Playstation 5-spel kan uppta en åttondel av den inbyggda lagringen

Permalänk
Medlem

Hur hög är läshastigheten av blu-ray skivor? Finns det en chans att den är snabbare i PS5 än PS4? Tänker på tiden det tar att installera spel vid behov? Man kanske oftare får avinstallera och installera spel beroende på vad man vill lira? Hoppas tillverkarna kan pressa ner priserna på lagringsenheter med PCI-E 4 den kommande tiden då. Priserna pet GB för mekaniska hårddiskar har ju ständigt sjunkit. Men den trenden går ju inte skitsnabbt vad gäller snabbare lagring direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Så i värsta fall ca 100gb per spel och ca 800gb totalt utrymme. I min familj har vi bara garanterat köp av hogwarts legacy och nästa tekken, sen får vi se vilka kul spel som kommer. Annars kommer konsolen fungera som 4K bluray spelare m,m så utrymmet kommer inte vara några problem hos oss

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

I och med att microsoft gått på en proprietery lösning för storage så kan det isåfall vara en intressant vinkel för att skaffa en PS5, som kör en mer standard lösning.

Verkar som en mycket dålig grund för val av konsol, du kan ju fortfarande koppla in lagring via USB på Xboxen. PS5 kör ju en extremt proprietär lösning för den interna SSDn som inte ens är standard NVMe, vilket kommer leda till att expansionsplatsen inte kommer kunna leverera samma prestanda/funktion. Ska du välja efter hårdvara blir det väl viktigare med Playstation 5s oerhört snabba interna lagring eller Series X överlägsna grafikkort. Men välj efter spel, gillar man playstation-exklusiva spel är det ju ett solklart val och vice versa.

Jag måste ha båda, några enstaka titlar kommer jag lira på min PS5 men bulken av spelande kommer ske på min Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur hög är läshastigheten av blu-ray skivor? Finns det en chans att den är snabbare i PS5 än PS4? Tänker på tiden det tar att installera spel vid behov? Man kanske oftare får avinstallera och installera spel beroende på vad man vill lira? Hoppas tillverkarna kan pressa ner priserna på lagringsenheter med PCI-E 4 den kommande tiden då. Priserna pet GB för mekaniska hårddiskar har ju ständigt sjunkit. Men den trenden går ju inte skitsnabbt vad gäller snabbare lagring direkt.

Vad jag har läst mig till har en PS4 en läshastighet på 6x och PS5 10x så nästan dubbelt så snabbt iallafall.
https://www.eurogamer.net/articles/ps5-specs-features-ssd-ray...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Ser att standardpriserna för nya spel också ligger på 799-899 hos de onlinebutiker jag tittat på... Får mig att fundera på att avboka och vänta tills de spel jag är intresserad av har sänkts i pris. Känns ju helt galet när man är van att betala hälften på PC.

Dom gjorde all online återförsäljning av nycklar gå exklusivt genom ps store.
Därefter kan dom sätta vilket pris dom vill och kontrollera prissänkningar. Double dip på distributionskostnader och inte behöva ta billigare inköpspris till butiker

Folk som köper den digitala konsolen kommer verkligen bli spitroastade av sony.

Lägg på online prenumerations kostnader och plötsligt blir konsoler betydligt dyrare i längden över pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Spelar folk seriöst 7-8 spel samtidigt? Dafuq? Jag har i min tid spelat olika antal spel och ibland hamnat i "Delete some applications to make space" men då är det bara att plocka bort det man förmodligen inte kommer röra på x veckor/månader. Sen har väl folk i Sverige ändå inte keffa nätverk? Vi har ju stabila priser så alla kan få rejäla hastigheter utan sjuka summor.

En inte helt ovanlig situation är att familjer kanske har en spelkonsoll per hushåll med vuxna och olika barn som samsas. Då kan det snabbt bli problem.

Permalänk
Medlem

@Anthraxious:
Ne det är oftast ett eller två. Annars får man dåliga poäng. Men ja, man har singel player spel och de man spelar i multi installerade samtidigt. Sedan inte så ovanligt något singel man testar eller MP man testar. Nu är jag ganska extrem men 1,5TB på spel, kanske snarare 1TB effektivt.

Som exempel har jag BF3. 4, V. SC2, ticket to ride,(stort), prominence poker. Pool. Bara för att om man blir sugen att köra något MP spel en timma eller tre. Sen minna SP projekt. Ni förstår, många bäckar små.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha cirka sju till åtta spel installerade samtidigt för omedelbar underhållning, vilket blir rätt många hundra gigabytes.

Sedan vill jag kunna spela in när jag spelar och ha ett tiotals klipp liggande samtidigt. En terabyte känns som absolut minimum och stressigt. Vid två terabyte är det A-OK.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Verkar som en mycket dålig grund för val av konsol, du kan ju fortfarande koppla in lagring via USB på Xboxen. PS5 kör ju en extremt proprietär lösning för den interna SSDn som inte ens är standard NVMe, vilket kommer leda till att expansionsplatsen inte kommer kunna leverera samma prestanda/funktion. Ska du välja efter hårdvara blir det väl viktigare med Playstation 5s oerhört snabba interna lagring eller Series X överlägsna grafikkort. Men välj efter spel, gillar man playstation-exklusiva spel är det ju ett solklart val och vice versa.

Jag måste ha båda, några enstaka titlar kommer jag lira på min PS5 men bulken av spelande kommer ske på min Xbox.

Kanske, spel och pris är väl de vanligaste. Men PS Vita hade en propritery lösning som gjorde det dåligt för den bärbara

PS5 använder ju M.2-standarden för sin externa ssd som fungerar med systemet enligt den här artikeln. Förutom att de också stödjer USB-external drive. Då det är en populär standard som även är en öppen standard ser jag den som överlägsen än Xbox lösning.

Även om inte alla M.2 fungerar out of the box enligt samma artikel ovan så är det ju mer än bara en enda.

Samt att enligt den här artikeln så kan external storage som kopplas via USB till Xbox Series X inte köra spel, utan då måste det ligga på den interna SSDn eller microsofts proprietery lösning. Citatet:

“You can continue to use your existing USB 3.1+ external hard drives on Xbox Series X and you can run Xbox One, 360 and OG Xbox games directly from the external USB HDD,” explains a Microsoft spokesperson. “Games optimized for Xbox Series X and the Velocity Architecture need to be run from the internal SSD or the Expandable Storage Drive.”

Finns inga benchmarks än vad jag vet, men genom att grafikkretsen är starkare så kan man ju spekulera som du skriver att den är överlägnse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men du får 1tb(på x varianten) istället för 825gb och troligtvis billigare "diskar"på xbox eftersom de inte behöver ha lika hög prestanda.
Förhoppningsvis kommer det även alternativ som är billigare precis som på xbox 360 tiden.

Så som det är formulerat så undrar jag hur mycket av systemet som kommer tas på disken av Xbox series X.

Jag spekulerar att en proprietery lösning som är låst till en enda tillverkare (Seagate) inte kommer göra det så speciellt mycket billigare. Då jämfört med PS5 som kommer använda en öppen standard (M.2) och förmodligen stödja fler än en tillverkare.

Permalänk
Medlem

För mig är det obegripligt varför man klagar på att det bara är 850GB/1TB på diskarna.
Jag har kört Ps4 Pro sen start och jag har aldrig nog med spel för att fylla en disk.
Du spelar spelen, behåller de du ska spela om, de andra raderar du. Det är inte så att du raderar dina savegames...
OM du ska spela om ett spel som tankar du ner det igen.
Fattar inte folk som vill ha 20 spel installerade samtidigt, du kan f**n inte njuta av dem om du spelar 10 spel åt gången.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Dom gjorde all online återförsäljning av nycklar gå exklusivt genom ps store.
Därefter kan dom sätta vilket pris dom vill och kontrollera prissänkningar. Double dip på distributionskostnader och inte behöva ta billigare inköpspris till butiker

Folk som köper den digitala konsolen kommer verkligen bli spitroastade av sony.

Lägg på online prenumerations kostnader och plötsligt blir konsoler betydligt dyrare i längden över pc

Tänkte bara tillägga att Plus prenumerationen sparat mig en hel del spel-köp, då månadens spel senaste åren varit generösa med rätt feta titlar. Så det ser jag inte enbart som en utgift.

Med PS5 och plus-titlarna vi blivit lovade där är det svårt att inte le med hela munnen, sparar många hundralappar där på spel jag tänkt köpa som jag inte hunnit med än, som Days Gone och God of War, men även Persona 5 och batmanspelet.

Med det sagt så köper jag PS5 med skivläsaren. Mest som stöd för den friheten, men kommer säkert att tjäna in den kostnaden långt innan PS6. Hade räknat med 7K, så med det lägre priset blir det ett ett Pulse headset till med.

Svårt att bygga en PC för så lite pengar. även med spelen inräknat. Har svårt att se hur det skulle bli billigare med en PC, då konsollerna ändå får 16gb ram, bra prolle och helt duglig GPU osv för så lite som 6000 eller 5000 för de som kör digitalt. Då med ljudkort med lika mycket kraft som alla kärnor i PS4 med hundratals kanaler och en dualsense kontroll.

Tycker PS5 är rejält prisvärd sett till helheten. Speciellt med tanke på alla bra spel man får redan dag ett med pluskontot. Kan lätt invänta reorna innan ens backloggen är avklarad. Just den helheten är svårslagen även med en kraftig PC. Sony har så många bra exklusiva titlar som man inte vill missa.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Kommer vänta några år på att köpa någon av de nya konsolerna. Det lär säkert komma uppdaterade versioner med större SSD

Permalänk
Medlem

Kör någon CoD Warzone och Fortnite så är ju 300GB borta direkt av kapaciteten.
Sedan är det väl som andra SSD att man behöver ha en viss del tom.

Sedan blev jag förvånad över att Spiderman tar upp så lite plats. Hade ju förväntat mig större högupplösta texturer än tidigare, och fler texturer och mer ljud, men det kanske de har fått till ändå på något sätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Henke157:

M2 ja men vilket filformat?
Öppet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att avinstallera när man lirat klart, hur svårt kan det va.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur hög är läshastigheten av blu-ray skivor? Finns det en chans att den är snabbare i PS5 än PS4? Tänker på tiden det tar att installera spel vid behov? Man kanske oftare får avinstallera och installera spel beroende på vad man vill lira? Hoppas tillverkarna kan pressa ner priserna på lagringsenheter med PCI-E 4 den kommande tiden då. Priserna pet GB för mekaniska hårddiskar har ju ständigt sjunkit. Men den trenden går ju inte skitsnabbt vad gäller snabbare lagring direkt.

Jag funderar på detta också.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/PlayStation_4_technical_speci...

6x -> 27meg/sec på PS4:an.
Får hoppas att detta är betydligt bättre i PS5:an, en 500Mbit uppkoppling drar ju ungefär dubbla den hastigheten.

En annan grej som skulle kunna hjälpa är en algoritm för att kopiera datat på ett sätt så att man kan spela innan hela spelet är kopierat, man kan knappast behöva ens i närheten av 100% av datat från sekund 1.

Själv har jag dock inte dessa problem, spelar 1 singleplayerspel åt gången och har 1-2 multiplayerspel installerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Kanske, spel och pris är väl de vanligaste. Men PS Vita hade en propritery lösning som gjorde det dåligt för den bärbara

PS5 använder ju M.2-standarden för sin externa ssd som fungerar med systemet enligt den här artikeln. Förutom att de också stödjer USB-external drive. Då det är en populär standard som även är en öppen standard ser jag den som överlägsen än Xbox lösning.

Även om inte alla M.2 fungerar out of the box enligt samma artikel ovan så är det ju mer än bara en enda.

Samt att enligt den här artikeln så kan external storage som kopplas via USB till Xbox Series X inte köra spel, utan då måste det ligga på den interna SSDn eller microsofts proprietery lösning. Citatet:

“You can continue to use your existing USB 3.1+ external hard drives on Xbox Series X and you can run Xbox One, 360 and OG Xbox games directly from the external USB HDD,” explains a Microsoft spokesperson. “Games optimized for Xbox Series X and the Velocity Architecture need to be run from the internal SSD or the Expandable Storage Drive.”

Finns inga benchmarks än vad jag vet, men genom att grafikkretsen är starkare så kan man ju spekulera som du skriver att den är överlägnse.

Kan inte köra spel som är optimerade för just Xbox series X nej. Men dom hade man troligtvis ändå velat köra med fulla prestandan av just den interna SSD:n. Sen fungerar ju deras egna SSD-diskar till dom optimerade också. Så jag ser inga som helst problem där. Önskar även Sony hade släppt egentillverkade diskar som hade samma antal kanaler osv. som den interna disken. Vi får se hur det kommer fungera.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

För mig är det obegripligt varför man klagar på att det bara är 850GB/1TB på diskarna.
Jag har kört Ps4 Pro sen start och jag har aldrig nog med spel för att fylla en disk.
Du spelar spelen, behåller de du ska spela om, de andra raderar du. Det är inte så att du raderar dina savegames...
OM du ska spela om ett spel som tankar du ner det igen.
Fattar inte folk som vill ha 20 spel installerade samtidigt, du kan f**n inte njuta av dem om du spelar 10 spel åt gången.

Det handlar mycket om bekvämlighet. Vissa spel spelar jag inte så ofta, men kanske kommer tillbaka till lite då och då. I dom fallen så underlättar det givetvis att inte behöva installera 50-100GB i värsta fall. Har nästan fyllt upp 3TB med spel. Bekvämt helt enkelt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att skaffa vid release, mina barn är för små för PS imho, men om vi leker med tanken att lagringen blir ett problem eftersom spelen är för stora...hur snabbt nätverk måste man då ha för att dra hem dessa stora spel vid behov utan att tycka att det är ett större problem? Det är då inga barn som har det tålamodet. I en familj kan man räkna med att det dessutom utan vidare kan finnas 2-3 personer som spelar helt olika spel, som ska samsas om samma spelkonsoll. Tack för användarkonton säger jag, det är nästan det enda jag saknade på Nintendo 3DS, men det är en annan tråd.

(Sedan tror jag ju visserligen att många spel kommer att fortsätta klara sig med 5-10GByte)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Spelar sällan mer än 5 spel samtidigt så inga problem, 3 av dom på PC dessutom 👍

Permalänk
Medlem

Ska börja spara pengar direkt efter release och när dagen kommer när jag känner att det inte räcker köper jag en 2tb.

Permalänk
Medlem

otroligt klent att ps5 inte ens kommer ha 1tb i utrymme för spel...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gelantious:

Tack för den videon, made my morning!

Permalänk
Medlem

Spel ska ju vara fysiska, för känslans skull. Jag har aldrig spelat ett nedladdat spel på PS4.

Permalänk
Medlem

De borde ha en lösning, där man kan koppla in en extern USB3 hårddisk, som konsolen kan avlasta data till som inte använts på länge. Så att ett spel man inte startat på ett tag kan plockas tillbaka från den relativt snabbt, vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Kanske, spel och pris är väl de vanligaste. Men PS Vita hade en propritery lösning som gjorde det dåligt för den bärbara

PS5 använder ju M.2-standarden för sin externa ssd som fungerar med systemet enligt den här artikeln. Förutom att de också stödjer USB-external drive. Då det är en populär standard som även är en öppen standard ser jag den som överlägsen än Xbox lösning.

Även om inte alla M.2 fungerar out of the box enligt samma artikel ovan så är det ju mer än bara en enda.

Samt att enligt den här artikeln så kan external storage som kopplas via USB till Xbox Series X inte köra spel, utan då måste det ligga på den interna SSDn eller microsofts proprietery lösning. Citatet:

“You can continue to use your existing USB 3.1+ external hard drives on Xbox Series X and you can run Xbox One, 360 and OG Xbox games directly from the external USB HDD,” explains a Microsoft spokesperson. “Games optimized for Xbox Series X and the Velocity Architecture need to be run from the internal SSD or the Expandable Storage Drive.”

Finns inga benchmarks än vad jag vet, men genom att grafikkretsen är starkare så kan man ju spekulera som du skriver att den är överlägnse.

Gällande spel som utvecklats för den interna SSDn är det ju exakt samma sak mellan PS5 och Series X/S, de kommer inte kunna köras direkt från USB-lagring, förhoppningsvis implementerar de en lösning där spelet kopieras till SSD i bakgrunden när man startar det. Det blir ju lite semantiska övningar för att förklara PS5s expansionslösning som öppen och Xboxens som proprietär. Det kommer vara skillnader men vi vet inte om och när utbudet av expansion till PS5 kommer överstiga alternativen till Series X/S.

Permalänk

Detta kommer aldrig att hålla. Kommer bli fullt efter bara ett par spel. Nu vet vi inte hur snabbt man kommer att kunna installera spelen på PS5 visserligen men känns ändå som för lite lagring.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke157:

Så som det är formulerat så undrar jag hur mycket av systemet som kommer tas på disken av Xbox series X.

Jag spekulerar att en proprietery lösning som är låst till en enda tillverkare (Seagate) inte kommer göra det så speciellt mycket billigare. Då jämfört med PS5 som kommer använda en öppen standard (M.2) och förmodligen stödja fler än en tillverkare.

Är det officiellt att det blir låst till seagate? Som jag förstått det så är det enbart seagate som släppt en produkt men att andra kan göra det om de vill, men har inte satt mig in i det särskilt mycket.

Det fanns ju olika tillverkare att välja mellan på den tiden man körde minneskort i konsolen exempelvis. Och på Xbox 360 tiden var det inga problem att köpa en hårddisk som inte kom direkt ifrån microsoft, enda man offrade då var emulering av xbox spelen till den första konsolen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna aktivera sina spel likt Steam för att låsa de till sitt konto utan att behöva installera dom?

Tänker främst kring de som kommer ingå i PS Plus Collection och de månatliga spelen man får med PS Plus.