Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att se denna videon innan man köper Quest 2: https://youtu.be/GKaI_lHHV4Q

För egen del kan jag inte tänka mig att tillåta Facebook att spela in mina minsta rörelser och var jag tittar. De kan lära sig mycket mer om din psykologi än någon någonsin kunnat göra förut. Det är därför det är så billigt.

Jag har Valve Index och kommer snart ha G2 HP Reverb. Min data är värd mycket mer än de 3000 jag sparar på en sämre produkt(förutom att den är trådlös såklart vilket ju bör erkännas är ett stort plus).

Permalänk
Medlem

Intressant. G2 är ju fördröjd då de ska fixa ny linser.

Apropå SDE. Jag litar fan inte på någon här. Vartenda jäkla vr headset så har sde vart i stort sett borta sedan CV1 om man ska tro recensenter. Det är som att 95 % av alla recensenter är blinda. Det är totalt fascinerande.

Reverb har noterbar SDE så jag tror knappast G2 är ens i närheten av SDE fri heller än mindre Quest 2. Man skulle tvinga varje recensent att se en testbild i 2h alt om det är för träligt se en långfilm i VR. Då får de mycket tid att i lugn och ro passivt analysera skärmen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Intressant. G2 är ju fördröjd då de ska fixa ny linser.

Apropå SDE. Jag litar fan inte på någon här. Vartenda jäkla vr headset så har sde vart i stort sett borta sedan CV1 om man ska tro recensenter. Det är som att 95 % av alla recensenter är blinda. Det är totalt fascinerande.

Reverb har noterbar SDE så jag tror knappast G2 är ens i närheten av SDE fri heller än mindre Quest 2. Man skulle tvinga varje recensent att se en testbild i 2h alt om det är för träligt se en långfilm i VR. Då får de mycket tid att i lugn och ro passivt analysera skärmen

Måste säga att jag inte märkte av det alls i Valve Index. Antar att olika människor är olika känsliga, kanske beroende på hur ens öga är uppbyggt?

Däremot är det som ett nät som täcker hela bilden, men det syns endast när man kollar mot ljusa enkla ytor. Har man väl sätt det är det svårt att inte se det dock, tar bort ganska mycket av 3D känslan. Är grymt hypad inför G2. Tror den når upp i den upplösningen som behövs för att inte förminska immersion nämnvärt. Index upplösning var en stor besvikelse för mig. Dock mest ljudet från bas-stationerna som får mig att sats på G2.

Permalänk
Medlem

Nätet är sde. Du ser pixelstrukturen på samma sätt om du sitter för nära en monitor.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nätet är sde. Du ser pixelstrukturen på samma sätt om du sitter för nära en monitor.

Min hjärna "filtrerar bort" sde.
Jag ser det inte när man rör sig, bara om jag tänker på det så att säga.
Inte ens på Quest som har mer screendoor än det Lenovo jag har tidigare.
mot rött och vitt blir det dock ingen filtrering där ser jag det tydligt.
Dock lätt mig leva med det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Hej.

Tänker köpa quest 2. Jag vill kunna koppla upp mig på en skärm så man kan se när någon spelar. Är det fiberoptikkabeln man behöver då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawa123:

Hej.

Tänker köpa quest 2. Jag vill kunna koppla upp mig på en skärm så man kan se när någon spelar. Är det fiberoptikkabeln man behöver då?

Enklast är att du "castar" (delar trådlöst inom samma wifi) till en mobiltelefon/surfplatta eller en Chromecast som kopplas till valfri tv. Väldigt enkelt att göra från Questen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av DGS:

Hej! hur tänker ni, bättre att beställa från inet eller www.oculus.com ?

Har beställt idag från Oculus.. Priset blev ca 3649 o betalade med PayPal. Leverans beräknas till 14 oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Har beställt idag från Oculus.. Priset blev ca 3649 o betalade med PayPal. Leverans beräknas till 14 oktober.

Det är lite billigare med Quest 2 från oculus.
Quest 1 som hade överpris i svenska handeln hade större prisskillnad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vill man köpa från svensk butik så har Elgiganten Quest 2 för 3690:-

https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215377/ocu...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vill man köpa från svensk butik så har Elgiganten Quest 2 för 3690:-

https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215377/ocu...

Ett bra pris som direkt matchar Oculus.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ett bra pris som direkt matchar Oculus.

Nu blev jag osäker.. Kanske borde jag avbryta ordern från Oculus och beställa från Elgiganten som har samma pris och enklare att ha att göra med om något blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Nu blev jag osäker.. Kanske borde jag avbryta ordern från Oculus och beställa från Elgiganten som har samma pris och enklare att ha att göra med om något blir fel.

Satt faktiskt och fundera på samma

EDIT: Avbokade Oculus och köpte på elgiganten ist, det elgiganten var inte ens 20kr dyrare. Jag bor väldigt nära Elgiganten så jag har lätt att gå dit om problem skulle uppstå.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Overifierad källa (kan vara båg):

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är detta än OG vive?

Hur blir det med alla spel som man har via sitt steam biblotek, Går dom ändå att lira?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur mycket bättre är detta än OG vive?

Hur blir det med alla spel som man har via sitt steam biblotek, Går dom ändå att lira?

Går att köra som ett vanligt headset om du kör med "Link", eller Virtual Desktop. tror/hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Hur mycket bättre är detta än OG vive?

Hur blir det med alla spel som man har via sitt steam biblotek, Går dom ändå att lira?

Mycket bättre upplösning, linser och kontroller. Trådlös med möjlighet att köra trådat eller trådlöst till PC inklusive Steam (med varierande grad av kompressionsartefakter just nu - väntas dock bli bättre). Mycket smidigare att sätta upp skyddsnät för nya rum. Trackingen är inte lika stabil, men tillräckligt stabil. Ingen steglös IPD utan 3 olika steg, dock mycket bättre sweet spot för skärpa än Vive. Den är framtung precis som första revisionen av Vive var (eller värre), så en Elite Strap behövs. Kräver Facebookkonto.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Satt faktiskt och fundera på samma

EDIT: Avbokade Oculus och köpte på elgiganten ist, det elgiganten var inte ens 20kr dyrare. Jag bor väldigt nära Elgiganten så jag har lätt att gå dit om problem skulle uppstå.

Samma här - avbokat från Oculus och bor nära Elgiganten. Samma anledning 😃

Permalänk
Medlem

@Halldin: Så jag kan fortsätta och spela och köpa spela via steam?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Halldin: Så jag kan fortsätta och spela och köpa spela via steam?

Fungerar utmärkt! Antingen med sladd inkopplad eller om du side-loadar Virtual desktop så kan du spela trådlöst vilket fungerar kalasbra om du har bra router. Finns mängder med bra guider på YouTube.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Fungerar utmärkt! Antingen med sladd inkopplad eller om du side-loadar Virtual desktop så kan du spela trådlöst vilket fungerar kalasbra om du har bra router. Finns mängder med bra guider på YouTube.

Ursäkta dumt formulerad fråga men vad är dom negativa effekterna av att köra steam via virtual desktop på exempelvis quest 2.

Säg att jag har ett spel både på Steam och på Oculus, på vilken plattform spelas den bättre då? har virtual desktop input lag eller hur funkar det?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ursäkta dumt formulerad fråga men vad är dom negativa effekterna av att köra steam via virtual desktop på exempelvis quest 2.

Säg att jag har ett spel både på Steam och på Oculus, på vilken plattform spelas den bättre då? har virtual desktop input lag eller hur funkar det?

Man använder Virtual desktop för att köra PC spel. Om det är SteamVR eller Oculus (Rift) spelar ingen roll det fungerar på samma sätt.
Virtual desktop är smidigare än Oculus link och bildkvalitetsmässigt är det ingen skillnad, virtual desktop faktiskt lite bättre i vissa spel enligt egna erfarenheter. (oculus link fortfarande beta)
Hur det blir med Quest 2 är svårt att säga jag har bara Quest 1 än så länge men har förbokat Quest 2.

Vad som kan vara negativt om du inte har rätt förutsättningar.
Router, inställningar, störningar i wifi mm så kan du råka ut för lag eller stuttering i Virtual desktop, det finns dock en del inställningar i själva virtual desktop man kan göra för att testa sig fram vad som funkar.

Men har man rätt förutsättningar, tex en tillräckligt bra router och ett 5GHz nätverk dedikerat till Questen. Datorn kopplad med kabel mot router och rätt inställningar i router så är det imo det bästa sättet att spela PC-VR spel på. Har man vant bort sig att använda sladd vill man INTE börja köra med sladd igen.

Edit: det finns ett minimalt lag men imo märks det enbart i spelet Beat saber, det "lagget" finns även med oculus link och då är det att man klarar inte av att spela på Expert+
Det kan kanske göra med att Beat saber på SteamVR spelas bäst med outside in tracking, jag vet inte.
Beat saber på Quest är spot on så ska man spela Beat saber med Oculus Quest så köper man Quest versionen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: tack för bra svar

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Någon som har tip på en "Link cable" som inte kostar 1000? Gärna USB-C till USB-C

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Någon som har tip på en "Link cable" som inte kostar 1000? Gärna USB-C till USB-C

Laddkabeln till Oculus Quest funkar, vet inte hur lång den är men många använder den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Laddkabeln till Oculus Quest funkar, vet inte hur lång den är men många använder den.

Behöver en som är ca 5m

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Behöver en som är ca 5m

USB 3.0 funkar dåligt över 3 meter, i så fall får du använda aktiv förlängning. Några i Quest-tråden kör med det, tror dom ligger på typ 400-500kr.

Alternativt köra på USB 2.0 (som också finns som type C), som ska klara 5 meter. Jag har inte testat utförligt men märker ingen större skillnad på USB 2 och 3 med de bandbreddsbegränsningar som finns för Quest (1). När dom låser upp högre bandbredd över Link med Quest 2 så kanske man vill ha USB 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

USB 3.0 funkar dåligt över 3 meter, i så fall får du använda aktiv förlängning. Några i Quest-tråden kör med det, tror dom ligger på typ 400-500kr.

Alternativt köra på USB 2.0 (som också finns som type C), som ska klara 5 meter. Jag har inte testat utförligt men märker ingen större skillnad på USB 2 och 3 med de bandbreddsbegränsningar som finns för Quest (1). När dom låser upp högre bandbredd över Link med Quest 2 så kanske man vill ha USB 3.0.

Den officiella quest 2 link kabeln är ju 5M. Men den är ju USB 3.2, kanske det man får kolla efter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Den officiella quest 2 link kabeln är ju 5M. Men den är ju USB 3.2, kanske det man får kolla efter.

Skillnaden är att den officiella kabeln är fiberoptisk vilket också förklarar det höga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skillnaden är att den officiella kabeln är fiberoptisk vilket också förklarar det höga priset.

Ahaaaaa!
Men dåså! Då är det kanske värt med en sån ändå.

Visa signatur

Citera för svar!