Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem

@maximm: Funderar på samma sak. Jag har fem kort bokade nu. Man kan ju behålla dom och sälja för strax över 8000kr. Man tjänar en liten slant samtidigt som någon annan får en liten rabatt. Win win.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

@maximm: Funderar på samma sak. Jag har fem kort bokade nu. Man kan ju behålla dom och sälja för strax över 8000kr. Man tjänar en liten slant samtidigt som någon annan får en liten rabatt. Win win.

Tänker samma sak. Men orkar inte med 100 dryga kommentarer i annonsen.

Permalänk
Medlem

https://www.extremetech.com/gaming/315210-resellers-used-bots...

Citat:

The screenshot below shows one reseller who managed to buy 42 video cards with Bounce Alerts tools

https://twitter.com/CollectableCat/status/1306670249220079618

Citat:

So let me explain why humans had literally no chance ever of ordering a 3080 rtx from http://nvidia.com /thread

Under some circumstances you can get nvidia's digital river api key, for me I found it in an error message one of their endpoints was returning under high load, basically it was crashing and dumping a secret.

digital river is an online e-commerce platform that basically handles things for stores, product listings, discounts, carts, checkout , everything its pretty fully featured.

Once you have that api key you just head on over to the documentation https://digitalriver.com/docs/digital-river-api-reference/#se...
and write yourself a little bot to buy your cards. This is MUCH easier than writing a web scraper to do it and bypasses the web front end, making it even lower latency

so basically to get a 3080 you had to beat a bot that was scanning a json endpoint multiple times a second, and check out faster than it when it can checkout in under a second.

Good job @nvidia

also hire me if you wanna fix this

Alltså. Grattis till dig/er som lyckades best.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

I min iver att få tag på ett kort jag fyra kort bokade... vill ha ett asus tuf. Ska jag avboka de andra?

Skrivet av Storage Jar:

@maximm: Funderar på samma sak. Jag har fem kort bokade nu. Man kan ju behålla dom och sälja för strax över 8000kr. Man tjänar en liten slant samtidigt som någon annan får en liten rabatt. Win win.

Det är liksom ni själva som är problemet.
Om ni vill ha ett kort så beställ ett kort.
Beställt inte 5st från 5 olika återförsäljare. Då förstör ni ju för alla andra som också vill ha kort?
Men det är väl lätt att vara egoistisk och sen försöka tjäna pengar på andra...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är liksom ni själva som är problemet.
Om ni vill ha ett kort så beställ ett kort.
Beställt inte 5st från 5 olika återförsäljare. Då förstör ni ju för alla andra som också vill ha kort?
Men det är väl lätt att vara egoistisk och sen försöka tjäna pengar på andra...

Det är det väl inte. Finns ju inga i lager någonstans. Köparen tjänar ju också på det. Man gör andra en tjänst.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är liksom ni själva som är problemet.
Om ni vill ha ett kort så beställ ett kort.
Beställt inte 5st från 5 olika återförsäljare. Då förstör ni ju för alla andra som också vill ha kort?
Men det är väl lätt att vara egoistisk och sen försöka tjäna pengar på andra...

Vad ska man göra när nvidia bara släpper 14 kort världen över? Det är väl ingen som ringer å tackar mig för att hen fick ett kort istället för mig?

Varför skulle man tjäna pengar? Beställer man 5 kort å får 1 så avbeställer väl de flesta de andra 4 korten som då går till nån annan. Att folk försöker sälja korten för 15k på blocket fungerar ju inte ändå.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@maximm: Ja om du inte vill ha dom andra så är det bäst att avboka så att nästa person i kö får köpa kortet.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Vad ska man göra när nvidia bara släpper 14 kort världen över? Det är väl ingen som ringer å tackar mig för att hen fick ett kort istället för mig?

Varför skulle man tjäna pengar? Beställer man 5 kort å får 1 så avbeställer väl de flesta de andra 4 korten som då går till nån annan. Att folk försöker sälja korten för 15k på blocket fungerar ju inte ändå.

Men varför ha så bråttom? Och bokar man 5st kort så bör man väl också förstå att det då blir 4st andra som får vänta 2 veckor längre pga retur. Jag tycker man ska vara schysst vid sånna här releaser, och inte förstöra för andra eller försöka tjäna pengar på det men det är vad jag tycker!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Toss3: Ja, men jag har ju köpt korten för 7825kr. Idag kostar de 8500kr, skulle jag inte kunna sälja dem på forumet för 8200kr så alla sparar pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men varför ha så bråttom? Och bokar man 5st kort så bör man väl också förstå att det då blir 4st andra som får vänta 2 veckor längre pga retur. Jag tycker man ska vara schysst vid sånna här releaser, och inte förstöra för andra eller försöka tjäna pengar på det men det är vad jag tycker!

Jag har två datorer som är utan kort nu, jag å tjejen spelar co-op varje kväll så jag har bråttom att få kort i dom.

Jag respekterar helt klart din åsikt men som sagt är det ingen som kommer att tacka en för att man inte gjorde sitt bästa för att få tag i en vara som det är högt tryck på.

Det är ju inte konsumentens fel att leverantören tabbat sig big time.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MinpinStudios:

Jag har två datorer som är utan kort nu, jag å tjejen spelar co-op varje kväll så jag har bråttom att få kort i dom.

Jag respekterar helt klart din åsikt men som sagt är det ingen som kommer att tacka en för att man inte gjorde sitt bästa för att få tag i en vara som det är högt tryck på.

Det är ju inte konsumentens fel att leverantören tabbat sig big time.

Fast att du står utan kort i två datorer är INTE leverantörernas fel...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@maximm: Fast de som står efter dig i kön har säkert också bokat till samma pris. Så nej de sparar inte pengar på det.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast att du står utan kort i två datorer är INTE leverantörernas fel...

Nä det sa jag väl inte heller? Jag har bråttom pga att jag saknar kort, det är dock leverantörens fel att de släppte alldeles för få kort på releasen.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Undrar hur många kort en barnarbetare i Asien/Kina kan producera per dag?

Nä, lite måndagshumör på den + det faktum att man står utan kort, vill man ens veta detaljerna över hur korten kommer ända fram till våra datorchassin?

Nä 2, Ifrån att överge tankarna på konsoll vid 3080 revealen så är ändå konsoll ganska högaktuell igen, ifrån det jag läst så ska tillgången på PS5or vid launch iaf ligga i miljonklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Undrar hur många kort en barnarbetare i Asien/Kina kan producera per dag?

Nä, lite måndagshumör på den + det faktum att man står utan kort, vill man ens veta detaljerna över hur korten kommer ända fram till våra datorchassin?

Nä 2, Ifrån att överge tankarna på konsoll vid 3080 revealen så är ändå konsoll ganska högaktuell igen, ifrån det jag läst så ska tillgången på PS5or vid launch iaf ligga i miljonklassen.

Alldeles för få! Ingen ordning på arbetsledarna där borta. Barnen jobbar säkert inte ens övertid!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Toss3: Ja, men jag har ju köpt korten för 7825kr. Idag kostar de 8500kr, skulle jag inte kunna sälja dem på forumet för 8200kr så alla sparar pengar?

Personen efter dig i kön som hade kunnat köpa kortet för 7825kr sparar inga pengar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Personen efter dig i kön som hade kunnat köpa kortet för 7825kr sparar inga pengar.

Håller med dig, det är ett jävla grisaktigt beteende att boka kort bara för att kunna sälja dom vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Undrar hur många kort en barnarbetare i Asien/Kina kan producera per dag?

Nä, lite måndagshumör på den + det faktum att man står utan kort, vill man ens veta detaljerna över hur korten kommer ända fram till våra datorchassin?

Nä 2, Ifrån att överge tankarna på konsoll vid 3080 revealen så är ändå konsoll ganska högaktuell igen, ifrån det jag läst så ska tillgången på PS5or vid launch iaf ligga i miljonklassen.

Vore faktiskt intressant att få reda på hur många kort dom tillverkar per dygn.
Känns som att massproduktionen på RTX korten börjad förra veckan.

Om Sony ska lyckas att producera 11 miljoner konsoler till sista mars 2021 så måste dom tillverka ca 40 000st per dygn.
Massproduktionen startade i juni så det borde finnas 6 miljoner + konsoler på releasedagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Håller med det är ett jävla grisaktigt beteende att boka kort bara för att kunna sälja dom vidare.

Ja visst är det grisigt, men så länge folk köper av dom så fortsätter dom ju. Samma sak som folk från östra Europa som säljer hundar ur bagaget, sluta köpa så slutar dom sälja.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Tror jag inte då jag förmodligen är sist i kön för det priset.

Permalänk
Medlem

@maximm: Men det kan du omöjligen veta. Kommit inte hundratals beställningar bara på releasedagen och gissar att det kommit in bra mycket fler sen dess (innan priset höjdes).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

@Toss3: Det är sant, men det vet inte du heller

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med på prishöjningen ni pratar om här, 7825 kr kostar ju korten på ex Inet och även på Nvidias hemsida, har jag missat något?

För övrigt (dum fråga kanske) men Founders Edition går bara att få tag på via Nvidia som läget är nu? När/om de får in fler på lager dvs..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

Jag ser nu att Komplett satt "Meddela mig" på varje 3080-kort. Vad händer @Komplett ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ser nu att Komplett satt "Meddela mig" på varje 3080-kort. Vad händer @Komplett ?

Tror de bara inte vill få in fler beställningar då det bara leder till en massa frågor de inte kan svara på samt arga kunder.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mastrovious:

Jag hänger inte med på prishöjningen ni pratar om här, 7825 kr kostar ju korten på ex Inet och även på Nvidias hemsida, har jag missat något?

För övrigt (dum fråga kanske) men Founders Edition går bara att få tag på via Nvidia som läget är nu? När/om de får in fler på lager dvs..

Priserna du ser i handeln nu är "introduktionspriser" som försvinner när ett visst antal kort sålts eller som senast den 16e oktober.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Priserna du ser i handeln nu är "introduktionspriser" som försvinner när ett visst antal kort sålts eller som senast den 16e oktober.

Ja, då är jag med. Läste att någon skrev "kostar 8500 kr idag"

Och som sagt, Founder Edition är enbart från Nvidias hemsida?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

Tror de bara inte vill få in fler beställningar då det bara leder till en massa frågor de inte kan svara på samt arga kunder.

Låter vettigt iofs, inget har hänt i min order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Toss3: Det är sant, men det vet inte du heller

Jodå, Komplett, Webhallen och Inet har alla bekräftat att alla beställningar som är gjorda när priset låg på 7825 kr kommer få sina kort för detta priset oavsett om dom måste vänta på nya leveranser, priset kommer alltså inte att ändras för dessa.
Det nya högre priset gäller de som bokar kort efter höjningen.

Finns ett antal inlägg om detta i olika 3080 trådar på forumet, det är bara att söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jodå, Komplett, Webhallen och Inet har alla bekräftat att alla beställningar som är gjorda när priset låg på 7825 kr kommer få sina kort för detta priset oavsett om dom måste vänta på nya leveranser, priset kommer alltså inte att ändras för dessa.
Det nya högre priset gäller de som bokar kort efter höjningen.

Finns ett antal inlägg om detta i olika 3080 trådar på forumet, det är bara att söka.

Samma i Norge. Pratade med Kompletts kundchatt och frågade specifikt om jag som beställt till kr 8000 kunde förvänta mig att behålla det priset. Svaret var klart och tydligt ja. Har screenshot

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2