Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nu kan vi spekulera hur mycket som helst hur/vad Nvidias planerar/planer är. Faktum är att du kan beställa ett tredjepartskort just nu för "FE pris" vilket är det som avgör om det är ett bra köp eller inte. Sen om tredjepartskortens lägstanivå kryper upp eller AMD släpper något bättre får vi ta om den kalkylen, men just nu kan du beställa flera varianter av 3080@FE prissättning och du kommer också få kortet för det priset så småningom.

"Just nu " ja, som sagt ett sätt att få produktgenerationen att se mer prisvärd ut än vad den egentligen är. Första Youtube recensionerna ska snacka om fina priser. Det är väl målet för dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Första Youtube recensionerna ska snacka om fina priser. Det är väl målet för dem.

Och sen är det upp till konsumenten att faktiskt köpa produkten, om en recension säger att produkt X är ett bra köp till pris Y och du sen går och köper produkten till en kostnad av Y+20% så har du bara dig själv att skylla. När det kommer till produkter som är rena rama lyxkonsumtionen så är det svårt att framställa företagen som boven i dramat. Du behöver inte deras produkt, köper du den ändå till "överpris" så var den ju tydligen fortfarande värd priset, annars varför köpte du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Och sen är det upp till konsumenten att faktiskt köpa produkten, om en recension säger att produkt X är ett bra köp till pris Y och du sen går och köper produkten till en kostnad av Y+20% så har du bara dig själv att skylla. När det kommer till produkter som är rena rama lyxkonsumtionen så är det svårt att framställa företagen som boven i dramat. Du behöver inte deras produkt, köper du den ändå till "överpris" så var den ju tydligen fortfarande värd priset, annars varför köpte du den?

De bygger hela sin taktik och marknadsföring på att de allra flesta inte kan så mycket. Därför är det shady. Jag har definitivt inte köpt något. Jag inväntar 3070 alternativt Navi. Mycket folk använder Iphone trots att Apple ofta gör konsumentfientliga saker. De ha lurat folk att de behöver något de inte behöver. Men man ska ju inte kritisera stora företag utan konsumenterna app app app.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Men man ska ju inte kritisera stora företag utan konsumenterna app app app.

Den bästa kritiken är att inte konsumera deras produkter. "public outcry" är bara ytterligare en ekvation för företaget att ta med i beräkningarna. Dvs tjänar man mer på att åtgärda det som konsumenten är upprörd över och på så sätt behålla kunder, eller är det billigare att bara "ta smällen" av det fåtal som faktiskt väljer bort produkten av just den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

NVIDIA vs FortuN
1 - 0

Det är ett problem och en tydlig taktik av Nvidia att de lanserar FE med låg tillgång till ett längre pris mot vad tredjepart kommer kosta. Ett sätt att få ampere-generationen att framstå som mer prisvärd än vad den egentligen är. Inget fel på prestandan i sig men Nvidia är som vanligt shady och duktiga på att lura folk med marknadsföring.

Vad är det som är 1-0?

Jag köper ej FE kort då AIBs i mitt tycke är bättre och jag och alla andra får bra pris på dem nu om man bokar så det är jätte bra. Så ser ingen anledning att göra något annat.

Permalänk
Medlem

1. MSI 3080 Ventus för 8600 från Komplett med leveransdatum förmodligen 30 sept
2. MSI 3080 Trio för 8700 från Webhallen (beställdes idag) med säkerligen betydligt senare leveransdatum

Vad hade ni valt? Inte sett några jämförelser mellan dessa kort.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem

Nu märkte jag att RTX 3070 kommer inte att ha en TUF version, det blir svindyrka ROG Strix för 7999 medan 3080 priset på TUF just nu är 7999 dvs samma. Nu ångrar man sig djupt att man inte försökte köpa något igår.

Skrivet av Snoddas:

1. MSI 3080 Ventus för 8600 från Komplett med leveransdatum förmodligen 30 sept
2. MSI 3080 Trio för 8700 från Webhallen (beställdes idag) med säkerligen betydligt senare leveransdatum

Vad hade ni valt? Inte sett några jämförelser mellan dessa kort.

Trio är tystare om det är viktigt för dig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snoddas:

1. MSI 3080 Ventus för 8600 från Komplett med leveransdatum förmodligen 30 sept
2. MSI 3080 Trio för 8700 från Webhallen (beställdes idag) med säkerligen betydligt senare leveransdatum

Vad hade ni valt? Inte sett några jämförelser mellan dessa kort.

Sitter i samma sits,men beställde mitt MSI 3080 Trio i Torsdags strax efter släppet från Webhallen.
Fick till svar att dom vet inte när dom får in korten,funderar på att satsa på 3090 istället och lämna tillbaka/avboka detta om jag lyckas få tag i ett 3090.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Trots TUF så verkar Asus ha satt ordentlig kylning på minnet https://youtu.be/kEnkUFNi9A4?t=242
Hoppas bara att den separata heatpipe-lösningen inte bara är ett sätt för att snabbt nerfa och leverera en sämre lösning på 3070...

Undrar om det är en bättre lösning att separera minnen och GPU-core så att minnena inte blir uppvärmda i onödan.

Du kan se på der8auers video att det är "termisk koppling" mellan bägge kylflänsarna. Dvs minnena värms upp av värmen ifrån gpun och vise versa.

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Detta med boost-clocks:en är något som förvirrar mig. De första siffrorna för boost clocks verkade ju vara 1710 MHz för icke-OC/referens (enligt Asus som nu också lagt till 1740 MHz på det vanliga TUF Gaming) samt 1785 MHz (enligt bl.a. Videocardz, THG och några fler stora, efter recensionsembargot på releasedagen för korten) för OC-modellen, men på sidan 6 i recensionen här på SweC så rapporterar GPU-Z intervallet 1520-1865 MHz. Samtidigt visar denna och andra recensioner siffror på upp till 1950-1995 MHz i verklig boost på sina TUF Gaming OC, utan några manuella tweaks.

Är 1785/1865 MHz bara en garanterad nivå och resten kisel-lotto... eller hur funkar det egentligen?

Permalänk
Medlem

Boosten brukar vara den nivån kortet lägger sig på vid en given temperatur. Blir det för varmt får du sämre boost, kallare mer.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni, kommer 10gb-ram att bli ett problem i framtiden?
Börjar få kalla fötter, samtidigt är jag inte beredd att lägga 10k? på en 3080 20gb heller.
Är det ett nytt gtx580 med 1.5gb som fick problem med mängden vram?

Permalänk
Medlem

10 gb kommer inte vara ett problem i den närmsta tiden imo. Skulle det komma något spel som på något magiskt sätt absolut kräver mer än 10gb så lär det det finnas texture kompression eller andra liknande features som avhjälper problemet. Kort sagt när det eventuellt kan bli ett problem är det endå dags för nytt kort igen. IMHO.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

10 gb kommer inte vara ett problem i den närmsta tiden imo. Skulle det komma något spel som på något magiskt sätt absolut kräver mer än 10gb så lär det det finnas texture kompression eller andra liknande features som avhjälper problemet. Kort sagt när det eventuellt kan bli ett problem är det endå dags för nytt kort igen. IMHO.

Samtidigt kommer det en ny generation konsoler, tråkigt att behöva tänka på mängden vram i framtiden.
Har tankar på ett LG Oled 48CX, så 4k kan bli ett problem.
Konstigt att ingen har gjort nått vettigt test på Vram.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer minnet bli ett problem längre fram, frågan är väl exakt när. Är man orolig över grafikminnet skulle jag absolut vänta någon vecka då fler modeller både från Nividia och AMD är påväg in.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk

Det är väl mängden minne spelen reserverar, inte använder? Låter så på Gamer Nexus i alla fall. Enligt honom behövs inte lika mycket minne med nya 3080 heller på grund av ökad bandbredd....
Är själv ingen expert på detta, men kolla hans videos på 3080. Han har förklarat det i flera.

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattromaniac:

Det är väl mängden minne spelen reserverar, inte använder? Låter så på Gamer Nexus i alla fall. Enligt honom behövs inte lika mycket minne med nya 3080 heller på grund av ökad bandbredd....
Är själv ingen expert på detta, men kolla hans videos på 3080. Han har förklarat det i flera.

Jovisst GN känner alla till och är bra men denna serie behandlar precis frågeställningen angånde nödvändig minnesmängd.
Del 2 tar upp frågan om reserverat vs verkligt använt etc:

We'll go over
1. vram usage v vram allocation and what your benchmarks are actually showing you
2. Developer considerations and Baseline Hardware
3. Lifespan of a GPU

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av pacc:

Trots TUF så verkar Asus ha satt ordentlig kylning på minnet https://youtu.be/kEnkUFNi9A4?t=242
Hoppas bara att den separata heatpipe-lösningen inte bara är ett sätt för att snabbt nerfa och leverera en sämre lösning på 3070...

3070 får garanterat en "sämre" lösning; det är ju en mindre GPU med lägre strömförbrukning, som kräver en mindre VRM, och därför också har mindre behov av kylning. Dessutom ska det ju också vara ett billigare kort, och feta kylarlösningar brukar normalt sett kosta på.

Annars måste jag säga att kylaren till ASUS TUF ser riktigt riktigt jäkla schysst ut faktiskt. Derbauers video visar att den är mer solid och välkonstruerad än vad jag först trodde om den, och samtidigt är den inte löjligt stor heller. "Bara" cirka 30cm lång, så den passar i kompakta ATX-chassin som FD Define C till exempel. Bådar gott för när jag uppgraderar, särskilt som den nya Strix-kylaren blir en helt galen/superdyr klumpeduns.

Samtidigt får man ju berömma NV som uppfunnit en tvåplatsers kylare som presterar nästan lika bra som betydligt större trefläktars tredjepartskylare. FE-korten är kortare än TUF, lägre och tunnare, men ändå inom skotthåll kylningsmässigt. Vi är ju inte riktigt vana vid så bra referenskylare sedan tidigare...

Citat:

Undrar om det är en bättre lösning att separera minnen och GPU-core så att minnena inte blir uppvärmda i onödan.

Tjaäh. Minnena sitter ju ändå i luftströmmen från GPU-kylaren, så varma blir de ju ändå. I Nvidia FE så sitter minnena i kontakt med GPUns ångkammare. Hade säkert varit värre om det inte vore så; GDDR6X från 3080 drar ju åtminstone en 6-7W stycket om jag inte missminner mig, om de inte "värmts" av kylanordningen hade de bokstavligt talat brunnit på ett par sekunder.

Skrivet av X078:

10 gb kommer inte vara ett problem i den närmsta tiden imo. Skulle det komma något spel som på något magiskt sätt absolut kräver mer än 10gb så lär det det finnas texture kompression eller andra liknande features som avhjälper problemet.

Kompression i grafikkort är inte för att minska lagringsutrymmet utan för att dra ned på datamängden som behöver transporteras in/ut ur GPUn. Lossless-komprimering går inte att förutspå hur stor den blir i förväg så minne allokeras alltid för datamängdens fulla storlek.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Kompression i grafikkort är inte för att minska lagringsutrymmet utan för att dra ned på datamängden som behöver transporteras in/ut ur GPUn. Lossless-komprimering går inte att förutspå hur stor den blir i förväg så minne allokeras alltid för datamängdens fulla storlek.

En av teknikerna som ser ut att jobba med just VRAM komprimering är Ampere's Tensor Memory Compression:

https://www.tweaktown.com/news/73884/nvcache-on-ampere-geforc...

There's also Tensor Memory Compression that on Ampere, and will reportedly use Tensor Cores to both compress and decompress items that are stored in VRAM. This could see a 20-40% reduction in VRAM usage, or more VRAM usage with higher textures in next-gen games and Tensor Memory Compression decreasing that VRAM footprint by 20-40%...l

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Inaktiv

Hmm kortet i artikeln eller detta kort:
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC

Vilket hade ni köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hmm kortet i artikeln eller detta kort:
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC

Vilket hade ni köpt?

Jag beställde ett Ventus på releasedagen men beställde igår ett TUF p.g.a. de bra recensionerna för TUF (och att Ventus var 600 dyrare där jag beställde det (Komplett)).

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hmm kortet i artikeln eller detta kort:
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC

Vilket hade ni köpt?

TUF.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Får bli att boka ett TUF OC då, kostade ca 125kr extra

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av X078:

En av teknikerna som ser ut att jobba med just VRAM komprimering är Ampere's Tensor Memory Compression:

Ja, det är ju alltid komprimering, men som sagt, primära funktionen är ändå normalt sett att minska minnestrafiken. Inte spara VRAM. Och om det är dynamiska data som till exempel framebuffers eller render targets osv och kompressionen ger i snitt 20-40% (sämre ändå kanske med mer slumpmässiga data), då måste du ändå reservera nog med minne för värsta scenariot, för annars har du ju ingenstans att skriva till. Och det vore jättedåligt, he.

Vet inte om minnesskydd normalt sett existerar i en GPU, jag vill minnas att de har inbyggd MMU sedan ett antal generationer tebax och att de därför borde ha sådan funktionalitet, men om den är granulär nog att skydda omkringliggande data som tillhör samma process vettifan. Det vore iallafall total katastrof om man kan börja skriva över slumpvisa data i VRAM för att minneskompressionen gav dålig effekt... Shaderprogram, 3D-modeller och allt möjligt kan ju råka mosas.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är bara tillfälligt subventionerat av Nvidia, det är inte MSRP, så höjning kommer snart. Frågan är om det finns några i lager innan dess.

Spelar ju ingen roll om det inte finns i lager eller ej, beställer du kortet för 7800 innan oktober så är det fortfarande deg priset du betalar för.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Kenneth

Detta med boost-clocks:en är något som förvirrar mig. De första siffrorna för boost clocks verkade ju vara 1710 MHz för icke-OC/referens (enligt Asus som nu också lagt till 1740 MHz på det vanliga TUF Gaming) samt 1785 MHz (enligt bl.a. Videocardz, THG och några fler stora, efter recensionsembargot på releasedagen för korten) för OC-modellen, men på sidan 6 i recensionen här på SweC så rapporterar GPU-Z intervallet 1520-1865 MHz. Samtidigt visar denna och andra recensioner siffror på upp till 1950-1995 MHz i verklig boost på sina TUF Gaming OC, utan några manuella tweaks.

Är 1785/1865 MHz bara en garanterad nivå och resten kisel-lotto... eller hur funkar det egentligen?

Korten boostar tills någon av följande gränser uppnås: temperatur, två olika spänningsnivåer (vRel och vOp) samt total strömförbrukning (power target). Det de dyrare modellerna brukar höja som faktiskt spelar roll är power target samt maximal offset för denna och kvaliteten på kylaren. Kan tänka mig att den offset på spänningen som användaren tillåts sätta också kanske justerats en aning men har inte jämfört detta så noga och Nvidia brukar ha åsikter om sådant. Vill minnas att det fanns en MSI Lightning-modell för ett flertal år sedan som drogs tillbaka innan lansering på grund av att Nvidia tyckte att den var för extrem, även om en handfull sådana exemplar letat sig ut på andrahandsmarknaden.

Ja, de där värdena är bara garanterade nivåer och resten är som du säger mest baserat på kiselkvalitet på kortet man råkar få. Det är dock som sagt normalt att korten boostar en bra bit över angivna värden så det brukar handla om relativt små skillnader i de flesta fall. Ampere verkar vara mer benägen att slå i power target än tidigare generationer dock.

------

Är det förresten någon annan som förstår varför SweClockers hävdar att max power target på detta kort är 370W medan andra recensioner säger 375W? Reglaget i Afterburner verkar gå till max 110% för detta kort vad jag förstått, vilket med en bas på 340W blir 374W.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack för ditt inlägg.

Jag tänkte mer på diskrepansen mellan angiven och faktisk prestanda. Spontant känns det ju som att tillverkarna bara förlorar på att billigare produkter ger samma prestandanivå, särskilt då om det sker per automatik utan att användaren ens behöver ändra något.

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden mellan TUF och TUF OC ? Är det bara 40mhz överklockat som någon sa så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakabaka:

Någon som vet skillnaden mellan TUF och TUF OC ? Är det bara 40mhz överklockat som någon sa så spelar det ingen roll.

75MHz verkar det vara. 1815MHz på OC och 1740MHz på icke-OC i performance läget. Ingen större skillnad, men det är det inte på priset heller iof.

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-O10G-GAMING/s...

https://www.asus.com/Graphics-Cards/TUF-RTX3080-10G-GAMING/sp...