NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Det blev ju vÀldigt bra! SII ser ÀndÄ ut att ha bidragit med mycket. Nu kan du Àgna kommande mulna nÀtter till att fÄ den bÀsta möjliga databehandlingen av bilden.

Jo, jag Àr nöjd med resultatet helt klart. Nu Àr det förvisso inte rÀttvist att jÀmföra de tvÄ rakt av dÄ det Àr helt olika arbetsflöden bakom - den första med DSS + Photoshop halvt skjutet frÄn höften, den senare med PixInsight - men ja ... Nöjd med resultatet som sagt och jag kommer nog inte att Àgna mycket mer tid Ät den under överskÄdlig framtid. MÄhÀnda att jag ger mig pÄ den igen lÀngre fram med ny data om (nÀr) jag uppgraderar riggen, men det ÄterstÄr att se.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Lekte lite med Iris och Tilt blur i Photoshop...

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Lekte lite med Iris och Tilt blur i Photoshop...

Precis min tanke nÀr jag sÄg Ärets astrofoto och lÀste att fotografen fÄtt fram resultatet genom att 3D-printa en hÄllare till sin kamera sÄ att han kan tilta fokalplanet:

Att tilta fokalplanet har ju sin poÀng nÀr man fotar detaljer pÄ Àndliga avstÄnd. Det ger effekter man inte kan filtrera fram i photoshop. Om allt befinner pÄ samma oÀndliga avstÄnd Àr det dÀremot trivialt att filtrera fram effekten, som du visade! Helt onödigt att designa och 3D-printa en speciell kamerahÄllare, mao. Resultatet blev vÀl fint, men kunde som sagt uppnÄtts enklare. För övrigt hade den tÀvlingen mycket fokus pÄ kreativ bildbehandling, vilket inte riktigt Àr min kopp te. Det blir mer som en tÀvling i photoshop skillz med en del överprocessade bidrag.

HÀr Àr förresten ett första försök att fÄnga solnedgÄng pÄ mÄnen, fast under ickeideala förhÄllanden (tunna moln och turbulens, dÀrav flimrigheten):

NĂ€sta bra chans blir om tre veckor.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@deltascu: Ja det gÀller ju att fÄ nÄgon sorts balans mellan Iris och Tilt blur. Jag har flera versioner dÀr jag ser att Tilt krÀver att man förstorar bokeh för att det ska bli mjukare övergÄng till Iris blur. Hade jag bara haft 8 timmar data pÄ M31 sÄ hade jag nog fÄtt en exakt bild som vinnaren, genom PS.

Slotte Àr ju ett exempel pÄ person som photoshoppar sina bilder och ganska radikalt, men det Àr inom landskapsfoto och inte astro som tur Àr.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●

Var lite blÄsigt (6 m/s) inatt men i övrigt bra förhÄllanden sÄ försökte mig pÄ mars igen. Tror bara det blir sÄ hÀr lÄngt man kommer med en Nikon P900. stack av 250 bilder bara för att.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jahaja, dÄ har man nÄtt en tidning ocksÄ!

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Miska: ÅhĂ„, dĂ„ borde en ligga i min brevlĂ„da ocksĂ„. En bra tidning Ă€ven om det blev lite fĂ„nigt för nĂ„got nummer sedan nĂ€r de slog pĂ„ stort om Betelgeuses mystiska ljusförĂ€ndringar. Efter deras presslĂ€ggning hade man redan förklarat att det allra troligast berodde pĂ„ passerande stoftmoln.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Niolator: Jao. Det Àr min kometbild du ser pÄ bilden, den som jag kÀmpade för att fÄ pÄ bild som fan.
Satt pÄ balkongen och klickade med intervalometer, vred kameran emellanÄt, klickade vidare, vred, klickade tills jag inte orkade nÄgot mer.
Sen anvĂ€nde jag AstroPixelProcessors kometstack betauppdatering och fixade bilden, dĂ„ alla andra misslyckade. Även PixInsight misslyckades med att stacka bilderna. Fick en stor fet ful smiley istĂ€llet som slutresultat.

Har du nÄn bild i tidningen eller Àr du bara en prenumerant?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Miska: Inga bilder men jag dyker upp pÄ kommentarssidan ibland. Riktigt bra bild du har tagit dÀr. Jag har ju varit skeptiskt till astrofoto för amatörer dÄ man aldrig kan komma nÀra de stora professionella teleskopen. FÄr man sÄ dÀr bra bilder förstÄr jag dock att man vill hÄlla pÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Jahaja, dÄ har man nÄtt en tidning ocksÄ!

Grattis till publiceringen! Det blev ju ovanligt bra, sÀrskilt ocksÄ med tanke pÄ att du observerade med sÄ ljus himmel. Man kan ju följa svansen Ànda till kanten pÄ bilden. Vad anvÀnde du för objektiv? TvÄ sekunder per exponering verkar det ju vara i alla fall. Rörde sig kometen verkligen sÄ mycket pÄ 15 min, eller var exponeringarna utspridda under en lÀngre tid?

Tack ocksÄ för tipset om astropixelprocessor. Jag tog lite bilder av neowise i somras som jag inte reducerat Àn, jag fÄr vÀl göra ett försök nu

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Jahaja, dÄ har man nÄtt en tidning ocksÄ!

https://www.saarikko.nu/swec/PopAstro-Miska.jpg

Grattis!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Niolator:

@HCOC: Inga bilder men jag dyker upp pÄ kommentarssidan ibland. Riktigt bra bild du har tagit dÀr. Jag har ju varit skeptiskt till astrofoto för amatörer dÄ man aldrig kan komma nÀra de stora professionella teleskopen. FÄr man sÄ dÀr bra bilder förstÄr jag dock att man vill hÄlla pÄ.

Tackar! Det behövs inte nÄgot avancerat för att lyckas ta bra bilder, inte nu lÀngre nÀr tekniken utvecklat sig till det som vi har i dagslÀget.

Skrivet av deltascu:

Grattis till publiceringen! Det blev ju ovanligt bra, sÀrskilt ocksÄ med tanke pÄ att du observerade med sÄ ljus himmel. Man kan ju följa svansen Ànda till kanten pÄ bilden. Vad anvÀnde du för objektiv? TvÄ sekunder per exponering verkar det ju vara i alla fall. Rörde sig kometen verkligen sÄ mycket pÄ 15 min, eller var exponeringarna utspridda under en lÀngre tid?

Tack ocksÄ för tipset om astropixelprocessor. Jag tog lite bilder av neowise i somras som jag inte reducerat Àn, jag fÄr vÀl göra ett försök nu

Jag hade en Nikon 200-500/5.6 E ED VR, körde den pÄ 500 mm. Jag var tvungen att vrida panoreringen pÄ kulledshuvudet 5 ggr bara för att hÀnga med. Det var alltsÄ 100x2s per lÀge fram tills att molnen började dyka upp, dÀrav 62x2s i slutet. AnvÀnde en HÀhnel Captur Timer kit för att kunna ta bilderna.

Det Àr ett starkt program mÄste jag erkÀnna. Kommer skaffa den nÀr jag gett mig in pÄ astro lite mer.

Skrivet av Crazy Ferret:

Tack!

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Lekte lite med Iris och Tilt blur i Photoshop...
https://www.saarikko.nu/swec/Andromeda-Dreamscape2.jpg

The Expanse temat börjar spela i mitt huvve nÀr jag ser den bilden

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

PermalÀnk
Medlem ★
●

Trots lite lovande prognoser den senaste knappa veckan sÄ har det inte blivit mycket data ... PÄ tre nÀtter blev resultatet som följer:

Natt 1: Klar himmel vÀntades i vÀstra delen av lÀnet rÀtt sÄ lÄngt in pÄ natten och endast ett par timmar utanför stan hÀr. SÀtter mig i bilen och kör 6 mil för att konstatera att det Àr tjocka moln och dimma, Äker tillbaka, konstaterar att nu Àr dimman pÄ vÀg inom nÄgon timme Àven hÀr. Bara att Äka hem.
Natt 2: Strulande guidning drog ut lite pÄ tiden, och nÀr vÀl datan skulle trilla in tog batteriet slut efter att troligtvis ha legat pÄslaget i bilen.
Natt 3: Klar himmel ute pÄ mitt mörka stÀlle ute pÄ Vikbolandet - ett stÀlle som det verkar ligga en förbannelse över - sÄ Äker ut dit. De gÄnger jag varit dÀr har det ofelbart varit nÄgot som strular ... Allt frÄn att ha glömt batteriet hemma till att ha tryckt in datumet i fel ordning (vilket ödslade bort en och en halv natt innan jag sÄg det). Den hÀr gÄngen började det bra genom att lödningen gav efter pÄ en skarvad kabel. Lyckligtvis löste sig det med lite sÄrtejp frÄn första-hjÀlpenkudden. Sedan vÀgrade monteringen aligna adekvat upprepade gÄnger, men till slut sÄ kunde jag börja kalibrera guidningen ... vilket sket sig totalt. Efter mycket om och men lyckades jag fÄ guidning som tog typ 75% av gÄngerna pÄ 180s exponering (yay(!)) och började samla data ... Hann köra en timme ungefÀr, sedan tog batteriet slut eftersom nÄgon dumjÀvel hade glömt att sÀtta igÄng laddningen nÀr han kopplade in det för laddning nÀr det var tomt senast, vilket lyckligtvis upptÀcktes pÄ den hÀr dagens morgon, men ja ...
DÄ jag sitter hemma och invÀntar att en njursten ska ta sig ut fick det bli att leka lite med datan jag samlat in sÄ hÀr lÄngt i vart fall. HÄll till godo sÄ lÀnge, förhoppningsvis dröjer det inte alltför lÀnge innan jag kan komplettera med övriga filter.

Pelican Nebula Hα by Oscar Petersson, on Flickr

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kompletterad med SII och OIII.

Pelican_Nebula by Oscar Petersson, on Flickr
Detaljer pÄ Astrobin

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag blir mer och mer deprimerad av den hÀr sÀsongen dÄ det Àr backorder i princip allt.

Ville skaffa en ordentligt montering, men de som finns tillgĂ€ngliga Ă€r de som Ă€r observatorieklassade och kostar mer Ă€n ens Ă„rsinkomst. Sen sĂ„ finns det inga ÅF i Norden som erbjuder de ZWO-kameror som man Ă€r intresserad av.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Jag blir mer och mer deprimerad av den hÀr sÀsongen dÄ det Àr backorder i princip allt.

Ville skaffa en ordentligt montering, men de som finns tillgĂ€ngliga Ă€r de som Ă€r observatorieklassade och kostar mer Ă€n ens Ă„rsinkomst. Sen sĂ„ finns det inga ÅF i Norden som erbjuder de ZWO-kameror som man Ă€r intresserad av.

Ja, det Àr bökigt vÀrre ... Har varit tvungen att vÀnda mig till Tyskland för att fÄ tag pÄ prylar ... Satt och vÀntade ett halvÄr pÄ min field-flattener frÄn astrosweden innan jag gav upp och hittade en i lager pÄ astroshop.eu vilken jag fick hem pÄ nÄgra dagar. VÀrmeband? Tyskland. Kamera och filter? Tyskland. Har planer pÄ en ny montering jag med, men som sagt, att hitta en vettig till rimligt pris hÀr i Sverige Àr ju kört, sÄ ... Tyskland.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, det Àr bökigt vÀrre ... Har varit tvungen att vÀnda mig till Tyskland för att fÄ tag pÄ prylar ... Satt och vÀntade ett halvÄr pÄ min field-flattener frÄn astrosweden innan jag gav upp och hittade en i lager pÄ astroshop.eu vilken jag fick hem pÄ nÄgra dagar. VÀrmeband? Tyskland. Kamera och filter? Tyskland. Har planer pÄ en ny montering jag med, men som sagt, att hitta en vettig till rimligt pris hÀr i Sverige Àr ju kört, sÄ ... Tyskland.

Tur att man kÀnner grundaren till Astroshop.eu, men det hjÀlper inte problematiken att man mÄste först ha massa pengar för att kunna göra sina köp. Ja nÀ, Astrosweden Àr ingen höjdare med tanke pÄ att de har "massa" grejer pÄ sidan, men knappt 2% pÄ lager. Och det som de sÀljer Àr oftast i klass med Hong Kong-produkter frÄn 80-talet, dvs inte direkt pÄlitliga grejer.

Hittade en Barlow frÄn FLO som jag dÀremot tÀnker köpa. Dock Àr vÀntetiden 2-4 arbetsdagar innan den skickas.
Men sen vill jag Àven ha en ASI290MC ocksÄ, men dÄ krÀvs det lite mer stÄlar.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Kompletterad med SII och OIII.

Fantastiskt fin. Är OIII sĂ„pass mycket starkare att du inte behöver lika mycket exponering pĂ„ den? Eller blev du avbruten i exponeringsserien?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Fantastiskt fin. Är OIII sĂ„pass mycket starkare att du inte behöver lika mycket exponering pĂ„ den? Eller blev du avbruten i exponeringsserien?

Tack! FrÀmst avbruten dÄ det drog in ett stort molnomrÄde som lÀttade precis nÀr jag packat ihop (förstÄs), men det Àr samtidigt huvudsakligen Hα i nebulosan, sÄ jag siktade pÄ ett mest ha SII & OIII som highlights dÄ framingen blev sÄ kass som den blev. FÄr se om eller nÀr jag gör ett omtag pÄ dem.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Varit Kp 6 norrsken och kommer vara i nÄgra dagar till men tjocka moln över Stockholm. NÄgon som sett nÄgot?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Varit Kp 6 norrsken och kommer vara i nÄgra dagar till men tjocka moln över Stockholm. NÄgon som sett nÄgot?

Stort jÀkla molntÀcke över hela landet typ ... HÄller tummarna för att det ska bÀttra pÄ sig vad det lider.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Vaknade inatt och kollade ut genom fönstret(nyinflyttad till lÀgenheten) och sÄg att det var sjÀrnklart med Orion lite över grannhuset. Ytterst vackert dÄ det var lÀnge sen jag sÄg Orion med ögonen. Tog en kik mot M42 och tyckte mig mycket vÀl ana en suddig ljusklump dÀr. Har för mig den Àr synlig med blotta ögat sÄ jag inte bara drömde?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Vaknade inatt och kollade ut genom fönstret(nyinflyttad till lÀgenheten) och sÄg att det var sjÀrnklart med Orion lite över grannhuset. Ytterst vackert dÄ det var lÀnge sen jag sÄg Orion med ögonen. Tog en kik mot M42 och tyckte mig mycket vÀl ana en suddig ljusklump dÀr. Har för mig den Àr synlig med blotta ögat sÄ jag inte bara drömde?

Den Àr vÀl synlig och den skarpögde kan vid klar sikt urskönja att det Àr mer Àn bara en stjÀrna, och den kom upp ovan horisonten strax innan midnatt och nÄdde som högst framÄt tidiga morgonen, sÄ du drömde nog inte.

Var sjÀlv ute för första gÄngen pÄ tre veckor (jÀkla moln) igÄr och försökte fÄ monteringen att fungera med en EQMOD-kabel vilket gick hyfsat till sist. Fick hem den i fredags, sÄ hade inte hunnit torrköra hemmavid, sÄ jag tappade tyvÀrr mycket tid dÀr. Sedan kom dimman framÄt halv elva, sÄ dÄ fick det bli att Äka hem och ladda upp inför i kvÀll dÄ det ser Àn mer hoppfullt ut.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Den Àr vÀl synlig och den skarpögde kan vid klar sikt urskönja att det Àr mer Àn bara en stjÀrna, och den kom upp ovan horisonten strax innan midnatt och nÄdde som högst framÄt tidiga morgonen, sÄ du drömde nog inte.

Var sjÀlv ute för första gÄngen pÄ tre veckor (jÀkla moln) igÄr och försökte fÄ monteringen att fungera med en EQMOD-kabel vilket gick hyfsat till sist. Fick hem den i fredags, sÄ hade inte hunnit torrköra hemmavid, sÄ jag tappade tyvÀrr mycket tid dÀr. Sedan kom dimman framÄt halv elva, sÄ dÄ fick det bli att Äka hem och ladda upp inför i kvÀll dÄ det ser Àn mer hoppfullt ut.

Kommer bli en sĂ„n kabel för mig med. Är det mjukvaran som det tar lite tid att fĂ„ koll pĂ„ eller Ă€r det nĂ„got annat att kĂ€mpa med?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Kommer bli en sĂ„n kabel för mig med. Är det mjukvaran som det tar lite tid att fĂ„ koll pĂ„ eller Ă€r det nĂ„got annat att kĂ€mpa med?

I mitt fall (EQM35) handlade det om att jag nÀr jag satt ute i kylan inte hade installerat drivrutiner för r232-konvertern och följde en walkthrough lite vÀl nitiskt. EQM35:an tyckte inte om en baudrate om 115200 vilket verkar vara standard att köra pÄ EQ6-R m.fl., sÄ det tog ett tag innan jag löste det. Utöver det sÄ finns inte just EQM35:an med by default, sÄ jag var tvungen att sÀtta alla vÀrden manuellt, vilka jag givetvis inte hade kollat upp i förvÀg.
Sedan var jag tvungen att anvÀnda en planetarium-mjukvara för att aligna, och dÄ föll valet förstÄs pÄ Stellarium eftersom jag hade det installerat redan och var bekant med det, men dÄ behövde jag dessutom ladda hem en separat mjukvara för att fÄ den att kontrollera EQMOD ... Den delen slutade i stÀllet med att jag planesolvade mig fram till (nÀstan) perfekt startposition (ja, nÄgon dag ska jag se till att mÀrka upp det ocksÄ ...) och startade om det hela, och vips sÄ fungerade goto:n med en felmarginal pÄ nÄgra hundra pixlar (lÀtt kompenserat med planesolve) i stÀllet för halva himlavalvet.

SÄ har man ett EQ5/6 och ser till att koppla ihop allt hemma i vÀrmen först sÄ tror jag att man Àr igÄng pÄ en halvtimme eller mindre, men det Àr ju easy-mode.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

I mitt fall (EQM35) handlade det om att jag nÀr jag satt ute i kylan inte hade installerat drivrutiner för r232-konvertern och följde en walkthrough lite vÀl nitiskt. EQM35:an tyckte inte om en baudrate om 115200 vilket verkar vara standard att köra pÄ EQ6-R m.fl., sÄ det tog ett tag innan jag löste det. Utöver det sÄ finns inte just EQM35:an med by default, sÄ jag var tvungen att sÀtta alla vÀrden manuellt, vilka jag givetvis inte hade kollat upp i förvÀg.
Sedan var jag tvungen att anvÀnda en planetarium-mjukvara för att aligna, och dÄ föll valet förstÄs pÄ Stellarium eftersom jag hade det installerat redan och var bekant med det, men dÄ behövde jag dessutom ladda hem en separat mjukvara för att fÄ den att kontrollera EQMOD ... Den delen slutade i stÀllet med att jag planesolvade mig fram till (nÀstan) perfekt startposition (ja, nÄgon dag ska jag se till att mÀrka upp det ocksÄ ...) och startade om det hela, och vips sÄ fungerade goto:n med en felmarginal pÄ nÄgra hundra pixlar (lÀtt kompenserat med planesolve) i stÀllet för halva himlavalvet.

SÄ har man ett EQ5/6 och ser till att koppla ihop allt hemma i vÀrmen först sÄ tror jag att man Àr igÄng pÄ en halvtimme eller mindre, men det Àr ju easy-mode.

Bra tips. Kommer nog testa hemma och sen hoppas jag det gÄr att stÀlla upp rimligt nÀra hemmet innan man gör nÄgon lÀngre resa. Hört sÄ mÄnga berÀtta om att de Äker flera timmar bort och sen glömt minneskort eller nÄgot annat kritiskt och det bara Àr att vÀnda hem igen

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Bra tips. Kommer nog testa hemma och sen hoppas jag det gÄr att stÀlla upp rimligt nÀra hemmet innan man gör nÄgon lÀngre resa. Hört sÄ mÄnga berÀtta om att de Äker flera timmar bort och sen glömt minneskort eller nÄgot annat kritiskt och det bara Àr att vÀnda hem igen

Nu har jag ingen aning om vad du talar om! Och det var absolut inte batteriet nÄgon av gÄngerna!

Sitter precis och vÀntar pÄ att PHD2 ska kalibrera klart nÄgon gÄng sÄ ska det bli lite data i afton. Natten har precis sÀnkt sig, molntÀcket lÀttat och vintergatan strÀcker sig över landsbygden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Jag blir mer och mer deprimerad av den hÀr sÀsongen dÄ det Àr backorder i princip allt.

Ville skaffa en ordentligt montering, men de som finns tillgĂ€ngliga Ă€r de som Ă€r observatorieklassade och kostar mer Ă€n ens Ă„rsinkomst. Sen sĂ„ finns det inga ÅF i Norden som erbjuder de ZWO-kameror som man Ă€r intresserad av.

Kolla Rother Valley Optics Ltd .
Dom brukar vara snabba att skicka, Även nu under korona.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag mÄste frÄga er andra, vad tror ni om denna Kickstarter för en entusiastisk nybörjare?

Vespera Classic 1168$ inkl frakt

https://www.kickstarter.com/projects/vaonis/vespera-the-new-w...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+