Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fastna inte i tankefällan bara, historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Med det sagt är det självklart ditt eget val och du har uppenbarligen ekonomi för dina val.

Självklart! De pengarna jag investerar är tanken att inte använda alls på ca 10 - 15 år och jag investerar mestadels i indexfonder. Har även ganska stort sparkapital på vanligt bankkonto. Tack för dina tips!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så om ni får alltså 650kkr i vinst på lägenheten.
Utöver det får ni låna ungefär 4,5ggr årsinkomsten dvs 48x12x4,5kkr=2,59Mkr
2,5Mkr + 650 kkr =~3,15Mkr är vad man kan räkna på. Det är något i överkant med avseende på att ni har barn.
Alla eventuella konsumtionslån ni har minskar era möjligheter med minst beloppet ni har lånat.
Men nog borde ni kunna köpa hus närmare 3 Mkr även fast det kanske är trevligare att inte låna maximalt av vad man kan.

Men 4,5ggr är max väl inte garanterat? När jag gick efter DNs och SVTs artiklar verkar det som bankerna räknar på väldigt höga levnadskostander. Vi lägger inte så mycket pengar på kläder och nöjen som de flesta. Enligt deras beräkningar skulle vi bara kunna låna ca 1,5m. Det stod att de hade en shablon på 17000kr månaden för 2 pers sedan 4000kr för ett barn och 3000kr för en bil. I verkligheten är våra kostnader på mycket mindre än så men bankerna tittar väl inte på vad vi verkligen gör av med antar jag. Och det är exkl själva boendet och de räknade på 7% ränta stod det. Låter högt då den inte varit så hög på väldigt många år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: bankerna använder konsumentverkets schablon på utgifter.
Räntan räknas högt för att du ska klara av en räntehöjning, tror SBAB sänkte sin kalkylränta till 6,5 för ett tag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@dagas: bankerna använder konsumentverkets schablon på utgifter.
Räntan räknas högt för att du ska klara av en räntehöjning, tror SBAB sänkte sin kalkylränta till 6,5 för ett tag sen.

Här är Swedbanks lilla kalkyl över detta...

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Gissningsvis räknar man med att kunna sälja med vinst senare. Priserna har ju inte direkt gått neråt på bostadsmarknaden.

Ser att det står Sundsvall på dig, jag bor i en närliggande kommun (45 min pendling till Sundsvall, bussen stannar 100m från huset) och vårt hus kostade 805k. Att leta sig lite mer ut på landet kan ge stora skillnader i prisnivå. Vår amortering, ränta och övriga fasta kostnader motsvarar ungefär vad vi betalade i hyra tidigare för ett boende som var mindre än hälften så stort.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@AplAy: du får jobba lite på att öka intäktssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Hur har du räknat?
Betala av ett lån på 1 600 000 SEK under 50år kostar 4 205 kr/månad vid 2% ränta.
Dyrast är det i början medans man har hög belåning och då ligger kostnaden på 6 666kr/månad men sjunker sen under hela perioden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@AplAy:
Du ska var glad du inte bor i Stockholm med dessa funderingar

Permalänk

Har idag Handelsbanken och rörlig ränta på 1,35. Binda 3år på 1,25 hos SHB eller flytta till Danske Bank och få 1,18. Lån på 4Msek.
Lite rådvill eftersom det alltid brukar vara lite meck med flytta konton, autogiro mm. Hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har idag Handelsbanken och rörlig ränta på 1,35. Binda 3år på 1,25 hos SHB eller flytta till Danske Bank och få 1,18. Lån på 4Msek.
Lite rådvill eftersom det alltid brukar vara lite meck med flytta konton, autogiro mm. Hur hade ni gjort?

Ca 400kr/månaden efter ränteavdrag. Bara du som kan avgöra om det är värt det lilla arbetet eller inte. (Eller ha ve och fasa två banker... )

F.ö. är SHB i min erfarenhet, snåla och personalen fokuserar bara på bankens bästa, inte win-win som det bör vara i en sund leverantör-kund relation. Men det är min högst personliga åsikt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har idag Handelsbanken och rörlig ränta på 1,35. Binda 3år på 1,25 hos SHB eller flytta till Danske Bank och få 1,18. Lån på 4Msek.
Lite rådvill eftersom det alltid brukar vara lite meck med flytta konton, autogiro mm. Hur hade ni gjort?

Hade nog bara kört på 1,25% på tre år så man slipper bry sig, det är 163 kr per månad efter ränteavdraget. Ska man jaga de sista 7 punkterna och byta bank varje gång blir det mycket bankbyten för ingen är absolut billigast hela tiden...

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Hade nog bara kört på 1,25% på tre år så man slipper bry sig, det är 163 kr per månad efter ränteavdraget. Ska man jaga de sista 7 punkterna och byta bank varje gång blir det mycket bankbyten för ingen är absolut billigast hela tiden...

Lutar åt att detta är det minst dåliga alternativet. Har dock alltid kört löpande ränta. Har ju historiskt alltid varit bäst på sikt men nu är det ju lite uppochnervända världen. Vad är sannolikheten att det kommer gå himla mycket lägre än 1,25 de närmsta åren?? Jag menar det är ju sjukt lågt egentligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Lutar åt att detta är det minst dåliga alternativet. Har dock alltid kört löpande ränta. Har ju historiskt alltid varit bäst på sikt men nu är det ju lite uppochnervända världen. Vad är sannolikheten att det kommer gå himla mycket lägre än 1,25 de närmsta åren?? Jag menar det är ju sjukt lågt egentligen...

Hur hög belåningsgrad har du? Fick 1.15 hos Landshypotek vid 60% belåning utan förhandling. Samma ränta till alla kunder.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Lutar åt att detta är det minst dåliga alternativet. Har dock alltid kört löpande ränta. Har ju historiskt alltid varit bäst på sikt men nu är det ju lite uppochnervända världen. Vad är sannolikheten att det kommer gå himla mycket lägre än 1,25 de närmsta åren?? Jag menar det är ju sjukt lågt egentligen...

Kommer inte kunna gå mycket lägre, men de flesta som försöker sia räntor tror ändå på en liten sänkning men det kan inte vara mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Tänk om räntorna helt plötsligt blev som på 90-talet, då skulle nog en stor del av Sveriges befolkning få de tufft.

Absolut, men räntor är inget som bara "helt plötsligt blir" hur som helst. Det finns ingenting som tyder på att vi är på väg ur denna lågräntemiljö kommande 10 åren (på gott och ont..).

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag har en fråga som jag kom på nu: hur mycket betalar en svensk i bolån (amortering+ränta+sparande+allt inräknat i just bolånet) i genomsnitt per månad? Jag har upptäckt att om jag skulle låna 1 600 000 SEK med avbetalningstid på 50 år så skulle jag troligen INTE hinna betala av det innan jag dog (blir 92 då) och då är frågan: VEM kan då låna så mycket pengar och till och med mer?

Vem vill spendera mellan 8000-20 000 kr i rena bolånskostnader exklusiva övriga kostnader för ett hus? I princip kommer du bara kunna jobba häcken av dig för att sedan betala 50-80% av din lön i bolånskostnader och du kommer inte kunna njuta av ditt hus för du måste leva på att inte duscha eller bruka el knappt PLUS att du måste spara till buffert om något pajar i huset.

Ursäkta den tillfälliga attityden. Jag är bara smått förvånad över den rådande situationen i mitt bolånelöftessökande...

Säg att man är ett par som har 30.000 netto var, en hyfsat hög lön men absolut inte överdrivet hög. Det blir 60.000 netto tillsammans. Varje miljon kostar ca 1000kr efter ränteavdrag att låna. Även om ditt exempel om 20.000 då är orimligt högt (motsvarar ett lån på nästan 20 miljoner) så skulle det ändå bara utgöra 33%/en tredjedel av dem gemensamma nettolönen.

Edit: Men du kanske tänker med amortering, då blir det ju en större utgift du ska ut med varje månad såklart även om det inte är en kostnad.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Säg att man är ett par som har 30.000 netto var, en hyfsat hög lön men absolut inte överdrivet hög. Det blir 60.000 netto tillsammans. Varje miljon kostar ca 1000kr efter ränteavdrag att låna. Även om ditt exempel om 20.000 då är orimligt högt (motsvarar ett lån på nästan 20 miljoner) så skulle det ändå bara utgöra 33%/en tredjedel av dem gemensamma nettolönen.

Edit: Men du kanske tänker med amortering, då blir det ju en större utgift du ska ut med varje månad såklart även om det inte är en kostnad.

Räkna alltid med amorteringen som en kostnad också.

Eftersom det är pengar som inte tillgängliggörs förrän vid eventuell försäljning så är det inte något man kan likställa med ett vanligt sparande, något som tyvärr alltför många envisas med att göra.

Ja, villorna går i regel UPP i värde. Allt för många tar det dock för givet idag att det inte finns någon gräns för värdeökningen, eller att värdet plötsligt kan sjunka.

Permalänk
Skrivet av Ario_Nuke:

Räkna alltid med amorteringen som en kostnad också.

Eftersom det är pengar som inte tillgängliggörs förrän vid eventuell försäljning så är det inte något man kan likställa med ett vanligt sparande, något som tyvärr alltför många envisas med att göra.

Ja, villorna går i regel UPP i värde. Allt för många tar det dock för givet idag att det inte finns någon gräns för värdeökningen, eller att värdet plötsligt kan sjunka.

Vanlig tankevurpa som du gör. För har du inte amorterat när du säljer oavsett om den gått upp eller ner så kommer du stå med lika mycket mindre pengar i handen eller lika mycket större kvarvarande skuld som du skulle ha amorterat.

T.ex köpte du bostaden för 1.000.000 och den sjunkit i värde till 500.000 när du säljer. Om du inte amorterat något står du kvar med en skuld på 500.000. Har du amorterat 500.000 så har du 0 kvar i skuld trots att bostaden gått ner i värde med 500.000. Alltså är kostnaden för att amortera 0, oavsett värdeutveckling. Det är dock en utgift man ska ut med varje månad. Du har rätt i att man låser sparandet i bostaden om värdet går ner om banken då inte vill låna upp mer, men det gör det absolut inte till en kostnad för det utan fortfarande till ett sparande med ränta motsvarande låneräntan, om än ett ibland något mer låst sparande som du skriver.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju absolut tillgängliggöra pengar som man har lagt in som amorteringar. Går ju att ta ut nya lån på bostaden när du amorterat eller värdet går upp.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Kostnad eller inte, en amortering är en utgift och innebär en transferering från ett likvidkonto till ett i princip icke realiserbart konto. Det spelar ingen roll att det rent tekniskt inte är en kostnad när räkningen skall betalas, det dras ju pengar från kontot.

Att man "betalar till sig själv" är fina ord men det hjälper ju inte när maten och elräkningen skall betalas med likvida medel, sparandet går ju inte att realisera med mindre än att man säljer huset och ica-handlaren lär inte vara så sugen på att få betalt i tegelstenar även om du råkar ha amorterat färdigt just dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kostnad eller inte, en amortering är en utgift och innebär en transferering från ett likvidkonto till ett i princip icke realiserbart konto. Det spelar ingen roll att det rent tekniskt inte är en kostnad när räkningen skall betalas, det dras ju pengar från kontot.

Att man "betalar till sig själv" är fina ord men det hjälper ju inte när maten och elräkningen skall betalas med likvida medel, sparandet går ju inte att realisera med mindre än att man säljer huset och ica-handlaren lär inte vara så sugen på att få betalt i tegelstenar även om du råkar ha amorterat färdigt just dem.

Vad surt då måste du ju se aktiesparande som en kostnad också med den logiken. Den är fullt realiserbar genom att låna upp objektet igen så länge värdet inte sjunkit under värdet på tillgången, snarlikt som med aktier. Det hjälper verkligen att ha amorterat den dag man ska sälja bostaden, oavsett om den stigit eller sjunkit i värde. Det kan man inte säga om kostnader.

Vi kan släppa diskussionen för den hör inte riktigt till ämnet men den uppstår bara med folk som inte förstår skillnaden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad surt då måste du ju se aktiesparande som en kostnad också med den logiken. Den är fullt realiserbar genom att låna upp objektet igen så länge värdet inte sjunkit under värdet på tillgången, snarlikt som med aktier. Det hjälper verkligen att ha amorterat den dag man ska sälja bostaden, oavsett om den stigit eller sjunkit i värde. Det kan man inte säga om kostnader.

Vi kan släppa diskussionen för den hör inte riktigt till ämnet men den uppstår bara med folk som inte förstår skillnaden.

Fast aktier kan man sälja och vara likvid på tre dagar.
Tror inte banken låter dig köpa till maxbelåning och amortera en månad för att sedan direkt låna upp igen till max.

Så för likviditeten är det stor skillnad men för resultatrapporten kvittar det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv

Bostaden är ju en kostnad. Som en bil också, skillnaden är att bostaden är fast egendom (villa) och bilen är lös egendom. När det var fastighetskris på 90-talet och vissa borätter gick med mot 0kr i insats. Avyttrar man bostaden då. Så får man ju 0 kr .

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad surt då måste du ju se aktiesparande som en kostnad också med den logiken. Den är fullt realiserbar genom att låna upp objektet igen så länge värdet inte sjunkit under värdet på tillgången, snarlikt som med aktier. Det hjälper verkligen att ha amorterat den dag man ska sälja bostaden, oavsett om den stigit eller sjunkit i värde. Det kan man inte säga om kostnader.

Vi kan släppa diskussionen för den hör inte riktigt till ämnet men den uppstår bara med folk som inte förstår skillnaden.

Nej, pengar i fonder eller aktier går att realisera på någon eller några dagar, utan någon egentlig kostnad (möjligen några kronor i courtage) eller byråkrati.

För att kunna låna upp pengarna igen finns det en rad krav som måste vara uppfyllda, tex belåningsgrad och inkomstkvot. De flesta banker låter dig inte heller höja ett bolån med valfri summa utan kräver minst 100kkr och då måste det finnas pantbrev på hela lånebeloppet. Med bolån på 2Mkr och 1% amortering per år är 100kkr alltså fem års amorteringar.

Så gott som alla aktier är dessutom realiserbara oavsett börshumör, även under de rödaste dagarna i våras fanns ju köpare (annars hade ju kurserna rasat ännu mer) så även om man gick minus så gick det att sälja. Fastigheter däremot är illikvida tillgångar som är beroende av ett fåtal personer för att prissättas och många fastigheter prissätts egentligen bara var 10-20 år när de faktiskt byter ägare, allt däremellan är bara gissningar av mäklare och banktjänsteman. För att kunna höja ett bolån är man alltså beroende av att hitta en bankman som gissar att huset är värt mer än aktuellt lånebelopp samt att övriga krav är uppfyllda, tex att ens inkomster inte minskat för mycket (som att man gått i pension).

Därmed inte sagt att jag inte tycker man skall amortera men jag anser fortfarande att det är en kostnad eftersom det är en utbetalning och så krångligt att realisera pengarna. Rent företagsekonomiskt är det bara en utgift eftersom man flyttar pengar från ett konto till ett annat men det spelar ju ingen roll när man får likviditetsbrist.

Kravet på 1% amortering är ju för övrigt ett skämt, det innebär ju att ingen längre kommer bli skuldfri. Situationen var lite annan på 60-70-talen med hög inflation men de som byggde eller köpte hus då är med stor sannolikhet skuldfria sedan länge. Högre amorteringstakt förekommer dock i andra länder, 30-40 år är väl det vanligaste, och det hjälper också till att hålla nere både huspriser och känsligheten för räntehöjningar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Jag släpper diskussionen, man får såklart tycka precis vad man vill men förstår inte varför man ska försöka övertala andra att också tro på något som enligt ekonomiska och språkliga definitioner inte stämmer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

En fast inkomst är väl ett av de absoluta grundkraven för att kunna få ett bolån beviljat.

Däremot så behöver man inte ha ett fast jobb.

Hur som helst så skulle jag inte personligen ens fundera på att ansöka om ett bolån, eller annat lån i de storlekarna utan att ha en säkrad inkomst minst ett år i förväg.

De flesta långivarna har just detta som ett av minimumkraven för att behandla din låneansökan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

uppdatering, var förbi Swedbank och skrev på banklån

0.9% rabatt tror jag det blev

450 000 rörlig 1.45%
450 000 1 år 1.40%
440 000 3 år 1.39%

Lyckades inte pruta ner några punkter men lyckades få gratis nyckelkund i 3 år vilket motsvarar ca 1400kr insparat. Jag kan ha hört fel men jag tyckte han sa att det motsvarar i princip 1.39% på rörliga delen.

Hade säkert kunnat få lägre någon annanstans men det får jag kolla upp nästa år

ännu en uppdatering. Då swedbank sänkt sina listräntor och mitt lån utbetalas 4 Nov så har jag numera

450 000kr rörlig 1.45%
450 000kr 1 år 1.1%
460 000kr 3 år 0.95%

glömde 1 års ändringen
Permalänk
Skrivet av Galming:

ännu en uppdatering. Då swedbank sänkt sina listräntor och mitt lån utbetalas 4 Nov så har jag numera

450 000kr rörlig 1.45%
450 000kr 1 år 1.1%
460 000kr 3 år 0.95%

Wow 0,95% på 3 år är riktigt bra, det hade jag bundit hela lånet på om du inte tänker flytta innan dess.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌