sagt, kan inte hitta detta alls i Budgeten. Det enda jag hittar om bilar är om just Malus förändringar.

Absolut, det berörde inte bilar som redan sålts, men inte för att det inte går, utan för att man valde att göra så.

Om vi exempelvis talar om miljözoner så är det ju något som appliceras på redan existerande bilar, där bilar som inte uppfyller vissa miljökrav inte får köra på vissa platser (något annat hade i för sig varit aningen underligt). Resultatet blev att andrahandsvärdet på bilar som låg precis under gränsen (alltså relativt nya men som inte hade tillräckligt hög miljöklass) föll som en sten över en natt. Andra saker som kan förändras är skattesatser för arbete, kapitalvinster, etc. Dessa slår ju inte heller bara mot de som "bytt jobb" efter förändringen trätt i kraft, eller de som endast köpt aktier eller köpt fastigheter efter förändringen trätt in, utan även alla de som sitter med ett befintligt jobb/fastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Eftersom Audi har kampanj nu på deras A5 2021 bilar så slutade det med att jag faktiskt beställde en ny A5a.
Så det slutade med att jag i MArs nästa år, när jag lämnar tillbaka min Gamla A5a så lämnar jag stället med en Audi A5 Sportback 45 TFSI 265hk Quattro 2021.

Har också slagit till på det erbjudandet, kändes väldigt prisvärt. Preliminär leverans vecka 4 för min del, jobbig väntan...
Blev precis under 4000 / mån (med några extraval gjorda) på sista raden. Sen blir det antagligen några övermil så totalt utslaget per månad blir runt 4200-4300kr om mina uppskattade mil stämmer.

Måste bara bestämma om man ska köpa vinterhjul från återförsäljaren eller se om det är bättre att ta från något annat ställe.

Permalänk
Medlem

Finns ett fint erbjudande just nu på nya Seat Leon Plug in hybrid - 2795kr/mån. Kan du ladda hemma eller på jobb så blir det knappast billigare

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Premo:

Finns ett fint erbjudande just nu på nya Seat Leon Plug in hybrid - 2795kr/mån. Kan du ladda hemma eller på jobb så blir det knappast billigare

Var hittar man det? På deras site verkar kampanjen på "fronten" vara 3.595/mån för hybriden (inte mildhybrid).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Var hittar man det? På deras site verkar kampanjen på "fronten" vara 3.595/mån för hybriden (inte mildhybrid).

Aftén bil har den för 2795:-

https://www.aftenbil.se/seat/bilar/seat-leon-5d-fr-plug-in-hy...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Var hittar man det? På deras site verkar kampanjen på "fronten" vara 3.595/mån för hybriden (inte mildhybrid).

Finns ute på blocket!
Sök Seat plug in och filtrera lägst pris först.

Ska även vara nästintill identisk med nya golf 8. Extremt mycket bil för pengarna

Permalänk

Kollade bara några sidor bakåt i tråden och såg inga inlägg om det men är nog svårt att slå privatleasing av elbilar just nu. Bilföretagen vill visserligen kränga dem innan nyår för att slippa miljöböter, så oklart om man kan få lika bra dealar efter nyår.

VW ID3 62kWh för 2995kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år (10kr/övermil)
Hyundai Kona 64kWh grundutrustad 2995kr/mån eller maxutrustad 3995kr/mån i 12 mån med 1500 mil (7,50/övermil)
Volkswagen E-Golf Leasing 36 månader 3000 mil 2 795 kr/mån
Nissan Leaf 62 kWh 2995kr/mån
Skoda Citigo Style iV 1 999 kr/mån

Kan man ordna personalbil (kostnadsneutral för företaget) har man kunnat få en Audi e-tron 55 proline för 4800/mån inkl moms 1500 mil/år

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌