Bethesda blir en del av Xbox Game Studios

Permalänk
Medlem

@loevet: Självklart, men kul vändning

Vilken bomb! Efter att ha reflekterat en stund så måste jag säga att jag är positiv till nyheten. Jag har inga planer på att köpa en x-låda inom närmaste tiden men eftersom jag håller PC som plattform nummer ett så bättre Microsoft än Sony eller Nintendo.

Tänk bara Obsidian och Bethesda under samma tak med Microsofts resurser!

Permalänk
Medlem

Tja, det kan ju knappast bli sämre...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toboraton:

Kul nyhet. Jag känner som andra här och hoppas det blir ordning och reda på Bethesdas managementplan. Så som dom har hanterat Fallout är under all kritik. Hur som helst behövde MS detta.

Hur skulle han göra det i så fall? Det är väl inget direkt fel med hur id software sköter sig idag? Deras teknik har ju knappast blivit sämre med idtech 7.

Syftar på historiken, John Carmack vs Zenimax:
https://en.wikipedia.org/wiki/ZeniMax_v._Oculus

Permalänk
Medlem

Kul! Gamepass blev plötsligt mycket bättre. Hoppas de fortsätter släppa vissa spel på Switch 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Köpt många utvecklare och ännu har dom inte kunnat matchat Sony's fantastiska utbud av exklusivitet.

En Xbox Series konsol, värt och skaffa eller vad börjar jag tänka nu.

Nä, det är inte hållbart med en Netflixtjänst om folk förväntar sig både kvalitet och det mesta som kommer på bio.

Nu efter Disney så kommer Paramount tydligen starta ännu en tjänst. Snart är det en per bolag. Inget blev billigare, och inget blev enklare än VHS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kul bra för pc spelarna hoppas de bojkottar sony bara (ie så vore det bra om alla plattformar var öppna ogillar igentligen exlusiva spel oberoende av plattform, men vem vet sony kanske ser till att köpa upp alla andra existerande spelstudios precis som de gjorde förut på filmsidan för att vinna så blue-ray blev standard)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

@anon5930: Jaså, det var den soppan du menade. Dyr historia.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toboraton:

@anders190: Jaså, det var den soppan du menade. Dyr historia.

Jo precis, id vet vad de gör så där behöver nog John inte styra upp något. Men Zenimax.....

Permalänk
Medlem

@anon5930:
https://www.fz.se/nyhet/281644-inget-virtual-reality-fokus-fo...

https://uploadvr.com/microsoft-flight-simulator-no-vr/
https://www.pcgamer.com/microsoft-flight-simulator-could-get-...

Med Minecraft tänkte jag specifikt på att de tog fram en VR-version för vad som i princip är konkurrentens produkt. (PSVR) Jag antog att det låg mer i Microsofts händer än i Sonys, men jag är inte så insatt i saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fallout New Vegas 2!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan ju hoppas nu iaf!

Bra nyheter tror jag (hoppas jag), Bethesda kan ju inte bli sämre iaf!

Permalänk
Medlem

Funkar det att modda spel på game pass och Microsoft store? Det är en stor källa till varför Bethesdas spel varit kul så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skrattretande att när Microsoft köper en stor spelstudio och som kommer kommer göra att en massa spel kommer vara XBox-exklusiva så hurrar folk men grinar och gnäller över Epic Games som inte ens gör spel exklusiva till någon plattform. Tummen ner för alla dubbelmoralister här.

Dom är inte exklusiva xbox, släpps till pc med. Och till flera 'stores" jämfört med epic.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Microsoft has skött sig jävligt bra på sistonde med satsing på PC, speciellt med spelsläpp på Steam och inte bara windows store. Så ser detta som en bra grej och hoppas dom kan styra upp Bethesda som har klantat sig ordentligt på vissa spel på sistonde...

De har dock inte släppt spel på GOG, vilket Zenimax gjort. Jag är inte övertygad för min del. Datorspel rör sig mot hyrtjänster mer och mer, precis som film och TV, så GOG lär nog fortsätta vara nischat.

Permalänk
Medlem

Bra för dem att de identifierar problemet och inte bara går "kolla vad snygg och kraftfull hårdvara vi har" för det säljer inte bland målgruppen. Konsoler har alltid handlat om vilka spel man kan, och inte kan, spela på dem.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo precis, id vet vad de gör så där behöver nog John inte styra upp något. Men Zenimax.....

Ja detta går ju knappas att jämföra med Activision/Blizzard, så vi får hoppas att åtminstone Microsoft kan påverka strukturen inom både Zenimax och Bethesda.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

De har dock inte släppt spel på GOG, vilket Zenimax gjort. Jag är inte övertygad för min del. Datorspel rör sig mot hyrtjänster mer och mer, precis som film och TV, så GOG lär nog fortsätta vara nischat.

Baby steps!
Kan ju hoppas att folket på Zenimax talar väl för GoG så MS tar en titt på det.
MS har ju redan gått med i GoG Galaxy intergrationen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Funkar det att modda spel på game pass och Microsoft store? Det är en stor källa till varför Bethesdas spel varit kul så länge.

Fallout 4 har moddstöd på Xbox iaf.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Michael1: extra kul om man sett It's Always Sunny-avsnittet i fråga

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Wohoo best news ever!

Åt helvete med Sony och konsol exklusiva titlar. Alla spel ska vara på Pc!
Som jag älskar allt MS gör på sistone!

Detta är helt vansinnigt stort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av L'ombra:

@anders190:
https://www.fz.se/nyhet/281644-inget-virtual-reality-fokus-fo...

https://uploadvr.com/microsoft-flight-simulator-no-vr/
https://www.pcgamer.com/microsoft-flight-simulator-could-get-...

Med Minecraft tänkte jag specifikt på att de tog fram en VR-version för vad som i princip är konkurrentens produkt. (PSVR) Jag antog att det låg mer i Microsofts händer än i Sonys, men jag är inte så insatt i saken.

Tack!
Samtliga artiklar är från ca ett år sedan, så en del har nog hänt. Nu gillar jag själv VR men iallafall på PC är det ju en rätt populär nisch. Inte för alla, även om det känns som produkterna som dyker upp bättre bör matcha det folk vill ha men också att speldatorer lättare klarar prestandakraven. Personligen är jag tveksam till konsol VR, har en dåligt använd PSVR liggandes men fortfarande något som ökar möjligheterna för spelare att komma in i VR men också öka antalet VR-användare totalt. Ju fler vi blir, desto bättre. Och PS5 och XSX bör ge bra möjligheter för VR, iallafall PS5 som vi vet kommer stödja.

Flight Simulator har det hänt väldigt mycket under året som gått, Asobo och MS verkar ha varit extremt lyhörda och levererat allt användarna önskat. Bra att de ändrat sig om VR, men fan frågan om hur galet tungdrivet det kommer att bli hehe.

Bra poäng med PS4-versionen av Minecraft faktiskt. Gamla Microsoft hade ju inte gett stöd för detta, än mindre tillåta spelet att existera medans dagens Microsoft verkar vilja ha sin mjukvara överallt, ger fortfarande inkomst.

Skrivet av toboraton:

Ja detta går ju knappas att jämföra med Activision/Blizzard, så vi får hoppas att åtminstone Microsoft kan påverka strukturen inom både Zenimax och Bethesda.

Haha jo, Activision/Blizzard och hela Hong Kong/Kina frågan gör mig väldigt tveksam till att handla med de idag.

Vem vet, Microsoft kanske köper upp dom innan året är slut med tanke på senaste årets köp. Eller EA, de ingår ju till och med i Game Pass. Men.. känns osannolikt. Men det kändes ju även uppköpet av Zenimax.

Skrivet av Klarspråkarn:

De har dock inte släppt spel på GOG, vilket Zenimax gjort. Jag är inte övertygad för min del. Datorspel rör sig mot hyrtjänster mer och mer, precis som film och TV, så GOG lär nog fortsätta vara nischat.

Skrivet av Gelantious:

Baby steps!
Kan ju hoppas att folket på Zenimax talar väl för GoG så MS tar en titt på det.
MS har ju redan gått med i GoG Galaxy intergrationen.

Intressanta punkter, Microsoft har mycket riktigt inte släppt något spel (och de har så mycket bakom sig de så gärna fått släppa... Motocross Madness 1 & 2 bara för att nämna två) men har officiellt stöd för Galaxy. Epic började också stödja Galaxy (juli 2020) och har dessutom sina äldre titlar på tjänsten sedan långt tillbaks.

När till och med Zenimax, och för den delen EA, som är företag gamers ofta ogillat av olika rimliga och ibland orimliga anledningar redan har spel på GOG så är det verkligen dags för Microsoft också. Skulle verkligen vilja höra Phil Spencer svara på GOG-frågan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, Bethesda var redan en gigant som hade svalt flera studios. Hos Microsoft tenderar dessa franschises att dö. Inget mer Vulkan från Bethesdas motorer får man gissa.

Permalänk
Skrivet av loevet:

TES-ikonen Todd Howard skriver följande om förvärvet:
"Like our original partnership, this one is about more than one system or one screen. We share a deep belief in the fundamental power of games, in their ability to connect, empower, and bring joy. And a belief we should bring that to everyone - regardless of who you are, where you live, or what you play on. Regardless of the screen size, the controller, or your ability to even use one"

Att han skriver att spelen ska släppas till alla "oavsett spelkontroll som används", och att det handlar om mer än bara "ett system", kan ses som ett luddigt löfte om att spelen ska släppas till alla, inte bara Xbox-spelare. Alldeles för luddigt för att slå på stora trumman över, men en indikation i alla fall.

Phil Spencer sade ju så sent som för två månader sedan att "Exclusives Are ‘Completely Counter To What Gaming Is About,’" och Xbox boss says generation exclusives are ‘completely counter to what gaming is about’.

Vi får väl se då om Phil står för vad han sade då eller om det blir annat ljud nu när de köpta Bethseda.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Inaktiv

För övrigt, trodde jag somnat och börjat drömma när jag såg nyheten på eftermiddagen. Var redan en extremt seg dag så var halvsömnig redan men när jag väl fattade att jag både var vaken och att nyheten stämde. Galet.

Märkt hos en del till att det är en nyhet som är så otrolig att man knappt fattar det. Och möjligheterna det ger. Obsidian med Fallout igen. En crossover med Master Chief och DOOM Guy som länkades innan. Kanske möjlighet att låta Obsidian ta sig an Elder Scrolls, även om jag nog gärna ser att Bethesda får fortsätta arbeta med serien. Och Obsidian lär ha hur mycket som helst att göra redan.

Galet... ofattbart. Så enkelt att Microsoft hade fickpengar över efter misslyckandet av att köpa Tiktok och råkade snubbla över Zenimax?

Imorgon: Intel köper AMD. Nvidia köper Intel.
Nintendo köper Sony,
Microsoft köper Nvidia och Nintendo.

Veckan är inte slut än.

Permalänk
Medlem

Är det 10 år sedan Bethesda släppte något vettigt? Sista var väl ändå skyrim...

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon5930: det här var min reaktion på Slack idag när nyheten dök upp

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Brukar bli skitbra med det Microsoft köper.

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Medlem

@saturn5: Tror inte jag sett en Microsoft fanboy sedan 2002. De är numera rödlistade på WWFs lista över utrotningshotade arter.

Permalänk
Medlem

PC är kungligt.
PS5 beror lite på om konsolen får några exklusiva som Bloodborne 2 eller om Demon Souls stannar som en exklusiv titel.
Xbox förblir i huvudsak en produkt för jänkare, fattiglappar och barn.

Om detta köp leder till färre PS5 exklusiva och att fler spel lanseras på PC är det riktigt bra.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@anders190: det här var min reaktion på Slack idag när nyheten dök upp
https://i.pinimg.com/564x/0d/04/22/0d0422280c08b2d3ed1d11e2b6455ab9.jpg

Får inte bilden att fungera. :/

Permalänk
Medlem

@anon5930: Den fungerar bra (i Edge)