Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av loevet:

PS5 blir en hyfsat bastant pjäs Vi har ju kunnat se att den blir stor i andra bilder, men här liggandes på sidan med undersidan mot kameran gör storleken än mer påtaglig.

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/6GPg8AMbCKqATWHa_isI3Pe9aVw=/0x0:1051x634/1820x1213/filters:focal(442x233:610x401):format(webp)/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_image/image/67434974/qhtyfG0.0.png

Att kalla PS3:ans lanseringsmodell tjock ter sig inte riktigt rättvist i jämförelse.

https://cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/21895363/M5rGQy2.png

Haha herre jävlar! Kommer nog behöva ha mitt PS5 bakom TVn. Kommer inte få plats någon annanstans 😆

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Hmmm 🤔

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/iw7l4n

Hoppas på Dolby Vision!

Känns som det är dags för Sony att gå ut med information angående detta

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Hmmm 🤔

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/iw7l4n

Hoppas på Dolby Vision!

Känns som det är dags för Sony att gå ut med information angående detta

Håller tummarna stenhårt och ber till högre makter 🙏🤗

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hur är det på bildskärmsfronten med HMDI 2.1?

Är det dyra skärmar vi snackar om, för jag ska nog införskaffa mig en FreeSync - 144Hz - 1440p skärm endast till dom nya konsolerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@BasseBaba: även jag har hört indikationer från vissa ÅF som säger att du inte kommer få en konsol i första rundan om du inte var tidigt ute med en förbokning senast till sommaren 2019. Men om det åsyftar att du bara inte får en i november men i år, eller om du får vänta längre än så, har dock inte framkommit. Det verkar inte som att ÅF:ar och butiker får några enorma mängder konsoler, men om man bokar hos en aktör som inte är så välkänd hos allmänheten kan man säkert ha tur och hamna högt i deras kölista.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ni som väntar på ps5, sitter ni på ps4 nu? och om ni har ps4 nu, spelar ni bara det eller spelar ni pc också?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@sINsen: Jag kör PS4 Pro, PC, Switch, 3DS och PS Vita Har ägt Xbox 360 och Xbox One S, men den sistnämnda tröttnade jag på på grund av bristande spelutbud (enligt min smak) och att den var en undermålig UHD Blu-Ray-spelare.

Min PC är ganska modern, med undantag för mitt GTX 1080 som kanske inte är jättelångt ifrån pensionen. Kommer dock invänta Radeon RX 6000-seriens avtäckande innan jag beslutar mig för vad jag uppgraderar till någon gång under nästa år. Min introduktion till ray tracing sker dock genom PS5.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@BasseBaba: även jag har hört indikationer från vissa ÅF som säger att du inte kommer få en konsol i första rundan om du inte var tidigt ute med en förbokning senast till sommaren 2019. Men om det åsyftar att du bara inte får en i november men i år, eller om du får vänta längre än så, har dock inte framkommit. Det verkar inte som att ÅF:ar och butiker får några enorma mängder konsoler, men om man bokar hos en aktör som inte är så välkänd hos allmänheten kan man säkert ha tur och hamna högt i deras kölista.

Problemet när det är brist är att mindre aktörer inte får tillgång, tittar du t.ex. på xbox lanseringen så har de endast 5 partners (EG, power, webhallen, cdon, MM) för att täcka behovet i norden övriga blir exkluderade tills det finns bättre tillgång. Vid brist prioriteras alltid tillverkarnas största partners.

Har man inte redan bokat en konsol skulle jag tippa på att det är kört att få tag på innan Q1 nästa år med undantag för EG som har nämnt att de sparar konsoler för att ha några få i butik vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ni som väntar på ps5, sitter ni på ps4 nu? och om ni har ps4 nu, spelar ni bara det eller spelar ni pc också?

Ps4Pro här, var sak har sin plats, så Ps4 för spel som lämpar sig för soff-spelande, äventyrsspel, rpg’s o.s.v. PC för spel som lämpar sig för det flygsimulator, strategispel. (Och fps, men jag spelar inte fps personligen ).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ps4Pro här, var sak har sin plats, så Ps4 för spel som lämpar sig för soff-spelande, äventyrsspel, rpg’s o.s.v. PC för spel som lämpar sig för det flygsimulator, strategispel. (Och fps, men jag spelar inte fps personligen ).

Det är lite så ja tänker också så jag är inne på ett ps5 😄

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av sINsen:

Ni som väntar på ps5, sitter ni på ps4 nu? och om ni har ps4 nu, spelar ni bara det eller spelar ni pc också?

Har själv ett Ps4 Pro nu som jag spelar mest på. Har en laptop också men den används bara när jag spelar MMO spel (wow Classic och snart Shadowlands)

Skrivet av Vangen:

Hur är det på bildskärmsfronten med HMDI 2.1?

Är det dyra skärmar vi snackar om, för jag ska nog införskaffa mig en FreeSync - 144Hz - 1440p skärm endast till dom nya konsolerna.

Om du menar Datorskärmar så är det inga skärmar just nu med HDMI 2.1.

Men t.ex. Asus och Acer har annonserat att dom ska släppa nya skärmar med HDMI 2.1 snart!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Jimmy_b: ja precis, nu använder inte Sony utvalda ÅF som Microsoft gör, men de små aktörerna kommer nog inte få den tilldelning konsoler de fått tidigare, så har man en förbokning där får man kanske vänta. Det kan nog vara så illa att man får vänta till nästa år om man inte bokat innan sommaren i år, hos alla ÅF. Däremot kan jag tänka mig att man kan ha större tur om man förbokat hos en aktör som inte är lika vanlig hos spelfantaster.

T.ex. tror jag de flesta här på SweC bokar via butiker som Webbis, Inet och Komplett, och kanske inte i samma utsträckning Elgiganten, Mediamarkt och andra stora butikskedor som inte är lika poppis hos spelfantaster. Om man bokat senare hos en av dessa har man nog större chans än hos Webbis, Komplett och Inet. I Sonys ursäkt för den dåliga kommunikationen runt förbokningar meddelade de att fler enheter ska göras tillgängliga för förbokning inom kort, så förhoppningsvis ökar mängderna konsoler till andra rundan leveranser hyggligt mycket.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Relik 📜

De här "snygga" 3D-bilderna ger ändå ytterligare ett perspektiv på hur stor PS5 faktiskt är...
https://twitter.com/keisawada/status/1307499128033693699?s=20

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Jimmy_b: ja precis, nu använder inte Sony utvalda ÅF som Microsoft gör, men de små aktörerna kommer nog inte få den tilldelning konsoler de fått tidigare, så har man en förbokning där får man kanske vänta. Det kan nog vara så illa att man får vänta till nästa år om man inte bokat innan sommaren i år, hos alla ÅF. Däremot kan jag tänka mig att man kan ha större tur om man förbokat hos en aktör som inte är lika vanlig hos spelfantaster.

T.ex. tror jag de flesta här på SweC bokar via butiker som Webbis, Inet och Komplett, och kanske inte i samma utsträckning Elgiganten, Mediamarkt och andra stora butikskedor som inte är lika poppis hos spelfantaster. Om man bokat senare hos en av dessa har man nog större chans än hos Webbis, Komplett och Inet. I Sonys ursäkt för den dåliga kommunikationen runt förbokningar meddelade de att fler enheter ska göras tillgängliga för förbokning inom kort, så förhoppningsvis ökar mängderna konsoler till andra rundan leveranser hyggligt mycket.

Tror det är smartast att prioritera de större konsolförsäljarna i Sverige vilket är EG, MM osv, en ÅF som inet får troligen otroligt liten tillgång med tanke på deras försäljning av konsoler på årsbasis. Även om de släpper på fler konsoler så kommer troligen Norden inte prioriteras, tänk att det är samma hype world wide och det finns betydligt viktigare marknader än Norden.

MM har lagt upp sina konsoler i batcher de får leverans, till release tog den slut under natten efter release eventet, andra leveransen i december tog slut under fredagen och nu ligger Q1 leveranser uppe, tror det ger en ganska bra indikation om hur det ser ut hos de övriga större aktörerna också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sINsen:

Ni som väntar på ps5, sitter ni på ps4 nu? och om ni har ps4 nu, spelar ni bara det eller spelar ni pc också?

Sitter på PC. Ägde en 360 för några år sedan men tröttnade då jag fick slut på 3:e parts spel. Planerar att gå över helt till ps5 och lämna pc. Ser fram emot alla ps4 spel jag inte rört och särskilt ps plus collection och psnow. Lär nog inte köpa något spel på länge.

Permalänk
Konsolgrävare

Jag förhandsbokade mitt Playstation 5 och Xbox Series X på Webhallen i mars i år och tror tyvärr att jag var nog lite sent ute. Håller dock tummarna!

Har relativt stor backlog ändå men hoppas på att få konsolerna innan julafton 🎅

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Jimmy_b:

Tror det är smartast att prioritera de större konsolförsäljarna i Sverige vilket är EG, MM osv, en ÅF som inet får troligen otroligt liten tillgång med tanke på deras försäljning av konsoler på årsbasis. Även om de släpper på fler konsoler så kommer troligen Norden inte prioriteras, tänk att det är samma hype world wide och det finns betydligt viktigare marknader än Norden.

MM har lagt upp sina konsoler i batcher de får leverans, till release tog den slut under natten efter release eventet, andra leveransen i december tog slut under fredagen och nu ligger Q1 leveranser uppe, tror det ger en ganska bra indikation om hur det ser ut hos de övriga större aktörerna också.

Absolut, men hos butiker och ÅF som tillåtit förbokningar sedan länge har nog spelfantasterna sugit upp den initiala leveransen sedan länge. Webbis öppnade ju för förbokningar redan i april 2019, var man inte med på tåget tidigt är det nog ha ska kört med första rundan leveranser om man bokat i år.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

Absolut, men hos butiker och ÅF som tillåtit förbokningar sedan länge har nog spelfantasterna sugit upp den initiala leveransen sedan länge. Webbis öppnade ju för förbokningar redan i april 2019, var man inte med på tåget tidigt är det nog ha ska kört med första rundan leveranser om man bokat i år.

Ja så är det nog för webhallen, MM hade också förhandsbokningar från tidigt 2019 men de tog slut först nu efter eventet men de har nog betydligt större tilldelning. De som stängt av sina förhandsbokningar är troligen fullbokade till Q2 nästa år, skulle inte vara orolig för att man får det senare än jan/feb om man redan har bokat hos någon av de större aktörerna.

Permalänk
Skrivet av TriNitro:

No clue, I couldn't even choose postnord as delivery option, had to settle for Bring, a much worse option imo. Luckily the releasedate is on a Wednesday so even if we don't get it on the 18th we have two more days before the weekend comes and slows things down

Lets hope hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@BasseBaba: även jag har hört indikationer från vissa ÅF som säger att du inte kommer få en konsol i första rundan om du inte var tidigt ute med en förbokning senast till sommaren 2019. Men om det åsyftar att du bara inte får en i november men i år, eller om du får vänta längre än så, har dock inte framkommit. Det verkar inte som att ÅF:ar och butiker får några enorma mängder konsoler, men om man bokar hos en aktör som inte är så välkänd hos allmänheten kan man säkert ha tur och hamna högt i deras kölista.

Bra info!
Det är exakt det där min teori är också, eftersom Webbis gick ut i april 2019 om att det var explosionsartad efterfrågan.
Helt enkelt, bokade man inte 2019 så är man nog rätt game over inför release, iaf hos Webbis.

Sen är det ju skillnad på t ex Elgiganten som inte öppnade upp förens nyligen.

Skrivet av loevet:

T.ex. tror jag de flesta här på SweC bokar via butiker som Webbis, Inet och Komplett, och kanske inte i samma utsträckning Elgiganten, Mediamarkt och andra stora butikskedor som inte är lika poppis hos spelfantaster. Om man bokat senare hos en av dessa har man nog större chans än hos Webbis, Komplett och Inet. I Sonys ursäkt för den dåliga kommunikationen runt förbokningar meddelade de att fler enheter ska göras tillgängliga för förbokning inom kort, så förhoppningsvis ökar mängderna konsoler till andra rundan leveranser hyggligt mycket.

Förvisso, men å andra sidan så lyckades jag som IT-nörd, fantast och sony-fanboy helt missa att Elgiganten körde nån form av lansering, den var ju utsåld orimligt fort.

Min smala lycka är att jag tänkte "äh vad kan det skada" när man egentligen satt å garvade åt en förbokning av PS5 hos Webbis i april 2019...
Jag har även en order hos Inet från tidigt i år.
Helt enkelt, många icke-fantaster hade nog knappt koll på att det gick eller var värt att boka så pass tidigt...

Permalänk
Komplett.se

@BasseBaba: Vi kan inte kommentera på hur många som bokat hos oss och hur stor allokering vi får på konsolen då detta är affärshemligheter.
Faktum är att vi i detta nu bara har preliminära siffror på hur många konsoler vi får vid release. Men efter de senaste dagarnas nyheter om begränsad tillgång från Sony, eventuell prioritering av andra marknader m.m. så kan det komma att ändras. Kort sagt, vi vet för lite för att kunna ge bra svar. //Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att jag var väldigt sent ute och beställde en PS5 på Mediamarkt. Samma dag som priset annonserades beställde jag en på MM. Jag har idag fått ett mail om att jag får konsolen till releasedagen.

Edit. App app, jag lät mig själv bli lurad. Det enda det står i mailet är att lanseringsdatumet blivit ändrat till 19/11.

Permalänk
Inaktiv

Själv bokade jag på inet och webhallen 15 juli. Bokade sen i fredags på mediamarkt och nettonet. Tror jag är körd. Sjukt deppigt.

Permalänk
Medlem

fick precis av "MM"
Det nya datumet för lansering är 2020-11-19.

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Själv bokade jag på inet och webhallen 15 juli. Bokade sen i fredags på mediamarkt och nettonet. Tror jag är körd. Sjukt deppigt.

Japp. Tyvärr kommer du nog få vänta till första kvartalalet 2021.

Permalänk
Inaktiv

@Specias:

Undrar om du menar detta mejlet för i så fall så får antingen vi båda en konsol eller så betyder det ingenting.

"Hej xxxxxx,
Lanseringsdatumet på en artikel från din beställning med ordernummer xxxxxxxx som lades 18.09.2020 har ändrats:

Det nya datumet för lansering är 2020-11-19.
Vänliga hälsningar,
MediaMarkt "

Permalänk
Medlem

Undra om det ens är lönt att lägga en beställning nu känns som att om man ändå behöver vänta tills Q1 så kan man lika gärna vänta lite till.. konstig logik jag vet

Man har ju liksom funderat men aldrig kommit till skott

Permalänk
Inaktiv

@Guestah:

Tycker du ska förhandsboka på så många ställen du kan. Det kommer komma fler leveranser av ps5 förutom den som kommit nu, det har sony själv sagt. Tror inte sverige bara får en leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Specias:

Undrar om du menar detta mejlet för i så fall så får antingen vi båda en konsol eller så betyder det ingenting.

"Hej xxxxxx,
Lanseringsdatumet på en artikel från din beställning med ordernummer xxxxxxxx som lades 18.09.2020 har ändrats:

Det nya datumet för lansering är 2020-11-19.
Vänliga hälsningar,
MediaMarkt "

Ja du har förmodligen rätt. Det enda det betyder är ju att lanseringen för datumet är ändrat. Det säger ju inget om jag får den till det datumet eller ej. Tror det är lite lätt att man lurar sig själv lite om man läser det snabbt.

Permalänk
Medlem

Beställde från MM precis. Får se om man kan få de Q1 2021 kanske...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|