Stationär dator för film/foto redigering

Permalänk
Medlem

Stationär dator för film/foto redigering

Hej! då jag nu har insett att det inte ens nästan är värt att lägga pengarna på en latop letar jag nu efter råd om en stationär dator. Datorn är avsedd för mest filmredigering men även fotoredigering. Jag kommer att redigera i Adobes program; Premiere Pro, Illustrator och Photoshop. Jag filmar just nu i 1080p, men har tänkt att filma i 4k i framtiden.

Min Budget ligger på 20 000- 25 000, min absoluta smärtgräns går vid 25 000. Då jag inte kan så mycket om vad som krävs i prestanda för film och foto redigering så behöver jag er hjälp!

Alla tips och råd mottages med glädje!

Med vänliga hälsningar, John

Permalänk
Medlem

Känner att jag inte ska ge mig in och plocka ihop något paket åt dig, då jag själv inte har gjort det på väldigt länge nu. Kör själv med iMac/MacBook sedan några år. Blev helt klart billigare i längden..

Men några tips kan jag väl ge i alla fall...

Ska du filma i 4K framöver, så behöver du lite mer under huven. Skulle i ordning rekommendera detta:

1. Så stark processor du har råd med.
2. Minst 32GB RAM (Beror på hur stora projekt du kommer hålla på med.)
3. Ett moderkort som har det antal anslutningar du behöver. USB, PCI-E, M.2 etc..
4. Grafikkort efter budget.
5. Ett stabilt nätagg, borde egentligen ligga först på listan..
6. En välkyld låda.
7. HDD/SSD/M.2 (Dessa går enkelt att köpa till och byta senare vid behov.)

När det gäller hårddiskar/SSD, så är min rekommendation att du har en startdisk för operativsystem/program (SSD), en arbetsdisk (SSD) där du har de filer du jobbar med och en lagringsdisk (HDD) med material som väntar på att tas om hand eller har tagits om hand.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Känner att jag inte ska ge mig in och plocka ihop något paket åt dig, då jag själv inte har gjort det på väldigt länge nu. Kör själv med iMac/MacBook sedan några år. Blev helt klart billigare i längden..

Men några tips kan jag väl ge i alla fall...

Ska du filma i 4K framöver, så behöver du lite mer under huven. Skulle i ordning rekommendera detta:

1. Så stark processor du har råd med.
2. Minst 32GB RAM (Beror på hur stora projekt du kommer hålla på med.)
3. Ett moderkort som har det antal anslutningar du behöver. USB, PCI-E, M.2 etc..
4. Grafikkort efter budget.
5. Ett stabilt nätagg, borde egentligen ligga först på listan..
6. En välkyld låda.
7. HDD/SSD/M.2 (Dessa går enkelt att köpa till och byta senare vid behov.)

När det gäller hårddiskar/SSD, så är min rekommendation att du har en startdisk för operativsystem/program (SSD), en arbetsdisk (SSD) där du har de filer du jobbar med och en lagringsdisk (HDD) med material som väntar på att tas om hand eller har tagits om hand.

Okej, ska kika lite på iMac. Jag tänkte som du säger använda mig av en HDD för att lagra allt på. Men det är processor som är det viktigaste till en sånhäe dator alltså? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnissa:

Okej, ska kika lite på iMac. Jag tänkte som du säger använda mig av en HDD för att lagra allt på. Men det är processor som är det viktigaste till en sånhäe dator alltså? Tack för hjälpen!

Kan bara gå till min egen situation, där jag tidigare brottades med Windows "ständiga" blåskärmar och gjorde ominstallationer minst en gång varje år. Tror att man jagade ny hårdvara mest hela tiden, då det inte fungerade som man ville. Var väl egentligen ett Windows-problem..
Sen jag gick över helt på Mac, så har lugnet lagt sig. Inga problem och man är nöjd med den prestandan man har. Fungerar trots allt väldigt snabbt, även om min iMac nu börjar bli till åren.

Men rent generellt, så gillar Adobe´s program många trådar, så en flertrådad processor är att föredra (i7/i9 eller motsvarande AMD).
Grafikkortet ger en del, men inte alls lika mycket som en bra processor. Att fläska på med ett värstinggrafikkort är bortkastat, om du inte tänker ha den till spel.
RAM-minnet är av större vikt och kan bli en flaskhals om du har för lite.

Då jag kör med iMac och MBP, så använder jag "Final Cut Pro" till videoredigering. Går snabbare på Mac:en och kostar mindre, samt enligt mitt tycke mer lättjobbat. Har hela Adobe:s suit med Premiere, PS och allt ändå, men Premiere blir aldrig använt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kan bara gå till min egen situation, där jag tidigare brottades med Windows "ständiga" blåskärmar och gjorde ominstallationer minst en gång varje år. Tror att man jagade ny hårdvara mest hela tiden, då det inte fungerade som man ville. Var väl egentligen ett Windows-problem..
Sen jag gick över helt på Mac, så har lugnet lagt sig. Inga problem och man är nöjd med den prestandan man har. Fungerar trots allt väldigt snabbt, även om min iMac nu börjar bli till åren.

Men rent generellt, så gillar Adobe´s program många trådar, så en flertrådad processor är att föredra (i7/i9 eller motsvarande AMD).
Grafikkortet ger en del, men inte alls lika mycket som en bra processor. Att fläska på med ett värstinggrafikkort är bortkastat, om du inte tänker ha den till spel.
RAM-minnet är av större vikt och kan bli en flaskhals om du har för lite.

Då jag kör med iMac och MBP, så använder jag "Final Cut Pro" till videoredigering. Går snabbare på Mac:en och kostar mindre, samt enligt mitt tycke mer lättjobbat. Har hela Adobe:s suit med Premiere, PS och allt ändå, men Premiere blir aldrig använt...

Okej. Det kanske är Mac som är the way to go då. har alltid tänkt att man får mer dator för pengarna om man inte kör mac, men det är kanske inte sant i det här fallet. Jag har som sagt ingen erfarenhet alls. Tack för att du tog dig tiden att hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14184186

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnissa:

Okej. Det kanske är Mac som är the way to go då. har alltid tänkt att man får mer dator för pengarna om man inte kör mac, men det är kanske inte sant i det här fallet. Jag har som sagt ingen erfarenhet alls. Tack för att du tog dig tiden att hjälpa mig!

Fördelen med att bygga en egen dator, är att du kan få den precis som du själv vill. De komponenter och in/utgångar, som du behöver och med en design som passar dig. Det är dessutom väldigt roligt att bygga ihop sin egen dator.
Men ska man ha den att jobba med, lita på att den fungerar och känna en trygghet att man kan utföra sitt jobb varje dag...... så, nej. Det var framför allt det som gjorde att jag gick över till Mac. Förutom att jag inte stog ut med Win10.

Köpte min första MBP 2013, mest bara för att testa, då jag var ganska anti-Mac då. Men behövde en bra laptop för bildredigering när jag var ute. Hade en HP-laptop vid tillfället och den var dyrare än MBP:n. Ljusårs skillnad på dessa, till fördel för MBP:n.
Men det tog ytterligare några år, innan jag skippade den stationära Windows-datorn. Tänkte som du att man får ju mer prestanda för pengarna. Men jag jobbade snabbare på iMac:en med sämre processor, än min egenbyggda dator som också den var dyrare i inköp.
Om det är att FCP är bättre optimerat för Mac eller om Premiere bara är ooptimerat över huvudtaget, låter jag vara osagt. Testade med samma filer och mätte hur lång tid det tog att rendera film, lägga ihop HDR-bilder i LR etc.. sida vid sida med min WS.

2-0 till Apple..... men det stannar inte där. Alla problem man hade innan, med plötsliga omstarter, hängningar, blåskärmar och olika fel är som bortblåsta. Tror jag haft ett problem med mina Mac:ar sedan 2013 och det var för någon månad sedan. iMac:en hängde sig.. Den hade varit igång och bara satt i viloläge när den inte använts, i typ 3 år då. Detta är något jag värdesätter väldigt mycket, då jag vill kunna jobba och inte i panik hålla på och leta efter vad som kan vara fel på min datorutrustning, när kunder väntar på sina bilder/filmer.

Med det sagt kan jag verkligen rekommendera Mac om du ska använda den i ditt jobb. Men även om det är lugnt och skönt, så saknar man ibland det där med att pilla i burken och byta ut delar. Man kan också känna att man blir lite låst ibland, t.ex. om man vill ha mer lagring i burken. Men det finns bra och snabba externa lagringslösningar.
Om du kör på en Mac, så kom ihåg att köpa så lite RAM som möjligt vid inköpet och sedan köpa det du vill ha från 3:e part. Blir billigare så.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Har man problem med blåskärmar är felet trasiga eller dåligt kompatibla komponenter, alternativt att man hejdlöst installerat massa skräp som pajar systemet. Det är INTE normalt för Windows.

Jag har haft NOLL blåskärmar och andra krascher på Windows (undantaget när jag tänjde på gränserna vid några överklockningsexperiment för ett par år sen, men det är ju väntat).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S