Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC

Permalänk

Någon som vet om OC och icke OC har samma power limit? Om de har det så bör de väl nå samma clocks?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

75MHz verkar det vara. 1815MHz på OC och 1740MHz på icke-OC i performance läget. Ingen större skillnad, men det är det inte på priset heller iof.

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-O10G-GAMING/s...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/sp...

Ok tack. Känns som man borde kunna köra en OC på 75MHz utan att ändra i volt eller power limit. Någon som vet om det är testat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Ok tack. Känns som man borde kunna köra en OC på 75MHz utan att ändra i volt eller power limit. Någon som vet om det är testat ?

Jag tror det iaf, men vekar som att alla recensenter fått OC versionen så jag vet inte. Kollar man dock på recensioner av olika tillverkade och modeller av 3080 så verkar de flesta klocka till ungefär samma nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@blunden: Tack för ditt inlägg.

Jag tänkte mer på diskrepansen mellan angiven och faktisk prestanda. Spontant känns det ju som att tillverkarna bara förlorar på att billigare produkter ger samma prestandanivå, särskilt då om det sker per automatik utan att användaren ens behöver ändra något.

Det är inget nytt med denna generation dock, utom möjligen att de ASUS gjorde TUF-kylaren lite väl bra kanske. Det är ju dock trots allt ett kort som är tänkt att kosta runt 9000 kr.

Denna generation slår de billigare korten i power target, vilken är satt högre på de dyrare korten. Dock verkar åtminstone exemplaren vi sett än så länge inte klocka så mycket högre även med en högre tillåten power target.

Visst, man kan tycka att det borde vara dåligt för tillverkarna att det inte är större skillnad men det gick ändå bra att sälja dyrare kort tidigare generationer som hade samma boost-beteende. Det kan ju som sagt vara så att det finns en riktigt högt binnade GPU:er som klockar betydligt högre vid samma spänning, även om jag är skeptisk till att det skulle vara jättestor skillnad. Det återstår väl att se helt enkelt.

Skrivet av lakabaka:

Någon som vet skillnaden mellan TUF och TUF OC ? Är det bara 40mhz överklockat som någon sa så spelar det ingen roll.

Jag har ställt en fråga till ASUS om det skiljer i specifikationer så som stock power target (340W på båda?) och max power target (375W på båda?). Har ännu inte fått svar på det så det återstår att se. Om det bara skiljer i frekvenser är spelar det väldigt liten roll vilket kort man köper. Med tanke på att prisskillnaden är väldigt liten mellan dem just nu (i andra länder är skillnaden snarare 360-400 kr, inte 165 kr) känns det som att man kan välja baserat på tillgång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Möjligtvis något bättre binning på OC varianten, kände att det kunde få vara värt en pizza att chansa på det iallafall.

Permalänk
Medlem

TUF serien är väl ASUS mest basic eller läste jag fel på deras sida?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

TUF serien är väl ASUS mest basic eller läste jag fel på deras sida?

Låter som att du inbillar dig.

Men länka gärna till var du läst att 30xx TUF skulle på något sätt vara "mest basic", vad nu exakt menas med det.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Jag avbröt min Zotac då jag egentligen borde läst på mer, denna var mer värd för priset, så jag bokade denna. hehe. Han jag prata med på webhallen sa att kort kan förväntas komma in i oktober, skulle vara nice om man fick ett då.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Låter som att du inbillar dig.

Men länka gärna till var du läst att 30xx TUF skulle på något sätt vara "mest basic", vad nu exakt menas med det.

Det som menas är att de har olika typer av produkter. Precis som alla andra märken där de har "vanilla", "Elite", "Ultimate", "Extreme" etc. Typ som 2080, 2080 Super, 2080Ti. Dessa ändelser visar på vilken typ av produkt det är.

Ur den bemärkelsen är TUF ASUS billigaste och "mest basic" gaming-modeller. Även för deras Laptops där TUF är billigare och ROG är dyrare. För GPU finns sen Strix som är snäppet över. Kan inte alla exakt men oavsett vad är TUF mest basic, men det betyder inte alls att det är dåligt, utan "sämst jämfört med de andra varianterna de själva släpper" typ.

Permalänk
Medlem

Om man drar ner OC-versionen till samma som vanliga, minskar effektuttaget till samma nivå då? Eller behöver man undervolta?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Det som menas är att de har olika typer av produkter. Precis som alla andra märken där de har "vanilla", "Elite", "Ultimate", "Extreme" etc. Typ som 2080, 2080 Super, 2080Ti. Dessa ändelser visar på vilken typ av produkt det är.

Ur den bemärkelsen är TUF ASUS billigaste och "mest basic" gaming-modeller. Även för deras Laptops där TUF är billigare och ROG är dyrare. För GPU finns sen Strix som är snäppet över. Kan inte alla exakt men oavsett vad är TUF mest basic, men det betyder inte alls att det är dåligt, utan "sämst jämfört med de andra varianterna de själva släpper" typ.

Det är inte alls som "2080, 2080 super, 2080 ti" då detta är andra produkter, och inte segmentering inom samma produktserie. Jag är inte född igår, jag är väl medveten att alla AIBs har olika serier inom de flesta gpu modeller. Strix serien, FTW serien, Phoenix serien, gaming trio serien, och i detta fall den relativt nya TUF serien.

Om någon av asus serie är "mest basic" så är det "Turbo" som det ryktas att även den kommer till 3080, därefter kommer Dual serien, men med tanke på 300+watt så verkar Asus anse att det inte räcker med tvåfläktskylare och kanske inte ens släpper något Dual 3080.

Det är inte helt ovanlig heller att en serie skiftar sin position från ena generationen grafikkort till den andra. I detta fall med TUF så verkar asus ha satsat mera resurser och flyttat upp den närmare Strix serien. Ha i åtanke att den var tänkt kosta runt 9000:- och att detta pris på 7825/7990 är lansering-kampanjerbjudande.

* TUF har fet 2.7 slot kylare, samma tjocklek som 2080 TI strix förra året hade, kort som lanserades för 15 000:-
* TUF har likadana fläktar som 2080 TI strix
* TUF använder samma "max contact" som 2080 TI och 3080 strix
* TUF har dual bios precis som 2080 ti och 3080 strix
Förbättrad PCB med minst lika bra eller bätte komponenter än nvidas 3080

...och, Ja, jag har en 3080 TUF OC som jag väntar på, bestämmde mig redan innan till 95%, redan innan recensionerna av just ovanstående anledningar. Recensionerna jag såg strax efter 15.00 var sista spiken för beslutet.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

@Oneirogen: Men TUF är ändå under både ROG och STRIX. TUF gaming series är privärda mer basic grejer som ligger lägre i pris på allt (moderkort, laptops, gpu, skärmar)

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Inaktiv

Kommer man behöva ett anti-sag Grafikkortshållare för till OC modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

@Oneirogen: Men TUF är ändå under både ROG och STRIX. TUF gaming series är privärda mer basic grejer som ligger lägre i pris på allt (moderkort, laptops, gpu, skärmar)

TUF är under "ROG Strix", ja. Nu såg jag att det faktiskt fanns ett annat luftkylt grafikkort under ROG-varumärket som inte var ett Strix-kort, men den modellen har jag aldrig sett någon tala om. I detta fall har de släppt ett kort i TUF-serien som är mer påkostat än MSIs Gaming X-serie, vilken för Pascal var den serie som konkurrerade med ROG Strix. De har med andra ord satsat ovanligt mycket på TUF-modellerna av RTX 3080 av någon anledning.

Skrivet av Mortal1ty:

@blunden: Möjligtvis något bättre binning på OC varianten, kände att det kunde få vara värt en pizza att chansa på det iallafall.

Ja, jag hade också funderat på att beställa den nu medan prisskillnaden är så liten och delar av skillnaden ändå äts upp av den 4% cashback jag skulle få av Komplett. Tyvärr passade de på att stoppa beställningar av det kortet lagom innan jag hann göra det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

@Oneirogen: Men TUF är ändå under både ROG och STRIX. TUF gaming series är privärda mer basic grejer som ligger lägre i pris på allt (moderkort, laptops, gpu, skärmar)

Fast nu är diskussionen kring TUF 3080 , inte TUF moderkort, TUF kylare, TUF tangentbord etc etc ,och för det andra så är det ROG Strix 3080, det är inte "både rog och strix", det finns inte "rog 3080" och "strix 3080", är du med?

Kan du förklara vad som är mer "basic" med TUF jämfört med STRIX?
Eller om du vill vänd på steken, och berätta vad har Strix 3080 som TUF 3080 INTE har, och sen argumentera för, om det är värt betala ca 2000kr-2500kr mera för strix

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneirogen:

Det är inte alls som "2080, 2080 super, 2080 ti" då detta är andra produkter, och inte segmentering inom samma produktserie. Jag är inte född igår, jag är väl medveten att alla AIBs har olika serier inom de flesta gpu modeller. Strix serien, FTW serien, Phoenix serien, gaming trio serien, och i detta fall den relativt nya TUF serien.

Om någon av asus serie är "mest basic" så är det "Turbo" som det ryktas att även den kommer till 3080, därefter kommer Dual serien, men med tanke på 300+watt så verkar Asus anse att det inte räcker med tvåfläktskylare och kanske inte ens släpper något Dual 3080.

Det är inte helt ovanlig heller att en serie skiftar sin position från ena generationen grafikkort till den andra. I detta fall med TUF så verkar asus ha satsat mera resurser och flyttat upp den närmare Strix serien. Ha i åtanke att den var tänkt kosta runt 9000:- och att detta pris på 7825/7990 är lansering-kampanjerbjudande.

* TUF har fet 2.7 slot kylare, samma tjocklek som 2080 TI strix förra året hade, kort som lanserades för 15 000:-
* TUF har likadana fläktar som 2080 TI strix
* TUF använder samma "max contact" som 2080 TI och 3080 strix
* TUF har dual bios precis som 2080 ti och 3080 strix
Förbättrad PCB med minst lika bra eller bätte komponenter än nvidas 3080

...och, Ja, jag har en 3080 TUF OC som jag väntar på, bestämmde mig redan innan till 95%, redan innan recensionerna av just ovanstående anledningar. Recensionerna jag såg strax efter 15.00 var sista spiken för beslutet.

Jag må haft fel med 2080 seriens uppfölj ingar, men som sagt, TUF ligger fortfarande under ROG och STRIX. Det betyder inte att det är dåligt öht. Ingen har påstått det. Ddt är bara helt enkelt deras "billigaste gaming serie". Kan vara bra för det (och det är det ju också i 3080-fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

1. MSI 3080 Ventus för 8600 från Komplett med leveransdatum förmodligen 30 sept
2. MSI 3080 Trio för 8700 från Webhallen (beställdes idag) med säkerligen betydligt senare leveransdatum

Vad hade ni valt? Inte sett några jämförelser mellan dessa kort.

Trio är större och har antagligen lite bättre fläktar.

Sitter själv i samma båt med två beställningar, en på TUF och en på Trio, känns som Trio kommer levereras snabbare då TUF verkar extremt poppis.

Skrivet av Pellefant:

Någon som vet om OC och icke OC har samma power limit? Om de har det så bör de väl nå samma clocks?

Känns som att de har samma limit.

Skrivet av Valonen:

TUF serien är väl ASUS mest basic eller läste jag fel på deras sida?

Bra value for money. Jag är verkligen nyfiken på vad Strix kommer ha för äss i rockärmen då den är klockad från fabrik till 1935MHz i OC läge vilket är 120MHz mer än tex Trio och TUF OC.

Skrivet av anon300311:

Kommer man behöva ett anti-sag Grafikkortshållare för till OC modellen?

Nej det tror jag inte, den är inte värst stor om man jämför med Trio eller kommande Aorus Master.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Jag må haft fel med 2080 seriens uppfölj ingar, men som sagt, TUF ligger fortfarande under ROG och STRIX. Det betyder inte att det är dåligt öht. Ingen har påstått det. Ddt är bara helt enkelt deras "billigaste gaming serie". Kan vara bra för det (och det är det ju också i 3080-fallet).

Javisst, TUF ligger under Strix. Men du och vissa andra fokuserar fortfarande på namnet och historiken, "TUF 5700xt" var ju skit, sen släppte det en reviderad version TUF 5700xt EVO som var bra.

Nu släpper de TUF 3080 som de uppenbarligen bestämmt sig för att satsa mycket på, citerar en på youtube som sa "TUF 3080 is a strix in disguise".

Om Strix 3080 är 10 000:- så anser jag att Tuf 3080 ligger bra på 9000:- med tanke på allt man får. Plus nu att man kan få en för 7825-7990, det är ett kap.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Javisst, TUF ligger under Strix. Men du och vissa andra fokuserar fortfarande på namnet och historiken, "TUF 5700xt" var ju skit, sen släppte det en reviderad version TUF 5700xt EVO som var bra.

Nu släpper de TUF 3080 som de uppenbarligen bestämmt sig för att satsa mycket på, citerar en på youtube som sa "TUF 3080 is a strix in disguise".

Om Strix 3080 är 10 000:- så anser jag att Tuf 3080 ligger bra på 9000:- med tanke på allt man får. Plus nu att man kan få en för 7825-7990, det är ett kap.

Ja, jag håller med.

Om man jämför ROG Strix-varianten med TUF-varianterna så ser den förstnämnda ut att ha en ännu lite högre och bredare kylare. Dock ser de ut att täcka för en del av utblåset på sidorna av sin kylfläns för att få plats med mer RGB. Det känns också väldigt troligt att de har ytterligare lite mer påkostad strömförsörjning baserat på att kortet har högre maximal power target. Med tanke på hur dåligt de kort vi hittills sett skalat frekvensmässigt vid högre spänning känns det inte som att de kommer kunna nå så mycket högre frekvenser i praktiken inom en rimlig nivå av strömförbrukning, förutsatt att de inte har något gudomligt bra binnade GPU:er. De flesta som beställt TUF-korten kommer ju ha gott om tid på sig att avbeställa och köpa ett Strix-kort om de nu mot förmodan skulle visa sig vara mycket bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, jag håller med.

Om man jämför ROG Strix-varianten med TUF-varianterna så ser den förstnämnda ut att ha en ännu lite högre och bredare kylare. Dock ser de ut att täcka för en del av utblåset på sidorna av sin kylfläns för att få plats med mer RGB. Det känns också väldigt troligt att de har ytterligare lite mer påkostad strömförsörjning baserat på att kortet har högre maximal power target. Med tanke på hur dåligt de kort vi hittills sett skalat frekvensmässigt vid högre spänning känns det inte som att de kommer kunna nå så mycket högre frekvenser i praktiken inom en rimlig nivå av strömförbrukning, förutsatt att de inte har något gudomligt bra binnade GPU:er. De flesta som beställt TUF-korten kommer ju ha gott om tid på sig att avbeställa och köpa ett Strix-kort om de nu mot förmodan skulle visa sig vara mycket bättre.

Strix kommer absolut kyla något bättre och vara något tystare, med tanke på den är lite bredare och 2.9 slot istället för 2.7, lite flera blad på fläktarna, kanske 1 mera heat pipe, men med tanke på hur bra TUFs kylare redan är så kan jag inte tänka mig att strix kan vara mycket bättre. Binnade är dom nog, men som du säger , de skalar väldigt dåligt, jag personligen skulle då inte vilja lägga på 20% mera ström och ligga på 400 watt, för några 5-7% extra prestanda, om något kommer jag se om jag kan undervolta min, vore guld om man kunde få ner den till 300watt och endast tappa 2-3%

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Låter som att du inbillar dig.

Men länka gärna till var du läst att 30xx TUF skulle på något sätt vara "mest basic", vad nu exakt menas med det.

Fick det från flera sökningar via googl, från laptops så det kanske inte gäller komponenter.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Oneirogen:

Låter som att du inbillar dig.

Men länka gärna till var du läst att 30xx TUF skulle på något sätt vara "mest basic", vad nu exakt menas med det.

Varför är du så jobbig? TUF ÄR Asus instegs variant, ROG är och har alltid varit premium variant.
Du verkar ovillig att inse fakta för att du har valt ett TUF själv och då måste du försvara ditt köpt (?).

Det är inget fel på att välja TUF om du känner att du inte vill köpa ROG.
Detta är inget nytt och har varit så i evigheter, gäller alla Asus produkter.

Jag personligen köper endast ROG då jag vill ha det bästa men då är jag också villig att betala premium priset.

Skrivet av Valonen:

Fick det från flera sökningar via googl, från laptops så det kanske inte gäller komponenter.

Du har 100% rätt, han verkar ovillig att inse att TUF inte är Asus premium märke.
Detta gäller alla Asus produkter för övrigt.

Permalänk
Medlem

@Republic of Gamer: Låter snarare att det är ngn annan som försöker försvara sitt dyrare köp av Strix :p. Skämt åsido jag delar åsikten om att TUF iaf tidigare varit deras mer "basic" modell men de recensioner jag sett av 3080 TUF kortet just nu verkar ju peka åt att de faktiskt används sig av väldigt bra komponenter.

Ex. att det står sig mot MSI:s mer premieorienterade kort i tester, jag skulle snarare som tidigare trådskrivare nämnt ställa mig frågande till vad Strix-kortet kan ge i denna generation som TUF saknar och om det rättfärdigar kostnaden. (Och ja, jag har tidigare även köpt Strix. sålde precis mitt 1080TI Strix OC kort, ett mycket kompetent kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Republic of Gamer:

Varför är du så jobbig? TUF ÄR Asus instegs variant, ROG är och har alltid varit premium variant.
Du verkar ovillig att inse fakta för att du har valt ett TUF själv och då måste du försvara ditt köpt (?).

Det är inget fel på att välja TUF om du känner att du inte vill köpa ROG.
Detta är inget nytt och har varit så i evigheter, gäller alla Asus produkter.

Jag personligen köper endast ROG då jag vill ha det bästa men då är jag också villig att betala premium priset.

Du har 100% rätt, han verkar ovillig att inse att TUF inte är Asus premium märke.
Detta gäller alla Asus produkter för övrigt.

Nej, det är ni som vägrar läsa vad han skriver. ASUS har modeller som är mer basic än TUF, vilket han redan listat. TUF är deras mellansegment som mycket riktigt är lite enklare än ROG Strix-modellerna. I detta fall är kortet bättre och mer påkostat än vad som åtminstone relativt nyligen var MSIs Strix-konkurrent. Det är också betydligt bättre än dyrare kort som till skillnad från TUF använder referenskretskortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Asus har gjort en produktförändring åt det bättre hållet med TUF serien, med start på detta grafikkort. Föredetta TUF brandade komponenter var mer åt gimmick hållet med gult, hållbart, military bla bla. Strix är lite mer premium men mest RGB, design och brand recognition numera. Dvs mer lull lull för betydligt mer peng. IMHO hade jag hållt koll på TUF framöver då det verkar vara en bra och sober förändring som jag hoppas kommer till mobos etc.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Republic of Gamer:

Varför är du så jobbig? TUF ÄR Asus instegs variant, ROG är och har alltid varit premium variant.
Du verkar ovillig att inse fakta för att du har valt ett TUF själv och då måste du försvara ditt köpt (?).

Det är inget fel på att välja TUF om du känner att du inte vill köpa ROG.
Detta är inget nytt och har varit så i evigheter, gäller alla Asus produkter.

Jag personligen köper endast ROG då jag vill ha det bästa men då är jag också villig att betala premium priset.

Du har 100% rätt, han verkar ovillig att inse att TUF inte är Asus premium märke.
Detta gäller alla Asus produkter för övrigt.

Du verkar ha lässvårigheter. Ingenstans har jag påstått att strix Inte är asus premium brand, fattar du?
Jag har inte heller behovet att "försvara mitt köp". Jag argumenterar och forklarar och hoppas fler valjer TUF istället för att betala mera för kort som är sämre eller minimalt bättre.
"Försvara mitt köp" , haha.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Se på funktioner istället för "branding". Branding är hokus pokus för att skinna er på pengar. Jag köpte Strix tidigare för att jag ville ha passiv kylning samt tysta fläktar, Strix var det enda som gav mig det detta. RGB bling, bling skiter jag i. Så, nu när mellanklassegmentet TUF erbjuder det jag vill ha billigare, så köper jag det. Dessutom slipper jag bordellfärgerna i burken.

Ni som har beställt och fått(eller kommer att få era kort, uppdateringar etc.) kan ni vara snäll och skriva när ni gjorde beställnignen så att man vet var man ligger ungefär. Jag fick uppdatering av komplett igår som många andra och även jag fick "Beställd, förväntas i lager 1 november 2020, 1 st." beskedet. Jag gjorde min beställning "20/09/2020 08:51"

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Se på funktioner istället för "branding". Branding är hokus pokus för att skinna er på pengar. Jag köpte Strix tidigare för att jag ville ha passiv kylning samt tysta fläktar, Strix var det enda som gav mig det detta. RGB bling, bling skiter jag i. Så, nu när mellanklassegmentet TUF erbjuder det jag vill ha billigare, så köper jag det. Dessutom slipper jag bordellfärgerna i burken.

Ni som har beställt och fått(eller kommer att få era kort, uppdateringar etc.) kan ni vara snäll och skriva när ni gjorde beställnignen så att man vet var man ligger ungäfär. Jag fick uppdatering av komplett igår som många andra och även jag fick "Beställd, förväntas i lager 1 november 2020, 1 st." beskedet. Jag gjorde min beställning "20/09/2020 08:51"

Ja, precis. Innan var korten i lägre prissegment betydligt sämre än Strix och motsvarande prissegment från andra tillverkare. De korten skalade också frekvensmässigt betydligt bättre än Ampere om man gav dem mer ström. Nu ger inte ens en shunt-mod särskilt mycket extra prestanda utan att också köra extrem-kylning, trots att korten då kan dra betydligt mer ström än Strix-korten kommer tillåta baserat på nuvarande specifikationer. Det enda vi kan hoppas på är att Strix-korten har väldigt bra binnade GPU:er. Annars lär de bli lite av en besvikelse tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Yasko: Mitt Tuf 3080 beställdes 17/09/2020 15:10. Förväntad leverans 7okt från komplett. Verkar som man kan få vänta en stund

Visa signatur

CPU: 5600X Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Minnen: Corsair Vengeance LPX 32 GB (2x16 GB) DDR4 3 600 MHz GPU: Asus 3080 EKWB M2: WD Black SN850X 1TB Samsung 960 Evo 1TB Nätagg: EVGA SuperNOVA 750W G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johber:

@Yasko: Mitt Tuf 3080 beställdes 17/09/2020 15:10. Förväntad leverans 7okt från komplett. Verkar som man kan få vänta en stund

Verkar så, sen kan de ju skjuta fram ytterligare om nån vecka. Jag vill ju egentligen få det nån gång i Oktober. Men du var tidigt ser jag. Antagligen blir det nån gång i November för min del. Nåja, får försöka med tidig 3070 kort i värsta fall..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV