Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: det var nyheter för mig att Nordea ordnar tillbaka källskatten så snabbt. Är det något löfte från Nordea eller? Låter intressant om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Ibymafayhas: det var nyheter för mig att Nordea ordnar tillbaka källskatten så snabbt. Är det något löfte från Nordea eller? Låter intressant om det är så.

Sex veckor var det, inte två, men snabba är de. För egen del rör det sig om så lite pengar så orkar inte skapa ett extra konto men kör man mycket utländska aktier med utdelning så har Nordea en klar fördel (förutom att de har lägst courtage).

Jag har frågat kundtjänst på Nordea angående detta och fått följande svar:

- "Hej, ja, det stämmer att skatten betalas tillbaka inom 6 veckor. Utdelningar på utländska aktier i försäkringen belastas med utländsk källskatt. Nordea Liv & Pension begär i sin tur avdrag för denna förutsatt att det finns ett skatteavtal med landet där aktien har sitt säte. För att man som kund ej skall behöva vänta så sätter Nordea Liv & Pension åter den utländska källskatten enligt dubbelbeskattningsavtalet inom ca 6 veckor. Man kan alltså säga att Nordea Liv & Pension ligger ute med pengar och att det är anledningen till att återbetalning kan ske relativt snabbt".

https://kollpakontot.blogspot.com/2020/05/aterbetalning-av-ut...

Permalänk
Medlem

När jag har småpengar, då köper jag guld. När jag har storpengar, då köper jag lägenheter/fastigheter(för de riktigt stora). Har en lägenhet med hyresgäst som jag sparat till hittils. Pensionsförsäkringar, börsen etc med FIAT pengar skiter jag i. Hokus pokus och en massa monopolpengar i mina ögon...

Skrivet av Olegh:

så därför tar jag hellre risken att inte vara investerad [på fondmarknaden, d

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: låter bra, hade varit kul att testköra Nordeas app lite. Kan bli ett byte till Nordea då utländska utdelningsaktier kan ha sin fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Fast riktigt så svartvitt är det inte om man frågar mig. Covid är fortfarande högst aktuell med allt vad det innebär plus att vi har potentiella bubblor till höger och vänster som kan spricka.

Jag har investerat nästintill alla mina pengar men jag har full förståelse för de som har en stor portion av dem på tt vanligt sparkonto.

Att köpa bostäder är ju bra (om man bara ser till sig själv) men problemet är väl att hitta en förening som tillåter andrahandsuthyrning under längre perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

När jag har småpengar, då köper jag guld. När jag har storpengar, då köper jag lägenheter/fastigheter(för de riktigt stora). Har en lägenhet med hyresgäst som jag sparat till hittils. Pensionsförsäkringar, börsen etc med FIAT pengar skiter jag i. Hokus pokus och en massa monopolpengar i mina ögon...

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Inte för att vara negativ men att köpa aktier och fonder grundar sig på att företagen under värdepappret tjänar pengar. Att köpa guld grundar sig helt på förhoppningen att någon annan vill betala mer för guldet än vad man själv gjorde. Det är i mina ögon hokus pokus.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast riktigt så svartvitt är det inte om man frågar mig. Covid är fortfarande högst aktuell med allt vad det innebär plus att vi har potentiella bubblor till höger och vänster som kan spricka.

Jag har investerat nästintill alla mina pengar men jag har full förståelse för de som har en stor portion av dem på tt vanligt sparkonto.

Att köpa bostäder är ju bra (om man bara ser till sig själv) men problemet är väl att hitta en förening som tillåter andrahandsuthyrning under längre perioder.

Det kan vara mycket intressant med lägenheter med äganderätt. Där kan du göra lite som du själv vill.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det kan vara mycket intressant med lägenheter med äganderätt. Där kan du göra lite som du själv vill.

Det finns så pass få lägenheter med äganderätt att SCB inte ens tar med dem i sin statistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bilden som du länkar beskriver verkligheten väldigt enkelt tycker jag

ISK = KF om du inte har underskott av kapital och källskatten är <15%. Då 50%+ av befolkning har lån på hus / lägenhet åtminstone någon period i livet så är det lika bra att göra det lätt för sig från början.

Nordea är väl bäst här och ordnar så du får tillbaka din källskatt på KF inom sex veckor, medan onlinebankerna tar 2-3 år att ordna samma sak. För ISK får du vänta till deklaration är klar för att få tillbaka dina pengar för föregående år.

Underskott av kapital = större förluster än vinster enkelt beskrivet
I kapital räknas ränta (både som du betalar och får genom sparande) samt försäljning av aktier / fonder. Med låga skatten på ISK och att de flesta har större bolån än sparande så är det nog att betrakta som normalt att ha underskott av kapital som medelsvensson.

Ok, då förstår jag. 👍 Blir att skaffa KF, men frågan är om man orkar skaffa Nordea eller om man bara ska köra vidare på Avanza 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Bilden som du länkar beskriver verkligheten väldigt enkelt tycker jag

ISK = KF om du inte har underskott av kapital och källskatten är <15%. Då 50%+ av befolkning har lån på hus / lägenhet åtminstone någon period i livet så är det lika bra att göra det lätt för sig från början.

Nordea är väl bäst här och ordnar så du får tillbaka din källskatt på KF inom sex veckor, medan onlinebankerna tar 2-3 år att ordna samma sak. För ISK får du vänta till deklaration är klar för att få tillbaka dina pengar för föregående år.

Underskott av kapital = större förluster än vinster enkelt beskrivet
I kapital räknas ränta (både som du betalar och får genom sparande) samt försäljning av aktier / fonder. Med låga skatten på ISK och att de flesta har större bolån än sparande så är det nog att betrakta som normalt att ha underskott av kapital som medelsvensson.

Hur är deras utbud på aktier? Bättre/sämre än Avanza/Nordnet då det gäller utländska aktier? Går det att köpa onoterade aktier utanför OMX via internet eller måste man göra telefonorder för det?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Locos:

Hur är deras utbud på aktier? Bättre/sämre än Avanza/Nordnet då det gäller utländska aktier? Går det att köpa onoterade aktier utanför OMX via internet eller måste man göra telefonorder för det?

Om aktierna är onoterade så finns det ju ingen handelsplats, rimligen kräver det att du själv hittar en köpare/säljare. Eller syftar du på aktier noterade på andra listor än OMX Stockholm, t ex First north, alternativa listan etc?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Videointervju hos Aktiespararna med Patrik Byhmer, VD för Redsense Medical. Trots den senaste tidens goda kursutveckling kan det vara värt att hålla koll på bolaget. Man har nyligen börjat visa svarta siffror och tror att försäljningen kommer ta rejäl fart under nästa år när pandemin förhoppningsvis är över.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kör eToro? Jag är lite lockad av att kunna köpa Amerikanska aktier utan kommision (avanza är dyyyyra) och att kunna kopiera nåns portfölj då jag inte har så mycket kunskap och tid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Ok, då förstår jag. 👍 Blir att skaffa KF, men frågan är om man orkar skaffa Nordea eller om man bara ska köra vidare på Avanza 🤔

När jag blir för jobbstressad orkar jag inte ens titta på Investor, mobil eller desktop. Skillnaden mellan den och Nordeas vanliga bankapp är som natt och dag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Yasko:

När jag har småpengar, då köper jag guld. När jag har storpengar, då köper jag lägenheter/fastigheter(för de riktigt stora). Har en lägenhet med hyresgäst som jag sparat till hittils. Pensionsförsäkringar, börsen etc med FIAT pengar skiter jag i. Hokus pokus och en massa monopolpengar i mina ögon...

Ha likvida medel är det sämsta du kan göra. De trycker ut pengar i aldrig sinnad ström just nu, dina pengar blir mindre och mindre värd för varje månad.

Herregud hur dum får man vara! Inte alla lever med så gott med pengar som dig. Du verkar ju leva på en helt annan planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Herregud hur dum får man vara! Inte alla lever med så gott med pengar som dig. Du verkar ju leva på en helt annan planet.

Att vanliga pengar är monopol pengar stämmer ju då de över en natt kan vara värda mindre än pappret de är tryckt på se Venezuela.

Sen krävs det ingen större förmögenhet för att köpa 1 lägenhet och just nu står det att det är vad han/hon har.

Så sluta vara kränkt och kalla folk dumma för någon annan kanske har det bättre än dig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite ^^

Jag skulle behöva lite tips och idéer om hur jag ska bygga upp en stabil fondportfölj. Jag har idag ett sparande som jag gärna skulle vilja investera i fonder då jag främst vill spara långsiktigt och aktier känns alldeles för osäkert för min del..

Har smygstartat lite sedan en tid tillbaka och placerat "kaffepengar" i 3 olika fonder och har en liten summa i aktier också men samtliga på relativt hög risk.

*Vilka typer av fonder tycker ni att jag ska välja?
*Hur mycket av mitt kapital ska jag investera med?%

Tips ?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Kapar tråden lite ^^

Jag skulle behöva lite tips och idéer om hur jag ska bygga upp en stabil fondportfölj. Jag har idag ett sparande som jag gärna skulle vilja investera i fonder då jag främst vill spara långsiktigt och aktier känns alldeles för osäkert för min del..

Har smygstartat lite sedan en tid tillbaka och placerat "kaffepengar" i 3 olika fonder och har en liten summa i aktier också men samtliga på relativt hög risk.

*Vilka typer av fonder tycker ni att jag ska välja?
*Hur mycket av mitt kapital ska jag investera med?%

Tips ?

Saknas en del info för att svara på detta.
Tex var vill du investera, dvs avanza, nordnet osv?
Vad har du för horisont på ditt sparande?
Hur ser ditt liv ut i övrigt, hur bor du, har du bil, barn osv?
Dessa är nödvändiga sedan underlättar det om du kan berätta ungefär vad du tjänar och har för kostnader.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan en tid fasat ut dyra sparandeformer från min aggregerade portfölj. Nu har jag omfördelat så att ~60% sparat kapital finns hos Lysa. Tänker sätta resterande 40% hos Opti. Ev. avrundningsfel flyttas till Avanza och får anses som lekpengar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Saknas en del info för att svara på detta.
Tex var vill du investera, dvs avanza, nordnet osv?
Vad har du för horisont på ditt sparande?
Hur ser ditt liv ut i övrigt, hur bor du, har du bil, barn osv?
Dessa är nödvändiga sedan underlättar det om du kan berätta ungefär vad du tjänar och har för kostnader.

Jag har mitt sparande hos min bank, även mina fonder och aktier.
Horisont är minimum 5 år men framförallt vill jag ha någonstans att förvara pengarna där dem även har möjlighet att växa.
Bor i lgh och har bil genom firman (inga barn)

Har ungefär 15 tusen att leka med per månad!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Jag har mitt sparande hos min bank, även mina fonder och aktier.
Horisont är minimum 5 år men framförallt vill jag ha någonstans att förvara pengarna där dem även har möjlighet att växa.
Bor i lgh och har bil genom firman (inga barn)

Har ungefär 15 tusen att leka med per månad!

Okay, din bank är då vilken? Så vi vet vad de har tillgång till för fonder.

Med 15kkr per månad menar du då att du får ut 15kkr i månaden eller att du har 15kkr att lägga på sparande varje månad?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Okay, din bank är då vilken? Så vi vet vad de har tillgång till för fonder.

Med 15kkr per månad menar du då att du får ut 15kkr i månaden eller att du har 15kkr att lägga på sparande varje månad?

Swedbank

Jag har 15.000:- att placera hur jag vill per månad.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Swedbank

Jag har 15.000:- att placera hur jag vill per månad.

Yes.
Jag skulle nog göra så att börja med att spara ihop en buffert motsvarande 6 månaders kostnader(dvs din lön minus 15kkr per månad) om inte 12 månader på ett vanligt sparkonto med högsta möjliga ränta och fria uttag men efter det så hade jag lagt in det mesta på börsen. Lite beroende på hur mycket du är intresserad.
Vill du inte göra mer än att lägga upp automatiska överföringar så lägg allt i indexfonder med låg avgift.
Tex Swedbank Robur Access Global och Sverige.
Vill du ha lite mer spänning i vardagen så kan man lägga till någon småbolagsfond, ny teknik eller emerging markets detta höjer risken med sparandet.
Där de sistnämnda kanske står för 10-20%.

Mer specifikt än så vill jag inte rekommendera.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Yes.
Jag skulle nog göra så att börja med att spara ihop en buffert motsvarande 6 månaders kostnader(dvs din lön minus 15kkr per månad) om inte 12 månader på ett vanligt sparkonto med högsta möjliga ränta och fria uttag men efter det så hade jag lagt in det mesta på börsen. Lite beroende på hur mycket du är intresserad.
Vill du inte göra mer än att lägga upp automatiska överföringar så lägg allt i indexfonder med låg avgift.
Tex Swedbank Robur Access Global och Sverige.
Vill du ha lite mer spänning i vardagen så kan man lägga till någon småbolagsfond, ny teknik eller emerging markets detta höjer risken med sparandet.
Där de sistnämnda kanske står för 10-20%.

Mer specifikt än så vill jag inte rekommendera.

Tack för svar!

Jag har idag en liten summa pengar i spiltan småbolagsfond, ny teknik samt Swedbank småbolag sverige, kanske kan vara något att bygga vidare på?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tack för svar!

Jag har idag en liten summa pengar i spiltan småbolagsfond, ny teknik samt Swedbank småbolag sverige, kanske kan vara något att bygga vidare på?

Japp men spiltan småbolag och Swedbank småbolag sverige är ungefär motsvarande. Du kan välja en av dem.
Spiltan har avkastat något bättre på senaste men Swedbank har lägre avgift.
Så jag hade valt en av dem istället för att ha båda.
Då kan en småbolagsfond och ny teknik vara toppen på din sparpyramid då måste du fixa en vettig bas oxå.
Värt att notera är att även ny teknik är väldigt Sverige fokuserad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Japp men spiltan småbolag och Swedbank småbolag sverige är ungefär motsvarande. Du kan välja en av dem.
Spiltan har avkastat något bättre på senaste men Swedbank har lägre avgift.
Så jag hade valt en av dem istället för att ha båda.
Då kan en småbolagsfond och ny teknik vara toppen på din sparpyramid då måste du fixa en vettig bas oxå.
Värt att notera är att även ny teknik är väldigt Sverige fokuserad.

Och vad skulle en vettig bas i så fall vara? Om vi leker med tanken att jag har 500tkr att placera hur skulle du fördela upp det?

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Och vad skulle en vettig bas i så fall vara? Om vi leker med tanken att jag har 500tkr att placera hur skulle du fördela upp det?

Basen bör vara en billig globalfond, som den accessfond som nämndes ovan. Ju närmre 100%, ju enklare
Vill du krydda kör lite Sverigefond, lite mer spänning (mer variationer) så kör på en fond för svenska småbolag.
Vill du ha ännu mer krydda så lägg till tillväxtmarknader / Asien.

Det absolut viktigaste är att du väljer billiga fonder (indexfonder) då avgiften över tid är den faktor som har störst påverkan på din tillväxt. Finns idag indexfonder för det mesta i Sverige så vi är rätt lyckligt lottade. Är väl bara "bransch-fonder" som Teknik som inte har fonder aktiefonder med avgifter på 0.1-0.4% idag.

Tyvärr verkar Avanza tagit ner Hembergs gamla blogg, den tog upp hur man byggde en fondportfölj på ett pedagogiskt sätt, och förslag på fördelning.

Permalänk
Medlem

@scj:

Jag är i liknande sits men har en egen gammal volvo istället för företagsbil.

Grupperat till kategorier där det går har jag har cirka:
drygt 20% div emerging markets(+kina och ryssland)
20% div global (+rena usafonder)
15% Core Ny Teknik
drygt 10% Småbolag
10% Avanza Zero (enda sverige index)
~3% PriorNilsson Realinvest

+ ca 20% i aktier (varav 1/3 SolTech, 1/5 Castellum, resten mindre poster, notera skulle nog inte köpa SolTech idag då jag köpte dem för ca halva dagens pris)

Också att notera: Detta är inte en precis fördelning jag eftersträvar, utan vad den blivit efter mitt något kaosartade investerande Kommer nog öka Avanza Zero och kanske minska emerging markets lite som nästa steg, om jag inte hittar emissioner av aktier som intresserar.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Och vad skulle en vettig bas i så fall vara? Om vi leker med tanken att jag har 500tkr att placera hur skulle du fördela upp det?

Nu förutsätter jag att bufferten är på plats redan och att det inte är inkluderat i de 500kkr men det finns en till faktor att väga innan det.
Vill du investera alla dina 500kkr i en klump och sedan 15 kkr i månaden eller sprida det över tid tex 65(50+15)kkr i månaden i 10 månader sedan 15kkr i månaden?
Enklast och mest potentiell avkastning får du av att investera allt i en klump men det är nog väldigt stor mental påfrestning att idag investera 500kkr och nästa vecka kraschar ekonomin så din investering är värd 200kkr(vilket är okay så länge du inte säljer!).

Jag skulle rekommendera:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik

Jag skulle nog lägga upp det typ så här till mig själv:
50% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik
10% Swedbank Robur Global Em Mkts
Men detta har en högre risk!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"